Illustratie van:

Fordson Onbekend - RADELOOS

Ik heb in mn boot een perkins p6 liggen die niet wil starten. Het brandstof en olie filter zijn vernieuwd.
Olie ververst, nieuwe verstuivers (160 atm) compressie gemeten 33 bar. startmotor draait prima. Als ik een klein beetje start pilote in het luchtfilter spuit slaat ie wel gelijk aan. Ik kan geen monteur vinden die met deze motor bekend is .
Is er iemand die me kan helpen of suggesties heeft.

Deel dit topic

Reacties

dexta59
Het kan zijn dat hij niet goed gloeit

maar mischien is de motor versleten en vliegt alle compresie via de zuigerveren weg en dan duurt het lang voordat hij aanslaat
wouterdp
Brandstofpomp afstellen
RobDeutz104
Als je tijdens het starten de verstuiverleidingen losdraait, komt er dan brandstof uit?
dexta59
@rob er staat dat hij met startpilote wel meteen start
RobDeutz104
Verhaal verkeerd gelezen, ik dacht dat die dan alleen even op de startpiloot liep
dexta59
Nou bij deze de volgende keer beter lezen
Wimsumar
Beste Piepelstang: Als dit de eerste startpogingen zijn na alle onderhoud en reparatie die u opsomde dan wijst alles in de richting van "lucht"in de brandstoleidingen. Zoals RobDeutz al aangeeft, een kwestie van ontluchten. Tot en met de brandstofpomp kan het met het handpompje.
De verstuiverleidingen aan de verstuiverkant losdraaien en " volstarten".

P.S.1: Denk om uw eigen veiligheid met al die brandstof(damp), Start-ether e.d. in de machinekamer!
P.S.2: Waar woont u? ( Misschien dat een T.F.-forummer zich spontaan meldt om eens te kijken/helpen.
F-E-N-D-T-J-E
Kan ni zijn dat hij lucht in systeem trekt maar als er weer diesel in leiding zit dan ik bedoel dat de diesen terug loopt wat niet hoort en dan helpen met startpiloot kan hij net over dooie punt heen slaan en diesel genoeg opgepomt heeft tis maar een idee
old man jose
Hoe wil je geholpen worden als je incognito op TF gaat???????
weurding
Meer dan de helft is hier incognito of heeft een fictieve naam/cq woonplaats, doet mijns inziens ook niet terzake,als hij geschreven had jan amsterdam 56 jaar kan je ook alle kanten mee op,please zie dit informatief en niet als een aanval op je reactie
kace

