Nieuwe nummerplaat voor tractoren

Zie link

Deel dit topic

Reacties

Valtra96
Daar zal niet iedereen even blij mee zijn....
boerekebart
1 ding begrijp ik niet : 45,5 tractoren gemiddeld per boerderij???!!!
Wim3065
Ah, je vergeet de loonwerkers en transportbedrijven die grond rijden met trekkers... Gaat niet enkel om een landbouwer die een tractor inschrijft toch.
joris
Geldt dit alleen voor belgie of voor heel europa, dat begrijp ik er even niet uit
Wim3065
@joris

België, Europa bestaat voor zo'n dingen niet 😉. Kijk naar de Nederlanders zonder nummerplaat etc!
interman
@boerekebart
klopt weer geen hol van allemaal.
alleen belgie
deeremeneer
Dit zal in Nederland ook wel een keer gaan gebeuren. En ja 45,5 gemiddeld? Daar zitten natuurlijk ook hobbyisten en zo tussen en dan uiteraard loonwerkers en grondverzetbedrijven.
deeremeneer
Trouwens voor de topic plaatser zet er aub de volgende keer bij dat dit om België gaat om misverstanden te voorkomen.
Wim3065
@interman

Klopt perfect als je idd hobbysten enzo bijneemt zoals @deermeneer ook verteld! Hier is al lang discussie over over het feit dat loonwerkers en grondverzet bedrijven met trekkers het werk van transportbedrijven met vrachtwagens afnemen. Deze wet zal niet op veel begrip kunnen rekenen...
interman
@Wim3065
dat is toch geen vergelijking, alle tractoren in de hele buurt tellen en delen door het aantal landbouwbedrijven ?
Alsof tractoren bij voorbaat alleen bedoeld zijn om op een landbouwbedrijven iets te doen. wat dacht je van bosbouw/gemeente groen voorziening/ elke hobby boer die 2 trekkers heeft / de veeboeren enz.
Wim3065
@interman

Mijn excuses dan had ik je reactie verkeerd geïnterpreteerd 😉! De vergelijking slaat inderdaad nergens op. Zo wordt de landbouwer terug als 'rijk' met hoge inkomsten beschreven die zomaar 40 trekkers op zijn erf staan heeft 😉.
Joop3
Goh, dat dit bericht morgen niet verschijnt.... 😃
jordi 1455
Trekkers voor transportwerkzaamheden moeten een nummer-plaat krijgen die zitten het meeste op de weg.
deeremeneer
@jordi 1455 En hoe ga je dat onderscheid maken dan?
guy
Hopelijk moeten enkel die transport over de weg doen zo'n nummerplaat hebben, en niet iedereen die een trekker heeft staan..
mf6495driver
Hopelijk moet iedereen die de trekker voor niet landbouwdoeleinden gebruikt zo een nummerplaat hebben en die voor landbouwers niet.
Joop3
Niemand een agenda bij de hand? 😃 😃
jordi 1455
@deeremeneer

je kan toch zien of de trekker van een transportbedrijf door bijv: stickers en papieren.
bert8210
@guy naar t schijnt zijn t juist diegenen die iets in de landbouw doen die een nieuwe moeten hebben, wordt weer een geldspel. En de periodieke keuring van trekkers zit er ook aan te komen 😞
deeremeneer
@jordi 1455 Ja en een loonwerker dan?
jordi 1455
@deeremeneer

die zet de trekker ook nog voor landbouwwerkzaamheden in, je kan bijv. de trekkers vanaf 50km/h en sneller wel van kenteken moeten worden voorzien omdat ze vaak die eerder pakken dan een trekker met een 40 of 30 bak.
deeremeneer
@jordi 1455 Met andere woorden dat is niet bij te houden en te onderscheiden.
radium45
@Joop3

