TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
België, Europa bestaat voor zo'n dingen niet . Kijk naar de Nederlanders zonder nummerplaat etc!
klopt weer geen hol van allemaal.
alleen belgie
Klopt perfect als je idd hobbysten enzo bijneemt zoals @deermeneer ook verteld! Hier is al lang discussie over over het feit dat loonwerkers en grondverzet bedrijven met trekkers het werk van transportbedrijven met vrachtwagens afnemen. Deze wet zal niet op veel begrip kunnen rekenen...
dat is toch geen vergelijking, alle tractoren in de hele buurt tellen en delen door het aantal landbouwbedrijven ?
Alsof tractoren bij voorbaat alleen bedoeld zijn om op een landbouwbedrijven iets te doen. wat dacht je van bosbouw/gemeente groen voorziening/ elke hobby boer die 2 trekkers heeft / de veeboeren enz.
Mijn excuses dan had ik je reactie verkeerd geïnterpreteerd ! De vergelijking slaat inderdaad nergens op. Zo wordt de landbouwer terug als 'rijk' met hoge inkomsten beschreven die zomaar 40 trekkers op zijn erf staan heeft .
je kan toch zien of de trekker van een transportbedrijf door bijv: stickers en papieren.
die zet de trekker ook nog voor landbouwwerkzaamheden in, je kan bijv. de trekkers vanaf 50km/h en sneller wel van kenteken moeten worden voorzien omdat ze vaak die eerder pakken dan een trekker met een 40 of 30 bak.
Laat maar, de anderen snappen je hints niet.
ja kan ook.
nl.wikipedia.org/wiki/1_april/
ik ben er bijna zeker van dat dit bericht echt is hoor, ze zijn hier al een tijdje mee bezig, en in België heb je ook aparte nummerplaten voor bv. Opleggers, aanhangers achter de wagen,... enz. Het was ook al in het "gewone" nieuws, en dit is nu iets dat de normale burger geen zak interesseert, dus daar zal de overheid wel geen grap rond maken...
. En met grond werkzaamheden (wegenbouw) grootrijbewijs en indusstrie kenteken met rijtyden besluit met tacograaf ingebouwd en moeten op witte brandstof gebruiken
mo, tzou just omgekeerd moeten zijn in feite, kzie mij al ieder jaar terug gaan naar de keuringe! Amai zeg, laat ons hopen van niet ze. Weet jij al van meer mss?
Mwoah, de Duitsers moeten ook ieder jaar 'zur T?V', is niet verkeerd ook...
@Snaky Bill
Lezen!!!!!!!
Ja, en jullie hebben nog niet eens nummerplaten, wees maar blij
Strengere wetgeving mbt landbouwverkeer is hard nodig, Guy
Er was vorig jaar ook al sprake van dus dit is zeker geen grap
Das juist het punt, hier gaat het niet om de veiligheid, of om het te verbeteren, hier gaat het erom dat de staat geld nodig heeft, niet meer dan dat! Vroeger was een nummerplaat 20 euro, nu 30. De keuring is ook al opgeslagen, ze moeten gewoon geld hebben.
ook zever wat je uitslaat van je 16 tot 18 mag je met de G gewoon met een maximaal gewicht rijden van 20 ton op grond ofdat nu een fendt 939 is of een iseki maximaal 20 ton over pk's word niets gezegd .
trouwens veel landbouwtractoren zijn zwaarder dan 100pk
Trouwens ik vind het een idioot voorstel weer het valt niet te controleren het onderscheid tussen beiden is flinterdun weer een leuk idee erachter maar is de grootste zever die ik al gehoord heb .
En europa ? niks is 1vormig enkel voor bij te dragen aan de oostbloklanden dient europa nog !
Bijdragen aan onze politiekers zeker!
hoe weet jij dat?
Jaja maar kbedoel waar kan je dat vinden?
Bovendien kun je aan de hand van het kenteken geen onderscheid maken, in elk geval niet zonder te verklaren hoe het verschil moet zijn.
Of gaan jullie morgen ook allemaal naar 's Heerenberg om de demonstratie van de Lirpa trekker met vierkante wielen te bekijken, omdat die minder slip heeft? (Stond vandaag in de Vee & Gewas.)
Dat de overheid zulke grappen niet maakt geloof ik ook niet. Jaren geleden werd er eens in de Boerderij geschreven dat op volgende week dinsdag van overheidswege een helikopter rond zou vliegen, om schapen te tellen. Opvallend was dat veel schapen die dag binnen bleven, ondanks het stralende weer.....
zou ik bvb daar dan ook onder vallen? in feite zijn wij geen boeren meer? En is die periodieke keuring al een feit?? of ligt dit nog niet vast?
landbouwservice.be/NL/index.php/…
Actualiteiten
Oneigenlijk gebruik van landbouwtractoren?
