Hoe zit het nou met de unimog?
Er is toch allemaal praat overgeweest dat de unimogs niet meer over de weg mogen, en laatste hoorde ik weer van iemand dat het wel gewoon mag.
zou ik hier wat meer uitleg over kunnen krijgen hoe het er nou mee zit.?
zou ik hier wat meer uitleg over kunnen krijgen hoe het er nou mee zit.?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
kan ook wel met een auto als die schorst, paar versnellingen blokkeren en gas iets minderen.. als ie niet harder gaat dan 60 kun je die ook wel in de landbouwverzekering gooien
dus toen maar weer begrenst op 25. daarna nog 3 keer aangehouden en elke keer moesten ze ermaar rijden. dus hij mag echt niet harder als 25
gewoon rijden met verstand dan gebeur er ook niks me
is dat niet zo dan is het officieel een vrachtwagen en mag hij dus eigenlijk de weg niet op als landbouwvoertuig..
Ik ben zo vrij geweest om vandaag nog een bezoekje te brengen aan het politiebureau, waar ik weigerde naar buiten te gaan vóórdat ik antwoord had op al mijn vragen!
Het trekkerrijbewijs:
Dit certificaat van vakbekwaamheid is niet verplicht voor mensen van 16 of 17 jaar die voor de lol op de tractor rijden. Werk je echter in loondienst met de trekker, is dit certificaat wel verplicht voor een 16 of 17 jarige.
De Trekker (of unimog):
Heb je een landbouwvoertuig (als trekker of unimog), dan mag je hiermee gewoon op de openbare weg rijden! Dus niet alleen van huis naar het land, en dan de kortste route. Het is ook toegestaan om bijvoorbeeld bij oma op bezoek te gaan, naar school te rijden, of gewoon naar een treffen.
Het voertuig mag echter niet harder rijden dan 25 km/h. Dat hij niet harder mag kúnnen is een fabeltje. Let wel op: de boetes bij een snelheidsovertreding met een landbouwvoertuig zijn hoger dan bij een personenwagen. (rijd je 50 met je unimog, zit je al tegen een boete van €200,-)
Diesel:
Hoewel dit door velen omstreden wordt, is het tóch toegestaan, om over de openbare weg te rijden met het landbouwvoertuig, op rode diesel. Of zoals oom agent het mij letterlijk vertelde: "Je mag er alles ingooien wat je zelf wilt, rood of wit maakt niet uit". Vanaf nu rijd ik dan ook op rode diesel naar school!
Verzekering:
Je kunt je unimog verzekeren als landbouwvoertuig of als langzaam verkeer-dinges. Bij beiden verzekeringen wordt schade alleen gedekt indien het voertuig niet harder reed dan 25 km/h. Alleen bij een landbouwvoertuig-verzekering, hoeft het voertuig niet verplicht begrenst te zijn (afhankelijk van de verzekeringsmaatschappij). Langzaam verkeer mag niet harder kúnnen dan 25 km/h, en moet dus wel begrenst zijn.
Kort samengevat:
-Een trekkercertificaat is niet verplicht voor plezierritten.
-Met de unimog of tractor mag gewoon op de openbare weg gereden worden, ook voor plezierritten.
-Er mag op de openbare weg gereden worden op rode diesel met een landbouwvoertuig.
-Het landbouwvoertuig mag niet harder rijden van 25 km/h.
-Kijk bij je verzekeringsmaatschappij even na hoe je precies verzekerd bent.
Over het GV-kenteken heb ik niets gevraagd, omdat dat voor mijzelf niet interessant was.
Alle bovenstaande regels gelden in ieder geval bij een unimog zónder kenteken.
Nog vragen? Stel ze gerust, misschien ben iets vergeten neer te zetten!
Hopend dat iedereen nu tevreden is en duidelijkheid heeft,
Groeten!
Magic Bram
P.S. Dit topic heb ik niet geplaatst om een eindeloze discussie te voeren over wat wel en niet mag, maar gewoon om even duidelijk te maken wat de echte regels zijn. Bovenstaand heb ik tenminste precies zo te horen gekregen van de politie!
Anders had ik er ook al wel een ipv een brommer. Je zit droog, rijdt op rode diesel en je gaat voor de "lol" naar school dus geen certificaat nodig.
Wat wil een mens nog meer?
Alleen wel weer gek dat shrekkie iets totaal anders zegt.
Ze weten niet wat ze doen en willen bij de politie ben ik al wel achter...
En wel opvoeren is 3week naar school fietsen ben ik achter gekomen
Ik heb er toch mijn twijfels bij.
Een trekker of unimog is een landbouwvoertuig en geen voertuig voor plezierritten of als vervanging voor een auto.
Mischien dat oom agent daar niet op hoeft te letten, maar de douane of belastingdienst waarschijnlijk wel. Dit omdat je geen houderschapsbelasting betaald en geen accijns op de rode diesel. Dit zijn zaken waar de gemiddelde agent niks of weinig van af weet en waarschijnlijk heeft de agent die jou vragen beantwoord heeft vooral de verkeersregels even nagekeken.
Ook verzekeringstechnisch mag een landbouwvoertuig niet voor plezierritten gebruikt worden. afgelopen voorjaar stond er in de boerderij een artikel over carnavalswagens, als je daar een landbouwvoertuig voor gebruikt is ie niet verzekert.
Oom agent controleert bij een ongeval ook enkel of het voertuig uberhaupt een verzekering heeft. De verzekeringsmaatschappij zoekt bij schade wel uit of jij je aan de polisvoorwaarden gehouden hebt.
Ik haal het ook maar af van het forum van unimog.nl Daar is deze discussie ook ter sprake geweest
De politie zal het een zorg wezen of je rode of witte diesel stookt, als je jezelf maar aan de verkeersregels houd. De Douane zal het een zorg wezen als je geen voorrang verleent, als je maar de juiste brandstof in de tank hebt.
Ik heb een boete van 360 euro gehad van de douane omdat ik rooie diesel reej, Ik reej harder als 40 en dan ben je niet met landbouw bezig zeiden ze. Heb wel hef voor en achter en aftakas en alles erop maar dat maakte niks uit.
Sjors Bosmans
De regels met busjes/jeeps/vrachtwagens veranderen in landbouwvoertuigen zijn ook erg onduidelijk. Hier in de buurt hadden ook paar boeren bij jeeps en busjes hoogste versnellingen geblokeerd, driehoek erop en als landbouwvoertuig verzekerd. Maar de politie heeft daar toch einde aangemaakt. Er zat namelijk geen hef, hydrauliek en aftakas op en dan is het geen landbouwvoertuig.
een loonwerker hier in de buurt heeft ooit eens paar dikke bekeuringen van douane gehad omdat ze met oude magirus kippers die ook als landbouwvoertuig verzekerd waren (en ook versnellingen geblokeerd) rondreden met rode diesel.
die hebben er allemaal foto's van staan te knippen (geen hef of aftakas) en monsters uit de tank genomen (rode diesel natuurlijk)
ook moesten ze achter mij aanrijden om de snelheid te testen, maar gelukkig stond de handrem er nog op en kwam hij niet bove de 50 kilometer per uur uit, ik zou er nog wat van horen zijde ze, nog nix van gehoord.
gr Geert
Type klopt niet, het is misschien wel een 1500.
Iig een 6 pitter.
Om de Unimog als landbouwvoertuig te kunnen gebruiken moet hij een hef/aftakas hebben. Hij mag dan sneller dan 25 kunnen, maar je mag niet sneller.
Heeft hij geen hef/aftakas, dan kan hij als voertuig met beperkte snelheid beschouwd worden, maar dan mag hij niet sneller kunnen als 25.
maar geen een politie agent die nou echt weet hoe het zit volgens mij. als je vangmuil hebt en hydrauliek is het goed maar daar letten ze niet eens op.
maar als jij een ongeluk maakt dan zit jij in de neste want je hebt geen goede verzekering of je eraan gehouden. dus daar zit ik ook al de hele tijd mee