Illustratie van:

Fordson Dexta - Thermostaat werkt niet?

Hallo,

Een jaar terug raakte de trekker telkens over-verhit.
Eerst dacht ik dat het de pomp was, maar toen ik de thermostaat had verwijderd en alles weer had gemonteerd koelde hij wel.
Nu een paar maanden terug een nieuwe thermostaat gekocht, die zette ik er gister in maar ook toen raakte de trekker weer over-verhit.
Nu heb ik net de thermostaat weer uit de trekker gehaald en in kokend water gehouden, maar toen ging hij niet open..

Moet een thermostaat een of andere waterdruk hebben voordat hij open gaat, is er iets dat ik niet weet, of heb ik gewoon een miskoop??

Bedankt alvast 😉

Deel dit topic

Reacties

mikejd
Dan denk ik dat het een miskoop was waar heb je deze thermostaat gehaald? haal deze gewoon bij een lmb normaal moet deze los gaan bij ongvr 85 tot 93 graden daar tussen
johan101
Normaal moet een thermostaat ook open gaan in warm water
staat als het goed is bij welke temperatuur bv 80graden.
jelledexta
@mikejd
gekocht bij histoparts
wel raar eigenlijk, ik bedoel, het is puur mechanisch, dus dat ken toch niet kapot zijn als het nieuw is?
mikejd
@jelledexta dat is het idd maar er kan wel een keer un slechte tussen zitten
jelledexta
@mikejd ja zal je net zien, en dat is nu al het 2e onderdeel van histoparts dat vrot is
mikejd
@jelledexta gewoon even langs un lmb gaan als je hem daar haalt en hij functioneerd niet kun je hem vaak zo terug brengen
dalton
Het kan ook zijn dat je radiateur zijn overtollige druk niet kwijt kan. Er zit een klein gaatje in je radiator dop/ Of veer die openspringt als de druk toeneemt door temperatuurverschillen. Daardoor roteert je water niet goed of helemaal niet. Waardoor je motor ook oververhit kan raken. Heb ik ook ooit gehad met een trekker.
basia
@jelledexta

Had ik een keer met een temperatuurmeter ; even gebeld en ze sturen een nieuwe . ( Een deel van de oude opgestuurd )
mauricedexta
@jelledexta die dingen van histoparts zijn wel goed, heb recent ook z'n thermostaat gekocht en vervangen, werkt nog steeds goed....
jelledexta
@dalton maar als ik hem in kokend water legt gaat hij niet open, dus ligt het toch zeker aan de thermostaat?
jelledexta
@basia
@mauricedexta
Ik had pas een gescheurd rubber voor de lampen op de spatborden. Ik was er van overtuigd dat hij al kapot was voor ik hem er op wilden zetten, daar werd toch nog knap moeilijk over gedaan hoor.

toch vindt ik het vreemd dat zo'n "mechanische" thermostaat kapot kan zijn voordat hij is gebruikt
jelledexta
@mikejd Moet het wel passen he...
dalton
@jelledexta dan ligt het inderdaad aan de thermostaat. Had ik even overheen gelezen. Zou gewoon histoparts bellen of mailen dat je nieuwe niet goed functioneert en dat je een andere wilt.
Wat je probleem ook kan oplossen. Maar ben hier zelf ook niet echt voorstander van. Je kunt ook het binnenwerk van je thermostaat eruit slaan. Dan roteert het water constant en niet alleen als je motor warm begint te lopen.
jelledexta
@dalton ja, dan kan ik net zo goed m'n thermostaat eruit houden, dat heb ik nu al een jaar, maar ik heb toch liever wel een koeling met werkende thermostaat, al is het alleen maar omdat dat geen kwaad kan voor de motor
mauricedexta
@jelledexta

ik heb al voor 400 euro bij histoparts uitgegeven, weet ook niet hoe dat gaat met service maar k heb niks gehad wat niet goed was.
jelledexta
@mauricedexta ik heb gewoon pech denk 😛
old man jose
@jelledexta
In een thermostaat zit een klein vat met een vloeistof die expandeerd bij verwarmen dit vat kan stuk zijn of er zit geen vloeistof in. gewoon HP bellen en ze sturen je een nieuwe.
Want ook die van een LMB komen uit hetzelfde land van fabricage, misschien ook wel van HP.
Maar zoals zoveel onderdelen is ook weer een thermostaat een standaard onderdeel en verkrijgbaar bij veel automaterialen zaken.
jelledexta
@old man jose Bedankt, ik ga Histoparts maar weer eens lastigvallen.
Wimsumar
Beste
Quote @Jelledexta:
Histoparts maar weer eens lastigvallen

Ga om een ding van € 10,- geen stennis maken!
(Houd de eer aan je zelf).

histoparts.com/product___1372-FD7003___thermostat-…
Heldern
@Wimsumar

Ja maar nu gaat het om een 10tje volgende keer gaat het om 100 euro.
Wimsumar
Beste
Quote @Heldern:
10tje

De thermostaat is enkele maanden geleden al aangeschaft. Dan is de garantietermijn waarschijnlijk al verlopen.
Heldern
@Wimsumar

Normaal heb je een jaar garantie op elk ding wat je aanschaft.
Wimsumar
Beste
Quote @Heldern:
een jaar garantie

Als JelleDexta dat met de aankoopbon nog aan kan tonen, tja, dan moet hij toch maar stennis maken. 😉
basia
@Wimsumar

Ik vind de omschrijving "stennis maken " eigenlijk niet terecht ; meer reclameren dacht ik , het zijn toch massa-producten van denk ik niet altijd de hoogste kwaliteit ( eindcontrole ) en de prijs maakt niet uit; het gaat om het principe dacht ik .
Wimsumar
Beste
Quote @Basia:
niet terecht

A.U.B. even de discussie terug lezen. