Graag informatie melkrobots alle merken

Hallo beste lezer, wij hebben bouwplannen voor een geheel nieuwe stal wij zijn opzoek naar nuttige info over de melkrobot en de voor en nadelen van vrij koeverkeer. 160 koeien.

Deel dit topic

Reacties

erwinfendt
Lely is wel een goed merk en heeft bewezen goede kwaliteit te leveren en goede service www.lely.com
maar je moet er wel effe naar informeren verder heeft de laval goed instalaties dus.......
Boer_Mo
@erwinfendtja dank u wel onze voorkeur gaat ook naar de lely a4 maar we willen ook om de hoek kijken wat er is, delaval is ook een goede merk maar we willen ook graag voordelen en nadelen weten.
mftrekkers
Ik heb net voor school een robot stage gedaan bij een bedrijf met 4 lely's a3. Zeer goede robot's met goede techniek en de servies is ook prima van hun (aldus mijn stageboer). ik heb hierna ook nog een stage bij een delaval robot wat ook een prima machine is. Allen zeggen ze dat de laval met de voorst de arm eerder bevroren is en dus de tepelbekers minder goed pakt. Maar delaval is zuiniger omdat ze hydrolies arm hebben en dus geen grote compressor nodig heeft. Het zijn allebij goede merken anders worden ze niet verkocht.
loki0134
Hoort dit niet op boeren.nu?
Boer_Mo
@mftrekkersdankjewel dit wist ik al over beide merken ik had ook gehoord en zelf ook gezien dat de robotarmen van sac snel verbuigen...
ADB996
De lely is zuiniger met energie dan de laval. heeft ook mee te maken met de stoomaparaat(voor het reining).
De laval kan niet melken ZONDER de Computer en de lely wel(Bijvoorbeeld met diefstal of Aardlek in kantoor)
De onderhoudkosten klagen zowel de lely boeren als de laval boeren.
Husqvarna
@loki0134
Je kunt ook gewoon inloggen op:
melkveehouders.nieuwsgrazer.nl/topic/, daar staat genoeg er over geschreven.
Lely heeft zich wel bewezen, Laval had wa kinderziektes, maar draaien nu wel goed. Verder is er nog GEA, Boumatic, Sac.
Boer_Mo
@ADB996ik had gehoord dat de servicekosten per jaar niet meer dan 10 duizend euro bedragen...
_-_Bluepower_-_
Het grote probleem bij die robots blijft toch de storingen die er nog veel zijn. we kennen ook iemand met een robot, een Delaval, veel storingen, ze hebben een onderhoudscontract met Delaval, maar zijn er niet tevreden over. maar ze zijn gebonden aan het contract, en kunnen dus geen andere firma inschakelen, omdat anders contractbreuk is... 😞 en vergeet ook maar da je met een robot minder in je stal moet zijn, tegendeel is waar, met een robot heb je nooit gedaan, storingen, koeien da nie gemolken willen worden,... word gemeld via sms, dus je gsm staat nooit stil, ook s'nachts 😞 misschien dat de robots in de toekomst nog verder verbeteren, maar voorlopig zijn ze nog te storingsgevoelig naar mijn mening...
Husqvarna
@ADB996
En Laval is hydraulisch, Lely pneumatisch, dus komt daar nog het compressorverbruik bij.
Boer_Mo
@_-_Bluepower_-_bij het bouwen van de nieuwe stal laten we de oude melkput staan voor zulke complicaties...
_-_Bluepower_-_
@Boer_Mo

idd, prima idee vind ik dat 😉
Boer_Mo
@Husqvarnade compressors van laval brengen het meeste lawaai maar als je een ruimte hebt en die issoleert hoor je niks 😄
Boer_Mo
@_-_Bluepower_-_ghehe ja toch en het is ook doeltreffend voor koeien met uieronsteking die je moet behandelen of koeien droogzetten, anders moet je wachten totdat de koe bij de robot is...
tjnoordhorn
@loki0134

