Foto van een New Holland T 7.170, met poetinger jumbo 6010. Foto is geplaatst door bikkertie op 17-10-2014 om 21:52:27, met 67 reacties.

New Holland T 7.170

bikkertie
Foto van een New Holland T 7.170, met poetinger jumbo 6010

Reacties

mdoornekamp
Nieuwe demo? Daar kan die NH zijn best nog wel even voor doen. Meende dat de jumbo geschikt is voor trekkers van 160 tot 350 pk
sebas deutz150
@bikkertie nemen jullie wel een wagen met 26.5 velgen en de dubbeldoel wagen van pottinger?
sebas deutz150
@mdoornekamp
Voor een giga 4001 moet ook mininaal 160 pk voor. maar 150 pk gaat ook prima.
bikkertie
@sebas deutz150 ja grootste banden die kunnen. En dubbeldoel zodat we er mais mee kunnen rijden.
bikkertie
@mdoornekamp valt mee, stonden dikke ruggen begon met 20 km en eindigde met 11
mdoornekamp
@sebas deutz150 Pottinger is toch niet beter dan Strautmann? 😄
henkieturbo
T blijft een nh he, die geeft ook niet maar zo op 😃
sebas deutz150
@mdoornekamp ik blijf pottingers mooie wagens vinden.

@bikkertie Die snelheid haal ik ook en dan met 12 meter ruggen! ligt maar net aan hoe snel je doordraait. Vijfde snee was zwaar 28 karren van 50 hectare.
mdoornekamp
@sebas deutz150 Pottingers zijn ook zeker mooie wagens. Maar de strautmann bevalt bij jullie dus ook nog goed.
bikkertie
@sebas deutz150 ja wij zelf hebben ook een 12 meter hark, ik denk dat de 180 hem wel wat beter de baas kan , want dat is toch echt een deutz 😃 het zijn allebei goede wagens dat is zeker
sebas deutz150
@mdoornekamp
bevalt super! Er gaat donders veel in die wagen. 1-2 hectare gras of 17 ton mais gaat erin .
sebas deutz150

zijn toch mooie ruggen als 5de snee! als je goed kijkt kan je een flink kop op die opraapwagen zien.
bikkertie
@sebas deutz150 ja mooi! wil dat met zij afleg een beetje rapen? en de 150/620 kan die hem een beetje de baas op de weg en in het land?
sebas deutz150
@bikkertie de 620 kan er niet voor die heeft geen ls. Dat is een beetje jammer. De 150 staat op 156 pk aan de stomp. Het is niet veel voor de wagen maar het gaat. We rijden zonder frontgewichten eigenlijk moeten we dat wel doen. Gelukkig door het voorlader frame is de trekker nog redelijk 'zwaar' van zich eigen.
sebas deutz150
Quote @bikkertie:
wil dat met zij afleg een beetje rapen?
als de hark chauffeur goed werk aflevert gaat het prima.
mdoornekamp
@sebas deutz150 mijn strautmann bevalt ook nog prima. Ik heb wel meestal 800 kg frontgewichten op de trekker. Anders kom ik niet eens de bocht om int land als het hard gaat. Hebben jullie gedwongen gestuurd? Dat nieuwe elektrische besturings systeem
ijkt me ook wel mooi
bikkertie
@sebas deutz150 wortsendraaierij valt mee? wij zijn er toen expres van afgestapt
sebas deutz150
@bikkertie
het is niet zo mooi als een midden afleg maar met 10 km/u opraapwagen moet het gras toch snel naar binnen. wij vinden een zij afleg zeker in het natuurgebied een flinke meerwaarde hebben. ondanks de lagere capaciteit. maar jullie hebben een 4 elements hark?
bikkertie
@sebas deutz150 nee een 2 elements van 5 meter rotor die in breedte verstelbaar is. Eerst hadden we wel een 4 elements maar dat was net een vliegtuig, alleen ervaren mensen kunnen daar mee harken 😛
sebas deutz150
@bikkertie dat is een duur machinetje! maar wel een mooi ding.
bikkertie
@sebas deutz150 met inruil van de 4 element viel het mee haha, bevalt super!
Siebenga
Zijafleg is capaciteit verneuken!

