Illustratie van:

Mc-Cormick D 320 - Welke olie brandstofpomp

Beste Trekkerfans,

Ik zit met de volgende vraag.

Op de Bosch brandstofpomp zitten 2 kleine peilstokjes.
Één ander rechterzijde van de pomp en de ander aan de linkerzijde van de pomp.
A. Waar dienen deze voor.
B. Welke olie hoort hierin en hoeveel?

Ik hoor/lees het graag.

Met vreindelijke D320-groeten,

Erwin Derksen
Doetinchem
Tel. 0314 - 33 11 70

Deel dit topic

Reacties

Fast Eddy
Ik doe er 15W40 in maar je kan er volgens mij ook A.T.F. olie in doen. als het goed is staat er max. streepje en een min. streepje op.
basia
Ja ; er kan gewoon motorolie in ; mij is geleerd ; zoveel bijvllen dat er ui het overloop-pijpje ( aan onder of achterkant ) geen gasolie meer ; maar motorolie komt .
Dit is bij de meeste oudere Bosch inspuitpompen zo (Of Cormick zou een uitzondering moeten zijn )
Automatisch staat de olie dan op peil ; verschil te zien op peilstokje tussen olie en gasolie !
caseih212
Dag Erwin,

A: deze dienen voor de smering van de onderdelen binnenin de brandstofpomp, te denken aan het 'nokkenasje' en andere onderdelen

B:hier hoort gewone motorolie (bijv. 15W-40) in, het beste gewoon met een oliespuitje een paar liter in de vulopening gieten, net zolang totdat er schone olie uitkomt. En gewoon aan het peilstokje aflezen hoeveel erin moet. Als er iets teveel in zit, is niet erg!
basia
@caseih212

Een paar liter ; nee hoor ; een kwart litertje is meerdan genoeg !
caseih212
Ja inderdaad een paar liter! om precies te zijn weet ik ook wel dat er maar 0,313 liter in gaat!

maar ik heb het over het verversen! er zit namelijk geen aftapplug in, daarom moet je een paar liter erin 'spuiten', dus net zo lang totdat je frissen schone olie er weer uit krijgt 😉

wer lesen kann, ist klar im vorteil 😃
basia
@caseih212

Heb je ook gelijk aan ; spoel je de oude troep er lekker uit !
Vaak word de brandstofpomp vergeten ; en heb je kans dat het nokkenasje en - of lagertjes kapot lopen !!!
old man jose
Bij een brandstofpomp wordt de olie verdund door de diesel die lekt in de pomp en gaat er door de overloop weer uit. Deze ververs je niet maar de olie wordt van tijd tot tijd gewoon vernieuwd.
Vullen tot de olie door de overloop naar buiten komt, en de andere tot het streepje. Er kan gewoon motorolie in.
basia
@old man jose

Ja ; juist zo doe ik het ook altijd met mijn oldtimer; elk voorjaar wat olie met snipje bijvullen ; tot de gasolie verdrongen is !
Caseih 212 wil er 2 liter door pompen ; van mij mag ie ; maar ik zie het nut er niet van in ; of de trekker moet 20 jaar stil hebben gestaan dat er veel troep een roest in zit .
Rocco1
De reactie van @BASIA is de JUISTE.
Veel succes met je 320, wij hebben vroeger nog een 324 (1957) gehad.
D320
Beste Trekkerfans,

Hartelijk dank voor de tips en de genomen moeite.

Wij hebben de trekker om onze paardenbak, een paar keer per jaar, te slepen en verder staat deze stil.
Is er verder nog iets waar ik dan rekening mee moet houden of moet nakijken?

Heeft iemand misschien ook een idee wanneer de D320 geproduceerd is?

Ik hoor/lees het weer graag.

Met vriendelijke D320 groeten,

Erwin
IHC-power
Een D320 is gemaakt tussen 1956 en 1962. Er zijn er 13298 van gemaakt. 😄 (als je mij het chassisnummer van jouw trekker doorgeeft, kan ik het juiste bouwjaar van jouw trekker opzoeken)
D320
Beste IHC-power,

Waar kan ik dit vinden?

D320-groeten,

Erwin
IHC-power
Hallo Erwin,
Als er nog een aluminium identificatieplaatje aanwezig is, is het het gemakkelijkste om het chassisnummer hiervan af te lezen. Dit plaatje bevindt zich eventueel onder de dieseltank aan de kant van de handrem. Zit dit plaatje er niet meer: het chassisnummer zit sowieso in het chassis en motor geslagen. Beste is om dan op de motor een 'uitstulping' te zoeken aan de kant van de hydropomp. Links van de hydropomp en boven de oliefilter (zowat in het midden van het blok) is er een uitstulping waar het chassisnummer ingeslagen is. Dit nummer begint met NT en bestaat dan nog uit 6 cijfers. (het eerste van die 6 cijfers is bij een D320 normaal 2)

Succes ermee
Groeten, Rob
D320
Hallo Rob,

Bedankt voor de goede aanwijzingen.
Ik heb boven het oliefilter het nummer gevonden maar deze begint niet met NT.

Mijn chassisnummer: NM 210750.

Ik hoor/lees het wel, alvast bedankt voor alle genomen moeite.

Groeten, Erwin
IHC-power
@D320
Hallo,

Kdacht dat dat altijd met NT begon, maar de nummer die je opgegeven hebt is sowieso de juiste. Jouw D-320 is volgens het chassisnummer een standard D-320 en geen Farmall D-320. Het is de 10750ste D-320 van de 13298 D-320ers die er ooit gemaakt zijn. Hij werd gemaakt eind 1960. (november of december van 1960 meer bepaald).

Vriendelijke groeten,
Rob
michaelcx100
@IHC-power hallo, ik heb een vraag, ik lees nu dat u de aan de serie nummer kan aflezen uit welk jaar ee cormick kom. wij hebben nu een 324 met de serienummer: NT236925. het zou fijn zijn als ik de bouwjaar weet i.v.m de verzekering! alvast bedankt!
IHC-power
@michaelcx100 die is volgens mij in de eerste helft van 1960 gemaakt. En normaal is een Farmall D-324. 😄
Bachusrooy
Beste McCormick vrienden,
Ik ben niet zo handig met de computer maar heb toch een vraag. Op mijn trekker staat d324 maar er zit een 4 cylinder motor in met daarop het nummer nt350072. Het chassisnr is nt248702. Wat is het volgens jullie en van welke bouwjaren/maanden? Ik heb de koppakking vervangen(die van een d430/d432 past). De trekker rookt als ik gas geef en daarna op toeren of stationair bijna niet. Als ik nieuwe olie in de brandstofpomp doe, zal dit dan verbeteren?
Alvast heel hartelijk bedankt voor de moeite!

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 320 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
18
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
40