Foto van een Case 956 XL, bezig met trekkertrekken.sander (REDPOWER) met zijn 42

Case International 956 XL

Wardcase
Foto van een Case 956 XL, bezig met trekkertrekken.
sander (REDPOWER) met zijn 42"

Reacties

ih 856
Die vullen de spatborden wel 😄
Wilco112
Nette bandjes 😃
case585xl
Ruigen beir
HOOIJMAN
Sinds wanneer mag een trekhaak zo scheef omhoog staan ?? 😃
mark_geffen
Echt gruwlijk dikke wiele jonge! Spatborde precies gevuld, loopt mooi met de ronding van ut spatbord mee, super! 😃
Ja, had ie die trekhaak nie beter een gat omhoog kunne doen? Zo met de topstang hak vandaag een paar keer vaker gezien, werkt ok wel mooi 😄
Machineman
Steigerbegrenzer????
mark_geffen
4wd 5,5 ton (of 4,5 week nie meer) of hoger hoeft da volgens mij nie, 2wd wel 😉
1046
Nie nodig toch
joozt
Hoe werkt dat nou dan met die trekhaak en die topstang? En hier moet je met 4wd in de 5.5 ton ook nog gewoon een steigerbegrenzer hebben hoor...
Wardcase
Deze trekhaak is ideaal, hij zorgde er voor dat ie los kwam voor 😃 in de 5 ton, met de topstang verstel je hem op geweenste hoogte MAX 60 CM hier in loosbroek
en stijgerbegrenser hoefde voor 2wd na de 5 ton ook al niet meer
mark_geffen
Ja idd 60 cm, lekker hoog 😄
Oke 😉
Ward ik heb jou inter volges mij helemaal nie gezien in loosbroek...
1046
Haha dus f.ck de ntto regels daar , mooi man
mark_geffen
Hier in de buurt bijna nergens ntto 😄
joozt
Dus die topstang zit net onder dat gat vast aan die plaat? En door de topstang langer/korter te maken verstel je de trekhaak in hoogte... eigenlijk best simpel maar heb het nog nooit gezien...
Wardcase
Basreis regelement. en ik was er wel met mijn inter 😃 de eningste 1086 met cabine een gewichten rek achter op ik deed mee in de 6 ton
1046
Basrijs 60 cm?????????????
mark_geffen
Ik heb wel die zonder cabine gezien, met die beugel en zonnedakje week nie zeker 😉 Ik heb eigelijk ok bijna alleen mar op baan 3 en 4 gelet, en dan smorges en later in de middag. Tussedoor zijn wij nog naar de halfvaste optocht in zeeland geweest 😛
Wardcase
Bij deze wedstrijd wel
slippendwiel.nl/www/templates/… zie deze link voor regelement
1046
Normaal is et 50 cm , maar dan zal et wel een eige aanpassing zijn op et regelement
Wardcase
De rest van de wedstrijden bij ons is ook op 50 alleen hier is het 60
ik heb rond een uur of 10/half 11 en om 4 uur gereden
mark_geffen
Oke, die van 4 uur hak dan eik wel gezien moete hebbe, 1x getrokke toen of 2x?
Staan trouwes wel een paar foute in da reglement 😛 Gewicht mag 600cm voor de trekker uitsteke, das 6 meter, moet denk ik 600mm zijn 😛
Wardcase
Haha das ook slim maar ik heb in totaal 2x getrokken, de 2e keer moest ik voor de missioninposible op baan 1
HOOIJMAN
Want in principe trek je nu ook aan die topstang.. en die zit vrij hoog eraan dus dat wil wel achterover trekken 😃
mark_geffen
Oke, baan 1 hek nie zo op gelet, was te ver weg 😛 4 bane in de gate houwe is bijna onmogelijk.
Inter724
Ja normaal mag t niet zo
Wardcase
Nee normaal niet
956xlpower
Ach, 60 cm moeten ze er wel op controleren, eerste trek wel tweede controleerden ze er niet op een @redpower had hem hoger dan 60 cm gezet, jah das ook een reglement, kom je nie vaak tegen 😃
Het regelement van loosbroek staat op de site, maar als trekkertrek bezig is, controleren ze ook halve bak erop.
redpower
@iedereen;

