Illustratie van:

David Brown 990 - motorrevisie

Beste mensen,
Wij hebben een bepaalde voorliefde voor het merk David Brown. Dit is historisch gegroeid. Doch dat alles uitleggen, zou ons veel te ver van de essentie van het probleem brengen. Welnu, op het bedrijf hebben wij nu een 6-tal David Browns aan het werk. Wanneer dat nodig mocht blijken doen we – vnl. in de winter – een volledige (motor)revisie van onze machines. We hebben dus op dit vlak al een klein beetje ervaring. Zo zijn we recent begonnen aan een complete motorrevisie van onze (tweede) 990 Selectamatic. We hadden de cilinderbussen uit het motorblok geperst om er nieuwe in te plaatsen. Toen we bij een voormalig dealer van David Brown kwamen, om onderdelen te bestellen, vertelden die ons, dat indien we de bussen uit het blok hadden geperst, het blok wellicht was gescheurd. De bussen zouden na al die jaren zo vast zitten dat ze er niet uit zijn te krijgen. We hebben de dealer laten kijken, en het blok bleek op 4 plaatsen – waar de voering tussen de bussen het dunst is – gebarsten. De dealer maande ons aan nooit meer de bussen van een David Brown uit het blok halen. We zijn op zoek gegaan naar een ander blok en gevonden. Nu durven we deze bussen natuurlijk niet meer uitpersen. Nu hebben we het voornemen om de bussen, terwijl ze nog in het blok zitten, te laten honen en enkel nieuwe zuigers en zuigerveren plaatsen. Maar het revisiebedrijf dat de bussen gaat honen vertelde ons dat de o-ringen op de bussen ook kunnen verharden en dat er alsdan water bij de olie kan komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand ons hier wat meer uitleg over verschaffen? Alvast bedankt alle relevante informatie.

Deel dit topic

Reacties

RubenSiebkes
Een selecamatic heeft vaste bussen, die zullen dus nooit lekken...
DBRaymond
@RubenSiebkes : Vooreerst bedankt voor de info. Maar de bussen van onze twee DB's 990 Selectamatics, met AD4.47 motor, kunnen wel degelijk uit het blok.
In de handel bestaan ook nieuwe bussen voor dat type motor. Ga bijvoorbeeld eens naar de website van Agriline (agrilineproducts.com/partscatalogue/…).
Echter het probleem is dat wanneer je de bussen uit het blok haalt, het blok 9 kansen van de 10 gescheurd is. We hebben het zelf meegemaakt...
Wimsumar
Beste DBRaymond: De scheuren in het blok kunnen er misschien al vanaf nieuw inzitten of was duidelijk te zien dat het verse breuken zijn?
DBRaymond
@Wimsumar : Neen, de scheuren waren niet duidelijk te zien. Wij hebben ze tot op heden niet gezien! Maar de dealer heeft ons dat zo meegedeeld, en wij zijn wellicht nog heel brave mensen, en hebben de man op zijn woord gelooft. We hebben hem zelfs nog betaald om de scheuren vast te stellen. Maar wat jij zegt Wimsumar zou wel eens zeer goed mogelijk kunnen zijn. De scheuren zouden zijn ontstaan tussen de bussen waar het materiaal van het blok dun is en bijgevolg zo hard als glas en het blok zou aldaar bij de minste slag breken...
Graag jullie feedback
Wimsumar
Beste
Quote @DBRaymond:
De scheuren zouden zijn ontstaan tussen de bussen waar het materiaal van het blok dun is en bijgevolg zo hard als glas en zou bij de minste slag breken...