De gene die denkt dat er wagens mee kunnen in laadcapaciteit van de pottinger jumbo's die hebben er zelf niet mee gewerkt! Volle rij messen en dan goed pk's er voor dan kan je hard
meelezer1
Waarom een opraapwagen als ik vragen mag? Jullie hebben toch een hakselaar.
bikkertie
@Siebenga 37 met de strautman met 270 pk, 26 met de pottinger met 140 pk, dat zei bij ons al genoeg
CaseCS130
@bikkertie Jammer dat je niet met je eigen trekker test, dan weet je toch iets beter wat wel en niet licht laadt.
bikkertie
@CaseCS130 ja vonden wij ook, maar we konden alleen de demo's krijgen met een trekker van hun zodat ze niet alles steeds om hoefden te bouwen.
bikkertie
@meelezer1 diesel verbruik en personeel
sebas deutz150
Quote @Siebenga:
De gene die denkt dat er wagens mee kunnen in laadcapaciteit van de pottinger jumbo's die hebben er zelf niet mee gewerkt! Volle rij messen en dan goed pk's er voor dan kan je hard

ik geloof echt wel dat een strautmann giga of een terra mee kan met een pottinger jumbo en een krone moet ook mee kunnen.

Je moet ze echt naast elkaar zetten en dan vergelijken. Er spelen zoveel factoren mee in de snelheid waarmee je kan laden.
Siebenga
@sebas deutz150 Daarom! Ik weet wel wat beter! Gaat hier alleen om laadcapaciteit! Wij zitten met wiersen van 9.5 meter en rij alle merken van loonwerkers hier in de buurt er met gemak uit! Dat je krone durft te noemen zegt bij mij al genoeg!

Met pottinger zelf wel een wiers met 26km/h naar binnen gedrukt! harder durf ik niet en ging mij ook te hard! wagen gaf er niks om, was inderdaad wel laatste snede spul
Siebenga
fendt-412
@Siebenga
Willen ze niet harder of kunnen ze niet harder?

Als je wiersen hebt van 16meter hoef je voor zelfde capaciteit ook niet zo hard te rijden en rijdt minder door het land. Al zou een simpel gps setje met elektrisch stuur wel een must zijn. Als je elke snede een uur de loonwerker kunt besparen scheelt je dat zo een 2000euro per jaar. Dat verdien je in 2jaar terug.
CaseCS130
@Siebenga invoertechnisch zie ik niet zo veel verschil tussen nieuwste Strautmann Giga, Pottinger Jumbo of Krone MX/ZX. Ik had het idee dat deze wagens wel aardig aan elkaar gewaagd zijn.
bikkertie
@Siebenga de wagen mag 500 pk hebben van de dealer, volgas mocht zelfs.
Siebenga
@fendt-412 hier vind je geen boeren die zo'n hark hebben! vaak veel kleinere wiersen, en dan hebben ze vaak ook niet alle messen er in. Eerste snede houd het met 13-15 km/h wel op maar dat zie ik loonwerkers al niet eens doen!

Als het per uur is dan ben je inderdaad wel gek het onderste uit de kan te halen, maar als ik verhalen hoor van een boer die mee mag rijden met loonwerker met pottinger maar zich dan wel aan snelheden moet aanpassen van wat de loonwerker kan rijden dan gaan mijn nekhaartjes wel wat recht op staan
CaseCS130
@Siebenga Dat is wel apart ja. Maar rijd die loonwerker dan schuitemaker of een oude wagen van een ander merk? SR kan idd niet meekomen met de wagens die ik noemde.
casejxu
@Siebenga als ik hier de loonwerker met 20 km/u zie op rapen krijgt ie van mij een hagel geweer 😉... DE SHOVEL bepaald de snelheid en niet de invoer van de opraapwagen 😉
Siebenga
@CaseCS130 Nee het ging in dit geval om strautmann wagens