deze trekhaak heb ik van een medepuller gezien en werkt zeer goed! in de 6ton mooi op de achterpoten, omdat hij 100% aan de topstang trekt, en die mooi hoog zit..,maar daar geven ze hier niks om, de MI niet, en de forfarmers ook niet...
6 ton zat ie een gat lager, omdat er een gewichten drager boven zit...
en stijgerbegrenzer zat er toen ook op, maar is hier nooit verplicht!
hele relaxte regels ja, daar kan de ntto nog van leren.. en trouwens, 60 doen ze hier, en niemand weet waarom, loosbroek kwaaltje denk ik!
huub
Dat ie aan de topstang zit maakt niets uit, en de hoek ook niet, het is de hoogte, en de aftsand tot de achteras die 't verschil maken, hoe het er verder uit ziet maakt niets uit..
Wardcase
Ow nie, ik denk toch zeker van wel nu trekt ie boven het hart van de achter as de trekker naar achter en de plaat duwt er ander tegen aan daar trek ie bijna niets meeste gaat via de topstang en de ketting van de sleepwagen zit zo al veel hoger dus trekt doordat de strip wat omhoog gaat de trekker meer achterover
huub
Nee, maakt echt 0,0 uit, als onder vast zou zitten dan je de topstang wel thuis laten..trekt ie niet anders van..
Wardcase
Scheelt wel degelijk of je nu de topstang daar boven aanspant of aan de plaat een korter pijpje doet zodat ie vast staat aan het bovenstegat van de onderste plaat, er is met bijde getrokken en verschil duidelijk zichtbaar gekomen
huub
Maakt echt niet uit..wat als je beide hebt? topstang en kleine buisje...?
Inter724
Huub lul niet! en of dit wat uitmaakt. zo trekt ie hem veel sneller achterover.
JDfanAlex
Dit helpt wel degelijk zo. Daarom mag de topstang bij de ntto ook niet hoger dan het hart van de achteras worden vastgemaakt aan de trekker.
Machineman
@Redpower, Hoe hoger de voorwielen van de grond, des te minder trek die aan de topstang , maar meer aan het scharnier, dus komt nooit aan 100%
huub
Als jullie eerst ff wat beter op letten bij natuurkunde..
HOOIJMAN
Goed genoeg opgelet bij natuurkunde.. dit helpt zeker wel .. aangezien ie onder scharniert, en je naar beneden trekt trek je dus aan de topstang. Als je de plaat bij het scharnier vast zou maken en de topstang weg zou laten trekt ie minder hard..
HOOIJMAN
Schuinte maakt niet zoveel uit.. maar dat mag volgens de regels niet..
huub
Nee 😄 hij scharniert onder niet, want je topstang is niet flexibel, de resutante van de krachten is de kracht die op de ketting komt, en deze kracht gaat van het punt van aankoppelen in een rechte lijn naar het trekpunt (de achteras van de trekker) ongeacht wat er verder bij aan zit..
HOOIJMAN
Hij scharniert nu niet nee.. nu komt er veel meer kracht op de topstang als op het scharnierpunt als je de topstang weg zou laten zou er veel meer kracht op het scharnierpunt komen zodat je alsware lager aan je trekker trekt. en huub jij gaat uit van dat je recht naar achter trekt en dan maakt het idd niet zoveel uit, als je naar beneden trekt (zoals met een sleepwagen) maakt het wel degelijk uit..
gudo
Mooie vinger op et dat hihi 😛 zijn deze 710 breed?
Pascal
Dit zijn geen 710's. 600/650 misschien
county1124driver
Huub de ketting zit onderaan de wagen. trek die maar in 1 lijn door. als dat niet zou helpen kuj dr met zo goed strotouw tussen knuppen
956xlpower
Huub hoeveel prijzen heb je met trekkertrek al gewonnen? Aangezien jij het met je natuurkundig inzicht zo weet. Nou hoeveel?
maik
Wat huub zegt klopt wel idd. ook al maak je je topstang boven aan de cabine vast, je treklijn blijft het zelfde. dus leuk bedacht maar het het trekt niks beter...
guus hiddink
Gewoon een lange zwaailatte eronder dat helpt veel meer
1046
Dit zijn 650-65/42 bande
956xlpower
Je treklijn blijft nie hetzelfde ten opzicht van je achteras dan. Je achteras is je punt waarvan je treklijn moet meten, nog nooit een ploeg afgesteld zeker.
mark_geffen
Precies huub en maik. Maakt helemaal niks uit die topstang! Beter oplette bij natuurlkunde jonges 😉
956xlpower
Mark ga jij maar voor d eherkansingen. Jullie pakken de trekhaak als punt dat is niet het punt waar je je treklijn van meet. Je achteras is dat punt, de regelmenten schrijven niet voor nix, trekhaak mag niet boven het hart achteras zijn bevestigd met topstang of wat dan ook. Dat is je punt waarvan je treklijn meet en niet je trekhaak!!!!!!!!!!!!
maik
De achteras is idd het punt waar je treklijn begint. verder snap ik je verhaal niet echt eerlijk gezegt. maar jij denk dat dit wel zin heeft?
Inter724
Gezien praat,leeftijd en ervaring kuj hier tog wel lezen dat hun het niet snappen wat t voordeel van deze trekhaak geeft. Idd anders zou t ook niet verboden worden bij veel organisaties om met z'n trekhaak te rijden die scharniert boven het hart van de achteras.
Maarja hier kuj nog wel even over door zeuren zo.. (Ik weet wel beter)
huub
Waarom komt ie hier tractorfan.nl/movie/11218/ dan niet met de voorpootjes van de grond??
Wardcase
Dit heeft wel degelijk zin ja span je topstang maar eens onde het hard van de achteras aan hier, dan trekt ie hem niet zo achterover dan nu, nu kwam deze trekker voor LOS. bij een andere trek zat de topstang onder het hard van de achteras met de zelfde gewicht vereling en hij kwam Niet los voor dus het scheeld wel degelijk
Wardcase
@ huub omdat dat filmpje in een andere klasse is!!!!!!
956xlpower
Jazeker. De treklijn van achteras, als je een platte wagen boven of onder aan spant scheelt dat een hoop dat je verder komt als ie begint te graven, zo is dat ook met tt, zo dicht mogelijk tegen hart achteras je treklijn krijgen, daarbij lange zwaailat, volgens de regelmenten mag die niet verder dan buitenkant wielen komen. En met een constructie als deze kom je ook tot buitenkant wielen, maar je treklijn verzet je verder naar boven ermee, wat met zwaaitrekhaak nie lukt. Als de wielen net voor aan grond blijven en al gewicht achterop, heb je de beste afstelling.
huub
Dat heeft toch niets met de klasse te maken? volgens jullie trekt dit de trekker héél erg achterover, daar is in 't filmpje niets van te zien..
huub
@ 956xlpower, je trekpunt is de plaats waar de wagen (of ketting) aan de trekker zit, en dat is bepalend, hoe je trekhaak er dan verder uit ziet maakt niets uit...
Wardcase
Een andere trek had je hem eens moeten zien kwam met bijde wielen van de grond!
956xlpower
Huub, hangen gronddumpers en silagewagens en grote mesttonnen boven hart achteras? Nee en waarom niet, omdat ze dan veel eerder los komen met de voorwielen.
huub
@ 956xl, de plaats van de trekhaak zorgt er voor dat je trekker los komt, de constructie van de trekhaak maakt niets uit!
inter-Eric
Da maakt alicht welk uit
probeer zelf maar eens uit
pak een emmer water en hoed hem met gestrekte arm recht voor je weet zeker dat je hem geen 5 min daar houd ,
als he hem kort tegen je aan houd gaat dat tog veel makkelijker??????
huub
Ja, en dat komt omdat de PLAATS van de trekhaak (in dat geval mijn arm) veranderdt, de constructie van mijn arm veranderdt niet..
956xlpower
Dat is waar. Maar dat is niet je treklijn en die is gemeten van hart achteras. Snap jou wel maar regelment zegt niet buiten achter wielen trekhaak. anders was meter achter de achterwielen met een zwaailat ook voldoende om hem los te krijgen voor, zonder deze constructie.
maik
Wat ik probeer te zeggen is als je een andere trekhaak neemt wie op precies dezelfde hoogte en precies dezelfde afstand vanaf de achteras zit, trekt het precies het zelfde. dus die topstang heeft niks in. het enige voordeel hiervan is dat je hem precies op de goeie hoogte af kunt stellen waar hij op mag...
inter-Eric
Je arm zit dan tog korter bij je
hij verandert dit met de topstang
huub
Goed zo maik 😄
956xlpower
Ohwkee, ja arm, weegt een volle emmer water meer of minder als je je armen strekt. Evenveel, maar gestrekt sta je wel op je tenen, wat je met je armen gebogen kort bij je lichaam niet zal hebben, zo is dat mss simpeler uitgelegd.
956xlpower
Maik das waar, maar als je geen etagetrekhaak hebt, dan is dit de oplossing en met topstang heb je dan hetzelfde effect
huub
Kijk, we zijn zo ver..
maik
Moet ik jullie nou nog les geven? vergelijk dit systeem met de letter z. het ene uiteinde van de z is het hard van de achteras en het andere uiteinde is de trekhaak. de lijn van de z wie schuin van boven naar beneden loopt is je topstang, trek dan aan bijde uiteinden van de z, de lijn word gewoon recht. conclusie: je kunt net zo goed een rechte lijn nemen dus zeg maar vanaf het hard van de achteras naar je max hoogte van je trekhaak...
maik
Haha eindelijk, hek voor niks dat verhaal getypt...
HOOIJMAN
Zo eentje trek je maarzo niet met de voorbenen van de grond 😃 doe die topstang er maar tussen uit en ik weet zeker dat ie minder hard trekt...
huub
Nog zo'n eigenwieze driethuus.. 😃
HOOIJMAN
Probeer maar met ow huuleman 😃 volgens jou verhaal kan ie die topstang weg laten en er een stro touw tussen knopen om het om maat te houden.. en die blijft dan heel ..
huub
Als je hier de topstang korter maakt en in 't onderste gat doet (wel voor zorgen dat 't oog op dezelfde plek blijft zitten) dan trekt ie net zo..
county1124driver
Dat is niet waar huub! dan komt het aantrekpunt hoger te zitten. de ketting loopt schuins naar boven. en die trekt de trekt via de trekhaak aan de topstang!
HOOIJMAN
Volgens de chauffeur trekt ie nu aan de topstang, en druk ie zelfs aan het scharnierpunt.. en trekt ie met deze trekhaak wel degelijk harder.
Wardcase
En als je dan een trekhaak hebt die aleen vast zit aan de ondertrekhaak lat op de zelfde hoogte 60cm en niet geschoort naar boven, wil je zeggen dat die niet ( stel dat je er een topstang tussen hebt) aan de topstang trekt
maik
Lees de verhalen van huub en mij nog maar een aantal xen over county driver, dan snap je het meschien wel
county1124driver
Als de ketting op 60 cm hoogt aan de sleepwagen gemonteerd is heeft dit inderdaad geen effect. maar de ketting zit onderaan de sleepwagen dus dit trekt veel beter in de kont
maik
Klopt idd, als je hem aan de boventrekhaak maakt trekt hij nog veel beter in de kont...
HOOIJMAN
Ja dat klopt zeker..
county1124driver
Daarom. maar de maximale trekhaakhoogte is 60 cm. daar zit het oog hier. maar het aangrijpingspunt aan de trekker zit hier bij het topstang gat. de trekhaak wil als het ware schanieren over die as waar de trekhaak aan gemonteerd is
huub
-zucht-
HOOIJMAN
Als je trekt probeert ie eigenlijk de trekhaak krom naar beneden te buigen.. maar daar is ie te stevig voor dus begint ie automatisch aan die topstang te trekken.. probeer ut ma..
ook al wel verschillende trekhaken geprobeerd..
maik
Nog ff een pa x onze verhalen lezen county...
HOOIJMAN
Huub doe je nog met in aalten met trekkertrek jehan kump ook !
huub
@ hooijman, staan de regelementen voor TT ergens op internet?
redpower
Ik ben er zeker van dat de lengte meespeelt!
natuurkunde = krachtXarm, hoe langer iets is, vermenigvuldig je met de kracht...