vind ik van wel
ADB996
De laval is toch gedeeltelijk hydraulisch en pneumatiesche?
Boer_Mo
@ADB996volgens mij wel 😛
ADB996
Want dan heb je altijd een compressor nodig. bij lucht is het zo dat als er een lek is is het weg en bij hydrauliek is dat het wel op de vloerlekt
Boer_Mo
@ADB996voordeel bij hydroliek is dat je het eerder ondekt
ADB996
Ja, klopt maar hydrauliek is niet persbaar, dus als een koe zakt op de grond met de arm, is het beugen of barsten, want hij zakt niet mee
Boer_Mo
@ADB996dat klopt hydroliek heeft tegenweerstand en luchtdruk is zo weggeperst, dat is wel een goed punt die gaat gelijk op me lijstje dankje...
ADB996
Hou ook rekening mee met het water verbruik, want de laval verbruik meer waten en stroon als de lely
Boer_Mo
@ADB996klopt, maar weet u niks over andere merken we willen een brede markt aanhoren om een goede keuze te maken...
newholland6640
@mftrekkers

Daarom kan het zuigener zijn..
Maar in een test van melkveehouderij magazine voor poos terug kwam lely het gunstigst uit. Daarom hebben wij destijds ook voor lely gekozen.
Husqvarna
Vind de Boumatic ook wel interessant, tussen de achterpoten door, alle apparatuur afgeschermt, 2 hekken zet je 'm met 1 kant aan het strohok automatisch separeren of bijv. 2 groepen met 1 robot melken, alleen draaien er nog weinig om goed te kunnen oordelen.
Boer_Mo
@Husqvarnaja klopt ik had er van gehoord maar zoveel weet ik over die robot niet 😞
Husqvarna
@Boer_Mo
Maar als je echt een betrouwbaar ding zonder kinderziektes wilt kun je ook nog een Taurus overwegen, kost ongeveer de helft van een A4. Maar dan heb je niet de nieuwste snufjes, maar ook geen weegvloer die kan vastvriezen.
hm74
Nooit aan robot beginnen veuls te duur.
zet er maar grote swingover in 2x24 zonder poespas een waikato goeie stallen waikatomilking.co.nz/in-line-systems/…
Boer_Mo
@Husqvarnagheheh dat klopt hoe minder elektrische zooi erin hoe beter maar dat kan helaas niet 😞
Boer_Mo
@hm74aah dat klopt maar na 22 jaar melken wordt je het wel zat en dan wil je liever een robot 😛
Valtraboerties
Heb zelf geen ervaring met robots maar een Sac melk robot gebruikt een arm die verschrikkelijk goed is, deze arm word in de hele industrie gebruikt bijv. in autofabrieken.
Fendtgek
Ik zal eens even wat dingen ophelderen, heb informatie uit een betrouwbare bron.

Allereerst het stroomverbruik. Er is inderdaad een artikel over geweest waarbij de lely er het zuinigst uit kwam. Hierbij zijn ze echter zeer kortzichtig geweest, want ze hebben gewoon een meter op de voedingskabel naar de robot gezet. Echter is het zo dat bij Delaval de compressor heel enkel aanslaat, aangezien er een deel hydraulisch is, en bij lely is alles pneumatisch en die compressor draait circa 15 uur per dag. Denk hierbij ook aan slijtage aan de compressor.

Delaval heeft inderdaad een hydraulische arm, maar dat is ook het enige. De cilinder die de tepelbekers omhoogtrekt bij het spoelen is op lucht, en verder alle kleppen voor bv. de melkstroom. Toch verbruiken ze maar weinig lucht. Schiet me net te binnen dat de lens met water en lucht schoongemaakt word.

Dan het voorbehandelen. Ik vind de voorbehandelbeker van Delaval een hele goeie, zijn genoeg filmpjes over hoe hij exact werkt. Dat borsteltje van lely wat er maar onder door ragt vind ik maar zo zo.

Verder vind ik de arm van Delaval mooi klein. Bij lely zit er zo'n gigantisch ding onder, lijkt niet echt natuurlijk, of hoe je het ook maar zegt. Daar komt nog bij dat de arm van Delaval beter wijde spenen kan vinden, aangezien hij ze 1 voor 1 pakt. Bij lely ondersteunt hij die andere nog dus kan de arm niet ver genoeg opzij.