@casejxu Als de shovel machinist in een kwartier of langer de bult niet vlak en hard kan krijgen moet die beste man misschien eens naar andere baan gaan zoeken 😉
casejxu
@Siebenga ken mij niet lang genoeg over de kuil rijden 😉 maar goed... t is mijn mening hoor. ken der ook die t in een paar minuten redden. red iedereen wel maar ken weinig kuilen zo strak en hard als onze loonwerker
casejxu
@Siebenga maar gezien jou reacties is t net of dat t zoals t bij jullie gaat dat dat t beste is.
bikkertie
@casejxu als je je kosten er bij legt kun je beter zand over de kuil doen, dan dat je de ladewagen moet laten wachten. Als wij gras hakselen staat er elke 10 minuten een kipper bij de kuil te kiepen, weinig tijd om aan te rijden. Na tijd doen we er sjorbanden om de bukt en bandeb op de kop. De kuil zakt niks na en hebben geen last van broei. Ik denk dat er meer is dan vastrijden. Ook moet je met 1 opraapwagen de hele tijd door kunnen doen want één machinist op de kuil houd ook een hakselploeg bij
casejxu
@bikkertie gelukkig doet iedereen het op een andere manier en niet iedereen heeft de mogelijk (financieel/ruimte) om het zo voor elkaar te hebben om een loonwerker zo efficient in te kunnen zetten.

Onze eerste snee is 20 hectare achter huis. Op een plaat van 12x40 met aan een kant een muur van 1.50 meter. Helaas is de ruimte voor de kuil beperkt wat weer tijd kost. Als onze loonwerker met 20 km/h gaat laden met 2 wagens komt dat onze kuilkwaliteit niet ten goede. Wij dekken onze kuilen af met zand rondom en bovenop auto banden. Moet er niet aan denken dat t nodig zal zijn om er zand boven op te gooien.
casejxu
En zand van de kuil halen kost ook tijd en in de winter ergenis ivm bevriezing enzo. Zou er ook graag sjorbanden over heen hebben maar dat is helaas neit mogelijk
Siebenga
@casejxu

oo beslist niet, het verhaal ging hier om laadcapaciteit en daar is de pottinger gewoon nr 1 😄
casejxu
@Siebenga zou t niet weten 😛 .... heb lang niet met alle wagens ervaring. Maar hoe kan die volgens jou zoveel laad capaciteit hebben dan?
Siebenga
Vooral de manier waarop het gewas langs de messen loopt, grote rotor diameter! Alles via tandwielkast aangedreven.. Pottinger heeft ook nogal wat jaartjes ervaring met opraapwagens!
fendt-412
@casejxu

Op een plaat van 12meter kun je bijna met 3 machines vastrijden. Twee lukt sowieso, loonwerker laten verdelen en eigen trekker of shovel helemaal met gewichten vol hangen.

Kuilen nu samen met loonwerker in omdat we het zelf met volk lastig rond kunnen zetten. 3,5ton aan betonplaten op de lepels van 10tons shovel en kunnen zo makkelijk twee wagens bij houden. Klep is soms nog niet dicht als ze de pickup al weer aan de grond hebben. Alleen zouden ze het niet redden. Kunt anders ook wel een opraapwagen laten komen, dat is aan het eind van het verhaal niet veel duurder dan telkens een wagen laten wachten, zijn leuke uren voor hun als de trekker stationair loopt.
fendt-412
@Siebenga

met een zijafleg hark van 8meter kun je wel flinke wiersen maken. Met GPS systeem moet een strakke wiers maken toch wel mogelijk zijn?
Met de eerste twee snedes wiersen maken van 8meter en daarna bij lagere opbrengsten 15meterse wiersen maken of zal dit tegen vallen?

Een goede hark verdient zich zelf terug door te besparen op het aantal uren oprapen.