vergelijk het met een wip, als het schanierpunt uit de midden zit, bijv 1 meter-5 meter, dan krijg je met weinig kracht al 100 kg omhoog op de korte arm, en zo is het bij trekkertrek ook.
wil je hem voor aan de grond houden, en achter met gewicht steunen, dan ga je voor kort, zoals veel fendt rijders doen..

@huub: je zegt dat de construcie niks uitmaakt?
iedereen trekt met 50(of 60)
lang en kort, waarom zou nie iedereen evenver komen dan... construcie, lengte e.d. heeft wel degelijk invloed..

en dat ie op dat filmpje niet los komt, is omdat da t5 ton was, en ik in de 6 ton 1000 kg op de kotn had, dat speelt ook mee!
maik
Hooijman jij komt zeker met dezelfde trekhaak als hier op de foto?
kemper
Die topstang hoog of laag of eraf maakt geen zak uit... is en blijft een vaste constructie dus gaat om de plek van aanhaken van de ketting
HOOIJMAN
Tja is wel wat nee gewoon met onze verlengde trekhaak aan de 946 en 956 regelementen staan wel op internet lees vooral regel 53 GEEN HURLIMANS ha ha
HOOIJMAN
www.tractorpulling.nl
en dan op regelementen..
Bij eventuele hoogteverstelling d.m.v. een topstang aan de onder
trekhaak moet het bovenste scharnierpunt onder de hartlijn van de achteras liggen.
huub
😃 goed zo maïsbekkie..
redpower
En @ karel, dat de trekhaak niet langer mag zijn als achterkant banden is mij niet bekend..
maar nu met grotere wielen kan ik weer wat halen, er komt een strip van 60 tussen, en een van 20, dan gaan we het verschil testen...

