David Brown 990 - REVISIE NA VASTLOPEN - WIE HEEFT ERVARING MET LINERS??
Beste mensen,
We zitten met het volgende probleem :
Momenteel doen we een revisie van een David Brown 990, die was vastgelopen tijdens het starten (dus niet vastgelopen tijdens het draaien van de motor of tijdens het werk, want dan zou de schade allicht nog veel groter geweest zijn).
Na de motor te hebben geopend stelden we vast dat de motor was vastgelopen door het feit dat de aanzuigfilter verstopt zat, waardoor de krukas, lagerschalen en 1 drijfstang schade heeft opgelopen.
Krukas en lagerschalen worden nieuw gezet.
Een 2dehandsdrijfstang zoeken we momenteel nog.
Echter voor de motor was vastgelopen was er reeds een probleem van blauwe rook, olieverbruik, carterdruk en wanneer we de olievuldop opende spatte daar olie uit.
Dit zijn dus allemaal tekenen dat de zuigerveren versleten zijn.
Doch zien de cilinderbussen er nog mooi uit, evenals de zuigers en zuigerveren.
Doch denken we te moeten gaan voor de korte pijn, zeker nu de motor open is, en we zeker over 1000 uur niet opnieuw willen beginnen, en nieuwe cilinderbussen, zuigers en zuigerveren plaatsen.
Deze zijn o.m. te vinden via de website van agriline.com aan 248 GBP = 289 EUR.
We denken dat indien we de bussen, zuigers en zuigerveren niet vervangen dit slechts half werk is.
En het is zeker de bedoeling om de tractor nog vlot te laten meewerken, waarmee we bedoelen dat hij enkele keren per week van stal zal worden gehaald.
Maar de cilinderbussen zijn geen cilinderbussen doch LINERS.
Nu mijn vragen :
1) wat moet we hier doen nieuwe cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?
2) is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van liners?
Alvast mijn oprechte dank voor elk relevant advies.
We zitten met het volgende probleem :
Momenteel doen we een revisie van een David Brown 990, die was vastgelopen tijdens het starten (dus niet vastgelopen tijdens het draaien van de motor of tijdens het werk, want dan zou de schade allicht nog veel groter geweest zijn).
Na de motor te hebben geopend stelden we vast dat de motor was vastgelopen door het feit dat de aanzuigfilter verstopt zat, waardoor de krukas, lagerschalen en 1 drijfstang schade heeft opgelopen.
Krukas en lagerschalen worden nieuw gezet.
Een 2dehandsdrijfstang zoeken we momenteel nog.
Echter voor de motor was vastgelopen was er reeds een probleem van blauwe rook, olieverbruik, carterdruk en wanneer we de olievuldop opende spatte daar olie uit.
Dit zijn dus allemaal tekenen dat de zuigerveren versleten zijn.
Doch zien de cilinderbussen er nog mooi uit, evenals de zuigers en zuigerveren.
Doch denken we te moeten gaan voor de korte pijn, zeker nu de motor open is, en we zeker over 1000 uur niet opnieuw willen beginnen, en nieuwe cilinderbussen, zuigers en zuigerveren plaatsen.
Deze zijn o.m. te vinden via de website van agriline.com aan 248 GBP = 289 EUR.
We denken dat indien we de bussen, zuigers en zuigerveren niet vervangen dit slechts half werk is.
En het is zeker de bedoeling om de tractor nog vlot te laten meewerken, waarmee we bedoelen dat hij enkele keren per week van stal zal worden gehaald.
Maar de cilinderbussen zijn geen cilinderbussen doch LINERS.
Nu mijn vragen :
1) wat moet we hier doen nieuwe cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?
2) is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van liners?
Alvast mijn oprechte dank voor elk relevant advies.
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als er geen stootrand in de bus zit,dan kun je overwegen de bus te honen,ruw maken en nieuwe zuigerveren te monteren.
Je moet een duidelijk hoonpatroon in je bus zien en geen spiegelglad glijvlak,want juist dan gaat hij olie verbruiken en carterdruk opbouwen.