Laat maar, de anderen snappen je hints niet.
deeremeneer
@radium45 Ja ik snap het. Ik had alleen die reacties eigenlijk niet gelezen.
radium45
@deeremeneer

ja kan ook.
deeremeneer
@radium45 Maar dan nog het nieuwsbericht lijkt mij wel echt.
SJB533
Gindse kant van die streep, niet dat ik die ooit gezien heb, is t al praktijk dat je voor een voertuig meerdere sets platen hebt, dus of t kan? Ja! Ik vraag me af welke tekst daar morgen staat 😃
deeremeneer
Eigenlijk nooit over nagedacht hebben ze dat met die datum overal dan?
deeremeneer
@SJB533 Oh grappig nooit geweten of nooit bij stilgestaan.
_-_Bluepower_-_
@Joop3

ik ben er bijna zeker van dat dit bericht echt is hoor, ze zijn hier al een tijdje mee bezig, en in België heb je ook aparte nummerplaten voor bv. Opleggers, aanhangers achter de wagen,... enz. Het was ook al in het "gewone" nieuws, en dit is nu iets dat de normale burger geen zak interesseert, dus daar zal de overheid wel geen grap rond maken... 😉
Snaky Bill
Ja het gaat allemaal komen . trekkers tot de 100hp zijn landbouw voertuigen mag je met 16 jaar rijden met trekker rijbewijs, met landbouw kenteken. Tractoren over de 100hp moetje groot rijbewijs hebben om op de weg te rijden met landbouw kenteken en voor landbouw doel einden rode brandstof
. En met grond werkzaamheden (wegenbouw) grootrijbewijs en indusstrie kenteken met rijtyden besluit met tacograaf ingebouwd en moeten op witte brandstof gebruiken
guy
@bert8210

mo, tzou just omgekeerd moeten zijn in feite, kzie mij al ieder jaar terug gaan naar de keuringe! Amai zeg, laat ons hopen van niet ze. Weet jij al van meer mss?
SJB533
@guy
Mwoah, de Duitsers moeten ook ieder jaar 'zur T?V', is niet verkeerd ook...
@Snaky Bill
Lezen!!!!!!!
guy
@SJB533

Ja, en jullie hebben nog niet eens nummerplaten, wees maar blij 😄
SJB533
@guy
Strengere wetgeving mbt landbouwverkeer is hard nodig, Guy 😉
guy
@_-_Bluepower_-_

Er was vorig jaar ook al sprake van dus dit is zeker geen grap 😉
guy
@SJB533

Das juist het punt, hier gaat het niet om de veiligheid, of om het te verbeteren, hier gaat het erom dat de staat geld nodig heeft, niet meer dan dat! Vroeger was een nummerplaat 20 euro, nu 30. De keuring is ook al opgeslagen, ze moeten gewoon geld hebben.
O N
@Snaky Bill
ook zever wat je uitslaat van je 16 tot 18 mag je met de G gewoon met een maximaal gewicht rijden van 20 ton op grond ofdat nu een fendt 939 is of een iseki maximaal 20 ton over pk's word niets gezegd .
trouwens veel landbouwtractoren zijn zwaarder dan 100pk

Trouwens ik vind het een idioot voorstel weer het valt niet te controleren het onderscheid tussen beiden is flinterdun weer een leuk idee erachter maar is de grootste zever die ik al gehoord heb .
En europa ? niks is 1vormig enkel voor bij te dragen aan de oostbloklanden dient europa nog !
guy
@O N

Bijdragen aan onze politiekers zeker!
Snaky Bill
@ On ga er maar vast aan wennen het komen en voor je groot rijbewijs al vast je theorie gaan leren over 100pk kun je er aan BE CE + je gevaarlijke stoffen aantekenig .
guy
@Snaky Bill

hoe weet jij dat?
Snaky Bill
Lezen @ Guy staat in de EEG bepalingen voor het toekomtitge besluit op het landbouw verkeer
guy
@Snaky Bill

Jaja maar kbedoel waar kan je dat vinden?
ferguson-6475
Waarom schaffen die transportbedrijven dan ook geen trekkers aan? is t hel probleem toch opgelost 😃
tom 53
Is niet meer dan normaal dat er wat gaat veranderen, momenteel is alles qua wetgeving zeer onduidelijk en is het geen eerlijke concurrentie tegenover vrachtwagens. Het zal wel niet makkelijk zijn om er regel in te vinden.
tom 53
@radium45 zijn ze al langer mee bezig hoor.
Joop3
Hmmmm, ja hoor, is echt waar. Vooral die 45 trekkers per bedrijf is een reëel getal....
Bovendien kun je aan de hand van het kenteken geen onderscheid maken, in elk geval niet zonder te verklaren hoe het verschil moet zijn.

