Wormpomp, verdringerpomp, vacuumpomp...? Uitleg graag!

Nee, ook ik ben niet alwetend en ook zie ik vaak bij foto's van giertanken de vraag; "wat voor pomp is dat nou?" of "hoe werkt die pomp?"

Ik vraag dit me ook wel af, dussss;

Wie kan duidelijk uitleggen hoe elk van deze bovegenoemde soort pompen werkt en wat het verschil is tussen allen.

Graag serieuze reacties aangezien andere er dan ook nog wat aan hebben.

Deel dit topic

Reacties

Job
Heb eigelijk geen idee
staaf
Kijk dan is dit topic misschien voor jou ook wel handig. In de gaten houden dus!
JD-H4L
Staaf Jij hebt er verstand van dus barst los 😛
staaf
Nee, heb ik juist geen verstand van, vandaar dat ik t vraag 😃
fendt308ls
Ik weet het niet precies maar een wormpomp pompt een tank helemaal vol als die vol zit gaat er geen signaal af maar flikkert hij de stront er zo weer uit tenminste bij een wormpomp van Duport 😛 vakuümpomp weet ik niet wat precies de werking is.
fendt308ls
Wormpompen zijn ook helemaal geluidloos dat is fijn bij het volpompen
JD-H4L
Oja nu zie ik het dat jij dit topic hebt gestart 😛

vacuumpomp pompt de lucht uit de tank zodat hij de strond aan zuigt via de slang naar de put met leegrijden van zon ton zet je deze pomp gewoon op blazen in plaats van zuigen zo krijg je dus druk in de tank en de strond vliegt der uit in deze pomp zitten schotten die de lucht verplaatsen worm pomp werkt net als een veizel..
JD-H4L
Dacht ik 😛
staaf
Maar bij een wormpomp, hoe zuigt die aan dan? Moet er dan al stront in de pomp zitten?
HOOIJMAN
Vacuumpomp trekt de hele tank op vacuum, en zo trekt die de stront na binnen. de stront gaat dus niet door de pomp. Een worm pomp gaat de stront door de pomp heen met een mechanisme wat ik hier niet uit ga leggen zo druk hij de mest in de tank staat dus ook nooit druk of vacuum op de tank. Voordeel van een worm is dat er meer kuubs door kan per minuut, nadeel is meer onderhoud en ook nog een voordeel is dat je altijd dezelfde hoeveelheid eruit perst dus de verdeling is het beste bij een worm
+1
fendt308ls
En als je de tank leeg wil hebben moet je bij een vakuumtank lucht erin laten om het er snel uit te krijgen tenminste bij onze oude veenhuis.
JD-H4L
Jaa een wormpomp kan niet gemakerlijk lucht verplaatsen en is ook slecht voor een een wormpomp als je dan de stront der weer uit wil hebben zet je hem in zijn "achteruit" via de versnellings bak
HOOIJMAN
Bij een worm zit er altijd stront in de pomp en als je er swinters water door heb gedaan wel aftappen met de vorst anders vriest ie kapot. En dan moet je er idd in het voorjaar weer wat water in laten lopen met de eerste tank
fendt308ls
Wormpomp werkt vind ik het mooist vooral bij zode bemesten
staaf
Dus als de stront er bij een wormpomp uit moet, gaat die stront dus weer via de wormpomp naar buiten?
HOOIJMAN
Een worm heb je gewoon doormiddel van een klep dat die de stront een andere kant in perst als je die van ons in zun achteruit zet loopt ie kapot
JD-H4L
Hooijman hoe zit dat dan met een verdringer pomp ?
JD-H4L
Idd Staaf
ljdekker
Wormpomp zuigt zelf bijna niet aan daarom mag je een tank met een wormpomp ook niet helemaal leeg rijden omdat je hem anders dan niet vol krijgt, dan moet je er eerst water in laten lopen. een wormpomp is een gewoon een worm in een huis die vijzelt als het ware de strond te tank in. leeg rijden pompt die nog harder omdat de pomp dan helemaal vol zit, strond komt er dan van boven in. voordeel van een wormpomp is een gelijkmatige druk, de stront dkomt er de hele tijd met dezelfde hoeveelheid uitzetten, een vacuumtank lost als die vol is sneller dan als die leeg is, een wormpomp drukt veel harder. beejte vaage uitleg maar ik hoop dat je het zo snapt
staaf
Ja begin het al wat beter door te krijgen. Maar een verdringerpomp? Is dat het zelfde als een vacuum ofzo? Omdat ik jullie daar nog niet over hoor 😉
HOOIJMAN
Ik weet niet precies wat het verschil is tussen een worm en een verdringer.. maa ik ben pleite later
staaf
Jo, bedankt.
JD-H4L
Verdringer pomp is volgens mij een pomp die je in de strond gooit en die het dan opzuigt netzo iets als je een gat met water moet legen zon pomp werkt dan op stroom
Pascal
Met een wormpomp moet je ook nooit lucht aanzuigen, luchtbelletjes beschadigt de binnenkant van de pomp (rubber) --> cavitatie.