Dan nog 1 punt wat ik best wel belangerijk vind, en dan heb ik eerst wel weer genoeg getypt 😛

Als je nu een nieuwe Lely A4 koopt, die bevalt goed, melk je een paar jaar mee en je gaat uitbreiden. Je wilt wat meer koeien, dus een robot erbij. Inmiddels is dan de nieuwte A6 bv, en kan je beide oude A4's vervangen, omdat die niet met een ander type overweg kunnen. Daarom zijn er zoveel 2de hands lely's op de markt.
Bij delaval kunnen 1 uit 2000 en een splinternieuwe gewoon met elkaar samenwerken, omdat de software eenvoudig geupgrade word, kost maar een paar honderd euro en je kan gewoon met je oude VMS doormelken.

Dit was het eerst wel weer, voor verdere vragen hoor het wel, ben voor mijn werk laat ik maar zo zeggen zeer betrokken met robots.
Boer_Mo
@Valtraboertiesja aar de arm van een SAC verbuigt snel...
Markje
Zelf melk ik vanaf 1999 met de melkrobot. In 2006 hebben we onze 2 Lely a2's vervangen voor a3's. Ben er erg over te spreken. Natuurlijk is er wel eens iets maar dat heb je bij alle merken en overal. Verder is er ook een heel topic over op www.veeteeltforum.nl dan kiezen voor koe en melken en veel leesplezier. Voor de rest kan ik je alleen adviseren kies zelf voor 2 merken robot. Bedenk zelf waar je voorkeur naar uit gaat en wat je ervan verwacht. Ga vervolgens naar enkele bedrijven die met de robots van je keuze melken. Neem geen vertegenwoordiger mee, want die gaat het gesprek sturen. Praat zelf met de veehouder en stel gerichte vragen. Kijk niet alleen naar de aanschafprijs maar vergelijk ook garantie en service-contracten. Probeer ook inzichtelijk te krijgen wat de kosten na aanschaf zijn. Voor vragen, laat het maar weten!!!
Valtraboerties
@Boer_Mo

dat weet ik niet
Boer_Mo
@Valtraboertiesikke wel ik heb het zelf gezien...
Valtraboerties
@Boer_Mo

daar zul jij wel meer verstand van hebben dan mij. ik heb namelijk geen ervaring maar dat wat ik zei was toevallig een feit dat ik wist.
Markje
@Fendtgek ben het niet helemaal met je eens hoor. de compressor van Lely loopt echt geen 15 uur per dag. Maar hydraulisch kost ook geld, want dat gaat ook niet vanzelf.

Bij delaval zullen ze ook wel eens een met een nieuwe robot/software komen waardoor uitbreiden met het allernieuwste niet meer mogelijk is.

Ik ga niet lopen katten. Maar kies voor een robot waar jezelf achter staat en het beste gevoel hebt. Want ik ben er van overtuigd dat je net zo goed koeien kunt melken met een delaval als met een lely.
Husqvarna
@Boer_Mo
Ja en auto's trappen niet, dus een arm uit de auto-industrie is leuk, maar zegt niks over betrouwbaarheid onder invloed van melk, water, trappende koeien etc.
interbasje
Compressor draait 15 uur per dag>? in hemelsnaam waar dan want dat wil ik zien! bij ons thuis met 2 a4's 4 uur per dag. vastvriezen van een weegvloer is geen probleem bij een a4, hij heeft deze niet nodig om onder te hangen, daarvoor hangt er boven de koe een camera.
kies gewoon de robot wat je zelf het liefste ziet, delaval en lely zijn allebei gewoon super machines!
Boer_Mo
@Husqvarnanou, ik heb het zelf gezien 😄
Boer_Mo
@Markjedank u wel ik zal deze raad zeker opvolgen...
Boer_Mo
@Valtraboertiesghehe ja heb al een beetje onderzoek gedaan...
Boer_Mo
@interbasjedat klopt dat met vriezen enzo dat kan je allemaal isoleren 😉
KHD Deutz-Fahr
@Boer_Mo
Een aantal jaar geleden heeft er een test gestaan in Veeteelt. Daarbij kwam Lely als beste uit de bus. Lely was het stroom verbruik nummer 1 en water verbruik 2. De Laval zat hier volgens mij kort op. Ook belangrijk wat voor service een fabrikant bied, van Lely is bekend dat ze echt met je na gaan denken over waar de robot geplaatst moet worden. Dit gaf bij een bekende van mij, de doorslag om Lely te kiezen.

