Vraag 1:
Mijn Ford 3000 heeft als chassisnummer:
C010 13P
346B
*A246816*
Van welk jaar is deze?
Vraag 2:
is bij de 3000 net zoals de 5000 in 1971 het dikfilter gewisseld voor het dunfilter?
Alvast hartelijk dank voor de reactie
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 3000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
(C)= Model 3000,
(10)=landbouw uitvoering,
(1)=rijd op diesel,
(3)=live 540 aftakas en
(P)= weet ik niet.
346B
(3)= 1973
(B)= maan februari
(46)= 46e van de maand (is het niet wat anders)
(B)= Overdag gemaakt
A246816
(A)= plaats waar hij gebouwd is welke weet ik niet.
(246816)= serienummer van de trekker.
Dus de trekker komt uit februari 1973 volgens mij.
De trekker werd in Basildon, England en in USA gebouwd, en dat zijn de letters B en C maar wat dan A is weet ik niet.
Dan is de tractor 2 maand ouder dan mij
ik denk dat "A"= antwerpen betekent
Graag gedaan hoor, vind het zelf ook wel leuk om het uit te zoeken. Heb het hier vandaan vintagetractorengineer.com/2009/01/….
Als je even googelt naar ford of zo kun je van alles wel te weten komen. Even een bladwijzer/favoriet er van maakt kun je ze altijd weer terug vinden.
Werden ford trekker daar dan ook gemaakt?
Production:
Manufacturer: Ford
Factory: Highland Park, Michigan,
USA
Basildon, England
Antwerp, Belgium
Original price
(USD):
$6,300 (1975)
Die 3000 heeft ook nog een ronde grill toch?
De 6Y met vierkante grille is gebouwd van 1968 tot 1975, met dat onderscheid dat die met een verchroomd bovengrilletje dus nog een dik filter hebben, en die van 1971 of later een dun filter hebben.
Je ziet echter wel vaak een plastic bovengrilletje in een dik filter 6Y zitten, maar dat wijt ik meestal aan het feit dat de plastic grilletjes goedkoper zijn, en tot een jaar of 2 geleden ook veel makkelijker verkrijgbaar waren als de verchroomde variant.
Voor de rest klopt het verhaal dat kukel in zijn eerste reactie vertelde exact.
In Antwerpen werden de 2000 en 3000 gemaakt, en later ook de 3055. Vanaf begin jaren 70 kwamen ook de 8000 en 9000 modellen voor de Europese markt uit Antwerpen.
De andere modellen uit de 1000 serie voor de Europese markt kwamen allemaal uit Basildon.
Dus de 4000, 5000, en vanaf 1970 ook de 7000.
De motoren voor alle modellen kwamen wel allemaal uit Basildon.
Kan het 346B ook toevallig 3A4B zijn?
Bij de unitcode is namelijk het eerste getal altijd het laatste cijfer van het bouwjaar, de letter erachter de maand waarin hij gebouwd is, de daaropvolgende cijfers tussen 1 en 31 de datum van de maand, en de laatste letter A, B, of C is achtereenvolgens de nacht, dag of avonddienst.
De letters en cijfers zijn niet altijd even duidelijk ingeslagen.
Mocht het inderdaad 3A4B zijn, dan is jouw trekker van 4 januari 1973 en is hij, zoals Kukel al aangaf, overdag gebouwd.
Maar op kone data staat dat de 3000 en 4000 aan het eind van 1973 een 6Y gril heeft.
Is toch niet helemaal waar.
Alle tractoren uit de 1000 serie zijn in 1968 van 6X met ronde grille opgewaardeerd tot 6Y modellen inclusief de vierkante grille.
Natuurlijk was dat niet de enige verandering.
Er zijn bv andere cilinderkoppen opgekomen, en de vermogens zijn wat omhoog gegaan. De motor van de 5000 kreeg een grotere boring waardoor het slagvolume toenam van 3819 naar 4195 cc. De rest van de motoren bleef gelijk. In 1970-71 is de 7000 aan de reeks toegevoegd en in 1972 is daar de 3055 nog eens bijgekomen aangezien men bij Ford van mening was dat het gat tussen de 3000 en 4000 te groot was geworden. De 3055 was in principe een opgeschroefde 3000 motor gekoppeld aan de achterbrug van de 4000, en de 7000 een 5000 met turbo.
In 1971 zijn de chromen bovengrilletjes vervangen door de plastic variant en zijn de dunne schroeffilters in de plaats van de dikke filters gekomen. In 1973 kreeg de 5000 een roterende brandstofpomp ter vervanging van de lijnpomp, en in de loop van 1974 kwam daar de optie van Dual Power nog eens bij. Er zijn zelfs 5000's geleverd met het Load Monitor hefsysteem van de 7000, maar daar heb ik er nog nooit een van gezien.
De Select-O-Speed transmissies zijn in de loop van 1971-72 met stille trom van het toneel verdwenen.
In 1975 zijn de bekende 600 serie modellen hiervoor in de plaats gekomen.
De 8000 en 9000 zijn reeds in 1972 vervangen door de 8600 en 9600.
N.B.
De modellen 5095, 6500, en 7095 gebouwd door EVA in België heb ik hier even buiten beschouwing gelaten.
De 4 kan inderdaad ook een A zijn. Wel super dat je zoveel gegevens uit een nr/code kunt halen.
Allen hartelijk dank voor jullie info
De 3600 is de direkte vervanger van de 3000, en is ook in Antwerpen gebouwd.
Hij zit dus niet tussen de 3000 en 4000 in zoals de 3055. Dat was in de 600 serie, of eigenlijk moet ik zeggen 100 serie het type 4100, zelfde vermogen en bouwwijze als de 3055 had, dus de motor van de 3600 en de achterbrug van de 4600.
Als je meer specifieke info over de jouw 3600 wilt mag je me wel een PB sturen, anders krijgen we er hier zulke lange verhalen van.
Heb jij hier een boek over of zo??
Ook dat ja, en dat aangevuld met hier en daar wat eigen research.
Laten we maar stellen dat mijn interesse in Ford en Fordsons bovengemiddeld is te noemen, en dan met name de Fords.
Owzo, leuke hobby en als je zelf dan ook nog een hobby trekker heb is het helemaal mooi.
Heb zelf 2 Fords, een 6Y 2000 van 1972 en een 6Y 5000 van 1973.
Daarnaast hebben we eerder thuis nog een 6X 3000 en een 6710 4WD gehad, en heb ik met veel verschillende types Ford gewerkt in het loonwerk. Eigenlijk met alle Ford series van de 1000 serie tot en met de 70 serie, al kan ik niet zeggen dat ik met de laatste erg veel gereden heb. Meest met de 1000 serie, de verschillende 10 series, en de TW's.
Hier vind je de serienummers en unitcode van Ford tractoren:
Werk bouwjaar is deze:
Ford SD 3000
Op het typeplaatje staat: A123065
De serie nummers zijn: 1A 21B en N7010
Op deze plek op het frame, onderste letter en cijfers zijn het serienummer, bovenste zijn de Unit code, de datum waarop de gehele tractor van de band kwam.
tractorfan.nl/picture/779834/…