Hoi ik heb een vraag over mijn brandstofpomp hij lekt
hij lekt bij de foto (bij de pijl zie lees meer)
wat kan ik hier aan doen of hoe moet ik dit maken.
of wie heeft een tekening uit een werkplaats boek zo dat ik kan zien wat er kapot is of hoe ik deze los moet halen
(foto is gebruikt van stokkingdiesel.nl/dieselservice/nl/…)
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Fendt 306 LSX ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Daarna kun je er wat motorolie in doen en dan weer op niveau brengen, en eventueel nog een keer herhalen.
Intern lekt er namelijk wat brandstof in de oliekamer van de pomp, maar deze kamer heeft geen aftapplug.
Dat die afdichting lekt is natuurlijk niet goed, maar waarschijnlijk is het zo te ondervangen
Komt omdat je geen verstand van inspuitpompen hebt, maar het verhaal klopt.
Nu moet je echter om de 50 uur bij een Fendt-brandstofpomp de smeerolie verversen/aanvullen (niet schrikken hoor, er zijn meer Fendten waar het nog nooit gebeurd is dan waarbij dit wel ieder 50 uur gedaan is).
Hiervoor moet je het schroefje welke aan de rechterzijkant van de pomp op dat 'vierkante plaatje', op ongeveer 5 cm van de bodem zit iets losdraaien. De óvertollige diesel-/smeerolie stroomt er vervolgens uit.
Dan draai je de ontluchtingsdop ( op de plek van de rode dop op jouw foto) eraf en giet (langzaam) ongeveer 0,25 liter motorolie in de brandstofpomp. Met het ingieten van de olie wordt tevens de overtollige diesel uit het cartertje van de brandstopomp gestuwd. Je ziet dit uitstromen langs het losse boutje aan de zijkant. Op een gegeven moment houdt dit op (de motorolie die je er ingiet is te dik om langs dit losse boutje uit te stromen) en kun je het boutje weer vastdraaien en de ontluchtingsdop er weer opdraaien.
Zoals reeds is genoemd (Ramrod) zal door (normale) inwendige lekkage het vloeistofniveau in de brandstofpomp weer stijgen. Het mag niet zo zijn dat na enkele draaiuren er al weer lekkage optreed bij het dopje. Maar na 50 draaiuren ( de 'voorgeschreven' verversingstermijn) is het geen probleem.
De ""truc" is, dat dieselolie drijft op motorolie. De motorolie die je er ingiet zakt dus naar de bodem en stuwt de dieselolie (welke vermengd is met de olie die er de vorige keer in is gegoten) omhoog. Het "oude" diesel/oliemengsel is dunvloeibaar genoeg om langs het losgedraaide schroefje uit te stromen. Zodra dat de nieuwe olie het peilschroefje heeft bereikt dan stopt het uitstromen. De nieuwe olie is namelijk te dik om langs het losse schroefje te stromen.
Je kunt het schroefje er overigens ook gerust helemaal uitdraaien. Op een gegeven moment zie je wel dat het pure olie is die uitstroomt. Dan doe je het schroefje er weer vast in.