als ik nu de trekhaak er zo aan heb zitten, en ik ga op het aankoppelpunt van de ketting hangen, dan zie ik(door de speling) het onderste scharnierpunt omhoog gaan, omdat ie scharniert over de topstang aan de strip...
de topstang is dus het scharnierpunt, en trekt daar dus aan., daar kotm bij dat ie duwt aan het onderste punt...
vergelijk het met een steekwagen met een zware lading, die je achterover wil trekken, onder duw je met je voet, en boven trek je met je armen, daardoor gaat ie achterover
HOOIJMAN
Is dat nu ja of nee ?? of buj te bange
huub
@ hooijman, die regel is ingevoerd nadat diverse sleepwagens gesneuvelt zijn..
HOOIJMAN
Ag die maisbek rijdt jd.. dat tast je hersens aan
huub
Met de hürlimann haalt niet veel uit, op enkele 540'ers kom je niet ver.. tsta knooijman?
kemper
Oh oh nou komt het daar weer door 😃
HOOIJMAN
Op de beschrijving als je verder leest bij regel 53 is het vanwege tijd besparing gedaan omdat ze in het verleden veel tijd kwijt waren om de hurlies weer bij elkaar te zoeken vandaar...
Ja TSTA andere regelementen staat het denk ook wel onder..
huub
Met de puppy tractorfan.nl/picture/285942/ kan 't wel, of op de 540'ers van de brullie..
HOOIJMAN
Maar de trekhaak.. 😃
en regelement zegt het ook nog is een x niet voor nix.. ik geloof hier wel in..
huub
Ik denk dat ik met de witte wel in de 4,5 kan..
HOOIJMAN
Whaha dat denk ik ook 😃 maar je moest voor 15 maart opgeven haha, of je mot die wissink kerel opbelle 😃
huub
Wanneer is dat dan? met poasen? onze hurlimann weegt maar 4500, de lambo heeft 2 kabouters minder geen fr hef en pto, kleinere banden..moet wel kunnen..
HOOIJMAN
Tis 11 april als dat pasen is??.. int zand wroeten doar in aalten.. jonggelreaalten.nl/index.php/?pid=2
county1124driver
11 april op n zundag
huub
11 april is de week na pasen..pasen is 4 & 5 april..
HOOIJMAN
Das mooi want veurig joar wak nog ommundig slecht smargens van de veurige oavond poasvuur 😃
huub
Koppien as een olde bolle 😃
HOOIJMAN
Zoiets jah.. scheelt dat de inter met differentieel erop rechtuut geet 😃
redpower14
Toen was ik zeker net weg gelope 😛
Kemper - 4 uur geleden

die topstang hoog of laag of eraf maakt geen zak uit... is en blijft een vaste constructie dus gaat om de plek van aanhaken van de ketting.

klopt!. word hier wel gezegt van ja, als je er touw tussen knoopt knapt ie, dus trekt ie wel degelijk aan topstanggat. maar dat is natuurlijk logisch met een schanierende trekhaak. als deze trekhaak zo stevig was dat ie niks zou torsen trekt ie net zo hard met topstang (schanierend) als zonder topstang. kan dit niet precies verwoorden maar ben het met huub maik en kemper eens. van t zomer eens paar trekhaken uitproberen.. misschien dat ik het wel bij het verkeerde eind heb, maar proberen het gewoon uit
Inter724
Jongens wat n niveau!!! Rijdt meer wedstrijden of ga eens bij de technische commisie mee lopen van een organisatie zoals TSTA of NTTO.
Einde discussie!
Machineman
Lees veel over kracht x arm... let wel op dat de arm HAAKS op de treklijn , door het draaipunt ( achter-as ) gaat!! Constructie maakt niks uit verders, enkel het aanhaakpunt ten opzichte van het draaipunt....al las je het ding vast en haal je de topstang weg maakt voor krachtenspel gin zak uit...enkel de las of as zal breken. Daarom is de topstang beter.... nu pas einde discussie 😃
HOOIJMAN
En daarom trok ik dus de 1055 van machineman voorbij met onze 956 😃 theorietjes 😃
ford8630power
@Machineman, Precies! Sommige mensen snappen het niet volgens mij 😉
HOOIJMAN
Probeer ut maar.. als je recht achteruit trekt maar die topstang idd niks uit.. maar als je aan die trekhaak naar beneden trekt wel.. dan trek je automatisch aan de topstang en dus hoger aan de trekker..
kunt me alle theorietjes voor lulle.. maar probeer ut maar is ..
huub
Dit zijn natuurkundige wetten, dat heeft niets te maken met prestaties op de TT baan..
Inter724
Juist Hooijman! Maar gelijk krijgen doe je tog niet hier haha dus ik hou er over op en weet wel beter. ('t wordt niet voor nix verboden bij organisaties)
interrijder
Jorin (en anderen) dit mag wel volgens mij, de ketting van de sleepwagen is in 1 lijn, (de staf van sinterklaas 😉 ) de trekker komt achterover omdat het aanhaakpunt te ver naar achter is geplaats. al zou je het anders maken zodat de topstang eronder zit en de plaat op 60 of 50 cm om maar wat te noemen recht naar achter loopt met dezelfde afstand van het aanhaakpunt, blijft het dezelfde kracht uit oefenen op de trekker, al zou je de de topstang boven aan de cabine maken het heeft geen verschil, het gaat om de hoogte en afstand vanaf het hart van de achteras naar het aanhaakpunt
Inter724
Heb je het afgelopen jaar tog niet goed opgelet bij de TSTA Martijn haha. Het oog moet redelijk vlak staan en z'n topstang mag niet boven t hard van de achteras komen
elin
Gewoon sexy sandertje op zijn sexy tractor en zo is het en niet anders!!
kace