Boeren hebben vaak ook geen ervaring met laden en weten niet hoeveel capaciteit zon wagen heeft. Kunnen ze ook niks aan doen maar jammer dat het dan weer zo moet. Of per ongeluk een keer alle messen erin hebben ipv de helft. je hoort nog wel eens wat.
casejxu
@fendt-412 zie me zelf niet met de jxu tussen de shovel en wagens rijden 😉 en huur de loonwerker in omdat hun goed materiaal hebben. Terwijl ze bezig zijn met oprapen kunnen wij ons bezig houden met waar we t mee moeten verdienen.. Koeitjes
casejxu
@Siebenga dat van die grotere rotor zie ik idd wel als een voordeel ja.. K heb vooral ervaring met schuitemaker en Veenhuis. Onze loonwerker rijd met combi 2000 wagen met JD 6800 en of 6910. Tegenwoordig ook een 6150M Vind t erg mooie wagen en wat ik een plus punt daar van vind is dat er erg hoge brede banden onder kunnen.

Schuitemaker Vind ik vooral een sterke en degelijke wagen. Vooral op t oog. En zo heel veel zwaarder aan eigen gewicht zijn ze niet tegenover andere. Zie in de nieuwere wagens veel verbetering vooral in de invoer.

Pottinger zie je bij ons in de buurt wel steeds meer komen. Maar dat komt vooral door de dealer die ze heel erg scherp weg lijkt te zetten. Ik heb wel begrijpen van onze loonwerker dat deze wagens niet zo heel licht zijn. Ze hebben ze namelijk op demo gehad.

Net als krone. Was een erg zware wagen waarvan je dus zou denken dat ze erg degelijk zijn. Maar dit waren wel de wagens die piepte en kraakte aan alle kanten.
fendt-412
@casejxu
Zet je er een beunhaas op voor een 10tje per uur. Die verdient zichzelf dubbel en dwars terug. Kuub beton met hefkogels eraan storten. Heb je ook voor 200euro klaar en een mooi gewicht van 2ton. Diesel is nagenoeg verwaarloosbaar.

Die 100euro aan manuren en 200euro aan beton heb je al bespaard als de loonwerker een uur kan besparen per snede. Alleen manuren al wanneer je 20minuten wachten bespaart. Daar verdien je pas geld mee 😄

Even aan de kant als een wagen eraan komt. Loonwerker gaat de nieuwe vracht verdelen en zelf kun je op de andere kant vastrijden. Gaat probleemloos in een 10meterse silo. Beginnen zelf meestal dicht bij de bult, als de wagens verderweg gaan is er wel een keer tijd om boxen schoon te maken of even voerwagen vol te gooien.
bikkertie
@casejxu ja gelukkig doet iedereen het op zijn eigen manier anders werd het zo saai om boer te zijn 😃
casejxu
@bikkertie haha dat is een ding dat cker is 😉 laat mei maar lekker rommeln 😉 😃
Siebenga
Sja als je zo'n Veenhuis in een teug adem durft te noemen met pottinger jumbo dan gaat er wat mis 😛

@fendt-412
Een zijafleg maakt de wiersen toch anders als een midden afleg! het zelfde als ze hier met de 10meterse middenafleg te veel toeren hebben! Dat scheelt mij 1 of 2 versnellingen... Wil je dat iedereen er wat mee kan werken moet je toch een midden afleg kopen of het accepteren dat de wiersen minder makkelijk naar binnen gaan.
bikkertie
Eerder harkten wij ook met een zij afleg, maar sinds de brede middenafleg willen we niet anders, het hakseld veel mooier, niet van die in elkaar gedraaide proppen
fendt-412
@Siebenga
Dat is wel het makkelijkste ja, wiersen kom je nog wel overheen met zon brede hark?

Hebben hier dit voorjaar met 8meterse hark niet volle werkbreedte meegenomen, trekhaak nam alles al mee. In het najaar is een 10meterse hark wel erg mooi, al zou die dan nog wel een stukje breder kunnen.