Of gaan jullie morgen ook allemaal naar 's Heerenberg om de demonstratie van de Lirpa trekker met vierkante wielen te bekijken, omdat die minder slip heeft? (Stond vandaag in de Vee & Gewas.) 😃

Dat de overheid zulke grappen niet maakt geloof ik ook niet. Jaren geleden werd er eens in de Boerderij geschreven dat op volgende week dinsdag van overheidswege een helikopter rond zou vliegen, om schapen te tellen. Opvallend was dat veel schapen die dag binnen bleven, ondanks het stralende weer.....
Snaky Bill
IK denk @ tom dat is een van de redene de concurentie tegen over de transsport wereld je zet een gassie van 16 op een zanddupper van de zelfde hoe veelheid als een vracht wagen met rode gasolie ,en verkeersveilig heid namelijk tractoren hebben geen luchtremmen op alle wielen tegen over vrachtwagen een 6x6 of 8x8
bert8210
@guy de periodieke keuring zal om de 5 jaar moeten dacht ik. En wat die speciale nummerplaten betreft zullen de loonwerkers er mee geduveld zijn: vervoer van producten door hen geoogst=landbouw, producten niet door hen geoogst=transport. Het wordt één grote soep. Ook willen ze de mestvergunning aan de nummerplaat koppelen. Rijden ze achter een vracht mest kunnen ze dan meteen alles zien, van waar het komt, naar waar het moet.
tom 53
@Joop3 ze zeggen nergens dat er een bedrijf is met 45 trekkers, ze bedoelen dat als je het aantal trekkers deelt door het aantal landbouwbedrijven dat het er 45 per bedrijf zouden zijn. ze worden dus niet voor land- of bosbouwdoeleinden gebruikt worden maar wel voor transport.
tom 53
@Snaky Bill inderdaad, ik moet met mijn vrachtwagen ook elk jaar naar de keuring, rij op witte diesel, mijn verzekering is duurder, moet om de 5 jaar een oogtest ondergaan... Heb wel een vrijstelling van tachograaf voor bosbouwdoeleinden.
Snaky Bill
Ja @ Tom 53 het is een punt van over weging de verkeersveiligheid je ziet in Nijkerk trekker met bemesting wagen op z`n kant wat een ravage .
landbouw
Daar staan de grondwerkers weer met al hun spullen. maar als een boer nu in de winter met een grondkar wil gaan rije met zen eigen tractor? dan sta je daar weer...
gertdl
Puur belgis, over 2 jaar de wetgeving vereenvoudigen zodat transport met tractor wel met rode diesel mag, en nu alles weer helemaal omgooien. blijf er maar aan uit kunnen
deutzkatlijk
1 april
mark1997-De meije
Is een plaat waar JOVINK op staat ook goed 😃 want die zit op de claas
guy
@bert8210

zou ik bvb daar dan ook onder vallen? in feite zijn wij geen boeren meer? En is die periodieke keuring al een feit?? of ligt dit nog niet vast?
tom 53
1 april?

landbouwservice.be/NL/index.php/…

Actualiteiten
Oneigenlijk gebruik van landbouwtractoren?
De beroepsfederaties van de transporteurs hebben meermaals de concurrentievervalsing vanwege het zogenaamde oneigenlijk gebruik van landbouwvoertuigen aangeklaagd. De transporteurs voelen zich benadeeld omdat landbouwtrekkers worden aangewend voor het vervoer voor rekening van derden, buiten het kader van landbouwactiviteiten, en dit zonder te voldoen aan de regels die gelden voor het goederenvervoer.

Zo stellen de transportfederaties dat landbouwers en loonwerkers steeds rijden zonder vervoersvergunning (9.000 euro), zonder onderworpen te zijn aan de reglementering inzake rij- en rusttijden, geen tachograaf hebben, niet beschikken over een rijbewijs C, geen bewijs hebben van vakbekwaamheid dat gekoppeld is aan het rijbewijs C, niet onderworpen zijn aan de bepalingen inzake ladingsveiligheid voor de voertuigen van categorie C, gebruik maken van rode diesel en geen eurovignet betalen.