Dus als ik hier alles goed lees heeft niet Sander maar linda de PB beker verdiend .
interrijder
Scheelt dat ik er niet veel ben geweest, maar die machineman en huub hebben wel gelijk dat de topstang zo hoog zit maakt geen donder uit, en volgens mij mag het wel als je de haak om een pin haakt moet het oog vlak zijn bij zoiets als dit maakt het niet veel uit je meet toch op het hoogste punt, en niet in het oog
HOOIJMAN
Het mag niet hier.. Bij eventuele hoogteverstelling d.m.v. een topstang aan de onder
trekhaak moet het bovenste scharnierpunt onder de hartlijn van de achteras liggen.
Machineman
@Interrijder... juistem die topstang is mooier voor de constructie, enkel op trek belasten. Kunt ook dikke strip ergens aan bakken, maar dan gaan buiging en torsie en dergelijke de boel verkloten.
@ Inter724... in Groenlo hebben ze eigen waarheden waarschijnlijk... 😃
huub
Huub heeft altied geliek! 😃
FENDTfarmer
Neejhoor 😃
huub
..soms duurt het ff voor ze het in de gaten hebben...
HOOIJMAN
Meerdere fanaten hebben er al naar gekeken.. en zeggen dat jullie theorietjes niet kloppen bij TT
huub
Fanaten ja, dat wil niet zeggen dat het natuurkundigen zijn..
HOOIJMAN
Maakt niet uit proberen en resultaten maken geeft ervaring haha 😃
ford8630power
Zo kun je met veel minder materiaal af, als je die topstang weghaald en die trekhaak zo vastlast mag je hem nog wel wat gaan verstevigen 😉
Machineman
Hooijman, enkel het aankoppelpunt ten opzichte van hart achteras telt, verders helemaal niks. Dat zun geen theorietjes maar 4 jaar mechanica...
HOOIJMAN
Zo verander je het aantrekpunt naar boven
huub
NIET! de ketting zit toch aan het oog? en niet aan de topstang bevestiging..
HOOIJMAN
Wat jij wil.. ik geef ut op 😃 aanhaakpunt/aantrekpunt zit een verschil in..
huub
😃 ook in oazum hebben ze 't licht gezien 😃
Valtra-Fordpower
Hooijman is eigenwijs... 😃

Machineman heeft wel degelijk gelijk!
Duik anders maar even in je Natuurkunde boeken! 😛
HOOIJMAN
Tegen die gasten uit lintelo kuj toch niet tegen proaten.. fl.v.h.. boeren tsjah 😃
huub
Die zun nog eigenwiezer als de beesten die ze in de stal hebben 😃
HOOIJMAN
Aanhaken doe je op dezelfde hoogte jullie vergeten dat het aantrekpunt hoger ligt door die topstang..
oeps ik wou nix meer zeggen..
huub
Hooijman, als je de ketting in de snelversteltrekhaak doet, en de slede van de snelverstel zit boven en onder aan de achterbrug gebout, dan trek je toch ook niet aan de bovenkant van de achterbrug?
Valtra-Fordpower
Nee hooijman, onder zit ook nog een trekpunt, die 2 heffen mekaar gewoon op...

Wat jij beweer, is dat als een een zware constuctie maak, een dikke balk die recht omhoog gaat, en daar de ketting aanknoop, maar de balk alleen ONDER vast zit.
Dat zeg jij hij zit onder vast dus trekt niet, terwijl de trekker zo de lucht inknalt.
maik
Als dit echt had geholpen dan haddan de meeste wie al een heel aantal jaren aan trekkertrek mee doen, zo'n soort systeem al lang gehad...
county1124driver
Huub. daar heb je gelijk.. dan moet de ketting wel vlak staan! en als hij schuin naar beneden staat word er zeker boven harder aan getrokken als onderaan! FEIT zou ome joop zeggen
Valtra-Fordpower
Begrijpt Hooijman mijn mislukte ABN reactie? 😃

Het is duidelijk dat TF gem. gezien laag geschoolt is, of dat iedereen een hekel aan NASK had... 😃
HOOIJMAN
Nee maar je trek niet echt aan het scharnier punt hier omdat je hem naar beneden trekt.. je krijgt denk haast een drukkend effect op het scharnierpunt alsware..
@maik ze hebben dit niet omdat het VERBODEN is volgens de regels
county1124driver
Ja maik. dat is zo. mar deze constructie is hier VERBODEN in de buurt
maik
Dan hadden ze de topstang wel net onder de hardlijn van de achteras gemaakt...
HOOIJMAN
Dat hebben sommige ook, maar dan is het effect niet veel meer.
county1124driver
Dan hevelt ie dus niet meer. en zo wel! nu hevelt ie de kracht meer op de achterwielen
Valtra-Fordpower
Wat gebeurd er met een blok hout die horizontaal met een kracht schuin naar links word getrokken?
Juist, die gaat naar links.
Wat gebeurd er met een blok hout die horizontaal met een kracht schuin naar rechts word getrokken?
Juist, die gaat naar rechts.
Wat gebeurd er met een blok hout die horizontaal met een kracht schuin naar links EN naar rechts word getrokken? (beide krachten onder de zelfde hoek)
Dan gaat ie gewoon rechtdoor.

Hier ook zo kracht naar onder, kracht naar boven som dr van (Resultante) en gaat vrijwel recht de trekker in, gezien vanaf het trekoog. 😉
county1124driver
T bunt allemaal broekies die geen TT doen. uit een goede trekhaak valt heel wat te halen met trekkertrek. en zo met die topstang word er meer druk op de achterwielen getrokken
maik
Sommige tfers hier moeten nog ff een paar uur opnieuw de schoolbanken in...
HOOIJMAN
Haha je vergeet dus de kracht wie naar beneden gaat... je theorietje klopt precies.. als de ketting bij de sleepwagen ook op 50 cm zit.
Valtra-Fordpower
Dan geloof je het niet...
Simpel zat, kunt het navragen bij een Natuurkundig geleerde hoor...

Ik zei ook vrijwel, dus niet helemaal recht, maar de contstructie maakt weinig uit, al zou je hm zo vastlassen horizontaal naar de brug geeft vrijwel het zelfde effect. 😄
huub
@ county, dit zijn jongens die op gelet hebben op school 😉
county1124driver
Kzou zeggen. bouw zo'n trekhaak na. en probeer het! in aalten kunnen we het dan mooi zien. kijken wanneer ie het meest achterover helt.
HOOIJMAN
Keb een hekel aan natuurkunde 😃 en een nog grotere hekel aan de leraar die het geeft 😃
redpower
Verboden? op deze manier wel ja, ik ga de gaten van de 2 strips naar onderen verlengen, dan blijf ik net onder hart achteras, en mag het wel met de topstang...

maar het is toch bewezen de zondag? hij ging fier op zn achterpoten, en was 2e van alle standaarttrekkers die er meereden (dik 50)

nog iemand fotos of filmpjes van die trek? dan kun je het goed zien....
ik spreek jullie aan het eind van het tt seizoen wel, dan zien we hoe het gegaan is
HOOIJMAN
Op een zandbaan op enkkellucht een 956 op de achterpote red ik niet .. haha
maik
@ county1124driver, HOOIJMAN, redpower en Inter724.
hoeveel tfers zijn er nog nodig om jullie te overtuigen dat dit niks beter trekt?
Valtra-Fordpower
@Redpower, gewoon geluk. 😉

Nu wens ik iedereen een goede nachtrust, en mogen dromen over de juiste wetten der natuurkunde! 😃
HOOIJMAN
Je trekt in het verlengde van de topstang mee.. en niet recht achteruit..
redpower
@county, je hebt precies gelijk, hij zou recht de trekker in gaan als de sleepwagen ook op 50 zat...
nu trekt hij niet recht de trekker in, maar wil hij hem achterover drukken
schnierpunt @ bij de strip, wil 90graden naar beneden
schnierpunt B, bovenaan trekker, volgt de lijn van de topstang.
en C onderaan, die volgt de lijn van de topstang, maar dan naar boven (duwt tegen de trekker) deze 3 maken het dat de trekker achter op de grond word getrokken, en voor los komt...
een langer strip, met de topstang meer richting horizontaal zou dit effect nog veel meer vergroten
county1124driver
@ maik. dit hevelt toch veel meer! onderaan kan het oog schanieren. kracht word van schuins onder naar schuins boven gebracht( topstang)
huub
Nogmaals, het punt van aanhaken is bepalend, en wat daar verder omheen zit doet er niet toe..
huub
@ county, hij KAN scharnieren, maar dat doet ie niet, het werkt dus net zo als een vaste verbinding..
redpower
Geluk? hahah ja vast wel...
jullie mogen praten wat je wil, ik kom niet van mn mening af, het is mijn trekker, mijn trekhaak, zo wou ik hem maken, zo heb ik hem gemaakt... en ik merk verschil tussen 2 vorige...
dit is na iedee van W schepers, daar heb ik met eigen ogen kunnen zien wat het scheelde...
maar prima, maken julli ehet maar anders, ik ben de lachende 3e met de prijzen!
county1124driver
Waar trekt hij dan aan?? volgens jou kun je er dus een strotouw tussen knuppen? voor dat oog op hoogte te houden??
Valtra-Fordpower
Wat scharniert er dan??
Zolang er niet aan die topstang gedraait word, mag dit gezien worden als een vaste constructie!

Ik zeg niet dat er een touwtje tussen komt!
Maar dat er op beide krachten komen, die mekaar later weer opheffen (doordat ze mekaar weer kruizen), er komt ook wel degelijk kracht op ruim de helft in dit geval.
HOOIJMAN
Als je recht achteruit trekt doet het er niet toe.. als je met het verlengde van de topstang mee trekt naar beneden dus.. (wat je dus bij een sleepwagen doet) krijg je meer neerwaartse krachten op je topstang zodat de verhouding niet 50/50 meer word op je topstang/scharnierpunt en aangezien die topstang hoog aan de trekker zit trekt ie de trekker achterover.. punt
county1124driver
Hooijman zo is dat! en niet anders
HOOIJMAN
Je trekt niet met een verhouding van 50/50 aan het scharnierpunt en aan de topstang !
huub
Pff.. Als ik jullie was zou ik 't schoolgeld terug vragen..
HOOIJMAN
Holstein boeren bunt ook eigenwies
county1124driver
Als hij onder vast gelast zat. dan deed de topstang nix. maar nu wel! KLAAR
maik
Ik ga het niet vaker meer uitleggen, ik wens jullie veel suc6 met het trekken met deze trekhaak op trekkertrek. als jullie een aantal keren met deze trekhaak getrokken hebben zal ik jullie over een jaar ofzo nog wel eens vragen of dit nou echt beter trekt...
county1124driver
Hoef je dan niet te vragen. antwoord is toch al bekend. het word niet voor niets VERBODEN ?
HOOIJMAN
Als je er een proef mee doet.. en je doet er een ketting aan, je begint hem zwaar te belasten rechtachteruit zal de trekker niet achterover gaan begin je de ketting langzaam naar beneden te verplaatsen dan komt ie achterover.
Daarom doe je als je vast zit de ketting aan de sleeptrekker altijd hoger als aan de trekker die vast zit.
huub
@ hooijman, de plaats van aanhaken staat niet ter discussie, dat is bepalend, hoe hoger je aan haakt, des te meer trek je de trekker achterover, maar de constructie van de trekhaak maakt helemaal niets uit..
county1124driver
T bunt mooie theorieen waj hier neer preekt. moar ik wet wal dat inter724 ik hooijman redpower gelijk hebt. en dit hebben meer trekkertrekkers gelezen en die zeggen hetzelfde
maik
HOOIJMAN - 2 uur geleden

het mag niet hier.. Bij eventuele hoogteverstelling d.m.v. een topstang aan de onder
trekhaak moet het bovenste scharnierpunt onder de hartlijn van de achteras liggen.

daar bedoelen ze waarschijnlijk het scharnierpunt van de trekhaak mee en niet de topstangpin, als je die 2 punten te dicht bij elkaar hebt kan het zijn dat de trekhaak naar achteren gaat schanieren, als je begrijpt wat ik bedoel...
Wardcase
Recht uit het regelement van de trekhaak van Deze TT wedstrijd