Bij een vacuumpomp maakt dit niks uit. Je zet de pomp dan even in de neutraal en lucht gaat uit de tank.
Daarom heb ik liever bij putten helemaal leegzuigen of andere klussen waarbij al het vloeibare weg moet liever een vacuumpomp.
Maar nadeel is zoals al is gezegd dat bij het uitrijden geen constante lossing is.
staaf
Maar hoe los je een wormpomp nou? Want er waren 2 antwoorden 😉
staaf
Maar nooit lucht aanzuigen? Als jij je slang aankoppelt zit er toch altijd lucht in de slang?
ljdekker
Wormpomp zit onder de tank, de klep tussen tank en pomp doe je los, dan stroomt de strond in de pomp en dan zet je een driewegkraan anders zodat de strond naar de bemester gaat, als die klep dicht staat pompt hij de stront weer in de tank en kun je rondpompen
staaf
Ah kijk aan, duidelijk.
JD-H4L
Kep mijn reactie maar verandert 😛 Lijdekker hoe werkt dan een verdringerpomp ?
Pascal
Verdringerpompen bestaan uit draaizuigerpompen en wormpompen.
Draaizuigerpomp; Verplaatst de mest door de ronddraaiende rubberblokken, langs de buitenkant van het pomphuis. Nadeel is dat als je stenen en troep in je mest hebt dat dit het rubber aantast waardoor je dit regelmatig moet vervangen. Daarom zit er voor de pomp meestal een filter of snijinrichting.

Wormpomp is hierboven al uitgelegd. Heeft ongeveer dezelfde beweging als een kurkentrekker.
staaf
Vacuum is me nu duidelijk, heb ik zelf ook mee gewerkt. Wormpomp nu ook wat meer.
Nu de verdringerpomp nog...
staaf
Oh zie net dat Pascal het heeft uitgelegd. Danku.
caseih1056xl
Verdringerpomp heeft die rubbers ja. maar die ken je laten vulkaniseren. is veel goedkoper.
ljdekker
Ik denk dat je daar de draaizuigerpomp meebedoelt?
Claas-JD
Pascal zegt het juist! goed lezen mannen
caseih1056xl
Ja bedoel de draaizuigerpomp
fendt308ls
Een tank met een wormpomp kun je ook gewoon leegrijden dacht ik maar als de slang iets lucht mee zuigt dan komt er helemaal geen mest in de tank dus die slangen moeten altijd goed dicht zijn.
ljdekker
Als de wormpomp nieuw is zal het wel gaan, maar de pomp vindt dat niet fijn, moet altijd een klein beetje in blijven zitten
staaf
Een verdringerpomp bestaat dus uit 2 pompen en altijd zijn ze beide nodig? Dus een wormpomp en een draaizuigerpomp? Of zijn het 2 verschillende vormen van een verdringerpomp?
Pascal
Het zijn 2 type's van verdringerpompen.

Draaizuigerpompen zitten meestal op transporttanks meen ik.
caseih1056xl
Draaizuigerpomp zit ook op vredo dacht ik
+1
staaf
Oke, dus een wormpomp is ook een verdringerpomp, is zegmaar een benaming ervoor.
gerrit power
Ik ga voor een worm want je kunt er mee over pompen
Pascal
Klopt staaf. Tenminste, zo is het mij geleerd.
Deere4ever
Worm heeft weinig onderhoud nodig en als grote voordeel de relatief snelle aanzuiging bij dikke strond en het exacte uitdoseren.
MFBOERUHHH
En minder lawaai!
jurgen fendtfan
En dan heb je ook nog een centrifugaalpomp.
daar is het nadeel van dat hij niet zelf aanzuigend is.
veenhuis, kaweco, vredo lossen dat op door hem aan het eind van de vularm te maken. (de pomp gaat dus de put mee in) die pompen drukken de mest eigenlijk in de tank. deze hebben een hele hoge capaciteit.
deze pompen zie je niet veel in nederland omdat ze al gouw een diameter van 60centimeter hebben. die passen dus niet in iedere put. vaak zit de gelijding van de mixer in de weg.