Hierbij een overzicht van de huidige reglementering:

Landbouwwerken
Andere activiteiten (grondverzet, vervoer)
Rijbewijs

Rijbewijs G voor chauffeurs geboren na 1982
Geen rijbewijs voor chauffeurs geboren vóór 1982 Rijbewijs C + E (voor alle chauffeurs)

Tachograaf Niet van toepassing Niet van toepassing
Snelheid Max. 40 km/u + 10 % Max. 40 km/u + 10 %
Diesel
Rode diesel, met vermindering van accijnzen (cfr. landbouw) Rode diesel, zonder vermindering van accijnzen
Vervoersvergunning Niet van toepassing Wel van toepassing
Vakbekwaamheid Niet van toepassing Niet van toepassing
Eurovignet Niet van toepassing Niet van toepassing
Secundair transport Ja Onmogelijk
Keuring landbouwtractor Eenmalige keuring
Eenmalige keuring

Keuring aanhangwagen Eenmalige keuring
Eenmalige keuring

Nummerplaat tractor Gewone nummerplaat Gewone nummerplaat
Nummerplaat aanhangwagen Reproductieplaat voor aanhangwagen Q-plaat voor aanhangwagen

Maximale breedte aanhangwagen Maximum 3 m (aanpassing PVB is mogelijk) Maximum 2,55 m (geen afwijking mogelijk)
Maximale massa aanhangwagen 44 ton
44 ton



Belangrijk is dat de transportfederaties toch ook wel begrip hebben voor de land- of bosbouwactiviteiten die door de loonwerkers worden uitgevoerd. Daar wil men dan ook niet aan komen en de loonwerkers die tractoren gebruiken voor landbouwwerken moeten ook in de toekomst kunnen blijven genieten van de vrijstellingen en het gunstiger regime zoals dat vandaag bestaat.

De overheid wil een duidelijk verschil maken tussen de landbouwtractoren die effectief ingezet worden in de landbouwsector, en de landbouwtractoren die andere niet-landbouwgebonden activiteiten uitvoeren. Veel hangt af van de juiste definitie van landbouwwerken. Op een vergadering op 19 april 2011 kwamen we tot een voorlopige consensus.

Hier vind je nog info (bericht van 16mei2011!)

vilt.be/FOD_Mobiliteit_overweegt_specifieke_tracto…
bert8210
@guyperiodieke keuring zijn ze mee bezig in het parlement, maar we gaan er wss niet onderuit kunnen. Al de mechanisatiebedrijven en importeurs staan er achter, hoe zou dat komen? 😃
Wat jouw trekkers betreft weet ik niet, als je ermee hout voert bvb, is dat niet voor landbouwdoeleinden, dus transport, dus witte diesel, is het hout om een serre of een varkenshok te verwarmen mag het wel met rode.
guy
@bert8210

Kzie alle boeren al terug naar de keuring trekken.. Moest je eens weten hoeveel er hun papieren niet meer vinden?? Ofwel zal het zijn vanaf bouwjaar 1980 ofzo dat ze dat in lassen..

Op witte diesel rij ik nu toch al, is wel duurder, maar scheelt wel een pak in verbruik.
bert8210
@guy des te meer dat de mech bedr er achter staan, worden er weer nieuwe verkocht, en ook wisselstukken denken we maar aan fusees en stuurchapen
guy
@bert8210

Jaja zeg wel, de winkel zal nogal draaien! Mo das toch een heel werk om mee alles naar de keuring te gaan eh
Johndeere6210r
@Snaky Bill

Een gast van 16 mag nu al niet meer in de grond rijden met dumper. Toch in België niet Daar heb je een CE voor nodig en dat is ten vroegste van je 18de. Ik heb de indruk dat ze in Nederland zo streng nog niet zijn. Daar was vorig jaar nog de discussie nog aan de gang of ze eventueel een rijbewijs moesten hebben voor de trekker terwijl dit in België al jaren aan de orde is. En hier wordt dan nog onderscheid gemaakt tussen lanbouwwerken en grond- en afbraakwerken.
Johndeere6210r
@guy

Waarschijnlijk gewoon een onderscheid maken tussen enerzijds landbouwwerken en grond- en afbraakwerken. Die laatste groep zal dan wel op x aantal tijd gekeurd moeten worden.
gertdl
Ik vraag me alleen af wat ze gaan uitvinden van regels voor degene die er tussen zitten zoals ik 😄 geen landbouwer maar wel een trekker die landbouw werkzaamheden doet en geen transport. onder welke categorie gaan ze die zetten.
bert8210
@gertdl wedden dat ze t zelf nog niet weten, eerst de wet, dan kijken welke problemen het geeft en dan een oplossing zoeken 😄
guy
@bert8210 haha ja, das altijd zo he, was met de digitale tacho in camions ook, daar zijn de regels ook al terug op veranderd 😄

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
68
DEELNEMERS
23
WEERGAVES
23