Loonbedrijven boos op minister

Branche-organisatie van loonbedrijven CUMELA is niet blij met het plan van minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu voor de invoering van het tractorrijbewijs.

Deel dit topic

Reacties

vario TMS
Gaan we weer
Romco14
Gunstig voor mij straks.
Maarja met de dag veranderen ze regels dus het kan zijn dat dit weer word terug gedraaid en alles onder deze regeling komt te vallen en elke bestuurder een t-rijbewijs moet halen
Boemrang
Gewoon voor iedereen die met landbouw voertuigen of wat dan ook wil werken, een tractor rijbewijs, en meteen goed aanpakken.
En het mooiste zou ook nog zijn, vanaf 18 of 19 jaar maakt mij nog niet zoveel uit, dan pas echt met het zware materiaal de weg op.
suggs 73
@Boemrang

mee eens , en dan ook met punten en eerst tijdelijk , als je soms ziet wat voor een randdebielen al een autorijbewijs heeft en er niet mee om weten te gaan , die lieden wil ik niet met een tractor tegen komen
Boemrang
@suggs 73

Hier sluit ik mij volkomen bij aan, en dan ook maar gelijk een apk plicht er bij, kenteken plicht ook maar gelijk mee pakken.
Het zal wel weer een hoop los maken hier, maar als je soms ziet wat voor barrels er op de weg zitten, triest.
jopiebest
@Boemrang een apk voor lonbedrijven dan.
denk niet voor boeren want dan kom er denk heel veeel niet door
Boemrang
@jopiebest

Loonbedrijven pakken er ook maar meten er bij, toch maar goed je dit even zegt, we willen dan ook niemand te kort doen.
martijn-fendt
Ag, hoelang roepen ze dat nou al 😛
Kmoet nog zien wanneer het is uit komt 20 jaar geleden hadden ze het al over kentekens op tractors.
CASE1455xl
Kort door de bocht om te zeggen dat loonbedrijven hier boos omzouden zijn.. Het zat er al jaren aan te komen, en het examen gebeuren rondom het huidige trekker-cerficicaat is sterk verouderd
Johndeere6210r
Dat ze op Europees niveau eens een wetgeving maken rond het rijden met de trekker op de openbare weg, i.p.v. ieder land apart te gaan behandelen. Zolang ze dat niet doen gaat het gepruts blijven met het halen van een trekkerrijbewijs. Het G-rijbewijw (België) is enkel geldig in België en niet in Nederland. Dat in Nederland zal wrs hetzelfde zijn. Min. leeftijd 16 jaar voor het behalen van van het rijbewijs en dan max. 18 ton eigengewicht van het totale getrek. Eens de leeftijd van 18 bereikt is onbeperkt in gewicht.
Johndeere6210r
@martijn-fendt

Als ik mij niet vergis is het kenteken in Nederland op de trekker niet verplicht zolang ze niet de grens over gaan. Eens ze de grens overgaan is een kenteken wel verplicht.
Machineman
Laatst mijn rijbeweijs laten verlengen, stond het "T" gedeelte niet ingevuld. Toen vroeg ik of dat niet vergeten was, maar dat hoefde niet meer ofzoiets....
Valtra-Fordpower
@Machineman

Je besefte wel dat het een ambtenaar in functie was, tegen wie je praatte? Van de gemeente hea 😃
martijn-fendt
Ik zij ook nie dat da verplicht was maar dat ze da ook al heel lang willen en er nog steeds niet is, dat is met da rijbewijs ok zo hoelangt gaat het daar al over
hobby-farmer
Vanavond in het nieuws van 21.00 uur op tv-oost komt er ook een stuk over het T rijbewijs!
Machineman
@Valtra-Fordpower
Ach jonge.... 😄
radium45
Wat maakt iedereen zich druk over dat T-rijbewijs? Bang om niet te slagen of zo?
Michiel-Biervliet
Rijbewijs moet er gewoon komen. Je leest hier in het verhaal dat ze al uitgaan van een verzachtende situatie.. "mest transport van 12 ton met een maximum snelheid van 25" tegenwoordig is het al 36 kuub in de tank + een trekker van 13 ton met een snelheid van 50/60.. Ik ben het volledig met @Radium45 eens, mensen die er tegen zijn, zijn bang om te zakken.