Maar denk niet dat je niks meer te doen hebt met een robot. Je moet een robot drie keer per dag schoonspuiten, de laser netjes afboenen. En in T4C (time 4 cows, bij Lely dan) worden de probleem gevallen aangegeven. En dat zijn er meestal nogal wat:

- koeien die niet komen
- verkeerde koeien
- koeien die niet vaak genoeg komen

Die zul je allemaal moeten opsporen, en met een koppel van 160 koeien zul je daar echt een dag taak aan hebben.

En ik denk dat je met 160 koeien wel 3 robots nodig zult hebben. Want de capaciteit van een robot houd bij 60-70 hoog productieve koeien wel op.
zetor4ever
Ik denk dat je het beste kan kiezen tussen Delaval en Lely
Fendtgek
@Markje

Oke, dat is wat ik gehoord heb van anderen, ben maar zelden op bedrijven met lely en wel heel vaak bij delaval, dus ken wel veel kenmerken van delaval, vandaar dat er niet zoveel van lely in staan, daaa heb ik weinig ervaring mee.

Zoals de anderen ook zeggen, zorg dat je 2 merken overhoud.

Sac en Boumatic zullen ook best goed zijn, maar volgens mijn mening zijn Lely en Delaval de topmerken, dan Sac en Boumatic, en dan die goedkopere, fullwood enzo.
zetor4ever
Anders moet je hier ook eens kijken
library.wur.nl/WebQuery/artik/…#
Boer_Mo
@KHD Deutz-Fahrdankjewel voor je informatieve informatie !
Boer_Mo
@KHD Deutz-Fahrwe waren van lan om wat koeien bij te kopen en 4 robots te plaatsen...
Boer_Mo
@zetor4everdankjewel
hm74
@Boer_Moals de pieper elke keer afgaat dat wordt je snel zat 1.5 uur melken per keer dan ben je klaar en met robot ben je de hele dag aan melken bydeway 16jaar en 22jaar ervaring????
Boer_Mo
@hm74ghehe ik heb het niet alleen over ij ik doe ok research voor me baas 😛 ik mel nu 5 jaar en me baas is al dat melke wel zat 😛
KHD Deutz-Fahr
@Boer_Mo

Uit Woerden, ik kom uit Mijdrecht 😉.
Boer_Mo
@KHD Deutz-Fahrghehe oke, niet zo ver weg 😛
KHD Deutz-Fahr
@Boer_Mo
Zit je op school in Houten?
Husqvarna
@hm74
Ja je bent nooit klaar, en 1x de pieper per 3 weken is ook wel te overzien (oude A2), maar soms is het toch wel heel erg makkelijk zo'n robot, hier waren ze na bijna 40 jaar melken het wel een beetje zat. Maar elke dag een paar koeien apart ophalen word je ook niet vrolijk van, en ook moeten er koeien weg die niet geschikt zijn. Beweiding is ook moeilijker met een robot, maar het kan wel.
boer
2 sac senior's dubbel boxen al aan gedacht of boumatic of westfalia gea
Boer_Mo
@KHD Deutz-Fahrnee ik heb daar alleen me trekkercertificaat gehaald ik zit op school in woerden op het kalsbeekcollege J.I
newholland6640
@Fendtgek

Over de arm van lely
Hij ondersteunt ze helemaal niet. Ze worden gewoon vast gehouden door vacuum.
newholland6640
@Husqvarna

Je vergeet het sociale aspect en de arbeids besparing;)
Boer_Mo
@newholland6640 daar hebben ze met de A4 extra aandacht aan besteed het stimuleert de koe om melk te geven...
newholland6640

3 x per dag schoon spuiten slaat helemaal nergens op. Als je de robot een beetje netjes wilt houden doe je het 1 x in de week met schuim apperaat. Alleen het glaasje moet je 1/2 keer per dag schoon maken. even water erop. en met de vinger erbij.