Afgelopen snede zijafleg hark van buren geleend, die 6meter opzij leggen en zelf er met 8meterse middenafleg hark er achteraan, konden we sneller harken en laden. Wiersen van die zijafleghark vond ik hard meevallen, alleen is het lastig om precies evenwijdig te rijden, al maak je er gauw een puinhoop van op de kopakkers. Begon het een beetje door te hebben toen ik klaar was 😛
Siebenga
Dan nog krijg je het meeste gras in het midden van de wiers! 2 keer 'zijkant' van de wiers tegen elkaar aan. hier ligt dus meer gras ten opzichte van middenafleg in het midden. Middenafleg met eerste snede is inderdaad nog wel eens een probleem 😄 Dit jaar zelfs wiersen plat moeten rijden voor dat ik ze er in kreeg 😛 ging om 1 hectare dus dat was te overzien.. trekhaak ook aangepast vanwege de wiersen.. door de stuurderij van de tank kregen we ook steeds proppen! dat is nu opgelost.
bikkertie
@Siebenga hadden wij met stro persen ook altijd last van. Wij hebben toen een plaat onder de trekker door gemaakt en 2 banden voorin , dat werkt ook super
hobbyboer
Quote @fendt-412:
Als je elke snede een uur de loonwerker kunt besparen scheelt je dat zo een 2000euro per jaar. Dat verdien je in 2jaar terug.

Dat klinkt heel logisch.... slim...briljant.... sterker nog: Ik had het zelf kunnen verzinnen.
Echter ik wordt ook een dagje ouder 😉 en begin toch enkele vraagtekens te zetten bij deze manier van denken. Laat ik heel simpel beginnen: Die 2000 euro, die de loonwerker nu 'te kort' komt, hoe gaat die weer aangevuld worden?
fendtjuh
@hobbyboer

Bij de boeren die het niet voor elkaar hebben...
fendt-412
@hobbyboer
Zij zijn er toch voor jou en jij toch niet voor hun?

Tarieven zullen toch met eigen mechanisatie moeten concurreren, als zij niet efficient werken staat er vanzelf iemand op die denkt dat hij het efficienter en goedkoper kan. Niet dat je ieder jaar over stapt, maar je kijkt wel eens om je heen.

Voordat ze klaar zijn met fatsoenlijke kuilplaten aanleggen, dammen verbreden en sloten dempen zijn we wel zoveel jaar verder.
Daar hoeven ze zich nu nog geen zorgen om te maken. 😄
newholland6640
Hark is inderdaad enorm van invloed... Laatst zelf ondervonden met onze oude raapwaggel :lol: Als ik de degene met hark versnelling hoger reed, kon ik met de raapwaggel ook een versnelling harder. Dan komt het mooi verdeeld over de invoer ipv alleen in het midden.
mdoornekamp
@Siebenga Pottinger heeft ook wel nadelen. De losse ingehaakte tanden op de rotor gaan na 5 jaar vanzelf los zitten (systeem taarup). En de pick-up met gestuurde tandarmen is ook niet meer van deze tijd. Daarnaast zit bij de meeste (behalve de combi) het tandem te ver naar voren omdat de dissel te licht is. Hierdoor kom je slecht de bult op.

Ondanks dat draait Pottinger wel goed mee in de top 4 van Nederland samen met Krone, schuitemaker en Strautmann. 😄
Siebenga
@mdoornekamp Mijn verhaal had alleen betrekking op de laadcapaciteit 😉

snap het stukje met losse ingehaakte tanden op de rotor niet btw? De sterren?
mdoornekamp
@Siebenga Ja de sterren zitten los/vast geklemd op de rotor.
fendt308-driver
@mdoornekamp
Tandem is makkelijk naar achter te zetten toch?
mdoornekamp
@fendt308-driver Het is niet altijd makkelijk. Hangt van de constructie af. Maar de fabrikant zet het tandem niet voor niets zo ver naar voren. Als je het te ver naar achter zet krijg je de knikdissel niet meer omhoog. En na verloop van tijd breekt je wagen door midden of je dissel breekt er voor weg. Je zal echt niet de eerst zijn. Ook bij standaard configuratie gebeurt dit wel eens. Die acht wielige tandems worden ook vaak wat naar achter geplaatst. Ik zou dat zelf nooit willen.

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland T 7.170 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!