Kijk, op die plekken reageert het materiaal heel anders (met betrekking tot opwarmen/afkoelen) dan de dikkere delen van het blok. Vandaar dat ik het mogelijk acht dat die scheuren er altijd al in hebben gezeten.
Wat de sterkte van het blok betreft hoef je denk ik niet bang te zijn voor deze scheurtjes op die plekken. Ook de vorm zal er niet door veranderd zijn. Lastig is dat je nu van deze complicatie afweet. 😞
DBRaymond
Dit is inderdaad een zeer vervelende zaak. En indien de scheuren nu geen invloed zouden hebben op de goede werking van de motor, hebben we ook nog een schade ten belope van 750 EUR, want dat is de prijs dewelke we betaalden voor het nieuwe blok... Dus, we zullen er maar vanuit gaan dat de dealer gelijk heeft, en dat het blok goed is om naar de schroothandelaar te brengen. Maar wat doen we dan nu met het nieuwe blok, laten we daar de bussen op een professionele wijze uithalen, en plaatsen we nieuwe bussen, of laten we de bussen zitten en laten we de bussen honen? En welke invloed heeft het feit dat de o-ringen (ringen die onderaan op de cilinderbussen zitten) inderdaad verhard zijn op de werking van de motor?
Graag jullie feedback.
ADB996
Er komt water bij de olie, hij gooit de overvoed van water en olie uit de pijl stok, de kans is dat je hem verliest.
de smering word minder, als hij helemaal hard is, zuipt hij water. ik heb het ook met mijn trekker, is ook een david maar dan een 950. dus heeft wel degelijk invloed 😉
RubenSiebkes
@DBRaymond dat zijn liners, die kun je ook krijgen voor een 3.6 liter blok, maar dan is het volgens mij de bedoeling om je blok op te kotteren, en dan een liner er in te zetten.
Wimsumar
Beste DBRaymond: Voor het demonteren van de oude bussen kun je, denk ik, er eerst een las in leggen. Met het afkoelen van de las krimpt de bus mee en komt losser te zitten.
DBRaymond
@RubenSiebkes : Bedankt voor de info. Maar kijk dan ook eens naar volgende link : trekker-onderdelen.nl/page9.php/…
Hier gaat het volgens ons toch wel degelijk om cilinderbussen. We zijn bang dat, indien we de bussen enkel laten honen (terwijl ze in het blok blijven zitten), we binnen afzienbare tijd problemen krijgen, omdat de o-ringen verhard zijn en water bij de olie komt enz... Of zien wij dat verkeerd?
DBRaymond
Beste Wimsumar : indien we beslissen om de bussen te vervangen, gaan we die toch laten uittrekken in een revisiebedrijf. We gaan dus niet opnieuw het risico lopen om het blok om zeep te helpen...
Wimsumar
Beste
Quote @DBRaymond:
t opnieuw het risico

Ja, je hebt gelijk. Voor hun een routineklusje welke geen fortuin hoeft te kosten. 😉
fendt2
Als een motor vaak te warm is geweest is de kans op lekke O-ringen groter. Indien de motor goed is en nooit te warm is geweest. Lijkt mij het risico van lekke o ringen niet groot.
DBRaymond
@Wimsumar : uit je antwoord kunnen we opmaken dat het inderdaad beter is om nieuwe cilinderbussen te plaatsen.
Zelf denken we ook dat we hiermede in de toekomst veel problemen gaan voorkomen : water bij de olie enz...
Eens te meer omdat het hier toch gaat om een volledige motorrevisie inclusief krukas enz... Bovendien bedraagt de prijs voor het honen 15 EUR per bus tegen 48,5 EUR voor een nieuwe bus. Dit maakt een verschil van 33,5 EUR per bus!!
En dit werk gaan we zoals Wimsumar reeds heeft aangegeven uitbesteden aan een revisiebedrijf.

@fendt2 : aangezien we het motorblok welk we nu hebben niet kennen (zie inleiding optiek), kunnen we dus niet zeggen of het blok al dan niet warm is geweest. Het zal altijd een gok zijn. En aangezien we al niet veel geluk hebben... denken we dat we nu, nu het motorblok volledig open is, van deze gelegenheid gebruik moeten maken om ook nieuwe bussen te steken. En zoals hierboven reeds aangegeven gaat het om slechts 134 EUR + nog wat uurloon om de bussen uit en in te bouwen.

En als dat alles achter de rug is, werken we gerust met deze machine. Anders zal het toch altijd zijn van : hadden we maar... enz...

