Welk merk had voor het eerst 4WD?

Welk merk had voor het eerst 4WD?

Same....?
Carraro....?
Of.....?

Deel dit topic

Reacties

Groothengeveld
Fiat? 😃
FENDTfarmer
Same
guy
Geen idee! 😃
rva1993
Same
Groothengeveld
Miss een tip om er een model bij te zetten? Dan kunnen we enigszins resurge doen 😉
masseyferuson
Volgens mij de Country Sea Horse 1964
SJB533
Same of MAN, weet niet welke exact de eerste was.
guy
Is dat een merk country? of een type?
Groothengeveld
Ik zeg Ford/Fordson:

Wimsumar
Beste Guy: 1903 Spyker.

Klik: nl.wikipedia.org/wiki/Vierwielaandrijving/
FENDTfarmer
Ik heb altijd gehoord same. maar vraag me niet welk type
guy
Das geen echte trekker, maar eerder een jeep/terreinvoertuig
DaanHaar
Denk Steiger of Versatille, de kniktrekker.

Trouwens, goeie vraag!!
SJB533
Eerste trekker was trouwens de MH GP (uit mn hoofd 1932), maar zoals ik begrijp wordt hier de "gewone" 4WD zoals die normaal is in Europa bedoeld. De GP is ietsjes anders opgebouwd.
DETAIL_MAN
Unimog is zeker ook geen echte trekker, die hadden ook al redelijk vroeg 4wd.
SJB533
@DaanHaar Kniktrekkers van die merken kwamen veel later
DaanHaar
Lanz bulldog had trouwens ook al heel vroeg een 4wd kniktrekkertje.
FENDTfarmer
4wd met 4 gelijke wielen. is vrij simpel. dat was er idd in 1903 bij spijker. maar zoals bij trekkers met een andere omloop tussen voor en achter dat is pas veel later gekomen
masseyferuson
Het is het merk en type. Die trekker was tegelijk een boot, tenminste hij kon ook varen. Een probleem er zijn er maar 2-5 trekkers van verkocht
O N
Alsik in het boek "tractors over de hele wereld" kijk en begin te bladeren is de eerste die ik tegekom met 4wd de DOE TRIPLE-D geproduceerd van 1958 opgebouwd door de heer DOE uit 2 fordson major tractoren
DaanHaar
@sjb533:

Massey Harris was idd in 1920 een van de eersten met een 4wd trekker. Alleen is in Amerika 4wd een kniktrekker en in Europa een trekker met voorwielaandrijving.
rudy
Schrijf eens een naam en type en verwijs eens naar een foto a.u.b.gaat hier over een lanbouwtrekker.
RobinBos
In 1917 kwam jd met de Dain AWD, maar dat waren maar drie wielen, wel alle drie aangedreven. dus die telt nie mee 😛
masseyferuson
Dit zijn nog wel allemaal met 4 gelijke grote van wielen. Dan is denk ik de eerste met verschillende grote's wielen de david brown.. van 1970 aldus het boek trekkers van de wereld
paulb
Op deze manier mag er wel veel meer topics geopend worden. Vind het super interessant.

Ferguson de eerste met driepuntshef, maar wie was de eerste met standaard een cabine, wie vond de aftakas uit, enz enz enz...
masseyferuson
, dit is een link over de introductie 4 wd
boer
Ik denk man trekkers zo ver ik dat wel is heb gehoort
SJB533
@O N

Quote:
Alsik in het boek "tractors over de hele wereld" kijk en begin te bladeren is de eerste die ik tegekom met 4wd de DOE TRIPLE-D geproduceerd van 1958 opgebouwd door de heer DOE uit 2 fordson major tractoren

1958 was na MAN en Same, meende dat beide in 1952 kwamen met FWA
FENDTfarmer
Die db dat is lang niet de eerste
SJB533
@paulb

Quote:
wie vond de aftakas uit, enz enz enz...

1918, IHC 😉

Klopt DB was zeker niet de eerste!