Koeien die niet komen en koeien die niet vaak genoeg komen zijn het zelfde lijkt mij. Man doe normaal! Een dagtaak een een robot. Kan zien dat je er nooit mee gewerkt hebt. En meestal hebben die boeren de koeien in groepen. Dus dan kun je ze zo uit de groep halen. Wij hebben thuis 63 koeien op 1 robot. We hoeven er maximaal 2 op te halen. En als boer ken je de koeien he;)
Boer_Mo
@newholland6640GHEHE dat wisten we al er blijft altijd wel werk te verrichten... als mensen een robot nemen en dan denken dat ze niets hoeven te doen dan snappen ze het niet...
newholland6640
@Boer_Mo

Tja, erger me er een beetje aan. Wij hadden 2x5 en nu dus 1 robot. Ruim 1 uur arbeids beparing.
Boer_Mo
@newholland6640ja oke maar eerste, jaar is altijd moelijk 2e jaar beetje en dan ken je gewoon knallen en zul je meer tijdsbesparing hebben, hoeveel koeien hebben jullie ?
newholland6640
@Boer_Mo

Wij hebben 65 koeien;) Het maximale voor 1 robot 😉
Boer_Mo
@newholland6640 oke, als ik jullie was had ik meer koeien bijgekocht en 2 robots geplaats ik vind het eigenlijk wel veel voor 1 robot... dan scheelt het echt veel tijd
newholland6640
@Boer_Mo

Klopt zodra we er 1 meer bij hebben. 2 attentie koeien meer. Kon niet voor milieu wetgeving;) Hebben nu anders systeem bij de kippen. Dus produceren minder ammoniak. Maar daardoor Financeel beetje op adem komen. Nieuwe stal is ook niet gratis 😃 We melken er ook niet altijd 65 meestal 62 ofzoiets.
Boer_Mo
@newholland6640nee dat klopt je kan eerst een beetje ervaring opdoen en verder met groeien en ja die klote regels staan ook altijd in de weg 😞
newholland6640
@Boer_Mo

Tja;) Je kunt er verder niet zoveel aan doen;)
Maar is ook geen grond hier bescikbaar in de omgeving;)
Boer_Mo
@newholland6640dat is best klote 😞
newholland6640
@Boer_Mo

Nou, Geen tijd over. En de cijfers zijn ook nog niet blauw 😃
Boer_Mo
@newholland6640ghehe ja ik denk dat jullie het nu al druk genoeg hebben ::
newholland6640
@Boer_Mo

Idd nog 30 000 kippen erbij. en ook al het landwerk zelf;)
Boer_Mo
@newholland6640ghehe dat zijn geen weinig kippen 😛 jullie thuis kunnen tenminste niet zeggen ik ben vergeten eieren te kopen 😛
casecvx170
Mijn mening is eigenlijk dat het niet alleen ma voordelen heeft een robot want als je bijv achter in de wei bent of op visite en het alarm gaat dan moet je toch gelijk naar de robot en met een bijv moderne melk put gaat het ook mooi en je ziet gelijk je koeien .

(mijn mening)
Boer_Mo
@casecvx170 daar heb je groot gelijk in maar op het bedrijf is er altijd wel iemand die de storing kan verhelpen ik woon er 10 min fietsen van dus als me baas dagje uit is dan heb ik de taak dat heb ik nu al met koeienmelken... het is wel klote als je ligt te slapen 😞
Valtraboerties
@casecvx170

voor een robot moet je de persoon zijn,
als je altijd alles wilt zien bij je koeien (goede eigenschap) moet je mooi blijven melken met een melkstal.
KHD Deutz-Fahr
Quote @newholland6640:
3 x per dag schoon spuiten slaat helemaal nergens op. Als je de robot een beetje netjes wilt houden doe je het 1 x in de week met schuim apperaat. Alleen het glaasje moet je 1/2 keer per dag schoon maken. even water erop. en met de vinger erbij.

Koeien die niet komen en koeien die niet vaak genoeg komen zijn het zelfde lijkt mij. Man doe normaal! Een dagtaak een een robot. Kan zien dat je er nooit mee gewerkt hebt.

Voor jou informatie, ik heb er een jaar op een stage mee gewerkt en twee weken in Oentsjerk. Wil je alle sensoren in de plaat waar de koe staat goed houden moet je toch wel minimaal twee keer per dag de boel schoon maken, ff met de brandslang alle stront weg spuiten bedoel ik dan geen hele schrob beurt. Anders gaat er vuil in alle naden zitten en weet de robot niet meer waar de koe staat, op mijn stage hebben we het meegemaakt.

