Illustratie van:
30

David Brown 990 - REVISIE NA VASTLOPEN - WIE HEEFT ERVARING MET LINERS??

Beste mensen,

We zitten met het volgende probleem :

Momenteel doen we een revisie van een David Brown 990, die was vastgelopen tijdens het starten (dus niet vastgelopen tijdens het draaien van de motor of tijdens het werk, want dan zou de schade allicht nog veel groter geweest zijn).

Na de motor te hebben geopend stelden we vast dat de motor was vastgelopen door het feit dat de aanzuigfilter verstopt zat, waardoor de krukas, lagerschalen en 1 drijfstang schade heeft opgelopen.

Krukas en lagerschalen worden nieuw gezet.

Een 2dehandsdrijfstang zoeken we momenteel nog.

Echter voor de motor was vastgelopen was er reeds een probleem van blauwe rook, olieverbruik, carterdruk en wanneer we de olievuldop opende spatte daar olie uit.
Dit zijn dus allemaal tekenen dat de zuigerveren versleten zijn.

Doch zien de cilinderbussen er nog mooi uit, evenals de zuigers en zuigerveren.

Doch denken we te moeten gaan voor de korte pijn, zeker nu de motor open is, en we zeker over 1000 uur niet opnieuw willen beginnen, en nieuwe cilinderbussen, zuigers en zuigerveren plaatsen.

Deze zijn o.m. te vinden via de website van agriline.com aan 248 GBP = 289 EUR.

We denken dat indien we de bussen, zuigers en zuigerveren niet vervangen dit slechts half werk is.

En het is zeker de bedoeling om de tractor nog vlot te laten meewerken, waarmee we bedoelen dat hij enkele keren per week van stal zal worden gehaald.

Maar de cilinderbussen zijn geen cilinderbussen doch LINERS.

Nu mijn vragen :

1) wat moet we hier doen nieuwe cilinderbussen (liners), zuigers en zuigerveren of niet?
2) is er iemand die ervaring heeft met het plaatsen van liners?

Alvast mijn oprechte dank voor elk relevant advies.

Deel dit topic

Reacties

Ik weet nog een bedrijf wie op dit moment een DB 990 aan het slopen zijn... mischien hebben die nog een drijfstang voor jou liggen... stuur dan een PB
Liners is de engelse benaming van de cilinderbussen.
Als er geen stootrand in de bus zit,dan kun je overwegen de bus te honen,ruw maken en nieuwe zuigerveren te monteren.
Je moet een duidelijk hoonpatroon in je bus zien en geen spiegelglad glijvlak,want juist dan gaat hij olie verbruiken en carterdruk opbouwen.
Het is bij zoiets vooral zaak om je zuigerspeling goed op te meten. Dit is de speling tussen de zuiger en de bus. deze speling staat een max en min maat in het werkplaatshandboek van de motor. Als dit goed is kun je de bus laten doorhonen.
Effe de with bellen lmbdewith.nl/
Dit is mijns inziens een zeer waardevol antwoord, en bewijst dat we eigenlijk goed op weg zijn naar de oplossing voor het probleem (blauwe rook, carterdruk, olieverbruik, oliespatten uit olievuldop,...).

We zouden nog willen weten waarom we zouden honen indien we reeds een volledig kit (4 cilinderbussen, 4 zuigers, 4 zuigerveren, …) kunnen bekomen voor 248 GBP = 289 EUR (www.agriline.com)?

Ik denk dat we dan nog meer risico’s uitsluiten. Of zien jullie dat anders?

Maar nu is de vraag vooral hoe haal ik die oude cilinderbussen uit het blok? Ik heb dit reeds geprobeerd, doch die bussen lijken er wel in geperst!

Alvast hartelijk dank voor alle relevante info.
Er is vrij makkelijk zelf een trekker voor te maken om de bussen er uit te trekken
Een revisie bedrijf kan ze er uit boren met een fijn boormachine,het is en klus wat je niet even op een werkbank doet
als alle cilinder voeringen er in zitten zullen de cilinders na geboord moeten worden en daarna gehoond worden om vervorming tegen te gaan
Ik vrees dat ik het bericht van znar niet zo goed begrijp. Dat het geen klus is die op 1-2-3 klaar is lijkt mij nu reeds duidelijk. Maar als ik het goed begrijp, moet ik eerste de cilinderbussen laten uitboren waarna ik er nieuwe bussen inzet waarna de bussen nageboord en gehoond moeten worden teneinde vervorming tegen te gaan.

Dit lijkt mij inderdaad een hele klus…

Heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja welke werkwijze volg ik het beste?
Beste RobDeutz104]

Quote:
om de bussen er uit te trekken

Bussen? Lees de volgende topic A.U.B. ( link):

KLik: tractorfan.nl/topic/23559/
JA IK HEB ER ERVARING MEE,IK BEN 14JAAR LANG REVISIE MONTEUR GEWEEST
Alwel, dit is nu niet zo bevredigend, de ene zegt dat ze eruit te trekken zijn, zelfs vrij eenvoudig volgens nog iemand anders, terwijl de andere dit flagrant tegenspreekt. Zelf kunnen we aardig aan de motor van onze tractoren werken, maar de kennis hoe we de cilinderbussen eruit halen hebben we (nog) niet. Vandaar hier deze vraag.