De eerste met CFWD op FWA-assen was trouwens wel SAME 😉
rudy
Same in 1958 met same 240 4 M
SJB533
Was al eerder, volgens mij
rudy
Man AS 325 H 1951
JD BORN 2 FARM
Dit is idd een zeer goed topic, op internet staat donders veel maar een goed antwoord op deze vraag kan ik nog niet vinden, ik zou pa eens vragen.
SJB533
Dan is MAN de eerste dus met FWA?
JD BORN 2 FARM
Me pa dacht de Lanz Ackerbuldog in 1926 een kniktrekkertje van 12pk met ijzeren wielen zonder band. en de voor wielen waren iets groter dan de achterwielen. STAAT IN EEN BOEKJE VAN LANZ DIE WE THUIS HEBBEN.
pino
Mercedes benz 1930 😉
willem en mf
Als het goed is massy harris met de GP de GP is trouwens nooit een succes geweest. de productie is gauw opgedoekt
huub
De eerste in serie gemaakt 4wd kwam waarschijnlijk van een bedrijf als County, die legden zich toe op het ombouwen van standaard tractoren..
jd user
De same olivier was de eerste die vierwielaandrijving had.Hiervan zijn er niet veel van in nederland.Maar in noord holland gebruikten ze deze veel bij de drassige veenweide landen.
Ze zijn donkergroen met witte velgen.
joris
Mechanisatie steenbergen had in 1950 2 d439 aan elkaar gemaakt
Hano-Deutz
Latil (frans merk) had ook al heel vroeg vierwiel aandrijving wel met 4 even grote wielen, ik dacht dat MAN Latil had overgenomen en daarna met 4x4's is begonnen
Fendttrisixfan

hier een voorbeeld van een latil
Wimsumar
Beste Hano-Deutz & Fendttrisixfan: Dit kan nooit de eerste 4-wd in de geschiedenis zijn want toen bestonden er nog geen kleurenfoto's 😃
JD BORN 2 FARM
Wie zegt dat die foto niet gewoon later is genomen omdat die trekker er nu nog steeds is
Kareltje
Dat is net zo´n vraag als, wat was er eerst. de kip of het ei. Ik bedoel maar, er zijn zoveel verschillende uitzonderingen, de ene zegt een prototype, de ander een serietrekker, weer een ander een model, nog een ander bedoeld elke vorm van 4wd, dus ook systemen die nu niet meer gebruikt worden.
Wimsumar
Beste JD Born 2 farm: Er zijn al een heleboel goede en serieuze reacties, dus ik dacht: "tijd voor een geintje". 😉
JD BORN 2 FARM
Damn dan is het je gelukt, ik dacht dat meent die wel. het leek me ook al zo onnozel om te denken dat die foto van vroeger was
willem en mf
de gp
Wimsumar
@JD BORN 2 FARM

Quote:
damn dan is het je gelukt,

Mijn dag kan niet meer stuk ! 😃
john633
Het merk Wallis Model K had bj 1919 kan hellaas geen goede foto vinden
JD BORN 2 FARM
Haha goed bezig dus, ik vind hem wel goed!
walker1
Wat is dan de 1e in serie gebouwde trekker met 4wd? dus geen prototype of zo.
willem en mf
@walker1

Ik denk same
walker1
Denk ik zelf ook aan, maar weet het niet zeker.
guy
Waar zitten al die Same fans? 😃
Kareltje
Citaat: "Kenmerkend aan de MAN-trekkers was dat men als een van de eerste vierwielaandrijving ging toepassen. Dit verhoogde niet allen de trekkracht met 20 procent, maar gaf ook veel betere besturingseigenschappen".
home.planet.nl/~hoek0271/geschiedenis.htm/ Onderaan!
JD BORN 2 FARM
Misschien aan sleutelen haha geintje
john633
SAME. Een groot nationaal erfgoed

SAME – Società Accomandita Motori Endotermici – wordt in 1942 door Francesco en Eugenio Cassani opgericht in Treviglio (Bergamo). We zitten midden in de Tweede Wereldoorlog: de gebroeders Cassani werken onder extreem moeilijke omstandigheden, door het ontbreken van grondstoffen enerzijds en de onvolkomenheid van de productiemiddelen anderzijds.

