Illustratie van:

Massey Ferguson 3080 - 4WD gaat steeds aan.

Bij mijn Massey Ferguson 3080 gaat als de tractor warm is de 4wd steeds aan dat heeft hij het snelst als je in de lo stand rijd. Eerst gaat het lampje van de oliedruk branden en vervolgens gaat de 4wd aan. Zou dit een inwendige lekage zijn? als als de 4wd aan staat bij gaat het lampje van de oliedruk nooit branden. Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn?

Deel dit topic

Reacties

massey6160
Dan kan het goed zijn dat er zon sensor kapot is
hebben wij ook gehad bij onze 3125. zit rechts onder de cabine.
mf gek
Zit er genoeg olie in?
johnny mf
@massey6160 dat zou meschien kunnen maar wat is de functie van deze sensor? maar volgens mij is het wel een ander probleem het is ook echt pas zodat de olie warm is.
@mf gek ja olie zit er genoeg in
BoervanHarten
Hoeveel uur heeft die trekker op de klok? ik denk zelf aan slijtage....heb dit probleem wel eens eerder gehoord, opzich niet zo'n groot probleem hoor, je voorbanden zullen ietsjes sneller slijten...
roscho
Quote Reactie van @BoervanHarten:
opzich niet zo'n groot probleem hoor

Ik denk dat het probleem dan toch groter is dan je denkt. Als je op verharde weg rijdt, komen er langdurig enorme krachten op de aandrijflijn te staan. Dat kan gemakkelijk leiden tot een kapotte versnellingbak of voordifferentieel. 4wd is bedoeld voor extra trekkracht in het terrein en soms voor ondersteuning bij het remmen, maar niet om continu aan te staan.
+1
roscho
@roscho Ik zie nu dat ik gereageerd heb op een posting van 11 jaar oud. Beter opletten dus.... 🙈
frank_mf
Wij hadden bij onze MF 4235 ook last van het probleem dat hij telkens zn 4wd aan had. Er zaten al niet van die beste banden op, en hebben ze dus vervangen. Toen dat gebeurd was was het probleem van de 4wd ook weg, kan iemand dat verklaren?
johnny mf
Als het goed is heeft hij ongeveer 5000 uur. ik denk zelf ook wel dat het een soort van slijtage is maar ik wil het tog wel verhelpen want zo knapt de vooras enz er tog ook niet van op. hij staat wel netjes op zn bantjes dus daar ligt het volgens mij ook niet aan.
EdwinEenink
Misschien is de olie pomp versleten want,het platen pakket wie de voor wiel aandrijving aandrijft word in geschakeld door een veer, en uit geschakeld door olie druk. Dus zou er geen of te weinig olie druk zijn schakelt door voorwiel aandrijving aan.
johnny mf
Ja aan de olie pomp zit ik ook te denken maar ik vind het ook vreemd dat het meer in de lo stand is dan in de hi. Weet iemand toevallig of je de olie pomp er langs buiten uit kan halen? of dat er ergens een aanzuig filter zit wat ik eens schoon kan maken.
john deere 7810
Gewoon effe naar lmb en doorstroom meter er aan kijken of de liters nog goed zijn en anders ook effe de druk meten 😉 weet je het meteen
Maris
Schakelt de trekker ook van de hoge gearing naar de lage gearing als die lampjes beginnen te branden?
johnny mf
@john deere 7810 ik probeer het altijd graag zelf op te lossen en dat is tot nu toe bijna altijd nog gelukt.

@maris nee hij schakelt noot van de hooge naar de lage gearing uit zich zelf. Ook gaat het lampje van de olie druk uit zodra de 4wd aan staat. dat lampje brand nooit langer dan een paar seconden.
Fiat1000
Rechts bij je achterwiel zit een zuig en persfilter.

Je kan beter naar een lmb gaan die hebben de spullen ervoor hebben en weten waar welke drukken horen.
Maris
Oké, dat heb ik al eens gehad, toen lag het aan de sensor... Toen gingen ook de lampjes van de oliedruk en de 4wd aan.
Fiat1000
Gaat de 4wd dan wel echt aan of gaat alleen het lampje branden?
Maris
Volgens mij gaat alleen het lampje branden.
johnny mf
Bij mij gaat de 4wd echt aan.
Ramrod2
Je zult even een drukmeter aan moeten sluiten op de plaats van de zender van de lagedruk, en die klok zo plaatsen dat je die af kunt lezen onder het werk/rijden.
De kabels van de zender even doorverbinden, anders werkt er niets van de autotronic
Controleer of de lagedruk een beetje op peil (17bar) blijft. Bij een interne lek zal de druk dalen, wat vooral gebeurt als de bak op temperatuur komt. Probeer door diverse functies (met name powershift, omdat je die verdenkt) te bedienen te achterhalen waar je lek zit. Als je geen druk verlies hebt, is je zender naar de haaien. Autotronic gaat overigens in je storingsmode als de druk of toerental ontbreekt
Succes
johnny mf
@Ramrod2 Bedankt voor de tip dit zal ik een een keer gaan proberen al ik tijd heb! dan weet ik gelijk waar ik het zoeken moet.
patrick-schepens
Hoi Johnny,