usa equipment heeft een systeem met de centrifugaalpomp gewoon op het frame van de tank. (dus niet aan het einde van de vularm). dat systeem brengt de mest anders op gang.
hoe dat precies gaat weet ik niet.
Deere4ever
Die vullen door vacuum te trekken, de mest komt dan midden in die pomp terecht en door het snelle draaien wordt het naar buiten gegooid(centrifugale werking, denk aan centrifuge in wasautomaat)
guldner75
Jurgen heb je de t&w dur bij gepakt ofzo staat precies hetzelfde verhaal in
jurgen fendtfan
@guldner75 die heb ik gepakt ja

ik dacht ik zal ff helpe
gerrit power

das slim
MFBOERUHHH
Hahah idd
Machineman
Bij een vacuum pomp 'trekt'de pomp niet de stront de tank in, maar eigelijk drukt de buitenlucht de stront de tank in om het drukverschil op te heffen. In het rijtje pompen mis ik de waterringpomp. Een soort vacuum pomp maar met een vaste rotor. De afdichting is een waterfilm die tussen de rotor en het huis ontstaat. De pomp verbruikt dus ook wat water, dat in een aparte tank zit. Dit soort pompen hebben een hoge capaciteit en hebben weinig onderhoud, echter ze laten zich zwaar trekken.
Fendt916
Vredo zit gewoon een blokkenpomp net zo als onder de mestopleggers!
Emiel
Kijk lars, daar zat ik nou ook mee. Hele tijd op internet gezeten maar nog niet helemaal duidelijk.
In de trekker&werktuig stond inderdaad een verhaaltje. Die tank met centrifugaalpomp had een kleine vacuumpomp erbij met een vacuumvat van 200 liter om de slang tot de pomp vol te zuigen zodat de centrifugaalpomp de rest deed.
Volgens mij trekt een centrifugaalpomp evenals een verdringerpomp de buis vacuum door de mest weg te pompen en zodoende trekt hij aan.
Nu hoorde eens bij een foto (want daar vroeg ik het ook) dat sommigen in een centrifugaal- dan wel verdringerpomp eerst een emmer water gooiden zodat die ging werken, maar dat is toch lang niet genoeg om de hele slag vol te krijgen? :S
Loonwerker_Erwin
Blokkenpomp is een draaizuigerpomp of verdringerpomp

werkt machtig alleen stront moet niet te dik zijn en ding kan niet tegen lucht
fendt-412
We hebben ook een mestpomp om de silo vol te pompen, je krijgt hem zonder water amper aan de gang, hoe vol de put ook is, even een emmertje water erin en dan zuigt de pomp geen valse lucht meer, hij verpompt die lucht dan ook en dan komt er op den duur mest, werkt wel mooi, zit ook haast nooit verstopt en daar gaat echt alles door, hoe dik de mest ook is.
Loonwerker_Erwin
Bij blokkenpomp heb je met rechte en met schuine blokken, wij hebben die met schuine blokken die kan meer hebben
staaf
Maar goed, dan gooi je een emmer water erin, pompt ie dat, maar dan is je slang toch niet helemaal vol nadat ie 1 emmer water heb gepompt? Of wel?
fendt-412
tractorfan.nl/picture/110612/