Deze “grote Italiaanse geschiedenis” gaat in origine terug tot de jaren 20, wanneer de gebroeders Cassani het project ontwikkelen van de eerste op een tractor geïnstalleerde dieselmotor; in 1927 slagen ze erin een absoluut vernieuwende machine te presenteren, die veel functioneler is dan de traditionele modellen: de eerste landbouwtractor ter wereld die door een dieselmotor wordt aangedreven. In dezelfde periode wordt de SPICA (Società Pompe Iniezione Cassani) geboren, een bedrijf dat zich bezighoudt met de bouw van inspuitapparaten voor dieselmotoren die een aanzienlijk succes boeken. Maar het is aan het einde van de oorlog dat de gebroeders Cassani definitief hun weg vinden binnen de sector van de landbouwtractoren.
Een motormaaier op drie wielen, met stuur en omkeerbaar zadel (1947) en de Universele minitractor van 10 PK (1948, door de Landbouwacademie van Turijn bekroond met een gouden medaille) zijn de eerste bijdragen van SAME aan de landbouwmechanisatie in het naoorlogse Italië.
In 1951 ontwerpt Cassani, overtuigd aanhanger van de luchtkoeling, nieuwe modulaire motoren en in 1952 verwezenlijkt hij zijn droom: de eerste tractor met vier aandrijfwielen.
Nog een wereldprimeur. De “DA25” en meteen daarna de “DA30” verspreiden de SAME vierwielaandrijving op de markt.
Nu begint er een proces van sterke diversificatie van de vermogens: de tweecilinder “DA25” gevolgd door de “Super Cassani” met drie cilinders en de “Sametto” met één cilinder leggen de basis voor een uitgebreide familie van tractoren voor fruitteelt. Om aan de stijgende vraag te voldoen wordt in 1956, in recordtijd, de nieuwe SAME fabriek gebouwd.
De nieuwe rationeel en functioneel opgezette structuur beslaat een overdekt oppervlak van 80.000 vierkante meter die een enkele, immense 250 meter lange werkplaats met drie volledig uitgeruste productielijnen (motoren, lakken en tractorassemblage) omvat. In 1957 is de productie reeds gestegen tot 3000 tractoren.
Vanaf dat moment is het een opeenvolging van modellen en van succesvolle technische innovaties, die de landbouwgeschiedenis van ons land hebben geschreven.

1961 is het geboortejaar van “Puledro” en “Samecar” de tractor die het land bewerkt en de vruchten ervan transporteert.
In 1965 arriveren “Centauro”, “Leone70” en “Minitauro55”, machines die het merk SAME wereldwijd bekend en gewaardeerd maken.
1972 is het jaar van de “Drago” met een motor met 6 cilinders in lijn, van 100 pk, en 1973 is het jaar van de “Panther”, uitgerust met een 5-cilinder motor. Er wordt begonnen met de toepassing van dompel-inspuitpompen, die een kenmerk van de SAME motoren worden, de hydrostatische besturing en de gesynchroniseerde versnellingsbak doen hun intrede.
En zo gaat het door tot aan de “Laser” en de “Explorer” met de innovatieve versnellingsbak met 3 assen; het succes van dit model helpt SAME de zware crisis te doorstaan die de sector in het midden van de jaren 80 meemaakt.
Daarna volgen de “Titan” modellen, uitgerust met de supergeavanceerde “Power Shift” transmissie, die de intrede van de elektronica in de SAME productie aangeven.

Vandaag de dag maakt SAME deel uit van de groep “SAME DEUTZ FAHR”, een grote productierealiteit die in staat is het hoofd te bieden aan de grootste mondiale producenten. Een conditie die alle resources verzekert die nodig zijn om door te gaan met investeren in het pad van vernieuwingen dat het bedrijf al vanaf de oprichting volgt.
Van alle prestigieuze merken die deel uitmaken van de groep, is SAME zonder twijfel het merk dat zich, meer dan wie dan ook, een “heel speciale plek” in het hart van landbouwers over de hele wereld heeft weten te verwerven; een merk dat, dankzij het solide en concrete karakter dat het altijd heeft uitgedrukt en nog steeds uitdrukt, voor complete generaties tot een referentiepunt is geworden.
john633
Dus de DA25 en de DA30 zouden de eerste 4wd trekkers zijn die in serie gebouwd zijn
RF-HanomagR19
@DaanHaar

Heb je daar een foto van? nog niet eerder gezien
SJB533
DA25 dus, of de genoemde MAN, waren t zelfde jaar 😉
SJB533
@joris

Quote:
mechanisatie steenbergen had in 1950 2 d439 aan elkaar gemaakt

Dat kan niet 😃
john633
Inderdaad da kan nie want die zijn pas vanaf 1962 in productie genomen
RobDeutz104
Wie had als eerste de Centrale voorwielaandrijving! Same!
SJB533
@SJB533

Quote:
De eerste met CFWD op FWA-assen was trouwens wel SAME ;-)

Op pagina 2 al genoemd, Rob 😉
schaubagri
Same had de eerste 4wd dacht ik
hewi hendriks
Het trekpaard
walker1
Dat zijn 4 benen, geen wielen he.
hewi hendriks
Eerste 4wd tractor wat ik werkend gezien heb was een MAN was in omstreeks 1967
paardeboertje
In 1907 had deutz de zg pfluglokomotive
een trekker met een 40 pk benzine motor en 4 wiel aandrijving en besturing
In 1919 kwamen ze met de z.g Motor-Trekker////motor pflug met een viercilinder motor van 40 pk bij 800 t/min met geveerde voor en achteras enook al een soort cabine .
de vraag naar deze trekkers was niet erg groot zodat ze in 1920 stopten met de produktie
johndeere9620fan
Ik denk idd ook die Lanz kniktrekker met 4wd uit de jaren 20 😃
caseih212
Mensen 😃

de ALLEREERSTE TREKKER MET 4WD die op de markt kwam was de LANZ HP.

Een 12 pk trekker die tussen 1923 en 1926 gebouwd werd. Het aantal geproduceerde exemplaren ligt op 723 stuks 😉
Tom VB
Ja, maar dat was een knikkertje. Ik denk zelf dat MAN de eerste was met in- en uitschakelbare 4WD op een trekker seriematig gemaakt. Maargoed, zeker weten doe ik het niet.
FabianFendt
Tandem trekker van deutz
TomopSame
samedeutz-fahr.com/museo/uk/…

De Same DA25.

En zoals RobDeutz104 zegt was Same de eerste met centrale voorwielaandrijving 😛

En was het ook Same niet die als eerste 4 geremde wielen had? Dat weet ik niet zeker.
SJB533
2wd of 4wd? In welk jaar was dat?
Kareltje
De lanz HP even opgezocht. Wat een stijlvol ding zeg.
retrotraktor.pl/readarticle.php/?article_id=180 De 11e foto vanaf boven. Bouwjaar 1923. Wie was er het eerste dus?
guy
Ik zou carraro ook niet vergeten hoor jongens, das ook al een heel oud merk
Kareltje
Je kan zoveel foto's vinden
forceforgood.co.uk/lanz/HP/, 6710.jpg
hanomag 400 e
Same, maar helaas hebbem ze er niet uitgehaald wat erin zat!! Sukkels!!!
walker1
Hoezo niet? Same is een nog steeds bestaand merk.
TomopSame
Juist wel, daarna waren ze de eerste met een centrale aandrijving met de Same Centauro. En enkele types later bij de Explorer waren ze de eerste met een totaal remsysteem, met schijven in een oliebad op alle vier de wielen. Dezelfde vooras die al bijna 30 jaar onder Same tractoren wordt geplaatst en ook in sommige deutz tractoren.
SJB533
@TomopSame

Quote:
Juist wel, daarna waren ze de eerste met een centrale aandrijving met de Same Centauro.
De Centauro kwam na de Puledro? Daar zit namelijk al een CFWD onder! Dacht zelfs onder de 240 nog 😉
caseih212
Lees wat er staat: welk merk had voor het eerst 4WD, dus daar staat niet of het een knikker mag zijn.