Rijbewijs is een goed argument voor de gehele sector mocht er eens iets gebeuren met een jonge bestuurder.
jd4050
tjnoordhorn
Gelukkig heb ik mijn t-rijbewijs
ronald-deutz-fahr
Maar wat als ze dat kenteken en apk voor trekkers in gaan voeren?? moet dan elke hobbyboer zijn trekker elk jaar laten keuren of af en toe en stukje de weg op te mogen. wij hebben thuis 3 trekkers, en we komen er alleen mee op de weg voor 7 ha. mais 3 km van huis, meestal met gaan we daar met dezelfde trekker heen. maar moet je voor die ene enkelke keer dat we toch met die andere gaan een kenteken+apk hebben? en ''dan maar niet op de weg met de trekker'' natuurlijk de grootste onzin die er is, je ontkomt er nooit helemaal aan.
ronald-deutz-fahr
En JA ik vind wel dat er een regel moet komen voor alle trekkers die 60-70 rijden met een 35 kups giertank erachter.
maar overdrijven kan ook
ValtraT202
Regels zijn altijd goed maar ja het moet niet te streng worden en Loonbedrijven zoeken ook wel een beetje uit wie ze op de trekker zetten en ze kijken meestal naar je achtergrond als je al met het groot spul mag rijden of het kleine ik kom zelf van de boerderij toen ik bij een loonwerker ging stage lopen mocht ik ook niet meteen op het aller groost maar ja dat gingen maanden over dat ik er mee mocht rijden je moet je zelf er naar toe werken en goed je best doen vind ik zelf

En weet niet wat veel klagen over het T rijbewijs maar volgens mijn hoef de meeste van ons hem niet over te doen toch allen als je na 96 of 97 geboren ben ? en ander hadden ze toch het iedee haal je E rijbewijs of zo
Adri-JD850
Dit hebben we allemaal aan onszelf te danken, als je hier op dit forum ooit dingen leest hoe er omgegaan word met machines zijn er bedenkingen, en kijk maar eens bij vastgereden.nl hoeveel schade elke dag er weer is door onozele handelen van met name jonge bestuurders.
ValtraT202
@Adri-JD850

ik vind wel triest dat je allen hun aan kijkt er staat er ook genoeg volwassenen op hoor die met de vrachtwagen vast staan of omgeslagen en Vast staan is niet erg dat ken de best over komen ook een ervaren chauffeur allen die durven het niet toe te geven
radium45
Het is gewoon een goede zaak dat er wat gebeurt, van mij mag het behoorlijk streng worden dat examen. Net als de apk voor voertuigen sq aanhangers. Als ik soms zie wat er over de weg komt, en als je goed kijkt zie je inderdaad nog iets van verlichting??? Sommigen slaan dan weer net door naar de andere kant want het is blijkbaar stoer om met alle werklampen aan in het donker over de weg te rijden. Ons imago is al niet al te best t.o.v. het beroepsgoederenvervoer dus denk wel dat we daar aan werken moeten.
deeremeneer
@radium45 Het is zeker een goede zaak dat er wat gebeurt alleen met dit voorstel schieten we dus weer geen zak op. Wat is dat toch met politici die totaal niet naar de praktijk kijken. Een echt rijbewijs moet er komen en dan het liefst met leeftijds categoriën. 16/17 jarigen met een maximaal gewicht/snelheid en vanaf 18 vrij. Het rijbewijs zelf moet ook vele malen strenger worden en niet in de praktijk met een rondje om het bedrijf en een paar simpele vragen een rijbewijs geven. Gewoon lessen net als een (vracht)auto rijbewijs. Het is toch gewoon niet meer van deze tijd dat je een rijbewijs voor een auto die 750kg weegt met veel moeite moet halen en met een af ander lullig certifikaatje met een Fendt 939 met een 4 asser combi van 50 ton die 65km/h kan mag rijden. Ook de verplichte keuring van machines moet er komen ongeacht of dit een nieuwe trekker is of een oldtimer die alleen voor toertochten wordt gebruikt. Het is simpel maak je gebruik van de openbare weg moet je gewoon je spul in orde hebben en je aan de regels houden net als iedereen. Degene die er vaak het hardst tegen zijn of roepen zijn meestal ook degen die het gewoon niet voor elkaar hebben of nog geen zestien zijn en die dikke combi nog twee jaar langer niet mogen besturen.
JD3010
@deeremeneer Volledig mee eens, alleen voor je Fendt 939 geldt ook nog steeds een max. snelheid van 25 km/h. Afgelopen week zijn er hier in de buurt een aantal door oom agent bekeurd voor te snel rijden met de trekker.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
28
DEELNEMERS
20
WEERGAVES
3