We zouden nog willen weten waarom we zouden honen indien we reeds een volledig kit (4 cilinderbussen, 4 zuigers, 4 zuigerveren, …) kunnen bekomen voor 248 GBP = 289 EUR (www.agriline.com)?
Ik denk dat we dan nog meer risico’s uitsluiten. Of zien jullie dat anders?
Maar nu is de vraag vooral hoe haal ik die oude cilinderbussen uit het blok? Ik heb dit reeds geprobeerd, doch die bussen lijken er wel in geperst!
Alvast hartelijk dank voor alle relevante info.
als alle cilinder voeringen er in zitten zullen de cilinders na geboord moeten worden en daarna gehoond worden om vervorming tegen te gaan
Dit lijkt mij inderdaad een hele klus…
Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja welke werkwijze volg ik het beste?
Bussen? Lees de volgende topic A.U.B. ( link):
KLik: tractorfan.nl/topic/23559/
Maar ik heb de indruk dat we op onze honger gaan blijven zitten.
daar heb ik gewoon een brugetje voor gemaakt van 3 stukken strip met in de bovenste strip een gat van rond 18.
en onder de bus heb ik ook een stukje strip met een gat van rond 18 en dan kun je ze er zo met een draadeind uitdraaien
Kun / wil je dan A.U.B. stap voor stap uitleggen hoe Davids zijn 'David Brown 990 motorprobleem' aan moet pakken?
ik davids al een pb gestuurd met uit leg
@ Davids: Als ik jou was zou ik de ''boeremethode'' toepassen.
Als ik het goed begrijp is er geen noemenswaardige vastloopschade aan de zuigers/cylinders. Ik zou er voor kiezen de cylinders met een hoonapparaat te bewerken en alleen nieuwe zuigerveren te monteren.
Ten opzichte tot de waarde en het gebruiksdoel van deze trekker volstaat deze aanpak (met betrekking tot het vraagstuk cylinderbussen, zuigers en zuigerveren).
En als dit nu hier in het topic, stap voor stap, zou kunnen, des te liever natuurlijk.
Welnu, ik mocht van Znar inderdaad een pb ontvangen, doch veel meer dan een verwijzing naar een revisiebedrijf heb ik daar niet in teruggevonden.
Aldus ga ik zeer graag in op het aanbod van Znar om hier en nu, in het topic, de werkwijze voor het verwijderen van mijn cilinderbussen stap voor stap uit te leggen.
Waarvoor alvast mijn oprechte dank!
Indien je de moeite voor deze uitleg hier zou willen nemen graag!
Ik heb wel geen DB's maar wel Fords met eveneens droge bussen. Heb nog nooit een onderblok hoeven reviseren, maar voor het geval het wel ooit zou moeten is de kennis nooit weg natuurlijk, en bovendien leer ik graag zoveel mogelijk om deze kennis ook zelf toe te kunnen passen indien nodig.
laten we eerst eens onderscheidt maken tussen de verschillende cilindervoeringen(bussen,liners)
je heb natte voeringen die zitten direct in het koelwater en worden doormiddel van rubber-ringen afgedicht,deze zijn er gemakelijk uit te trekken met een voering trekker
dan heb je droge voeringen deze zitten in het motorblok geperst deze zijn er uit te halen door eruit te persen of eruit te boren zoals ik al aangaf
en dan heb je motorblokken zonder cilindervoeringen
aller eerst moeten we bepalen waar we mee temaken hebben nat,droog of geen cil voering
daarna de cilinders en zuigers opmeten om te bepalen wat we gaan doen
valt de slijtage binnen de gegevens kunnen we volstaan door de cilinders op te ruwen met een hoon en nieuwe zuigerveren te monteren nooit de oude zuigerveren gebruiken.
is de slijtage teveel dan kunnen we overmaat zuigers monteren deze moeten op maat geboord en gehoond worden
is de schade te groot in de cilinders, een vastloper bijvoorbeeld ,is het mogelijk de cilinders te repareren
bij natte voeringen , voering vervangen
bij droge voeringen , voering vervangen en op maat boren en honen
bij geen voeringen ,cilinders uitboren en honen en voeringen
er in persen en dan opmaat boren en honen.
voor zover ik weet zitten er geen voeringen in de 990 dus als de stijtage binnen de tolleranties kun je volstaan met nieuwe zuigerveren,zoniet moeten er overmaat zuigers in kan dit niet meer,kan je een voering er in laten zetten en weer terug naar een std zuiger.
ik hoop dat dit een beetje duidelijk is ik kan het namelijk beter vertellen dat schrijven
als er nog vragen zijn zal ik proberen deze te beantwoorden
Wanneer de cilinders opnieuw worden gehoond (ruw gemaakt) en nieuwe zuigerveren worden gestoken, zouden dan deze problemen verholpen zijn.