Dan is de LANZ HP nog altijd de allereerste 😉
TomopSame
@SJB533

Idd, de Puledro was eerder en de Samecar had ook al een CFWD denk ik, maar de 240 niet.
SJB533
Zeker? Lijkt me hier wel een CFWD:
SJB533
Je hebt gelijk!
Husqvarna
Sanderson had een stoomtrekker met 4wd, alleen waren dat weer niet echte wielen.
Maar de eerste diesel kwam van Diesel natuurlijk!! 😃
christophe b
Sorry voor alle andere merken ! SAME was inderdaad de EERSTE !!!!!!
GROENEDEERE
Welk merk had voor het eerst een VARIO????
SJB533
Vario is een merknaam,dus dat is Fendt. Maar de eerste variabele transmissie is volgens mij van IH. Hierbij schuif ik de hydrostatische transmissie aan de kant.
Valtrapowerr
Valtra heb sinds een tijdje ook een CVT 😄
SJB533
Kreun...
GROENEDEERE
@SJB533

Vario staat voor variabel dus je snapt me. het stamt nog uit de tijd dat met nog niet eens met diesel reed
SJB533
Wil je terug naar de Waterloo Boy? Of had die een vaste ketting ipv duwband?
GROENEDEERE
Waterloo boy volgens mij een vaste ketting en een tandwielkast.
SJB533
Eerder of later?
GROENEDEERE
Rond dezelfde periode. Het is alleen geen vario dat dan ook 50 liep of zo geperfectioneerd als nu. maar traploos was het wel
SJB533
Idee duwband-cvt?
GROENEDEERE
Pfff ik moet het boek ff zoeken daar staat alles precies in
GROENEDEERE
Leuk nieuwsje in 1919 werdt er een trekker geproduceert in schotland. Dat een 3 wieler was en was op alle wielen aangedreven.
En om de same fans een beetje tegengas te geven in 1930 had de firma Massey-harris al een 4 wd trekker op de markt. Het model heette general purpose en had 24,8 pk
In 1952 Kwam MAN met de type AS440 A op de markt. die had ook een 4wd. Sidssien kwam elk merk zo`n beetje met 4 wd op de markt
DETAIL_MAN
Quote:

RobinBos - 21 uur geleden

in 1917 kwam jd met de Dain AWD, maar dat waren maar drie wielen, wel alle drie aangedreven. dus die telt nie mee

Die driewieler was er dus al 2 jaar eerder...
GROENEDEERE
Klopt die heb ik over het hoofd gezien.
jasper01
Rij nog wel eens met een hydro 84 van international die heeft een soort vario maar weer zon vage toppic en lanz had in de jaren 20 een 4 wiel aangedreven trekker met knik massey harris in de jaren 30 ook in die tijd bestond same nog geen eens
GROENEDEERE
@jasper01

Die massey harris geef ik net aan. het prototype van de JD dain was er al in 1915
SJB533
@jasper01

Hydro 84 is geen variabele transmissie, maar een hydrostaat! (Zit voor mij een degelijk verschil in)

@GROENEDEEREWelke trekker moet dat zijn dan in 1919 (was trouwens ook geen 4wd :D)
GROENEDEERE
Een Wallace glasbow gemaakt in schotland. 27 pk
johndeere7920
Deutz en zetor hadden d8 ik ook al vrij vroeg 4wd EN vooras veering
jd fanaat
@paardeboertje

Quote:
in 1907 had deutz de zg pfluglokomotive
een trekker met een 40 pk benzine motor en 4 wiel aandrijving en besturing
In 1919 kwamen ze met de z.g Motor-Trekker////motor pflug met een viercilinder motor van 40 pk bij 800 t/min met geveerde voor en achteras enook al een soort cabine .
de vraag naar deze trekkers was niet erg groot zodat ze in 1920 stopten met de produktie

ik denk dat jullie deze reactie allemaal een beetje over het hoofd hebben gezien...

deze deutz is tot nu toe de oudste trekker met 4WD ruim gezien natuurlijk
GROENEDEERE
Dan staat deutz aan kop.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
112
DEELNEMERS
43
WEERGAVES
7