Welk merk had voor het eerst 4WD?
Same....?
Carraro....?
Of.....?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Klik: nl.wikipedia.org/wiki/Vierwielaandrijving/
Trouwens, goeie vraag!!
Massey Harris was idd in 1920 een van de eersten met een 4wd trekker. Alleen is in Amerika 4wd een kniktrekker en in Europa een trekker met voorwielaandrijving.
Ferguson de eerste met driepuntshef, maar wie was de eerste met standaard een cabine, wie vond de aftakas uit, enz enz enz...
1958 was na MAN en Same, meende dat beide in 1952 kwamen met FWA
1918, IHC
Klopt DB was zeker niet de eerste!
De eerste met CFWD op FWA-assen was trouwens wel SAME
Ze zijn donkergroen met witte velgen.
hier een voorbeeld van een latil
Mijn dag kan niet meer stuk !
Ik denk same
home.planet.nl/~hoek0271/geschiedenis.htm/ Onderaan!
SAME – Società Accomandita Motori Endotermici – wordt in 1942 door Francesco en Eugenio Cassani opgericht in Treviglio (Bergamo). We zitten midden in de Tweede Wereldoorlog: de gebroeders Cassani werken onder extreem moeilijke omstandigheden, door het ontbreken van grondstoffen enerzijds en de onvolkomenheid van de productiemiddelen anderzijds.
Deze “grote Italiaanse geschiedenis” gaat in origine terug tot de jaren 20, wanneer de gebroeders Cassani het project ontwikkelen van de eerste op een tractor geïnstalleerde dieselmotor; in 1927 slagen ze erin een absoluut vernieuwende machine te presenteren, die veel functioneler is dan de traditionele modellen: de eerste landbouwtractor ter wereld die door een dieselmotor wordt aangedreven. In dezelfde periode wordt de SPICA (Società Pompe Iniezione Cassani) geboren, een bedrijf dat zich bezighoudt met de bouw van inspuitapparaten voor dieselmotoren die een aanzienlijk succes boeken. Maar het is aan het einde van de oorlog dat de gebroeders Cassani definitief hun weg vinden binnen de sector van de landbouwtractoren.
Een motormaaier op drie wielen, met stuur en omkeerbaar zadel (1947) en de Universele minitractor van 10 PK (1948, door de Landbouwacademie van Turijn bekroond met een gouden medaille) zijn de eerste bijdragen van SAME aan de landbouwmechanisatie in het naoorlogse Italië.
In 1951 ontwerpt Cassani, overtuigd aanhanger van de luchtkoeling, nieuwe modulaire motoren en in 1952 verwezenlijkt hij zijn droom: de eerste tractor met vier aandrijfwielen.
Nog een wereldprimeur. De “DA25” en meteen daarna de “DA30” verspreiden de SAME vierwielaandrijving op de markt.
Nu begint er een proces van sterke diversificatie van de vermogens: de tweecilinder “DA25” gevolgd door de “Super Cassani” met drie cilinders en de “Sametto” met één cilinder leggen de basis voor een uitgebreide familie van tractoren voor fruitteelt. Om aan de stijgende vraag te voldoen wordt in 1956, in recordtijd, de nieuwe SAME fabriek gebouwd.
De nieuwe rationeel en functioneel opgezette structuur beslaat een overdekt oppervlak van 80.000 vierkante meter die een enkele, immense 250 meter lange werkplaats met drie volledig uitgeruste productielijnen (motoren, lakken en tractorassemblage) omvat. In 1957 is de productie reeds gestegen tot 3000 tractoren.
Vanaf dat moment is het een opeenvolging van modellen en van succesvolle technische innovaties, die de landbouwgeschiedenis van ons land hebben geschreven.
1961 is het geboortejaar van “Puledro” en “Samecar” de tractor die het land bewerkt en de vruchten ervan transporteert.
In 1965 arriveren “Centauro”, “Leone70” en “Minitauro55”, machines die het merk SAME wereldwijd bekend en gewaardeerd maken.
1972 is het jaar van de “Drago” met een motor met 6 cilinders in lijn, van 100 pk, en 1973 is het jaar van de “Panther”, uitgerust met een 5-cilinder motor. Er wordt begonnen met de toepassing van dompel-inspuitpompen, die een kenmerk van de SAME motoren worden, de hydrostatische besturing en de gesynchroniseerde versnellingsbak doen hun intrede.