Zijn hier mensen die hier een andere mening over hebben? In welk geval ik die graag verneem natuurlijk.
Nogmaals, gezien de leeftijd en gebruiksdoel van de trekker kun je gerust genoegen nemen met '' iets rook, iets olieverbruik, iets carterdruk etc.''. Daar kan de motor nog lang genoeg (goed) mee draaien.
Dus, "de problemen verhelpen" is een te hoge doelstelling.
de tractor dewelke we thans herstellen is een van de 4 die een 3-tal keer per week aan het werk wordt gezet. Het is dus zo dat we niet zonder deze tractor kunnen. Bovendien zijn we verknocht aan het merk David Brown, en willen we niets anders dan dat merk. Dit is bij onze familie al altijd zo geweest. Zo u ziet is het de bedoeling dat deze tractor nog jaren loopt. En voor ons heeft deze tractor nog een bepaalde waarde, want indien we die laten gaan kopen we een andere David Brown. En weten we dan wat we hebben? Neen! Tegen nu weten we dat deze tractor een revisie heeft ondergaan en er nog jaren tegenaan kan gaan. Is er iets stuk, hestellen we het, of laten we het herstellen.
Wij zien het dus enigszins door een andere bril.
Daarom zouden we de machine degelijk willen herstellen dan wel laten herstellen.
En precies daarom vroeg ik of de cilinders opnieuw honen een deugdelijke oplossing is.
na alle onheilspellende berichten van gisteren zijn we deze morgen volle moed opnieuw onze werkplaats ingedoken.
En in tegenstelling tot wat hier gisteren allemaal werd beweerd (we ontvingen zelfs privé-berichten van o.m. Znar dat alles was nagezien, dat het vaststond dat we vaste cilinderbussen hebben, en dat we ons in dat geval maar beter tot een revisiebedrijf konden wenden) heeft onze tractor wel degelijke losse bussen, dewelke we na wat handelingen eruit hebben gekregen.
Nu bestellen we bij www.agriline.com een revisieset (nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren) voor 289 EUR, en we hebben een nieuwe motor...
Krukas, alle lagers, lagerschalen, dichtigen, enz... zijn reeds vervangen of worden nog vervangen.
Injectoren werden nagezien en zijn ok.
Oliepomp werd getest en is ok bevonden.
Wij hebben dus zeer veel geld verdiend door niet naar een revisiebedrijf te moeten.
De man van wie we eigenlijk de meeste relevante informatie hebben bekomen is : WIMSUMAR. We hopen dan ook dat hij hier nog lang mag blijven tussenkomen, want hij helpt echt mensen!
Indien hij het weet zal hij het uitroepen MAAR INDIEN HIJ HET NIET WEET ZAL HIJ OOK ZWIJGEN, en nu juist dat zouden sommige nog moeten leren.
De noodzaak aan een moderator is zeer groot gebleken. We stellen dan ook voor WIMSUMAR te vragen deze taak op zich te nemen.
=
Bedankt voor de complimenten!
By the way: Je blijft je verbazen over die David Browns. Jammer dat het merk niet meer bestaat.
Veel succes met je D.B.-990-revisie
al bestaat het merk niet meer doch menen we dat er nog een ruim aanbod is op de markt.
De tractoren zijn ijzersterk...
Wie eventueel een David Brown 1200, 1210, 1410 of 1412 heeft staan, en die ook wil verkopen, dan zijn wij kandidaat. Stuur ons in dat geval een pb.
ik kan alleen zeggen, veel succes met de revisie