Pompen remmen tractor en geremde aanhanger

Beste Tf'ers,

Op een bedrijf waar ik ga werken zegt de boer dat als je moet remmen met de aalton (die geremd is) dat je altijd pompen moet remmen. Dat spaart zo het materiaal. Het enige wat ik daarbij ervaar is dat je dan precies op een boot zit omdat je de hele tijd heen en weer gaat. Hetgeen wat ik wel doe is zoveel mogelijk, als het kan tenminste, op de motor te remmen.

Nu is mijn vraag: is het echt beter om pompend te remmen met tractor+geremde aanhanger, of maakt het eigenlijk niets of weinig uit?

Wat denken jullie hierover, pompend remmen of gwn remmen en waarom.

Vriendelijke groeten

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Gewoon normaal remmen, dan blijven de remmen druk houden ( als het een hydraulisch is, geen lucht?) dat lijkt me beter dan die remmen los vast los vast t edoen
fendtjuh
Met beleid remmen lijkt me beter dan iedere keer weer een klap...
spenentrekker
Het gaat hier inderdaad om hydraulische remmen.
caseforelife
Het lijkt mij stug dat pompent remmen helpt zo geef alle onderdelen een sprong belasting(beetje door het boor efect) en je bedient zo ook vaker je rem dus die slijt ook harder beetje doordacht remmen en op de motor lijk mij een beter idee
Remi_91
Pompend vind ik raar eerlijkgezegd. Zo lijkt het een beetje of je iedere keer een volle klap geeft, dus een soort piekbelasting op je rem, meerdere malen achter elkaar. Lijkt mij niet gezond.
Ik heb een beter gevoel bij normaal remmen, en gewoon rustig, dus met beleid. Zo heb je ook beter controle over de combi i.p.v. een schokkende combi..
FabianFendt
Ik denk dat hij bedoeld eerst even rustig pompen niet datje helemaal remt en dan pas remmen dan remt je aanhanger eerder alsje trekker en dan verbrand je je remmen niet zo snel van je trekker
spenentrekker
@FabianFendt

nee, het gaat wel degelijk om remmen - los - remmen - los...
huub case
Ik zou gewoon b.v. vrij zetten en met belijd remmen en dan een versnelling weer oppakken met een handbak dan altijd op die moter liggen duwen vind ik ook niks
spenentrekker
@huub case

In zen neutraal leggen mag je ook niet doen. Ik heb dat eens gedaan en dan komt er op het dashboard een tekentje dat je dat niet mag doen en begint hij te tuiten. Ik kom eerst rustig af op de powershift en dan rustig op de versnellingen. Zo komt er geen al te grote kracht op de motor.
guy s
Pompend remmen is niet ideaal . maar als je wielen anders vlug blokkeren heb je zo een abs effect . maar anders zou ik zegen optijd gas lossen( uitbollen) en zachtjes remmen .
Valtra-Fordpower
Laten uitrollen en dan gewoon geleidelijk het rem pedaal intrappen. Hydraulische wagenberemming beschikt vaak over een soort druk ventiel, die de wagen in 3 "krachten" kan beremmen. Ofzoiets 😛
B - W
Hallo @spenentrekker

Ik denk dat het hier om een Fendt 500 serie gaat?

dan denk ik dat je baas bedoeld dat je hem heel voorzichtig op moet zoeken dmv lichtjes!! te pompen, mijn ervaring is bij een fendt 500 (en ook andere tractoren) dat de rem er opeens opklapt, en dat zou je eigenlijk moeten voorkomen!! groete.
me
Geremde assen zoals onder balenwagens berg af moet je ook pompend remmen om en om .. anders klappen ze vast en dan ga je 😄!
jd4050
Pompend remmen doe je als het glad is op de weg
HOOIJMAN
Pompend remmen.. dan klap je dalijk met je harsens tegen de vooruit 😃
radium45
In de vrachtwagen wereld kan ik me het voorstellen dat je pompend gaat remmen. De schijven/trommels hebben dan weer even kans om te koelen cq minder heet te worden. In de landbouw is dat niet van toepassing daar de remmen van tractoren in olie lopen en je over relatief lagere snelheid praat. En de remmen van de aanhangers worden echt niet warm door de snelheid van de trekker.
huub case
@spenentrekker

ik zeg met een handbak ik wist niet dat het over powershift ging dan mischien maar niet nee

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
17
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
13