Wat was nu het probleem? Heb een 3080 met exact helderde probleem,
Hoor graag van je,

Mvg patrick
mfrijder
Als je met warme olie het stuur linksom of rechtsom (maakt niet zo veel uit) helemaal tot de aanslag draait en daar ook kracht blijft zetten (door draaien) met een lopende motor op +/- 1600 toeren, hoe lang duurt het voordat het lagedruk lampje aan gaat?
als hij meer als korter is als een halve minuut dan is de hydrauliekpomp versleten
+1
patrick-schepens
Klopt mfrijder.hydrauliek pomp en 4 wd. pomp gereviseerd en probleem verholpen. Bedankt voor je reactie, maar had dit niet meer gezien. Pomp hebben we meteen al gereviseerd.
MfRien
Ik heb een 3080 met zo,n zelfde probleem alleen als hij op storing gaat schakelt hij ook de aftakas uit. Weet iemand hoe je dit kunt verhelpen?
KMMF
@MfRien Je hebt waarschijnlijk ergens een lekkage in het lagedruk systeem, hierdoor komt de druk onder 9bar en schakeld de Autotronic uit, of de aftakaskoppeling gaat slippen, waardoor die wordt uitgeschakeld.
Lekverlies naar 4wd koppeling meten, hier staat druk op als de 4wd uit staat.
goeiedag eem
@KMMF dat wat jij zegt kan kloppen, exact dezelfde problemen heeft de 3060 van de buren ook gehad en was dat het probleem lekkage binnen in
+1
johnny mf
@MfRien Bij mij was de bus met de keerring die over de ingaande as (aan de versneligsbak) van de 4wd zit mee gaan draaien, en daardoor was deze aan het inslijten geweest op de zegelring die daar voor zit, deze bus houdt een conisch lager tegen wat daardoor weer ruimte gekregen had. daardoor was er speling op de ingaande as gekomen daar zit een afdichting op van een soort zuigerveren en die waren bij mij kapot gegaan en daardoor viel bij mij de oliedruk steeds weg.
Tim-MF3080
@johnny mf Ik had hetzelfde probleem gehad bij vader zijn 3080. De segmenten/zuigerveertjes op de as waren bijna volledig weg.. Maar in 1 weg nieuwe platen en o-ringen in het 4wd pakket gezet. Valt goed mee om te repareren.
+1
FolkertMF
Ik heb wel een werkplaatsboek liggen
MfRien
Ok, zal kijken wat we er aan gaan doen. Is er een mogelijkheid om de aansturing van de aftakas te omzeilen?
BouwmanH
@MfRien Jawel, maar de elektronica is een beveiliging om brokken aan de aftakaskoppeling te voorkomen. Dan wordt de chaos dus alleen maar groter
+1
goeiedag eem
@MfRien heb je al wat na laten kijken aan de trekker? Wat KMMF hierboven omschreven heeft was ook het probleem met de 3060 van de buren en die had dezelfde problemen als jij omschrijft, iets omzeilen is haast niet te doen en list het probleem niet op
wilbertkw
@Welgerap52 kun je iets met dit topic?
Welgerap52
@wilbertkw bedankt voor het mee denken maar in dit topic gaat het over een hijdrolisch probleem , bij de 3060 waar ik mee bezig ben is het electrisch ik zag pas ook een topic van iemand die de autotronic omgebouwd had maar die kan ik ook niet vinden
wilbertkw
@Welgerap52 in dit topic zitten wel veel namen met kennis van dit type dus misschien reageerd er iemand op jouw topic 😉
goeiedag eem
@Welgerap52 als je hydraulisch systeem uitvalt komen er elektronische storingen, wat jij aan geeft heeft 3060 van mijn buurman gehad, gaf hij de fout melding, of viel de aftakas uit, kom je de trekker uitzetten en weer opnieuw starten dan deed hij het weer, of niet en xo dteeds weer, de hi/lo werkte ook niet meer, de bak isopen geweest en autotronic was stuk plus de inwendige hydrauliek pomp die dat allemaal aastuurde
+1
pizza power

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Massey Ferguson 3080 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
37
DEELNEMERS
22
WEERGAVES
9