4.11 moet een degelijke trekhaak hebben die:
4.11.1 een inpikoog heeft van minimaal f 75 mm,
4.11.2 een aankoppelhoogte heeft die niet hoger is dan hart achterwielen met een maximum van 60 cm,
4.11.3 geen topstang verbinding heeft met een punt boven het hart van de achteras,
4.12.4 in alle richtingen spelingvrij is gemonteerd,
4.12.5 minimaal 45 cm vanaf hart achterwiel aangehaakt wordt
huub
Wat gebeurd er dan volgens jullie als je de "draai" punten vast last?
maik
4.11.3 geen topstang verbinding heeft met een punt boven het hart van de achteras,

dan klopt het idd niet wat ik net zij maar goed wat daar dan precies de reden van is weet ik ook niet...
huub
Ff tussendoor, mag het wel als je in plaats van een topstang een koker of iets dergelijks er tussen last?
maik
Lijkt me wel huub, de construtie maakt in pricipe niks uit als je je maar aan de maten houd, maar schijnbaar mag een topstang niet, zal wel komen dat er in het verleden een aantal boeren waren met zo'n soort systeem, met een gammele topstang er tussen...
maik
En als je de topstang er zo aan maakt komen er natuurlijk hele andere krachten op de topstang. daar is de standaard constuctie van de topstang bevesteging natuurlijk nooit voor gemaakt...
Toch zou het het zat moeten kunnen hebben maik.. kijk wat er gebeurd als je dikke bossen frontgewichten op trekker hangt en je hangt een machine in de heft dat de trekker nog net aan de grond blijft en je gaat over een lekkere stuiterweg denderen.. dan komen er ook hele krachten op
Inter724
Wat je er tussen last maakt niet uit. Als je maar onder het hart van de achteras blijft. Nu het scharnieren kan ben ik van mening dat je zo in schuine lijn voor ongeveer 70% boven aan trekt. (anders komt ie immers ook niet los met enkellucht, zandbaan en hooguit 120pk) Kortom je trekt hem zo achterover.

Om het nog spannender te maken: Wat wordt het verschil als deze topstang recht (dus verticaal met waterschap) naar onderen was gemaakt ipv zo schuin in lijn met ketting??? Ik zeg dat die dan ietsjes minder z'n werk doet als nu.
En wat bedreft die natuurkundigen: in de prijktijk hebben 9 van de 10, 2 linkse handen en geen inzicht.
huub
Ook al hebben ze helemaal geen handen..daar wordt 't niet anders van..
Machineman
Ik knap geen oude inter op met linkse handen, das gelul. En ook natuurkunde heeft er niks mee te maken, mechanica des te meer. Voor de 10 maak ik overigens ook zo'n soort treklat ook verstelbaar. Omdat dat het enigste is wat telt; de positie van het aanhaakpunt, moet dat zo hoog mogelijk als toegestaan.
Jorin jij maakt het maar spannend, maar de stand of positie van die topstang heeft er echt gin zak mee te maken......
Machineman
Ik geloof dat er mensen zijn die geen verschil zien tussen de krachten op de constructie op zich, en de krachten van de sleepwagen op de trekker. Bij dat eerste is de topstang van groot belang. bij het tweede in totaal niet...En het effect van meer druk op de achterwielen wordt enkel verkregen door het laatste
ford8630power
AMEN!
kemper
Toch fijn dat iedereen het eens is 😃
rick11441
Wat ik ervan weet is dat de plek vanhet trekoog het enige van invloed is, dat hoogste punt van bevestigen aan de trekker (scharnierpunt) is een veiligheidsmaatregel bij het afbreken van het onderste scharnierpunt. het heeft geen invloed op de prestaties op de baan. daar is de hoogtevan het oog en de afstand tot hart achteras belangrijk.
huub
Kijk rick, dat verklaart een hoop, als het onderste afbreekt op (bij de trekhaak op de foto) dan heb je kans dat je trekker achterover slaat..
Machineman
Oke.. jah als de onderste scharnier afbreekt met een hele lange topstang dan krijg je een rare slinger met het ding... 😞
Inter724
Oke dan zijn we t over die natuurkunde gel*l eens haha. Maar ik blijf erbij dat dit meer voordeel geeft in de praktijk.
P.s. ik ben vanaaf niet hier en zie morgenvroeg de reacties wel. Kben druk in de schuur om de ideale trekhaak te maken hihi..
rick11441
Haha succes ermee inter 724 en machineman ik ben t ook met jou eens dat je n hele rare zwieperd krijgt met die topstang:P
redpower
Maar de kans dat het onderste scharnier afbreekt is nihil, omdat daar niet aan getrokken word, maar geduwt!
interrijder
Voor de gene die het nog niet snappen heeft er al eens iemand op 60 cm gereden in duitsland bijvoorbeeld of waar dan ook? dan kom je er pas achter wat die 10 cm in de trekhaak doen,als je de gewichten net zo hebt hangen als je normaal hebt, hou je geen voorwiel aan de grond
en voor de laatst keer de constructie is niet bepalend maar de plaats van het aanhaakpunt van de ketting!
ik kijk straks wel weer even hier of de hel weer los is gebarsten, ik ga ook even fijn naar mijn trekkertje toe, het valt niet mee ofwel machineman en huubje?
HOOIJMAN
@maik en huub.. als je het onderste scharnierpunt vast zou lassen.. dan doet de topstang nix meer, maar hij wil nu naar beneden scharnieren en dan trekt ie dus aan de topstang. Jullie rekenen allemaal dat onderste scharnierpunt als vast punt, en dat is niet waar als je naar beneden trekt, wel als je naar achteren trekt niet.
HOOIJMAN
En precies wat je zegt redpower.. hij trekt niet aan het onderste scharnierpunt als je de trekbek naar beneden trekt.
kemper
Dus als je het zo laat zitten als nu en ja last het onderste scharnierpunt vast dan word het helemaal anders volgens jouw?... jaja
huub
@ hooijman, jij wil beweren dat er beweging zit in het onderste draaipunt?
HOOIJMAN
In principe zit er niet veel beweging in. Er zal iets speling op de pennen zitten dus trekt ie hem naar beneden en dan word het scharnierpunt begrenst door de topstang.. en dan begint ie dus daar aan te trekken, en trekt ie de trekker achterover. als je hem vast last onderaan zou ie dus alleen maar aan het onderste punt gaan trekken en niet of nauwelijks aan de topstang en dan werkt het dus niet meer.
jehan
Wat een discussie over een stuk ijzer hahahah
HOOIJMAN
Whaha mooi.. die boeren uut lintelo een betjen opneejen.. haha
ik bun noar de vergadering van de fokvereniging joow
jehan
Niet teveel zuipen na de vergadering he ..jow
huub
Tja, je probeert de jongens wat te leren..en dan geloven ze je niet..
sikuman
Hier oppert redpower dat die 2de was maar bij de uitslagen is die beide keren 9de .
interrijder
Ik hoop dat je bij die fokvereniging meer op let dan dat je bij de natuurkunde hebt gedaan, anders knup je nog een bolle op een bolle! 😉
Wardcase
Hij bedoelt 2e van de nog standaard trekkers die er bovnestaan die zijn vet opgefokt
interpowerrr
Ik ben gratis naar school geweest, menig tfer voor niks haha. zolang het onderste schanierpunt vast zit maakt de hoogte van de topstang niks uit! de trekhoogte veranderd niet! het verhaal wordt anders als je een ketting van 30cm in je 80cm hoge boventrekhaak doet (is 50cm trekhaakhoogte) dan wordt je trekpunt wel hoger.
redpower
@ sikuman, goed lezen vriend!