Met 60 koeien ken je ze allemaal wel, en heb je de koeien waar een fout melding op hebt zo bij mekaar. Maar ik heb op bedrijven gelopen van 150 tot 200 koeien, dan kan je echt gaan zoeken. En dat slokt een redelijk deel van je tijd op.
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Ooh, ik dacht al. Dacht dat je bedoelde dat je 2 x per dag met schuim apperaat moest enz. Maar dan heb je aan z`n robot nog nooit een dagtaak! En als boer ken je de meeste koeien ook. Jij als stagaire misschien minder. Maar ook al heb je 200 koeien. Dan ben je nog nooit 10 uur per dag aan het zoeken.
eppie1986
Gewoon een SAC nemen, wij werken er nu beina 6 jaar mee en gaat super. is goedkoop in onderhoud en de meest degelijke van alle ander fabrikanten, en bewezen het meest zuinige! Arm is electrisch dus kleine compressor, en storingen zijn er heel weinig. Ik ben ook werkzaam geweest voor dit merk als monteur en opstartbegeleider, dus ik weet waar ik over praat. Ik zal je één tip geven en knoop die in je oren, als je kiest voor robotmelken moet je die oude melkstal slopen, als je dit niet aan durft moet je niet aan robotmelken beginnen.
KHD Deutz-Fahr
@newholland6640

Ja als stagiair ken je de koeien minder, dus ben je wel langer aan het zoeken, daar heb je helemaal gelijk in. Tien uur per dag ben je niet kwijt aan een robots, maar ik zeg niet, dat je er helemaal niet naar om hoeft te kijken. Beetje schoonspuiten, laser afvegen, slangetjes op scheuren controleren (Lely gebruikt geen rubber, dus die scheuren minder snel), attentie koeien op zoeken, en wachten tot ze echt door de robot zijn geweest, filter vervangen etc, dat kom je volgens mij toch wel tegen bij een robot, en dat kost ook wat tijd.
Boer_Mo
@eppie1986 dank u wel voor de tip en de waardevolle informatie, ja alles wordt gesloopt er komt een nieuwe stal maar de melkput blijft er wel om koeien te behandelen droogzetten etc...
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Ja klopt, Maar jij zei in 1 van je vorige berichten dat je er een dagtaak aan had. Maar waarom moet je wachten dan tot de attentiekoeien erdoor zijn?
KHD Deutz-Fahr
@newholland6640
Dagtaak, tja met 200 koeien, en 4 robots, ben je wel een paar uurtjes zoet, als ook nog eens de stagiair bent, die de koeien nog niet goed kent 😃, dagtaak is een beetje overdreven moet ik zeggen.

Moest op attentie koeien wachten ja, orders van de grote baas, mijn stage baas 😃. Dan deed je de koeien in de wacht ruimte, een kreupele ofzo, en dan kwam je na een paar uur terug en stond die er nog, daarom moest ik altijd wachten.
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Wat een onzin!
Bij ons gaan ze achter t hek en naar een uur ofzo doe je het hek weer los. Of Als de attentiekoeien achter het hek staan, kunnen dan de andere koeien niet worden gemolken?
KHD Deutz-Fahr
Quote @newholland6640:
Of Als de attentiekoeien achter het hek staan, kunnen dan de andere koeien niet worden gemolken?

Idd dan konden de anderen niet worden gemolken, en die robots waren al druk bezet, dus dat hek moest zo snel mogelijk weer open.
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Ooh okey!
Dan is het een ander verhaal.
Bij ons kunnen ze dan nog wel worden gemolken.
2 ingangen zegmaar;)
KHD Deutz-Fahr
@newholland6640
Ja, ik heb heel wat uit mijn neus staan te peuteren, en peukies gerookt, wachtend op die koeien 😃.
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Haha lol!
Wat voor robot was dat dan?
KHD Deutz-Fahr
@newholland6640
Lely, Neerlands trots 😃!
Valtrapowerr
Denk dat boeren die echt verder willen ontwikkelen beter niet voor een robot kunnen kiezen, kun je beter een grote buitenmelker erin zetten, maar das mijn mening 😄
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Hebben wij ook!
Werkt gewoon machtig:)
KHD Deutz-Fahr
@newholland6640
In testen doet Lely het erg goed, heb ik ook wel eens met een Fullwood gewerkt, maar dat vind ik niet alles.
newholland6640
@KHD Deutz-Fahr

