Afstellen brandstofpomp Guldner

Ik heb een gebruikte pomp op de kop getikt, een PES3 van Bosch.
Bij de oude lagen er wat dichtingen uit, die liet de dieselolie op meerdere plekken naar buiten lopen.
Ik heb hem uitgewisseld met de oude PES3, niet aan het loodje gezeten, maar gewoon het stangetje kompleet los, en op de andere pomp weer vast, zodat de afstelling niet zou veranderen.
Verstuivers eruit, schoongemaakt, alle erin, ontluchten die hap, en dan gloeien, en starten.

Positief was dat ie direkt aansloeg.
En keurig op 3 cilinders liep.
Maar, gelijk vol gas, en geen reactie op het gaspedaal.
Hand voor de luchtinlaat, en hij sloeg weer af, maar toch.

Welke afstelling is hiervoor verantwoordelijk?
Of kwam het omdat ik mijn handgas er nog niet op had, en het pedaal te hoog stond?

Deel dit topic

Reacties

ul
Kan niks vinden via google
Fendttrisixfan
Denk niet dat dit aan je brandstofpomp ligt
roy1991
Toerental afstelling in de pomp staat niet juist denk ik. of hij blijft hangen, dat kan ook ...
Teake
Hij blijft niet hangen, bij starten zonder verstuivers, wisselt de opbrengst vrij duidelijk, als je aan het gaspedaal zit.
Ik denk ook niet dat dit aan de pomp zelf ligt, maar meer aan de afstelling.
De regelaar zit bij Guldner voor in het blok, en het is nogal een fors fabriek.
Alles beweegt wel als je aan het gaspedaal zit.
Ik heb hem wel een maand of 6 met afgetapt carter laten staan, en ook het gaspedaal met stangenstelsel is eraf geweest. Alles stond stijf van de roest, en het scharnier van het pedaal zat gewoon bijna vast.

Eerlijk gezegd denk ik zelf dat de nulstand van het gaspedal zelf fout staat, maar dit effect had ik niet verwacht.
Staat er niks over in het onderdelenboek ofzo???

of heb je er dat niet bij? in dat geval : onderdelenboeken.nl/
Teake
Het onderdelen boek laat niets over de afstelling zien, en ook de service handleiding niet.
De brandstofpomp staat er slechts als 1 geheel in, ik heb het originele boek thuis.
En een kopie van de service handleiding.

Blijkbaar gingen ze er toen van uit dat de brandstofpomp alleen voor specialisten was, die er van huis uit voldoende vanaf wisten.
ValtraStisch
Ik ken dat systeem niet maar vindt de materie toch interessant genoeg om me er even mee te bemoeien.
Als ik het goed begrijp staat de brandstofpomp los van het regulateurgedeelte.De regulateur zit op de motor.
Als eerste moet je weten of het probleem de pomp, de regulateur of de afstelling tov elkaar is.
Als hij na al jouw aanpassingen met de oude pomp goed loopt dan zit het dus in de afstelling of de pomp en niet in het regulateursysteem dat wel goed werkt dan.
Zit er op de oude pomp een veer,al dan niet instelbaar op de regulateuras?
het lijkt er namelijk op dat de kracht van de regulateur groter is dan de kracht van de regelstang.
Het vinden van een regelpunt is in feiten het vinden van een evenwicht tussen twee krachten.
Bekijk goed de verschillen tussen de twee pompen en dan moet je het antwoord vinden.
Mijn advies , niet eerst alles loshalen,eerst je oude pomp proberen en de storing lokaliseren.
Hoe ons op de hoogte!
Teake
Het probleem is waarschijnlijk even simpel als lastig:
Je begint aan zon klus, en haalt meerdere zaken los, die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben.

In de service handleiding staat wat je wel en niet moet doen, en veel verder ben ik niet geweest.
Uiterlijk zit er geen verschil tussen de pompen, en de regelaar is niet los geweest.
De kopeling gaat met een vaste pin, die gaat eruit, pomp eruit, andere pomp erin, pin er weer in, en alles zit weer zoals het zou horen.
Het tandwiel heb ik gemarkeerd, en dat is goed gegaan, anders zou hij niet lopen.

Omdat het gaspedaal vastgeroest zat, heb ik dat tegelijk losgehaald met de brandstofpomp.
Tegelijk heb ik de afstelling van het gaspedaal ook losgehaald, omdat dit 1 bonk roest was, en je beter alles in 1 x kunt doen.
Daarnaast is alle olie uit het blok geweest, omdat er dieselolie in het carter gelopen was.

Maar na montage heb je 2 onbekenden, de pomp, en de nulstand van het gaspedaal.
Omdat de handleiding hier niets over zegt, ging ik er van uit dat het gaspedaal niets uitmaakte, maar nu begin ik te twijfelen.

En hoop ik op een reactie van een kenner van de (3)L79 motoren.
Die hebben overal in gezeten, in heftrucs, boten en tractoren.
Teake
Vele zweetdruppels later, erachter: als men een pomp koopt van een motor, is het handig te weten dat er 2 typen mogelijk zijn, met elk verschillende afstellingen...
Het tweede pompje hoorde op de oerversie van dit blok, en had plunjers zonder stopgroef.
Alleen een exacte 0-stand, die juist afgesteld dient te worden
Als je dan het gaspedaal te ver terugzet, gaat ie voluit lopen.
Ik heb nu de plunjers van de oude pomp, in de "nieuwe" gezet, en nu loopt ie weer normaal.

Maar omdat ik de originele pomp volledig uitelkaar heb liggen, en de onder delen nog verkrijgbaar zijn, denk ik er toch aan om ook deze weer in frisse staat te brengen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
9
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
46