Illustratie van:

Deutz D3006 - Afstand tussen zuiger en cilinderkop.

Hallo,

Wie kan mij vertellen wat de afstand tussen de zuiger en de cilinderkop van een F2L912 moet zijn?

Gr. Rens

Deel dit topic

Reacties

marcel1982
Sorry idd 1.1 tot 1.15
maar hoe groter de afstand des te minder de compressie en wil dus met koud weer minder goed aanslaan als de kop lek is moet je deze inschuren om de zuigerbus
johndeere6100
Ze meoten elkaar niet raken 😛
goeiedag eem
Marcel1982 jij maakt een fout, wat jij zegt is de klepspeling (en dat is de voor de 812 motor 912 motor is 0,15) en dat is wat anders dan wat er gevraagd wordt, dit kan zeer grote gevolgen hebben. Er wordt gevraagd naar de ruimte tussen de zuiger en de kop, en die moet volgens de boeken 1,0 tot 1,2 mm zijn. Hier heb ik onze 6006 ook op afgesteld en hij liep perfect, maar heb hem weer losgehad, omdat hij niet zuiver dicht was tussen de kop en de bus en heb hem toen ook op aanraden van een monteur iets ruimer afgesteld op 1,6 mm en daar loopt hij nog mooier op en trekt volgens mij ook beter, de klep speling is 0,15 mm voor in en uitlaat poort.
rens94
@goeiedag eem
Hartstikke bedankt!
Ik neem aan dat het voor een F4l912 en F2l912 hetzelfde is toch?
heb je er trouwens geen last van dat hij nu minder hard trekt?! 0.4 mm meer ruimte is minder compressie dus ook minder pk´s zou je zeggen........? en hoeveel vulringen heb je nu uiteindelijk onder de cylinder zitten? 3 ofso?
goeiedag eem
Ja dacht ik de 1e keer ook mooi strak en wat meer compressie, maar nu ik hem op 1.6 mm heb lopen trekt hij harder door dan hij eerder deed en is lekker taai, doe nog wel eens een keertje aan trekkertrek mee en dan staan ze vaak raar te kijken dat ik met 62 pk 85 pk trekkers er uit trek en dan trekt hij op 1300 toeren. Maar goed, ik heb het idee dat je nu de lucht niet zo dood druk en er wat meer zuurstof overblijft waardoor je een betere verbranding krijgt. en de afstelgegevens voor een 2 cilinder 912 motor is gelijk aan de 3,4,5,6 cilinder motoren en ik heb het uit het werkplaatshand boek voor deutz 912 motoren dus dat is wel goed. Ik zou gewoon 3 of 4 vulringen (eerst even de diktes voor de zekerheid meten) er onder doen als je de bussen er weer op zet, je legt dan gewoon een strookje tin over de zuiger en op de ronding tussen de klep uitsparingen op de zuiger, trekt de kop er op eerst hand vast en dan met /- 30 nm, let op wel kruislings aantrekken en dan draai je de motor met een sleutel op de kruk as een keer door het bovenste punt. Haalt de kop er weer af meet het tin op en pak de kleinste maat en dan knip er dan 1 of 2 vulringen er tussen uit zodat je dicht bij de 1.6 uitkomt. wel even een keer weer controleren met tin voor de zekerheid. Maar volgens mij hebben wij er 3 onder of zo, tis alweer 2 jaar geleden dus. Maar pas als laatste de koppen aan trekken op de voorgeschreven aanhaalmomenten, dat is dus steeds kruislings (per kop) eerst handvast, dan op 35nm dan trek je elke bout 45 graden door dan nog een keer 45 graden en daarna nog eens 45 graden volgens boekje, maar ik heb dit op het oog gedaan en iets aan de ruime kant gaan zitten, die monteur zij dat je beter iets strakker kon gaan omdat hij wel een had mee gemaakt dat ze zo nog wel eens een keer eentje gelekt had. Het is een heel verhaal maar zo heb ik het gedaan al bij 3 deutzen en ze lopen perfect.
rens94
Owke, bedankt.
goeiedag eem
En wat je ook nog even goed in de gaten moet houden is dat onder iedere kopbout (de lange bouten waar je de kop weer mee vast trekt) een dikke ring zit /- 10mm dik en dat die er ook weer onderkomt. Deze zorgt ervoor dat je de bout niet door de aluminium kop trekt. in de uitlaat poort zitten vaak vast door de kool aanslag, als ze mooi vastzitten mooi laten zitten er niet uithalen, maar in de inlaat poort willen ze nog wel eens loszitten en of eruit vallen als je de kop demonteert.
rens94
@goeiedag eem

Je hebt een persoonlijk bericht.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Deutz D3006 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
8
DEELNEMERS
4
WEERGAVES
65