Maar ik heb de indruk dat we op onze honger gaan blijven zitten.
Ik spreek het niet tegen,dat ze er niet uit te trekken zijn maar als het niet lukt kan je ze er ook uit boren zo dat je niks sloopt aan het blok
Ik heb deze week de bussen van een jd 1640 er uit gehaald
daar heb ik gewoon een brugetje voor gemaakt van 3 stukken strip met in de bovenste strip een gat van rond 18.
en onder de bus heb ik ook een stukje strip met een gat van rond 18 en dan kun je ze er zo met een draadeind uitdraaien
Waarschijnlijk zitten deze bussen (droog) gemonteerd, dwz ze maken geen contact met koelvloeistof, hebben ook een dunnere wanddikte, waardoor bij het inpersen van de bus vervorming op kan treden. Daarom moeten ze meestal gelijnboord worden. De bussen die wel in de koelvloeistof zitten, hebben ook altijd een dikkere wand, en kunnen gemakkelijker gemonteerd worden.
De bussen rondom helemaal in lassen en dan er proberen uit te trekken dit lukt meestal wel!
Beste Znar: Met jouw 14 jaar ervaring als revisiemonteur ben jij hier ''de juiste man , op de juisteplek''.
Kun / wil je dan A.U.B. stap voor stap uitleggen hoe Davids zijn 'David Brown 990 motorprobleem' aan moet pakken?
Beste wimsumar wil je dat ik dat op deze topic stap voor stap uit leg
ik davids al een pb gestuurd met uit leg
Beste Znar: Ja, graag hier in het topic. Dan kunnen velen er wat van leren. 😄

@ Davids: Als ik jou was zou ik de ''boeremethode'' toepassen.
Als ik het goed begrijp is er geen noemenswaardige vastloopschade aan de zuigers/cylinders. Ik zou er voor kiezen de cylinders met een hoonapparaat te bewerken en alleen nieuwe zuigerveren te monteren.
Ten opzichte tot de waarde en het gebruiksdoel van deze trekker volstaat deze aanpak (met betrekking tot het vraagstuk cylinderbussen, zuigers en zuigerveren).
Hallo beste vrienden, ook ik kijk met betrekking tot hogerbeschreven problematiek reikhalzend uit naar een oplossing.

En als dit nu hier in het topic, stap voor stap, zou kunnen, des te liever natuurlijk.

Welnu, ik mocht van Znar inderdaad een pb ontvangen, doch veel meer dan een verwijzing naar een revisiebedrijf heb ik daar niet in teruggevonden.

Aldus ga ik zeer graag in op het aanbod van Znar om hier en nu, in het topic, de werkwijze voor het verwijderen van mijn cilinderbussen stap voor stap uit te leggen.

Waarvoor alvast mijn oprechte dank!
@znar

Indien je de moeite voor deze uitleg hier zou willen nemen graag!
Ik heb wel geen DB's maar wel Fords met eveneens droge bussen. Heb nog nooit een onderblok hoeven reviseren, maar voor het geval het wel ooit zou moeten is de kennis nooit weg natuurlijk, en bovendien leer ik graag zoveel mogelijk om deze kennis ook zelf toe te kunnen passen indien nodig.
Oke,waar moet ik beginnen
laten we eerst eens onderscheidt maken tussen de verschillende cilindervoeringen(bussen,liners)
je heb natte voeringen die zitten direct in het koelwater en worden doormiddel van rubber-ringen afgedicht,deze zijn er gemakelijk uit te trekken met een voering trekker
dan heb je droge voeringen deze zitten in het motorblok geperst deze zijn er uit te halen door eruit te persen of eruit te boren zoals ik al aangaf
en dan heb je motorblokken zonder cilindervoeringen
aller eerst moeten we bepalen waar we mee temaken hebben nat,droog of geen cil voering
daarna de cilinders en zuigers opmeten om te bepalen wat we gaan doen
valt de slijtage binnen de gegevens kunnen we volstaan door de cilinders op te ruwen met een hoon en nieuwe zuigerveren te monteren nooit de oude zuigerveren gebruiken.
is de slijtage teveel dan kunnen we overmaat zuigers monteren deze moeten op maat geboord en gehoond worden
is de schade te groot in de cilinders, een vastloper bijvoorbeeld ,is het mogelijk de cilinders te repareren
bij natte voeringen , voering vervangen
bij droge voeringen , voering vervangen en op maat boren en honen
bij geen voeringen ,cilinders uitboren en honen en voeringen
er in persen en dan opmaat boren en honen.
voor zover ik weet zitten er geen voeringen in de 990 dus als de stijtage binnen de tolleranties kun je volstaan met nieuwe zuigerveren,zoniet moeten er overmaat zuigers in kan dit niet meer,kan je een voering er in laten zetten en weer terug naar een std zuiger.
ik hoop dat dit een beetje duidelijk is ik kan het namelijk beter vertellen dat schrijven
als er nog vragen zijn zal ik proberen deze te beantwoorden
Het lijkt mij toch een specialistisch werkje voor een revisiebedrijf, tenminste als je nieuwe bussen wil. Ik zou toch nog overwegen net als wimsumar, om de cilinders te honen. Je bespaart daarmee toch heel wat geld.
Znar, je was me net voor, maar goed uitgelegd.
Wanneer ik mocht gaan voor de cilinders te honen, kan ik dan daarmee beschreven problemen (van blauwe rook, olieverbruik, carterdruk en oliespatten uit olievuldop) verhelpen? Allicht wel want de blauwe rook ontstaat door olieverbruik, en olieverbruik ontstaat wanneer de cilinders te glad zijn geworden en de zuigerveren versleten waarlangs de olie vrijkomt om daarna te verbranden en dus blauwe rook, carterdruk en oliespatten uit de olievuldop te veroorzaken.