hier zitten 2 assen in met 3ronde hoeken eraan zegmaar, die verdringt de mest dan, aan de ene kant gooien we er een emmer water in, dan beetje toeren maken, kraantje los en dan zuigt hij zo mest aan. deze pompen zitten toch ook wel eens op andere mesttanken ofniet?
staaf
Maar als hij die mest dan aanzuigt, dan zuigt ie toch automatisch die lucht aan die in de slang zit? Of is dit zo weinig dat ie daar geen last van heeft. Want er word gezegd dat zo'n pomp niet goed tegen lucht kan.
fendt-412
Dat is misschien 30seconden en dan heeft hij mest, droogdraaien is natuurlijk nooit goed, maar je moet toch wat he 😛 je moet het er toch op 1 manier inkrijgen. Het is maar heel weinig lucht, hij heeft zo mest te pakken en dan loopt dat mooi met zon pomp, vaak laten we de trekker er rustig voorlopen en dan pompt het mooi door, 400 aftakastoeren dus amper slijtage.
Loonwerker_Erwin
Onze eisele op de oplegger zuigt zelf de stront omhoog als je ding aanzet ja
Loonwerker_Erwin
En beetje lucht kan ding wel hebben
staaf
Oke. Weer wat duidelijk! Mooi mooi.
fendt-412
Zijn echt superpompen, hebben we nu 15jaar en er zijn 1x nieuwe rubbers ingekomen. we verpompen denk ik 1500kuub per jaar.

de putten moeten alleen niet te diep zijn, anders moet er water in de pomp, alleen als hij vol is lukt het zonder ook wel.
Loonwerker_Erwin
Bij ding van ons zijn vorig voorjaar nieuwe rubbers ingekomen dus kan dr wel weer tegenaan....

en hoeveel kuub dr bij ons doorheen gaat wil ik niet weten 😛 40 kuub per keer iig haha
Emiel
Maar waar kiep je die emmer water er dan in? direct in de pomp of aan het begin van de slang of an het eind van de slang?
fendt-412
We halen die slang eraf aan de kant van dat kraantje zegmaar, we zorgen ervoor dat het water niet wegloopt, daarna koppelen we de slang weer aan, we zorgen ervoor dat het water in de pomp komt, het kraantje loszetten zodat de lucht via het kraantje weggaat ipv de slang, kraantje weer optijd dichtzetten 😛 en dan heb je hem zo aan de praat
Emiel
Oke bedankt 😉
fendt-412
En mocht hij toch verstopt zitten met een klosje ofzo, dan kan je hem van achter zo met 4bouten loshalen 😄 een van de redenen waarom we voor deze pomp zijn gegaan, we keken naar nog een merk(even de naam vergeter) alleen daar moest je iets van 20bouten loshalen om ergens fatsoenlijk bij te kunnen.
landbouw
Vacuumpompen heb je ok nog 2 varianten in 😉 een luchtgekoelde en een oliegekoelde verschil: een luchtgekoelde gaat veel langer mee en moet je niet telkens olie opkappen maar heeft ''luchtpotten'' nodig tractorfan.nl/picture/160084/ de groene tankjes voor de tank bedoel ik tegenover een oliegekoelde pompen moet je af en toe olie opdoen ,is rapper versleten maar heb je geen luchtpotten op je tank nodig en een verdringerpomp maakt bijna geen lawaai gaat lang mee maar daar gaat de mest door de pomp dus moet e een goede snijkast hebben zodat er geen hout of andere rommel door kan en de pomp kan vastvriezen
Emiel
Haha 😄 nou, maar dit is een aparte overpomp-pomp zogezegt. Soms zie je dat ze dat met een giertank doen, hoe gaat dat dan?
fendt-412
Overpompen kan niet met een vacuumtank, met een verdringerpomp wel, je pompt het dan niet in de tank maar gewoon weer via de achterkant eruit, waar het normaal naar de bemester zou gaan.
maartendankers
En wat doet een turbo vuller eigelijk precies?
Loonwerker_Erwin
Turbovuller loopt mee met de mest en zorgt voor een constantere aanvoer voor een betere vulling

turbo moet niet te hard gaan want dan krijg je schuim en bij te zacht werkt turbo meststroom tegen
maartendankers
Oke maar schuimkrijg je alleen maar als je de mest valt toch?
Romke
Nee hoor, hangt van de mest af.
Loonwerker_Erwin
Als er veel beweging in de mest zit bij het vullen dan krijg je schuim en komt de tank niet vol
huub
images.google.nl/imgres/…

