Heb sinds kort een Ford 4000 uit 1973
Waar kan ik olie bijvullen?
Motor / versnelling / achterhef
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Het pijlstrook staat aan de linkerkant van de motor
Ik geloof dat bij dit model de olie van de versnellingsbak en achteras apart is. Bijvullen van de versnellingsbak is de dop verwijderen die net voor de versnellingspook staat, hier heb je een steeksleutel voor nodig.
Voor de achteras staat er eenzelfde dop als de versnellingsbak achter/onder de zetel, kun je normaal aan zonder de zetel te verwijderen. Het pijl controleer je door een klein schroefje aan de zijkant uit de draaien, deze heeft een verkantige kop op.
Motor: bijvullen via de dop in het kleppendeksel (accuplateau naar buiten draaien om ruimte te maken)
Versnellingsbak/hydrauliekreservoir: bijvullen via de schroefdop naast de versnellingspook.
Peil controleren: (Als ik me niet vergis!) D.m.v. het 'vierkante' niveauplugje aan de zijkant van bak.
Motor: bijvullen via de dop in het kleppendeksel (accuplateau naar buiten draaien om ruimte te maken)
Versnellingsbak/hydrauliekreservoir: bijvullen via de schroefdop naast de versnellingspook.
Peil controleren: (Als ik me niet vergis!) D.m.v. het 'vierkante' niveauplugje aan de zijkant van bak.
Perfecte omschrijving.
De 4000 heeft inderdaad een gezamelijk reservoir voor transmissie en achterbrug.
toch niet altijd?
De 4000 waaraan ik afgelopen weekend heb gewerkt heeft de transmissie en achterbrug apart.
Was dat toevallig een 6X?
De 6Y heeft hem niet apart volgens mij.
Dit was een 6Y
Ben ik er nou dan zo mee in de war, of wat????????
*twijfel*
Het klopt toch dat vooral de oudere modellen een gescheiden reservoir hebben? misschien was dit wel een oud model van de 6Y, het bouwjaar weet ik niet.
Gewoon de 2 doppen losdraaien als je olie aflaat, dan is er zekerheid.
Klopt, mijn voormalige 6X 3000 had hem ook gescheiden.
Ik ben er bij deze vanuit gegaan dat het wel om een trekker gaat met gezamelijke transmissie/achterbrug omdat de topicstarter aangeeft dat het om een 4000 uit 73 gaat, en dus een latere 6Y zou moeten zijn.
Maar voor de zekerheid dan toch maar even beide aflaten. Is sowieso beter aangezien er anders toch een laag oude olie achterblijft in één van beide omdat de bodems van beide niet 100% vlak lopen. Bij het vullen dan wel even uitkijken dat je niet zomaar even 25 liter in de versnellingsbak gooit en er vervolgens niets in de achterbrug zit.
Bij de versnellingsbak zit er zoals hierboven al vermeld een niveauplug aan de zijkant, en op de achterbrug kun je hem dacht ik ook aan de linkerzijkant via zo'n plug peilen, iets hoger als de aftakas.
Niveauplug achterbrugolie:
Op een plaatje in de handleiding van de Ford 4000 zie ik dat deze in de zijkant van de achterbrug zit. Aan de rechterzijde, een handbreedte boven de plek waar de achterste treeplanksteun tegen de achterbrug gemonteerd zit.
De achterbrug heeft dus een eigen niveauplug en het is net als de niveauplug voor de versnellingsbakolie een stop met vierkante kop.
De niveauplug voor de achterbrugolie zit bij de 4000 niet op plek waar die bij de 5000 zit (volgens mijn handleiding). Hij zit aan de rechterkant in de achterbrug, ongeveer een cm of 10 boven de treeplank, redelijk recht onder daar waar de hefhandel tegen de hefdeksel zit.