Wanneer de cilinders opnieuw worden gehoond (ruw gemaakt) en nieuwe zuigerveren worden gestoken, zouden dan deze problemen verholpen zijn.

Zijn hier mensen die hier een andere mening over hebben? In welk geval ik die graag verneem natuurlijk.
Beste Davids:

Quote:
zouden dan deze problemen verholpen zijn.

Nogmaals, gezien de leeftijd en gebruiksdoel van de trekker kun je gerust genoegen nemen met '' iets rook, iets olieverbruik, iets carterdruk etc.''. Daar kan de motor nog lang genoeg (goed) mee draaien.
Dus, "de problemen verhelpen" is een te hoge doelstelling.
@Wimsumar :
de tractor dewelke we thans herstellen is een van de 4 die een 3-tal keer per week aan het werk wordt gezet. Het is dus zo dat we niet zonder deze tractor kunnen. Bovendien zijn we verknocht aan het merk David Brown, en willen we niets anders dan dat merk. Dit is bij onze familie al altijd zo geweest. Zo u ziet is het de bedoeling dat deze tractor nog jaren loopt. En voor ons heeft deze tractor nog een bepaalde waarde, want indien we die laten gaan kopen we een andere David Brown. En weten we dan wat we hebben? Neen! Tegen nu weten we dat deze tractor een revisie heeft ondergaan en er nog jaren tegenaan kan gaan. Is er iets stuk, hestellen we het, of laten we het herstellen.

Wij zien het dus enigszins door een andere bril.

Daarom zouden we de machine degelijk willen herstellen dan wel laten herstellen.

En precies daarom vroeg ik of de cilinders opnieuw honen een deugdelijke oplossing is.
Beste mensen,

na alle onheilspellende berichten van gisteren zijn we deze morgen volle moed opnieuw onze werkplaats ingedoken.

En in tegenstelling tot wat hier gisteren allemaal werd beweerd (we ontvingen zelfs privé-berichten van o.m. Znar dat alles was nagezien, dat het vaststond dat we vaste cilinderbussen hebben, en dat we ons in dat geval maar beter tot een revisiebedrijf konden wenden) heeft onze tractor wel degelijke losse bussen, dewelke we na wat handelingen eruit hebben gekregen.

Nu bestellen we bij www.agriline.com een revisieset (nieuwe bussen, zuigers en zuigerveren) voor 289 EUR, en we hebben een nieuwe motor...

Krukas, alle lagers, lagerschalen, dichtigen, enz... zijn reeds vervangen of worden nog vervangen.

Injectoren werden nagezien en zijn ok.

Oliepomp werd getest en is ok bevonden.

Wij hebben dus zeer veel geld verdiend door niet naar een revisiebedrijf te moeten.

De man van wie we eigenlijk de meeste relevante informatie hebben bekomen is : WIMSUMAR. We hopen dan ook dat hij hier nog lang mag blijven tussenkomen, want hij helpt echt mensen!

Indien hij het weet zal hij het uitroepen MAAR INDIEN HIJ HET NIET WEET ZAL HIJ OOK ZWIJGEN, en nu juist dat zouden sommige nog moeten leren.

De noodzaak aan een moderator is zeer groot gebleken. We stellen dan ook voor WIMSUMAR te vragen deze taak op zich te nemen.
Beste Davids:

Quote:
De man van wie ik eigenlijk de meeste relevante informatie heb bekomen is:

😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 😃 😄 =
Bedankt voor de complimenten!

By the way: Je blijft je verbazen over die David Browns. Jammer dat het merk niet meer bestaat. 😉
Veel succes met je D.B.-990-revisie 😄
@Wimsumar:
al bestaat het merk niet meer doch menen we dat er nog een ruim aanbod is op de markt.

De tractoren zijn ijzersterk...

Wie eventueel een David Brown 1200, 1210, 1410 of 1412 heeft staan, en die ook wil verkopen, dan zijn wij kandidaat. Stuur ons in dat geval een pb.
Davids

ik kan alleen zeggen, veel succes met de revisie

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
21