hier staat een afbeelding van een turbovuller,

Een turbovuller is een kleine, hydraulisch aangedreven centrifugaalpomp, deze versnelt het vullen en verhoogt de vullingsgraad.
huub
Hm..URL ff knippen en plakken, turbovuller wordt vooral gebruikt op vacuumtanken. De turbovuller moet zodicht mogelijk bij de put zitten, daarom zit ie vaak in de zuigarm..
t7070
Mijn vraag is nu of een verdringerpomp daadwerkelijk beter is om dikke rubdermest aan te zuigen dan klasieke vacumpomp die daar wel eens problemen mee heeft.of is de waterring vacumpomp een beter alternatief....
Siebenga
Wij hebben zelf een vaccum pomp van joskin. Deze heeft voor het aanzuigen van mest ons nog nooit in de steek gelaten. Wel meer dan eens gehad dat de mest zo dik was dat het niet door de bemester wil. Dit heeft te maken met de werkdruk waar de mest mee uitgereden wordt. Een vaccum pomp kan maar tot maximaal 1 bar opbouwen om de mest er uit te persen. Als je een verdringerpomp hebt kan die druk veel hoger opgebouwd worden waardoor je dikker mest door de bemester krijgt. Ook de kans op verstoppen is veel minder. Voor een transporttank zou ik voor een vaccum pomp gaan in combinatie met een turbovuller.
maartendankers
Voor een bemester tank ook hoor siebren 😉
Siebenga
Over het algemeen is een verdringerpomp ook veel betrouwbaarder. Als jij wilt dat er 30m3 mest op een hectare land komt. Dan zal de pomp die aantal liters ook echt pompen. Met een vaccumpomp verschilt dit nogal eens
Siebenga
Wat zou het meest verkocht worden onder de tanken? Zou dat ook veel aan het gebied liggen waar je zit?
fendt-412
Hier zie je toch veel vacuumpompen. Zijn hier ook meestal de boeren die zelf uitrijden, is een vacuumpomp veel interessanter. Loonwerkers hebben vaak een zelfrijder, zit dus een verdringer onder.

Oosten van het land is weer meer verdringer heb ik het idee.
Favorit614
En vooral wat voor mest je moet verwerken Sieb.
Varkens en kalvermest rammelt de tank in .
Goed gemixte rundvee mest idem , maar de dikke bolle stront blijf tobben.
Siebenga
En als je kijkt naar eigen gewicht van de tank? wat zou dan het minst zwaar zijn? kwa aanschaf prijs scheelt het niet zo veel
+1
fendt-412
Verdringer gaat alles doorheen, eergister even aan het mestpompen geweest met een eisele pomp. Kwam zulke dikke pinkenmest uit. Kon het zowat op de vork hebben. Breekbouten knapten omdat hij de mest niet kwijt kon 😛

Die put zit een elektrische mixer in die niet genoeg capaciteit heeft :| Kan ook lastig een voor de trekker ingebouwd worden, waardeloos.

Vacuumpomp is ligter denk ik. Maar om die paar kilo verschil moet je een soort pomp dat beter werkt niet links laten liggen.
Siebenga
Mooi kut is dat! poepje in de nieuwe stal is geweldig! Ik kom aan rijden en rijd weer weg in een zelfde liedje op de radio! 😃 14 kuub verder
fendt-412
Dat is mooi werk ja 😛
Is hier bij de melkkoeien ook zo, komt aardig wat spoelwater bij. Pompen we dan vaak wat pinkenmest bij. Putje van 400kuub, is met mixen ook in een tel rond 😄 Zelfs de vacuumtank krijg ik vol 😃
Siebenga
Ik had gister de stront die er boven uit kwam 😃
fendt-412
Turbovuller drukt het door het overdrukventiel? 😛
Komt het dan ook niet in die slang en dus ook de pomp van de vacuumpomp te zitten?
Dat vaatje voorop zit op den duur ook wel vol.

had laatst een x dat er schuim door de vacuumpomp heen kwam zetten 😛
rosendaal
Verdringer pomp is een pomp die mest weg drukt, verdringer is dus een catogrie naam. je heb lobben pomp, die zie je vaak en heeft een zelfde werking als een tandwielpomp als bijvoorbeeld van de oliepomp, je heb een worm pomp daar zit een vijzel in die de stront dan weg drukt wat je kunt vergelijken als de vijzel van de brokken silo. bijde pompen kun je de tank tot de rand vol krijgen tot die overloopt, vacuum pomp behoord ook bij de verdringer familie maar dan met lucht, hij pompt lucht weg met een schotten pomp of wel vacuum pomp. de tank krijg je helaas niet tot het randje vol

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
97
DEELNEMERS
29
WEERGAVES
158