Bandenmaat trekker en snelheid.

Hallo.

ik heb een vraag weet niet als die beantwoord kan worden maar ik kan het altijd vragen.

ik heb thuis een MF 255 die staat achter op R28 banden en loopt nu 28,5/29. nu heb ik een setje banden zien staan R36. zou de trekker hierdoor harder gaan lopen of heeft iemand een omreken tabel of site?

alvast bedankt.

Deel dit topic

Reacties

selten
Bandenmaat calculator

Pak het percentage dat de omtrek groter wordt. En dan is het simpel hé! gewoon dat percentage keer je snelheid!
fendt308-driver
@selten
hoppa je heb weer een beste reactie 😃
Valtra-Fordpower
Jouw wiel heeft een bepaald toerental, te berekenen door de omtreksnelheid om te zetten, die kun je berekenen door de omtrek te meten van de band. Vanaf dit toerental ga je die weer terug rekenen naar de omtreksnelheid met dat andere wiel.

Formules vind je wel bij Wiki Pedia 😛
casepowers
Er was laatst een topic over een banden calculator. Gebruik de zoekfunctie even.
MF-power
@selten hoe kom je achter die procenten?
MF-power
@casepowers komt goed 😉
Valtra-Fordpower
De banden calculator heeft hier niets zinnigs over te melden. Je kunt deze hooguit raadplegen om de omtrekken er te vinden, maar dat betwijfel ik.
Wimsumar
Beste MF-Power: Waarschijnlijk heb je nu 16,9 - R28 banden. Deze hebben een diameter van 2 X 16,9 + 28 = 51,8 inch.
De R36 banden zijn er alleen in "smalle" modellen, waarschijnlijk is het een 12,4 - R36 band. Deze band heeft een diameter van 2 X 12,4 + 36 = 50,8 inch.
Je zult begrijpen: Vrijwel dezelfde diameter = dezelfde snelheid.
SJB533
@Wimsumar
Bijna, beste Wim. De wanghoogte is maar 85% van de 16.9" of 12.4" 😉
selten
@Mf-power
Je moet de originele banden maat invoeren. Dan voer je de nieuwe die je wil in (je kunt alleen achter gebruiken als je wilt) dan:
Nieuw Achter/Origineel Achter*100%=Je percentage
Dit vermenigvuldig je dan met je originele snelheid. En je hebt ong de snelheid die die dan kan.

Voorbeeld:
450/300= 1,50
Dit wil zeggen de tractor loopt 150% van origineel oftewel 50% harder

Zeg maar die tractor liep 40 km/h
dus 40*1,50=60 km/h
Dit klopt NIET helemaal. Maar wel een heel eind.

@Valtra-Fordpower
De nieuwe zul je verrast van komen te staan :)))
Valtra-Fordpower
Als men mijn berekening goed uitvoert heb je hem tot de decimaal nauwkeurig, zit alleen iets werk aan 😃
Valtra-Fordpower
@selten

Jea gaat mijn uitvoering er in verwerken? Deel ik dan wel mee in de winst? 😃
Wimsumar
@Beste SJB533: Okee, maar ik wilde het op de simpelste manier uitleggen. ( Bij beide berekeningen maak ik dezelfde fout, dus wordt, zeker in dit geval, de uitkomst niet anders).
selten
@Valtra-Fordpower
Freeware maakt geen winst 😃
SJB533
@Wimsumar
Beste Wim,

Nee, niet geheel. Voor de snelheid moet je de omtrek hebben 😉 en die wordt uiteraard wel anders door die paar inch 😉
hekwerk
@wimsumar
Je zit er toch rekenkundig naast. 2 x 12,4 + 36 is geen 50,8 maar 60,8. Scheelt toch weer een stuk.
Een 36 inch band gaat dacht ik tot 13,6 X 36, dat is vergelijkbaar qua hoogte met een 18.4 x 30 en dat is toch een stuk hoger dan een 28 inch band. Ik ken iemand die heeft 36 inch banden om een Dexta gegooid en die ging ongeveer 45 km tegen 30 km gewoon.
selten
@hekwerk
Ja op zon ding heb ik ook ooit gereden. Eens en nooit meer. Je loopt de hele tijd met 40 terug te sturen 😛
Valtra-Fordpower
@selten

Nee helaas 😃
stannetje96
Afrolomtrek 16.9R28 = 4311 mm
afrolomtrek 12.4R36 = 4307 mm

dit scheelt nogal weinig dus denkt ook vrij weinig snelheid winst
MF-power
@hekwerk de banden zijn inderdaad een stuk hoger als het goed is zouden ze er net onder passen dus dan zou die toch eigelijk wel harden gaan lopen?
stannetje96
@MF-power welke maat heb je er nu onder liggen en welke krijg je er dan onder? preciese maat graag 😉
Wimsumar
Quote @Beste Hekwerk:
Je zit er toch rekenkundig naast. 2 x 12,4 36 is geen 50,8 maar 60,8.
:
Jij hebt gelijk! Het is inderdaad 60,8. Mijn fout(je) 😉

P.S.: Inmiddels heeft Stannetje de afrolomtrek al vermeld. Het verschil is niet wat M.F.-Power verwacht, 😞

