Beste mensen,
Wij hebben een bepaalde voorliefde voor het merk David Brown. Dit is historisch gegroeid. Doch dat alles uitleggen, zou ons veel te ver van de essentie van het probleem brengen. Welnu, op het bedrijf hebben wij nu een 6-tal David Browns aan het werk. Wanneer dat nodig mocht blijken doen we – vnl. in de winter – een volledige (motor)revisie van onze machines. We hebben dus op dit vlak al een klein beetje ervaring. Zo zijn we recent begonnen aan een complete motorrevisie van onze (tweede) 990 Selectamatic. We hadden de cilinderbussen uit het motorblok geperst om er nieuwe in te plaatsen. Toen we bij een voormalig dealer van David Brown kwamen, om onderdelen te bestellen, vertelden die ons, dat indien we de bussen uit het blok hadden geperst, het blok wellicht was gescheurd. De bussen zouden na al die jaren zo vast zitten dat ze er niet uit zijn te krijgen. We hebben de dealer laten kijken, en het blok bleek op 4 plaatsen – waar de voering tussen de bussen het dunst is – gebarsten. De dealer maande ons aan nooit meer de bussen van een David Brown uit het blok halen. We zijn op zoek gegaan naar een ander blok en gevonden. Nu durven we deze bussen natuurlijk niet meer uitpersen. Nu hebben we het voornemen om de bussen, terwijl ze nog in het blok zitten, te laten honen en enkel nieuwe zuigers en zuigerveren plaatsen. Maar het revisiebedrijf dat de bussen gaat honen vertelde ons dat de o-ringen op de bussen ook kunnen verharden en dat er alsdan water bij de olie kan komen. Heeft iemand hier ervaring mee? Of kan iemand ons hier wat meer uitleg over verschaffen? Alvast bedankt alle relevante informatie.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de David Brown 990 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
In de handel bestaan ook nieuwe bussen voor dat type motor. Ga bijvoorbeeld eens naar de website van Agriline (agrilineproducts.com/partscatalogue/…).
Echter het probleem is dat wanneer je de bussen uit het blok haalt, het blok 9 kansen van de 10 gescheurd is. We hebben het zelf meegemaakt...
Graag jullie feedback
Kijk, op die plekken reageert het materiaal heel anders (met betrekking tot opwarmen/afkoelen) dan de dikkere delen van het blok. Vandaar dat ik het mogelijk acht dat die scheuren er altijd al in hebben gezeten.
Wat de sterkte van het blok betreft hoef je denk ik niet bang te zijn voor deze scheurtjes op die plekken. Ook de vorm zal er niet door veranderd zijn. Lastig is dat je nu van deze complicatie afweet.
Graag jullie feedback.
de smering word minder, als hij helemaal hard is, zuipt hij water. ik heb het ook met mijn trekker, is ook een david maar dan een 950. dus heeft wel degelijk invloed
Hier gaat het volgens ons toch wel degelijk om cilinderbussen. We zijn bang dat, indien we de bussen enkel laten honen (terwijl ze in het blok blijven zitten), we binnen afzienbare tijd problemen krijgen, omdat de o-ringen verhard zijn en water bij de olie komt enz... Of zien wij dat verkeerd?
Ja, je hebt gelijk. Voor hun een routineklusje welke geen fortuin hoeft te kosten.
Zelf denken we ook dat we hiermede in de toekomst veel problemen gaan voorkomen : water bij de olie enz...
Eens te meer omdat het hier toch gaat om een volledige motorrevisie inclusief krukas enz... Bovendien bedraagt de prijs voor het honen 15 EUR per bus tegen 48,5 EUR voor een nieuwe bus. Dit maakt een verschil van 33,5 EUR per bus!!
En dit werk gaan we zoals Wimsumar reeds heeft aangegeven uitbesteden aan een revisiebedrijf.
@fendt2 : aangezien we het motorblok welk we nu hebben niet kennen (zie inleiding optiek), kunnen we dus niet zeggen of het blok al dan niet warm is geweest. Het zal altijd een gok zijn. En aangezien we al niet veel geluk hebben... denken we dat we nu, nu het motorblok volledig open is, van deze gelegenheid gebruik moeten maken om ook nieuwe bussen te steken. En zoals hierboven reeds aangegeven gaat het om slechts 134 EUR + nog wat uurloon om de bussen uit en in te bouwen.
En als dat alles achter de rug is, werken we gerust met deze machine. Anders zal het toch altijd zijn van : hadden we maar... enz...
Dit is onze mening.
Klopt idd. een 4.47 motor is een motor met natte bussen, is de eerste 990 motor / cross flow motor. Deze lag in de rode 990 implematic en de 1e serie witte 990's.
Bij het uitpersen / slaan van de bussen is de kans aanwezig dat de bruggen tussen de bussen scheuren, is ons ook al gebeurd, heb nog wel een blok staan met kapotte bruggen erin. (Aldoende leert men )
Heb het later nog niet geprobeerd, maar de kenners geven idd. de tip om een las aan de binnenkant van de bus te leggen aan de onderkant van de bus ter hoogte waar deze in het blok vast zit. Sommigen slijpen de bus ook nog in, maar dit moet zorgvuldig gebeuren, anders slijp je in het blok zelf. Alles is om de spanning / klemkracht tussen de bus en het blok te verminderen
Hoor graag hoe het verder gaat.
P.s. ben zelf nog op zoek naar een 4/55 motor, mocht je nog wat weten...
We hebben diverse david browns gereviseerd, en nog nooit scheuren gezien waar dan ook inwendig, terwijl dit na cilinder uitpersen wel het geval was.
Is er om wat van reden ook een o-ring lek, zul je wel moeten.
Maar laat het dan door een erkent revisiebedrijf doen
Een hobbyist gaat nu eenmaal niet gauw naar een revisiebedrijf heen,vanwege zijn hobby, en de kosten een beetje binnen de perken te houden.
Maar als je het niet kan of weet is een revisiebedrijf zeker een aanrader.
De AD4/55 motor heeft in ieder geval vaste bussen.
die vindt je o.a in de 1200/10/12 en de 995/6.De AD4/49 (late 990) heeft ook vaste bussen.