En zo gaat het door tot aan de “Laser” en de “Explorer” met de innovatieve versnellingsbak met 3 assen; het succes van dit model helpt SAME de zware crisis te doorstaan die de sector in het midden van de jaren 80 meemaakt.
Daarna volgen de “Titan” modellen, uitgerust met de supergeavanceerde “Power Shift” transmissie, die de intrede van de elektronica in de SAME productie aangeven.
Vandaag de dag maakt SAME deel uit van de groep “SAME DEUTZ FAHR”, een grote productierealiteit die in staat is het hoofd te bieden aan de grootste mondiale producenten. Een conditie die alle resources verzekert die nodig zijn om door te gaan met investeren in het pad van vernieuwingen dat het bedrijf al vanaf de oprichting volgt.
Van alle prestigieuze merken die deel uitmaken van de groep, is SAME zonder twijfel het merk dat zich, meer dan wie dan ook, een “heel speciale plek” in het hart van landbouwers over de hele wereld heeft weten te verwerven; een merk dat, dankzij het solide en concrete karakter dat het altijd heeft uitgedrukt en nog steeds uitdrukt, voor complete generaties tot een referentiepunt is geworden.
Heb je daar een foto van? nog niet eerder gezien
Dat kan niet
Op pagina 2 al genoemd, Rob
een trekker met een 40 pk benzine motor en 4 wiel aandrijving en besturing
In 1919 kwamen ze met de z.g Motor-Trekker////motor pflug met een viercilinder motor van 40 pk bij 800 t/min met geveerde voor en achteras enook al een soort cabine .
de vraag naar deze trekkers was niet erg groot zodat ze in 1920 stopten met de produktie
de ALLEREERSTE TREKKER MET 4WD die op de markt kwam was de LANZ HP.
Een 12 pk trekker die tussen 1923 en 1926 gebouwd werd. Het aantal geproduceerde exemplaren ligt op 723 stuks
De Same DA25.
En zoals RobDeutz104 zegt was Same de eerste met centrale voorwielaandrijving
En was het ook Same niet die als eerste 4 geremde wielen had? Dat weet ik niet zeker.
retrotraktor.pl/readarticle.php/?article_id=180 De 11e foto vanaf boven. Bouwjaar 1923. Wie was er het eerste dus?
forceforgood.co.uk/lanz/HP/, 6710.jpg
Dan is de LANZ HP nog altijd de allereerste
Idd, de Puledro was eerder en de Samecar had ook al een CFWD denk ik, maar de 240 niet.
same44.skyrock.com/photo.html/…
Dat lijkt me niet centraal
Maar de eerste diesel kwam van Diesel natuurlijk!!
Vario staat voor variabel dus je snapt me. het stamt nog uit de tijd dat met nog niet eens met diesel reed
En om de same fans een beetje tegengas te geven in 1930 had de firma Massey-harris al een 4 wd trekker op de markt. Het model heette general purpose en had 24,8 pk
In 1952 Kwam MAN met de type AS440 A op de markt. die had ook een 4wd. Sidssien kwam elk merk zo`n beetje met 4 wd op de markt
RobinBos - 21 uur geleden
in 1917 kwam jd met de Dain AWD, maar dat waren maar drie wielen, wel alle drie aangedreven. dus die telt nie mee
Die driewieler was er dus al 2 jaar eerder...
Die massey harris geef ik net aan. het prototype van de JD dain was er al in 1915
Hydro 84 is geen variabele transmissie, maar een hydrostaat! (Zit voor mij een degelijk verschil in)
@GROENEDEEREWelke trekker moet dat zijn dan in 1919 (was trouwens ook geen 4wd :D)
een trekker met een 40 pk benzine motor en 4 wiel aandrijving en besturing
In 1919 kwamen ze met de z.g Motor-Trekker////motor pflug met een viercilinder motor van 40 pk bij 800 t/min met geveerde voor en achteras enook al een soort cabine .
de vraag naar deze trekkers was niet erg groot zodat ze in 1920 stopten met de produktie
ik denk dat jullie deze reactie allemaal een beetje over het hoofd hebben gezien...
deze deutz is tot nu toe de oudste trekker met 4WD ruim gezien natuurlijk