Deze p6 is een A6.354 perkins motor wordt heel veel in mf trekkers en ook in de scheepvaart gebruikt.
Lijkt me heel sterk dat daar niemand mee bekend is
er zit ook verder weinig poespas op elke monteur moet hier mee uit de weg kunnen.
DESLAGERURRE
Ik denk goed ontluchten en als ie gloei-bougie's heeft die er uit halen en(laten) testen of die moter heeft een gloei spiraal in de inlaat ... kan ook getest worden .. 😃
old man jose
De gloei bougies??
Gloei spiraal??
Ik denk dat er alleen een koudstarter op de brandstofpomp zit.Kijk hier eens:fordsontractorpages.nl/ubb/Forum3/…
stuifzand
De P6 is een gemakelijke eenvoudige goedkope motor.
Hij is veel gebruikt als stationere motor in de USA bij defensie en in vaartuigen.
Van oorsprong een koudstarter, zijn omgebouwd met gloeispiraal dan is het ook een A6 en werd in tractoren gebruikt.
Elke dieselmonteur zou je kunnen helpen.
piepelstang
BERICHTJE VAN PIEPELSTANG
Allerleerst bedankt voor de vele reacties!!
hallo beste mensen van TF mijn naam is johan uit loosduinen het bericht vd perkins p6 is afkomstig van mij, Ik ben a technies wat betreft motoren maar probeer mijn (probleem) met kenissen op te lossen. Helaas is er niemand bij die echt kennis van zaken heeft. De reden dat ik hier op dit forum terechtgekomen ben is dat ik (radeloos ) begin te worden. Ik zal proberen mn verhaal zo kort mogelijk te houden.Ik heb deze boot vorig najaar gekocht in groningen. Na 3 dagen zonder problemen varen starten ging prima en het roken was na 5 minuten varen weg begon de motor erg veel te roken blauw grijs. We hebben de boot aan de kant gelegd .De volgende ochtend wilde de motor niet aanslaan .Startpilote gekocht en toen nog 7 uur varen naar huis met die rook die ons soms inhaalde. We hebben heel langzaam gevaren.De temp. is niet boven de 80 graden gekomen.
De volgende dagen hebben we geprobeerd de motor normaal te starten zonder start pilote maar hij wilde niet aanslaan. Ik heb wat fotos naar kemper en van twist gestuurt de dealer van perkins en zij vertelden dat het een p6 was.Ik heb toen de olie filter en brand stof filter vernieuwd nieuwe motor olie erin.
Ook heb ik de verstuivers laten testen die bleken niet goed te zijn er zaten twee zeikerds in.Dus 6 nieuwe verstuivers a 450 euro
geperst op 160atm. De leverancier van de verstuivers heeft een compressie meter aan mij geleend en we zijn gaan meten. 33 bar volgens
monteur van dat bedrijf perfect. Ook hebben we ontlucht motor laten lopen op start pilote en een voor een de leidingen vd verstuivers los
gedraaid en natuurlijk ook weer vast (geintje)
Motor af laten koelen en nee hoor weer niet aanslaan. weer terug naar monteur van verstuivers. Electrisch opvoer pompje gekocht
een losse tank van 20 liter met schone diesel
aangesloten direct op brand stof pomp en nee
nog niet starten Na een paar keer starten springt de slang van het opvoerpompje af en zuig ik dus lucht aan. Ik had het te laat in de gaten. Ik heb alles weer op de oude manier aangesloten alle leidingen vd verstuivers los gemaakt. Met het pompje op het blok ontlucht en met de leidingen los weer starten om de leidingen te ontluchten ik zie dat er alleen uit 5 en 6 diesel komt uit de andere 4 niks .
Ik wordt nu geloof ik gek en stop ermee.
Als laatste er zitten geen gloeispiralen in
ook niet in het lucht filter.
HELLUP
RobDeutz104
Als er bij 4 uitgangen aan de pomp geen brandstof komt, dan is er toch echt wel iets met je pomp aan de hand
old man jose
Hoe oud is deze motor? Heeft deze motor een lijnpomp of een roterende pomp? Ik heb je verhaal gelezen en denk dat de pomp niet optijd staat. Bij een lijnpomp is dit heel eenvoudig te controleren door het vliegwiel of de krukas poely op het afstelpunt te draaien, dan moet er op de aandrijving van de pomp ook een afstelteken voorstaan. Bij een roterende pomp ga je eerst de eerste cylinder in de ontstekings volgorde zoeken, Dan draai je zolang tot er uit de plunjer diesel komt en kijk je hoe de afstellingtekens op de pouly of vliegwiel staan. suc6 ps jekan mn tel krijgten als je wilt via Email of PB
RobDeutz104
Als er uit 4 uitgangen van de brandstofpomp geen brandstof komt, heeft dan niks te maken met op tijd staan
piepelstang
IK BEDOEL DAT ER NU MAAR BIJ TWEE UITGANGEN DIESEL KOMT . VOORDAT IK HET OPVOERPOMPJE HAD AANGESLOTEN EN DE LEIDINGEN HAD LOSGEDRAAID KWAMEN UIT ALLE ZES DE UITGANGEN DIESEL . DE POMP KAN TOCH NIET KAPOT GAAN NADAT HIJ LUCHT HEEFT AANGEZOGEN??
Wimsumar
Beste Piepelstang: Zo moeilijk als het voor jou is, zo moeilijk is het ook via toetsenbord/beeldscherm een advies te geven. Het is een zeer merkwaardige storing!
Allereerst: Zitten de "andere 4" verstuiverleidingen wél goed vast aan de brandstofpomp of lekt het er daar net zo hard weer uit als dat het erin gepompt wordt.
Het is te gemakkelijk om zonder het te hebben gezien te zeggen dat de brandstofpomp getest/gereviseerd moet worden, maar ja, ik woon niet in de buurt van Loosduinen 😞
DESLAGERURRE
Nee dat kan niet ..
old man jose
Piepelstang je hebt een persoonlijk bericht
Wimsumar
Beste Piepelstang: Je schreef '' het electrische opvoerpompje+ 20 litertankje direct op de brandstofpomp te hebben aangesloten''.
Ongefilterd ?
Grote kans dat toch vuil in de brandstofpomp is gekomen.
Wimsumar
Beste Piepelstang: Het persoonlijk bericht van Old man Jose kun je openen/lezen door de "inbox" te openen. Zie in de rechterbovenhoek op deze site ( naar boven scrollen).
ha189
Heb het laatste jaar vaak gehad dat de bovenste klepjes op de brandstofpomp ( lijnpomp ) vast gaan zitten
deze zitten gelijk op de pomp ewaar de verstuiverleiding op wordt gedraaid.

dit is hetgevolg van de nieuwe diesel, bekend probleem.
zorg ook dat je druk houd naar de brandstofpomp.
old man jose
De motor Loopt weer. Er was toch echt wat met de timing van de pomp. Er was een spie baan uit geslagen en de spie was echt stuk waardoor de motor ong 30 graden van tijd was. Allen koude motor wil nog niet snel aanslaan. Iemand een idee?
Borghardt
Beste old man jose ik heb de verhaaltjes gelezen ook in de andere topic's en ga er eigenlijk wel vanuit dat u dat gecontroleerd hebt maar zou het kunnen dat de brandstof terug loopt als hij een tijdje stil heeft gestaan? Dit is te zien aan wel of niet roken tijdens het starten. Ik begrijp dat de motor in een boot ligt en vermoed dat de tank lager ligt dan de motor waardoor dit sneller kan.
Wimsumar
Beste old man Jose: Eerst: Gelukgewenst met uw ''overwinning'' .
Wat is niet snel aanslaan?
Zou hiervoor een sterker/sneller startmotor verbetering kunnen geven?

AANVULLING: De uitleg van Borghardt (hierboven) over het teruglopen van de brandstof uit de verstuiverleidingen onderschrijf ik. Dit is op zich niet erg, als de accu maar voldoende startcapaciteit heeft om de motor een paar slagen extra in de rondte te doen draaien.
phes62
Old man Jose heeft mij ook veel nuttige informatie gegeven.Heb ook een boot met Perkins P6 die geweldig draait maar onderdelen zoals oliefilter en kleppendeksel pakking is een speurtocht.Zoek nog steeds een oliefilter fleetguard LF 4034 en een kleppendekselpakking voor een P6 van 01-09-1953.
Als iemand die nog op de plank heeft?
Oliekoeler was in slechte staat en wordt nu gereviseerd.
Old man Jose heeft me geweldig op weg geholpen want in het begin heb je zoveel vragen bij zo'n oude motor.
Rond vriespunt zonder voorgloeien(zit er niet op) start die meteen.
Wil nog extra brandstoffilter/waterafscheider monteren en luchtfilter zit me niet lekker.Zit nu een metalen MAN filter op maar er is ook geïsoleerd met glaswol.Kan ik deze vervangen door een open luchtfilter of geeft dat erg veel lawaai?
Wimsumar
Beste Phes62:
Quote @phes62:
oliefilter fleetguard LF 4034 en een kleppendekselpakking voor een P6

Ga naar een landbouwmechanisatiebedrijf.
Voor het oliefilter is vast een vervangend merk/model filter leverbaar.
Een Massey Ferguson (Perkins motor) trekkerdealer moet een P6 kleppendekselpakking kunnen regelen.
stabol
Je kunt ook online een kleppendekselpakking kopen (bv Histoparts). Als je een vel kurk heb kun je er één uit snijden met een scherp mes.
basia
@phes62

Wat zijn de maten van het olie-filter (element) ?
(Hoogte en diameter buiten en binnen )

Deze maten invoeren in Mann filter catalog (online-even opzoeken ) dan krijg je een Mann nummer die je dan bij b.v. een automateriaal zaak kunt bestellen .
Wimsumar
Beste Basia:
Quote @basia:
Mann filter catalog

Mann, deze:

catalog.mann-filter.com/EU/ger/…
Tom VB
Ik zou als booteigenaar met Perkinspruttel wel blij worden van dit topic, TF, en haar leden.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de machines van Fordson ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
34
DEELNEMERS
17
WEERGAVES
9