B.T.W.: De trekker van M.F.-Power:

tractorfan.nl/picture/541005/
selten
En wat dacht je van 13.6-36?? die zijn ook een stuk hoger.
MF-power
Moment zal alle maten er bij zoeken
MF-power
R28 14.9
R36 13.6
johndeerefiat
Onze trekker loopt op 11.2x46 banden 40 km per uur en op 11.2x54 banden 47 km per uur.
MF-power
Selten; ja die zijn idd. een stuk hoger
Valtra-Fordpower
R28 14.9 4018 (1357)
R36 13.6 4485 (1492)

v = π x d x n
28,5km/h/3,6= 3,14 x 1357 x n
n=V/(3,14x 1357)

Nu de omreken truc:
V= 3,14 x 1492 x n=8,55= 30,7km/h
N is zojuist uitgerekend in bovenstaande formule. Succes.
Beetje cryptisch omschreven, maar de resultaten liegen niet 😉

Conclusie de trekker gaat 1,5km/h harder, niet de moeite dus 😄
Valtra-Fordpower
V is snelheid in meters per seconde, of wel kmh/3,6 😉

Pi= ongeveer gelijk aan 3,14, een vast getal.
d is diameter.

n is toerental. 😉
Rene schut
@selten Pak gewoon een meetband en meet de omtrek van je wielen en bekijk het verschil zul je zien in dit geval dat er weinig veranderd.
selten
@Rene schut
Waarom zou ik? nou hoef ik tenminste niet van de computer af 😃
selten
@Valtra-Fordpower
zijn wel meters per second he? wel scherp blijven
Valtra-Fordpower
@selten

Wat er staat is minder belangrijk, zolang km/h gedeeld door 3,6 is, is het altijd goed 😃 Heb hier geen rekenmachine bij me, dus geen zin om het uit terekenen 😃
selten
@Valtra-Fordpower
zit jij dan nie op de computer?

En kijk ik heb je Credits gegeven!
Valtra-Fordpower
Done! Staat nu in mijn reactie hoeveel harder de trekker loopt.

Selten, jij zou moeten weten dat de computer Calculator geen arbeidsvriendelijke versie is. Mijn TI gaat veel mooier, echter niet binnen hand bereik.
selten
@Valtra-Fordpower
die op google zijn wel handig. Maarja ik vind me gewone rekenmachine veel beter 😃
stannetje96
Dat het bijna niet scheelt had ik je ook wel kunnen vertellen aan de hand van de afrol omtrek 😞
selten
Hmm past 34 inch banden er ook op? Anders zou 16.9r34 kunnen dat scheel kwa hoogte +- 8 centimeter. MAAR dan wel 8 centimeter met de 13.6R36. Dan loopt die 34,4 kilometer/uur. Dus dan zou het wel een wezenlijk verschil maken
MF-power
R36 pas er nog maar net op... dan denk 34 niet?
selten
Ja als 36 inch net past. Kan 34 misschien ook net om precies te zijn scheelt het:
85.2 mm

Dus als je dan nog +- 8 cm hebt. Dan past 16.9R34

Maar heb jij die 36 inch al? Dan zou ik ze er toch onder leggen. Ziet der toch best mooi uit 😛
MF-power
Zal niet lukken! 36 inch heeft krap 1/2 cm over!! nee 36 ligt bij dealer van ons! zijn mooie banden alleen appart merk er op... komoran fzo? zijn dat goede banden of goedkope troep?
selten
Um 18.4R30 zal denk ik zo ongeveer wel passen. Maar is mooi breed en best hoog. Dan loopt die ook 31,5/32 km/h. (460/85R30).
En met 18.4R30 (480/85R30) dan loopt die: 32,5 km/h
Valtra-Fordpower
@stannetje96

Die is 40cm groter jah.. Maar, ik doe het ff officieel 😃
MF-power
@selten oke, maar dealer had nog die banden+velgen liggen dus leek me wel leuk om te weten als die harder ging lopen.
selten
@Valtra-Fordpower
Wat jij doet is gewoon 2 keer die formule gebruiken. Waarbij je gewoon een simpele ratio kan gebruiken. ff uitleg:
Stel je oude bandOMTREK is 300 cm. Je nieuwe is 450 cm.
Dan is je band dus 50% groter geworden. Dus zal die ook 50% harder lopen ofwel. Als hij 40 liep. Zal die dus 40*1.5=60 lopen. (duidelijker uitleggen voor iedereen die da misschien nie snapt:
40 = 100%
? = 150%
Kruislinks vermenigvuldigen
?*100 = 150*40
? = (150*40)/100
? = 6000/100
? = 60

OF:

100% = 40
1% = 0.4
150% = 0.4*150
150% = 60

Zo kan t wa simpeler.)
Maikel MF
Vorig jaar bij ons op industrielader nieuwe bandjes op laten leggen. Vorige waren 14/28 maar deze maat bestond niet meer en is nu 16.9/28 geworden deze zijn iets hoger.

Met de oude banden reed de trekker 34 km/ph op navigatie.
Met de nieuwe banden rijdt de trekker 38 km/ph op navigatie.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
48