@interrijder: inderdaad, 50 of 60 maakt veel verschil, maar waarom was ik dan de enigste die voor de pootjes lichtte?
ik weet zeker dat hij in de 5,5 ook omhoog komt als ik op een gripbaan rijd(droog)

8 mei in geffen, dan is het ook 60 cm!
Machineman
"Ik geloof dat er mensen zijn die geen verschil zien tussen de krachten op de constructie op zich, en de krachten van de sleepwagen op de trekker. Bij dat eerste is de topstang van groot belang. bij het tweede in totaal niet...En het effect van meer druk op de achterwielen wordt enkel verkregen door het laatste" ik herhaal het dan maar nog eens 😃
HOOIJMAN
Punt haha fokken letten we wel op gewoon een goed stieradvies programma en daar een paar beste bolle in zette.. haha
rick11441
@ redpower, ik ben t met je eens dat de kans van afbreken nihil is. Maar het gaat hier om de veiligheid, stel dat het gebeurt. k heb de regels ook niet verzonnen. qua druk op je achterwielen maakt het niet uit waar de haak aan je trekker scharniert
HOOIJMAN
Kijkt zijn we het daar mee eens als die onderste afbreekt dat je dan een rare zwieper krijgt..
enige waar we niet mee eens zijn is dus dat ik denk dat het onderste punt weinig doet onder het trekken aan de trekker
Inter724
Ben ik t ook mee eens haha!
@interrijder: Meestal maken ze in de duitsland de ketting dan ook langer wanneer er op 60cm getrokken word. (de hoek blijft t zelfde) De jongens van Gunnewick cker iig! Dat zei je collega vandaag ook nog die aan t poepie sjezen was bij ons haha
IH-Kees
Ik neem aan de de sleepkabel minder schuin is dan de topstang, dan heeft het onderste scharnierpunt een trekkracht naar achter en een drukkracht omhoog tov de trekker.
de topstang wordt uiteraard het zwaarst belast.
verder worden de krachten op de trekker niets anders als de constructie veranderd en het trekpunt op dezelfde plek blijft. dus zoals machineman zegt.
interrijder
De hoek blijft hetzelfde van de ketting ja, maar het het trekpunt verandert ten opzichte van de achteras dus trek je hem sneller achterover is dat nou zo moeilijk te snappen?
rick11441
@ interrijder, de hoek van de ketting blijft inderdaad hetzelfde. maar het trekpunt ten opzichte van de achteras verandert niet. al zou je met n zwaailat werken en die op dezelfde plek als deze (hoogte vanaf de grond en afstand tot hart achteras) verandert niks aan het trekpunt ten opzichte van de achteras.
interrijder
Ik bedoel het verschil tussen 50 en 60 cm dan verandert het wel
@ redpower,je hebt het aanhaakpunt een stuk verder naar achter zitten als waar de kipperknobbel dus meer lengte naar achter en dan trek je hem sneller achterover dan dat die kort bij de achteras zit, je hevelt hem zo dus veel meer met die lengte.
jehan
Hahah nog steeds over de trekhaak aan het lullen
Inter724
Heerlijk tog hahaha....
rick11441
Volgens mij zijn de meesten t er nu wel over eens:P
Inter724
Dat cker! maar mee eens??? haha
maartendankers
Miedema had vroeger een gepatenteerd systeem. Dat was een soort bok waarmee je zorgde dat je eigelijk trok vanaf de voorkant van de achteras. Ipv erachter. Weet niet meer precies hoe het heet. Maar zou zoiets niet ideaal zijn voor TT?
interpowerrr
Gewoon een ketting onderdoor doen.
huub
@ maarten, als je een trekker hebt met grote voorbanden en veel gewicht voorop (lees een fastrac/xylon) dan is dat wat..
interrijder
Een trekkertje van duits team een 533 als ik het goed heb heeft of had dat ook een ketting naar voren naar de neus en dat liep best goed
HOOIJMAN
@ ih kees, ik denk dat de ketting ongeveer in dezelfde hoek staat als de topstang vooral zo op 60 cm
interpowerrr
Idd interrijder, is al een oud systeem ketting strak monteren en hij gaat nooit achterover.
redpower
Voor iedereen die het hier nog niet mee eens is, vanavond is het inschrijven voor loosbroek, en 13 maart is de wedstrijd, ik ga het verschil laten zien...
rijd met 2 trekkers 5 en 6 ton, met dit, en een nieuw systeem...
het is weer wat verbeterd, dus ben benieuwd of ik hem dit jaar ook los krijg..
interpowerrr
@redpower

bij tsta mag de trekhaak max onder 10-15graden hoek staan, en bovenste schanierpunt ONDER het hart achteras!!!
redpower
Ja, maar dit is geen tsta....
hier rijden we meestal het regelement, genaamd:
DMWWGETGZO..... oftewel: doemárwé, wai geven er toch gin zak um!
en daar profiteren we van...
ik krijg nu een systeem met hart achteras bevestging, omdat dat op 2 wedstrijden niet mag, en schuinte vd lip, is nergens iets over bekend, maar heb het ntto proof gemaakt, dus kan altijd safe rijden
frank_mf
Ik, frank_mf en dickt hebben dit object verplaatst van Tractoren Case 956 XL (Trekkertrekken) naar Tractoren Case International 956 XL (Trekkertrekken)
unipower
@redpower haha blijft mooi he da middelvingertje 😃
Bramos14
@redpower heeft gelijk

Het eerder genoemde voorbeeld met het strotouwtje is het duidelijkst uitleggen

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Case International 956 XL ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!