Klepspeling ford 8210

Heeft er iemand dgegevens om je klepspeling af te stellen bij de 6.6L motoren van de 8210's van ford.

Deel dit topic

Reacties

nhmonteur
In principe is het niet heel moeilijk om een de kleppen te stellen.
Je zorgt ervoor dat bv cilinder op tuimelen staat, dit betekend dat je uitlaatklep dicht gaat en je inlaatklep open gaat. wanneer dit gebeurt dan kan je cilinder 6 stellen.
dus cil 1 tuimelen 6 stellen. cil 2 tuimelen 5 stellen, cil 3 tuimelen 4 stellen, cil 4 tuimelen 3 stellen, cil 5 tuimelen 2 stellen, cil 6 tuimelen 1 stellen.

je stelt de inlaat en uitlaat klep af op 0.4 mm

succes
ford5000
Niks aan toe te voegen.
Wel handig dat de klepspeling bij al die Ford motoren hetzelfde is.
boerekebart
@nhmonteur

ik weet wel hoe je kleppen moet stellen, maar ik moet weten hoeveel de klepspeling is voor inlaat en uitlaat. uitlaatklepspeling moet altijd groter zijn dan inlaatklepspeling
ford5000
@boerekebart

Officieel inlaat 0,35-0,40 mm
Uitlaat 0,43-0,48 mm
boerekebart
@ford5000

ok, bedankt man
nhmonteur
@boerekebart

de uitlaatklepspeling hoeft niet perse altijd groter te zijn hoor. het is idd zoals foord 500o het zegt maar als je ze allebei op 0.4 mm zet dan is dat altijd goed.

Op mijn werk heb ik vaker trekkers waarvan de in en uitlaatklepspeling hetzelfde is.
Wimsumar
Beste NHmonteur: Ford hanteert een ruime klepspeling met 0,4mm.
Krijgt de motor misschien ook betere prestaties door de in-/uitlaatklepspeling op 0,2 - 0,25 mm te zetten?
basia
@Wimsumar

Nee! niet doen ; verstoor je de "ademhaling" met als gevolg minde compressie ( b.v. inlaatkleppen staan te lang open ) met als gevolg slechter aanslaan en prestaties !
ford5000
@nhmonteur

Ik denk ook niet dat het veel verschil maakt hoor.
ik stel ze zelf altijd af op 0,35 mm inlaat en 0,45 mm uitlaat. Koud welteverstaan.

@Wimsumar

Gaan ze niet beter van presteren.
Als je de speling kleiner maakt zal de motor minder vrij kunnen ademen waardoor de cilindervulling minder optimaal zal zijn en dus een verstoorde mengselverhouding tot gevolg hebben.
Bij een turbomotor zal dit minder spelen, maar zeker de prestaties niet positief beïnvloeden.
In het geval van een 8210 hebben we het over een atmosferische motor, maar Ford hanteerde voor de turbomotoren exact dezelfde klepspeling.
basia
@ford5000

Mengselverhouding ? dat heb je bij een benzinemotor ; een diesel zuigt alleen lucht aan !
ford5000
@basia

Ja hallo, je snapt me heus wel.
Het gaat om de juiste lucht/brandstof verhouding die je dan niet hebt.
nhmonteur
Ik stel ze altijd op 0.4 ook bij een oude motor. Bij de 10 series kijk ik wel altijd goed of de tuimelaars niet ingeslagen zijn. heb namelijk wel eens gehad had ik kleppen gesteld maar daarna tikte de motor hevig, bleek de tuimelaar helemaal ingeslagen zijn.

het minder ruim afstellen van de kleppen zal ik idd ook niet doen, ze hebben niet voor niets de klepspeling bedacht bij de fabriek
Valtra-Fordpower
@basia

Ook een diesel heeft dat, er wordt in een luchtkamer diesel gespoten, als de motor niet kan ademen zit er minder lucht in het systeem met de zelfde hoeveelheid diesel in de verbrandingskamer, het mengsel verhouding is dan wel degelijk anders. 😉
WimBe
Hee mensen, van de zijlijn even. Moeten we 'de tijd' van de kleppen niet in de curve van de nokkenas zoeken?
Die klepspeling is ooit bedacht om het optimum te vinden in gesloten kleppen en geen "hamerende" kleppen etc.
basia
@Valtra-Fordpower

Als je de kleppen nouwer zet ; krijg je juist meer lucht in de motor ; maar je verstoort het "kleppendiagram" wardoor je ook minder compressie hebt ; zet kleppen maar eens heel nauw; motor zal slechter aanslaan .
Inspuithoeveelheid blijft hetzelfde ; alleen je "lucht" ademhaling is verstoord .

Wim help me even ; maar uiteindelijk bedoelen we allen denk ik wel hetzelfde .
WimBe
@basia

Hee, doordat je ze 'nauw' zet is de speling zo goed OF weg waardoor je al een klein lekje hebt... en dus geen compressie. Door geen compressie, geen hoge temperatuur en hierdoor geen ontbranding. Zo toch basia? 😉
basia
@WimBe

Ja juist de kleppen staan eigenlijk telang "open"
Een kleppen diagram is iets van de motorconstructeur 'dat zorgt ervoor dat je bij een bepaald (gemmidelt ) toerental optimale vulling hebt .
Moderne (auto) motoren hebben soms varabele kleptiming ; om bij veschillende toerentallen optimale vulling te krijgen
( nokkenasvestelling )
WimBe
@basia

Uhu 😉 bij hoge toerentallen moet je ook eigenlijk eerder openen en later sluiten, om de lucht de tijd te geven overal langs te stromen. En ben idd bekend met o.a. VVT(variable valve timing)
Wimsumar
Beste WimBe]

Quote:
doordat je ze 'nauw' zet is de speling zo goed OF weg waardoor je al een klein lekje hebt...

Hiermee 'verkracht' je je eigen beantwooording in de vraagstelling ''0,4 of 0,2 mm klepspeling.
Hierbij herkansing.
WimBe
@Wimsumar

Uh hoezo 0.4 of 0.2?? Dit ging over dhr. (mevr) 😉 Basia die het over nauw zetten had, met slecht starten als gevolg, zie daar de uitleg.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
10