48

Hoe zit het nou met de unimog?

Er is toch allemaal praat overgeweest dat de unimogs niet meer over de weg mogen, en laatste hoorde ik weer van iemand dat het wel gewoon mag.

zou ik hier wat meer uitleg over kunnen krijgen hoe het er nou mee zit.?

Deel dit topic

Reacties

Wat ik weet licht het er aan wat voor keuring je hebt
Zoo lang je maar door de keuring bent tog ????
Hij moet vanaf de fabriek gebouwd zijn met aftakas en hef in richting dan mag je hem verzekeren als landbouw voertuig en dan mag je er mee rijden, maarja dan moet je hem uitsluitend gebruik voor landbouw doeleinden. volgens zit dat zo maar weet nie cker hur zijn zoveel verschillende verhalen over, volgens mij weet de politie het zelf geen eens
Ja en als je een landbouwversie hebt mag je ook maar 25 dacht ik
Ach jonge schaf aan zoon ding.. knoop een driehoek achterop, en gooi m in de landbouwverzekering ken je zo rijden..

kan ook wel met een auto als die schorst, paar versnellingen blokkeren en gas iets minderen.. als ie niet harder gaat dan 60 kun je die ook wel in de landbouwverzekering gooien
Dat had ik ook zo'n auto. eerst begrenst maar dat ging te langzaam 😛 toen alles eraf gegooit. maar toen werd ik aangehouden werd die inbeslag genomen. mog echt niet harder dan 25.

dus toen maar weer begrenst op 25. daarna nog 3 keer aangehouden en elke keer moesten ze ermaar rijden. dus hij mag echt niet harder als 25
Haha kuj noch beter een trekekr hebben die 40 loopt fiat1000 ben nooit aangehouden
Allemaal geruchten. ik heb er zelf ok een, en ik rij der gewoon mee over de weg. ben een keer aangehouden. maar ze waren nog niet op de hoogte wat een unimog was 😛 (ter wel er een stuk of 10 in de buurt rond rijden) maar meestal zijn het geruchten!!!.
Maar als je met een trekker 40 rijdt kun je alsnog aangehouden worden. Met alle voertuigen die zijn verzekerd als landbouwvoertuig mag je niet harder dan 25. Of het nu een unimog of lanz bulldog is. Alleen laat men een trekker die 40 rijdt rijden en wordt je als je met je unimog/auto die als landbouwvoertuig is verzekerd 80 rijdt eerder aangehouden.
In sijsele (be) doet het leger het ook dus ik denk dat het wel mag
Ik heb een unimog en ons pap ook e nwe zijn nog nooit aangehouden (tot nu toe dan hoop ik ook zo tehouden ) en we hebbe er allenbij de roden 3 hoek op hangen en een GV kenteken op zitten en als je een beetje op de snelheid let dan komt het wel goed
gewoon rijden met verstand dan gebeur er ook niks me
Als je officieele papieren nog hebt moet daar officieel : ackerslepper opstaan (duits)
is dat niet zo dan is het officieel een vrachtwagen en mag hij dus eigenlijk de weg niet op als landbouwvoertuig..
Dit komt van het forum van unimog.nl/

Ik ben zo vrij geweest om vandaag nog een bezoekje te brengen aan het politiebureau, waar ik weigerde naar buiten te gaan vóórdat ik antwoord had op al mijn vragen!

Het trekkerrijbewijs:
Dit certificaat van vakbekwaamheid is niet verplicht voor mensen van 16 of 17 jaar die voor de lol op de tractor rijden. Werk je echter in loondienst met de trekker, is dit certificaat wel verplicht voor een 16 of 17 jarige.

De Trekker (of unimog):
Heb je een landbouwvoertuig (als trekker of unimog), dan mag je hiermee gewoon op de openbare weg rijden! Dus niet alleen van huis naar het land, en dan de kortste route. Het is ook toegestaan om bijvoorbeeld bij oma op bezoek te gaan, naar school te rijden, of gewoon naar een treffen.
Het voertuig mag echter niet harder rijden dan 25 km/h. Dat hij niet harder mag kúnnen is een fabeltje. Let wel op: de boetes bij een snelheidsovertreding met een landbouwvoertuig zijn hoger dan bij een personenwagen. (rijd je 50 met je unimog, zit je al tegen een boete van €200,-)

Diesel:
Hoewel dit door velen omstreden wordt, is het tóch toegestaan, om over de openbare weg te rijden met het landbouwvoertuig, op rode diesel. Of zoals oom agent het mij letterlijk vertelde: "Je mag er alles ingooien wat je zelf wilt, rood of wit maakt niet uit". Vanaf nu rijd ik dan ook op rode diesel naar school!

Verzekering:
Je kunt je unimog verzekeren als landbouwvoertuig of als langzaam verkeer-dinges. Bij beiden verzekeringen wordt schade alleen gedekt indien het voertuig niet harder reed dan 25 km/h. Alleen bij een landbouwvoertuig-verzekering, hoeft het voertuig niet verplicht begrenst te zijn (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij). Langzaam verkeer mag niet harder kúnnen dan 25 km/h, en moet dus wel begrenst zijn.

Kort samengevat:
-Een trekkercertificaat is niet verplicht voor plezierritten.
-Met de unimog of tractor mag gewoon op de openbare weg gereden worden, ook voor plezierritten.
-Er mag op de openbare weg gereden worden op rode diesel met een landbouwvoertuig.
-Het landbouwvoertuig mag niet harder rijden van 25 km/h.
-Kijk bij je verzekeringsmaatschappij even na hoe je precies verzekerd bent.

Over het GV-kenteken heb ik niets gevraagd, omdat dat voor mijzelf niet interessant was.
Alle bovenstaande regels gelden in ieder geval bij een unimog zónder kenteken.

Nog vragen? Stel ze gerust, misschien ben iets vergeten neer te zetten!

Hopend dat iedereen nu tevreden is en duidelijkheid heeft,

Groeten!

Magic Bram



P.S. Dit topic heb ik niet geplaatst om een eindeloze discussie te voeren over wat wel en niet mag, maar gewoon om even duidelijk te maken wat de echte regels zijn. Bovenstaand heb ik tenminste precies zo te horen gekregen van de politie!
Da's duidelijk Shrekkie ! :lol:
Kiek, daar heeft iedereen wat aan 😄
Alleen jammer dat die unimogs zo duur zijn. Zeker als je een in goede staat wilt. Of je moet je vader al overtuigen dat hij hem ook af en toe in het weekend mag gebruiken om te schudden ofzo 😛
Anders had ik er ook al wel een ipv een brommer. Je zit droog, rijdt op rode diesel en je gaat voor de "lol" naar school dus geen certificaat nodig.
Wat wil een mens nog meer? 😃
Een trekker die 40 loopt valt tegenwoordig niet zo op meer bij de politie ze weten dat wel en boetes worden er toch niet meer echt voor gegeven, maar unimog val je direct op want je gaat er waarschijndelijk mee naar school dat ligt meestal in wat grotere plaats dus dan valt het cker op en daar kan de politie heel wat aan verdienen omdat ze ook meestal te hard lopen en niet aan de eisen voldoen.
Achjah, die "risico" moet je "durven" nemen, als je graag Unimog wilt rijden 😉 ...
Tja, gast hier uit de buurt heeft hem weggedaan ivm de vele boetes... werd telkens aangehouden en aangehouden en steeds maar weer boetes... :|
Ja ow dat cker, net zo als een opgevoerde brommer, wel een brommer... niet opvoeren is 2 jaar niet geleeft, huh 😃
Iemand moet net weten dat je daar boetes voor kan geven. Als je dan net aldoor door het territorium van brinkhuizen moet heb je een probleempje.
Alleen wel weer gek dat shrekkie iets totaal anders zegt.
Ze weten niet wat ze doen en willen bij de politie ben ik al wel achter...

En wel opvoeren is 3week naar school fietsen ben ik achter gekomen 😃
ALS JE HEM LANDBOUW VERZEKERD HOEF DA TOCH NIE
@shrekkie,

Ik heb er toch mijn twijfels bij.
Een trekker of unimog is een landbouwvoertuig en geen voertuig voor plezierritten of als vervanging voor een auto.
Mischien dat oom agent daar niet op hoeft te letten, maar de douane of belastingdienst waarschijnlijk wel. Dit omdat je geen houderschapsbelasting betaald en geen accijns op de rode diesel. Dit zijn zaken waar de gemiddelde agent niks of weinig van af weet en waarschijnlijk heeft de agent die jou vragen beantwoord heeft vooral de verkeersregels even nagekeken.

Ook verzekeringstechnisch mag een landbouwvoertuig niet voor plezierritten gebruikt worden. afgelopen voorjaar stond er in de boerderij een artikel over carnavalswagens, als je daar een landbouwvoertuig voor gebruikt is ie niet verzekert.

Oom agent controleert bij een ongeval ook enkel of het voertuig uberhaupt een verzekering heeft. De verzekeringsmaatschappij zoekt bij schade wel uit of jij je aan de polisvoorwaarden gehouden hebt.
Toch heeft shrekkie gelijk denk ik. wij rijden ook met busjes en jeeps op landbouwkenteken. je kunt wel harder als 25, maar het mag niet. als ik met een gewone auto op de snelweg 140 rijd kan ik ook een bekeuring krijgen. daarom is het handig om het landbouwvoertuig te bliokkeren. De grotere unimogs 1000 etc. zijn in duitsland gewoon vrachtwagens. dus die moet je ook blokkeren. hier rijden ook boeren met een vrachtauto met vee van A naar B die als landbouwvoertuig geregistreed is. maar wel geblokkeerd, anders ga je toch een keer te hard als je haast hebt, en dan hang je.
@Walker1

Ik haal het ook maar af van het forum van unimog.nl Daar is deze discussie ook ter sprake geweest
Shrekkie over die diesel. dat klopt niet helemaal dat jij met rode diesel plezier ritten mag gaan rijden. (heb ik ooit gelezen op www.unimog.nl al tijd geleden) als jij moet werken met de unimog ( cultivatoren, eggen, ploegen, enzo enzo) mag je op rode diesel rijden (ik weet niet of dat verplicht is) maar als jij voor plezier rond (dus zo gezegt rondjes om de kerk 😛 ) rijd MOET je op witte diesel rond rijden. 😉
Het is in ieder geval allemaal erg onduidelijk en allerlei verschillende wetten en instanties die er mee te maken hebben.
De politie zal het een zorg wezen of je rode of witte diesel stookt, als je jezelf maar aan de verkeersregels houd. De Douane zal het een zorg wezen als je geen voorrang verleent, als je maar de juiste brandstof in de tank hebt.
Voorbeeldje van unimog.nl

Ik heb een boete van 360 euro gehad van de douane omdat ik rooie diesel reej, Ik reej harder als 40 en dan ben je niet met landbouw bezig zeiden ze. Heb wel hef voor en achter en aftakas en alles erop maar dat maakte niks uit.

Sjors Bosmans
@fiatfan

De regels met busjes/jeeps/vrachtwagens veranderen in landbouwvoertuigen zijn ook erg onduidelijk. Hier in de buurt hadden ook paar boeren bij jeeps en busjes hoogste versnellingen geblokeerd, driehoek erop en als landbouwvoertuig verzekerd. Maar de politie heeft daar toch einde aangemaakt. Er zat namelijk geen hef, hydrauliek en aftakas op en dan is het geen landbouwvoertuig.
een loonwerker hier in de buurt heeft ooit eens paar dikke bekeuringen van douane gehad omdat ze met oude magirus kippers die ook als landbouwvoertuig verzekerd waren (en ook versnellingen geblokeerd) rondreden met rode diesel.
Ja ik weet het van de diesel. Dat is ook juist het kromme. Niemand kan precies zeggen wat de regels zijn omtrent een Unimog. En waarom? Omdat een Unimog een zwart gat is binnen de regels en wetten van de overheid. Ze weten zelf niet hoe of waar ze hem moeten indelen
Die loonwerker heeft dat toen ook nog voor laten komen, maar verloren. volgens de rechter kwam hij met enkel boete voor rode diesel nog goed weg, want het was ook nog een economisch delict. behalve goedkopere diesel hoeven die landbouw vrachtwagens ook niet apk gekeurd te zijn, chauffeur hoeft geen rijbewijs C en zo te hebben en nog wat dingen.
Ja ja het is wat, maar ieder jaar dat je ermee weg bent is er weer een. maar omdat het een beetje een grijs gebied is, is het wel leuk, want de meeste politiemensen weten het ook niet en laten je je gang maar gaan. (tenminste hier wel)
Ik heb pas rdw gebeld en dat kenteken op landbouwvoertuigen dat duurden nog wel een aantal jaren zijde ze dus daar hoef je je ook geen zorgen meer over te maken.
Ik ken een jongen die aangehouden werd met een mog, hij mocht zo weer doorrijden, 17 jaar zonder trekkercertivicaat! alleen omdat bij de politie het begrip unimog onduidelijk is. ze wisten niet waar het onder valt. een trekker of vrachtwagentje!
Ik was toen ok aangehouden met de unimog, kwam gelukkig kruispunt 😃. ze wisten niet wat een unimog was (ter wel der hier stuk of 10 rond rijden) en ze wisten niet wat een GV kenteken was!!!! 😛. nou als je dat niet weet. 😉
Moet je TFer: geert-deutz vragen over unimog en douanen. die is daar door aangehouden. die hebben dat ding daar destijds getest en zo 😉
Klopt ik ben 3 maanden terug aangehouden door de douane met de mog421 toen we in de pauze van school naar de mac donnelds gereden waren voor een bigmac :lol:

die hebben er allemaal foto's van staan te knippen (geen hef of aftakas) en monsters uit de tank genomen (rode diesel natuurlijk)
ook moesten ze achter mij aanrijden om de snelheid te testen, maar gelukkig stond de handrem er nog op en kwam hij niet bove de 50 kilometer per uur uit, ik zou er nog wat van horen zijde ze, nog nix van gehoord.

gr Geert
Wat voor verzekering heb je voor een unimog nodig als partucilier
Landbouwverzekering
Bij de verzekering zegen ze dat dat aleen kan als je hem daar ook voor gebruik
Je kan ehm ook als old-timer laten verzekeren mits ie 25 jaar of ouder is. Dan moet je wel witte diesel tanken. 😉
Is geen andere manier
bva-auctions.com/auction/lot/…
Type klopt niet, het is misschien wel een 1500.
Iig een 6 pitter.
Je moet onderscheid maken tussen landbouwvoertuigen en voertuigen met een beperkte sneheid.
Om de Unimog als landbouwvoertuig te kunnen gebruiken moet hij een hef/aftakas hebben. Hij mag dan sneller dan 25 kunnen, maar je mag niet sneller.
Heeft hij geen hef/aftakas, dan kan hij als voertuig met beperkte snelheid beschouwd worden, maar dan mag hij niet sneller kunnen als 25.
Je kunt hem gewoon als tractor verzekeren en met of zonder GV kenteken rondrijden maar het moet wel een agrarische uitvoering zijn.

maar geen een politie agent die nou echt weet hoe het zit volgens mij. als je vangmuil hebt en hydrauliek is het goed maar daar letten ze niet eens op.
Je kan er zeker geen oude kunstmeststrooier achter hangen als je naar school rijd, en dan zegge dat je bezig bent voor agrarische doeleinden 😃
Ze kunne doen wa ze wille maar officieel kunne ze je t niet verbiede om met unimog rond te rijde! maar de politie zelf weet niet wat het is en doen al-tijd moeilijk
Je kunt er gewoon mee rondrijden en de politie controleerd er niet echt op
maar als jij een ongeluk maakt dan zit jij in de neste want je hebt geen goede verzekering of je eraan gehouden. dus daar zit ik ook al de hele tijd mee

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
161