De beroepsfederaties van de transporteurs hebben meermaals de concurrentievervalsing vanwege het zogenaamde oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen aangeklaagd. De transporteurs voelen zich benadeeld omdat landbouwtrekkers worden aangewend voor het vervoer voor rekening van derden, buiten het kader van landbouwactiviteiten, en dit zonder te voldoen aan de regels die gelden voor het goederenvervoer.
Zo stellen de transportfederaties dat landbouwers en loonwerkers steeds rijden zonder vervoersvergunning (9.000 euro), zonder onderworpen te zijn aan de reglementering inzake rij- en rusttijden, geen tachograaf hebben, niet beschikken over een rijbewijs C, geen bewijs hebben van vakbekwaamheid dat gekoppeld is aan het rijbewijs C, niet onderworpen zijn aan de bepalingen inzake ladingsveiligheid voor de voertuigen van categorie C, gebruik maken van rode diesel en geen eurovignet betalen.
Hierbij een overzicht van de huidige reglementering:
Landbouwwerken
Andere activiteiten (grondverzet, vervoer)
Rijbewijs
Rijbewijs G voor chauffeurs geboren na 1982
Geen rijbewijs voor chauffeurs geboren vóór 1982 Rijbewijs C + E (voor alle chauffeurs)
Tachograaf Niet van toepassing Niet van toepassing
Snelheid Max. 40 km/u + 10 % Max. 40 km/u + 10 %
Diesel
Rode diesel, met vermindering van accijnzen (cfr. landbouw) Rode diesel, zonder vermindering van accijnzen
Vervoersvergunning Niet van toepassing Wel van toepassing
Vakbekwaamheid Niet van toepassing Niet van toepassing
Eurovignet Niet van toepassing Niet van toepassing
Secundair transport Ja Onmogelijk
Keuring landbouwtractor Eenmalige keuring
Eenmalige keuring
Keuring aanhangwagen Eenmalige keuring
Eenmalige keuring
Nummerplaat tractor Gewone nummerplaat Gewone nummerplaat
Nummerplaat aanhangwagen Reproductieplaat voor aanhangwagen Q-plaat voor aanhangwagen
Maximale breedte aanhangwagen Maximum 3 m (aanpassing PVB is mogelijk) Maximum 2,55 m (geen afwijking mogelijk)
Maximale massa aanhangwagen 44 ton
44 ton
Belangrijk is dat de transportfederaties toch ook wel begrip hebben voor de land- of bosbouwactiviteiten die door de loonwerkers worden uitgevoerd. Daar wil men dan ook niet aan komen en de loonwerkers die tractoren gebruiken voor landbouwwerken moeten ook in de toekomst kunnen blijven genieten van de vrijstellingen en het gunstiger regime zoals dat vandaag bestaat.
De overheid wil een duidelijk verschil maken tussen de landbouwtractoren die effectief ingezet worden in de landbouwsector, en de landbouwtractoren die andere niet-landbouwgebonden activiteiten uitvoeren. Veel hangt af van de juiste definitie van landbouwwerken. Op een vergadering op 19 april 2011 kwamen we tot een voorlopige consensus.
Hier vind je nog info (bericht van 16mei2011!)
vilt.be/FOD_Mobiliteit_overweegt_specifieke_tracto…
Wat jouw trekkers betreft weet ik niet, als je ermee hout voert bvb, is dat niet voor landbouwdoeleinden, dus transport, dus witte diesel, is het hout om een serre of een varkenshok te verwarmen mag het wel met rode.
Kzie alle boeren al terug naar de keuring trekken.. Moest je eens weten hoeveel er hun papieren niet meer vinden?? Ofwel zal het zijn vanaf bouwjaar 1980 ofzo dat ze dat in lassen..
Op witte diesel rij ik nu toch al, is wel duurder, maar scheelt wel een pak in verbruik.
Jaja zeg wel, de winkel zal nogal draaien! Mo das toch een heel werk om mee alles naar de keuring te gaan eh
Een gast van 16 mag nu al niet meer in de grond rijden met dumper. Toch in België niet Daar heb je een CE voor nodig en dat is ten vroegste van je 18de. Ik heb de indruk dat ze in Nederland zo streng nog niet zijn. Daar was vorig jaar nog de discussie nog aan de gang of ze eventueel een rijbewijs moesten hebben voor de trekker terwijl dit in België al jaren aan de orde is. En hier wordt dan nog onderscheid gemaakt tussen lanbouwwerken en grond- en afbraakwerken.
Waarschijnlijk gewoon een onderscheid maken tussen enerzijds landbouwwerken en grond- en afbraakwerken. Die laatste groep zal dan wel op x aantal tijd gekeurd moeten worden.