Dit is onze mening.
RubenSiebkes
@DBRaymond daar gaat het idd om natte bussen, maar die zijn voor in de implematics, dat zijn de rode david browns, witte heb ik nooit gezien met losse bussen... mischien de aller aller eerste maar lijkt mij sterk .
DBRaymond
@Ruben Siebkes : maar het zijn ook natte bussen. Het gaat hier om een DB 990 Selectamatic met motor AD4.47. Dit betreft dezelfde motor dan dewelke in de Implematics ligt... Het zijn dus wel degelijke natte bussen!! In de latere types steken inderdaad droge bussen. Indien je nog enige informatie of goede raad mocht hebben, graag. Alvast bedankt!
RubenSiebkes
@DBRaymond Heb je ook een foto van een van de bussen die je er uit hebt gehaald ? of de binnenkant van het blok. Ik ben wel benieuwd. Ik heb nog in de onderdelen lijst gekeken, zie wel dat er types zijn met een losse ring boven de bus. Maar natte bussen zie ik alleen bij de implematic series. Wellicht heb je dan 1 van de eerste witte...
DBRaymond
@RubenSiebkes : indien je dat wenst kan ik je gerust fotomateriaal bezorgen, zonder enig probleem. Dit kan reeds vandaag nog. Alleen weet ik niet hoe ik hier foto's kan uploaden? Ten gronde : zoals gezegd gaat het hier om een van de eerste trekkers van dat soort type David Brown. En ook zoals gezegd ligt in dat type David Brown nog een motor van de Implematic. En die heeft hoe dan ook natte bussen. Het betreft het type met bruine motor en witte carrosserie...
RubenSiebkes
@DBRaymond ik geloof je ook, zo zijn er ook witte 880's met een 4 cil ,zijn ook de aller eerste. Foto's uploaden gaat als volg, klik boven aan op het vakje foto's rechts boven in het scherm staat foto's uploaden, even merk en type selecteren, en dan 1 pagina verder de foto browsen van af je pc. Mischien heb je wel meer foto's van je trekkers, ben benieuwd wat je allemaal hebt 😄
DieterL
@ Ruben / DBRaymond,
Klopt idd. een 4.47 motor is een motor met natte bussen, is de eerste 990 motor / cross flow motor. Deze lag in de rode 990 implematic en de 1e serie witte 990's.

Bij het uitpersen / slaan van de bussen is de kans aanwezig dat de bruggen tussen de bussen scheuren, is ons ook al gebeurd, heb nog wel een blok staan met kapotte bruggen erin. (Aldoende leert men 😄 )

Heb het later nog niet geprobeerd, maar de kenners geven idd. de tip om een las aan de binnenkant van de bus te leggen aan de onderkant van de bus ter hoogte waar deze in het blok vast zit. Sommigen slijpen de bus ook nog in, maar dit moet zorgvuldig gebeuren, anders slijp je in het blok zelf. Alles is om de spanning / klemkracht tussen de bus en het blok te verminderen

Hoor graag hoe het verder gaat.
P.s. ben zelf nog op zoek naar een 4/55 motor, mocht je nog wat weten...
DBRaymond
@DieterL : Bedankt voor deze informatie; deze is zeer bruikbaar. We gaan hoe dan ook het revisiebedrijf hierbij betrekken (er is een spreekwoord welk zegt : een ezel stoot zich geen tweemaal aan dezelfde steen...). We komen hier zeker nog op terug. Bedankt en tot dan.
jan-docter
@DieterL Jouw verhaal klopt helemaal De witte 990 tot bouwjaar 1968 had de oude implematic motor AD4/47 3.0L .Daarna kwam de AD4/49 motor 3.2L
jan-docter
@DBRaymond Is die 990 een 6 of een 12 speed en weet je het serie nummer ook,ik kan laten uitzoeken op de dag nauwkeurig wanneer ze gebouwd is
paulusmahandel
Jan-docter, zoals ons door diverse (ex)david brown dealers en revisiebedrijven is afgeraden, pers nooit cilinders eruit van een david brown.
We hebben diverse david browns gereviseerd, en nog nooit scheuren gezien waar dan ook inwendig, terwijl dit na cilinder uitpersen wel het geval was.
Is er om wat van reden ook een o-ring lek, zul je wel moeten.
Maar laat het dan door een erkent revisiebedrijf doen
jan-docter
@paulusmahandel Ik reageerde op de discussie van welke type 990 wel vaste bussen heeft en welke niet.Voor de vaste bussen moet je sowieso naar een bedrijf met een pers.Voor de losse bussen hoeft dat niet noodzakelijk te zijn.
Een hobbyist gaat nu eenmaal niet gauw naar een revisiebedrijf heen,vanwege zijn hobby, en de kosten een beetje binnen de perken te houden.
Maar als je het niet kan of weet is een revisiebedrijf zeker een aanrader.
De AD4/55 motor heeft in ieder geval vaste bussen.
die vindt je o.a in de 1200/10/12 en de 995/6.De AD4/49 (late 990) heeft ook vaste bussen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
25
DEELNEMERS
8
WEERGAVES
23