Is de mercedes onder de VW, BMW en Aud`s he;)
Boer_Mo
@newholland6640je vergeet de BMW 😛
newholland6640
@Boer_Mo

Nou vooruit 😉
Zal ik die er ook nog even bij zetten 😃
Boer_Mo
@newholland6640gehehe danku !
hm74
@Valtrapowerrgelijk heb je kun je ook eenkeer 10 koeien of meer melken zonder extra robot aanschaffen
remco1234
Dit is meer iets voor boeren.nu
casecvx170
@Boer_Mo mijn oom heeft ook robot maar kan zomaar zijn dat hij er snachs uit moet voor storing het nadeel van een robot is geloof ik ook dat ze geen 3 spenen kunnen melken bij mij stage heeft alleen ma melke beesten en dan een 2x12 gaat heel mooi en die heeft wel eens koeien gekocht van boeren die bijv niet in de robot wouden of tegen de robot aan trappen maar mij lijkt een melkput en dan bijv wat modernere typen netzomakelijk ;p
fendt-412
@casecvx170

3spenen melken kan wel met een robot, kun je gewoon instellen. Wanneer de achterspenen gekruist staan en niet aan te sluiten zijn kun je ook een kwartier op laten drogen, zodat het uier wel goed aan te sluiten is. Scheelt ongeveer 15% melk, maar kunt wel probleemloos doormelken. Want daar gaat het om, het moet vanzelf gaan zodat je nuttigere dingen kunt gaan doen dan handmatig aansluiten en attentiekoeien ophalen.
Valtrapowerr
@hm74

juist! daarom 😉
met een melkstal ben je overdag flexibeler, je kunt bijv. wat in het land gaan doen zonder dat er een alarm afgaat, je attentiekoeien op moet halen etc.
RINDERFIATAGRI
Deze hebben wij voldoet ons super goed wijnig storing en onderhoud

delaval.nl/-/producten-en-systemen/…

Gr Rinder Jan Veenstra
Husqvarna
Op tijd onderhoud scheelt ook een hoop storingen.
fendt-412
En een adresje hebben voor ongeschikte koeien met een uier dat niet aan te sluiten is. Of afscheid nemen en naar de slager, of naar een andere boer als het een goede koe is. Je moet er zo min mogelijk werk van hebben.

Er zijn nog boeren die een paar koeien in de oude melkstal gaan melken. Dat was het aller laatste wat ik weer zou gaan doen. Heb je de voordelen, maar vooral de nadelen van beide systemen.
Husqvarna
Als je zelf een beetje handig/technisch bent scheelt het een hoop, dan kun je gauw storingen verhelpen en sommige voorkomen. Heb je 2 linkerhanden en kun je slecht met computers overweg, niet aan beginnen.
Valtra-Fordpower
Ik hoor niemand over de GEA Farm Technologies MI one. Is ook goed spul. offerte kan ik wel regelen 😃
fendt-412
@Valtra-Fordpower

Goed spul, weet je wel hoeveel draaiende delen en parralelogrammen er aan dat ding zitten? hoeft maar iets te gebeuren en heel dat ding is ontwricht en de weg kwijt. Doe me dan maar een industriearm die 1000kg kan tillen.

Begint nu iets te komen, maar volgens mij lopen fullwood en gea nog aardig achter op robot gebied, dan SAC zit net onder de twee favorieten.
Valtra-Fordpower
De M I one scoort goed op dier vriendelijkheid en het beste in ziekte kiem wering. ... o.i.d.
hummy
Gewoon 64 bail rotary bouwen, kan best uit als je lang genoeg telt.
wilminkje
@Valtra-Fordpower

Het idee achter de MIone vind ik wel goed, alleen dat gedwongen koeverkeer vind ik minder... de zuurtegraad weet de MIone wel heel laag te houden.
fendt-412
Vandaag eentje bezig gezien. Maar dat gaat wel snel zeg!
In een paar tellen zitten de tepelbekers aangesloten en de robotarm is al weer verdwenen. Daar kan geen robotarm van de laval of Sac tegenop om elke speen ook nog eens appart voor te behandelen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
114
DEELNEMERS
26
WEERGAVES
85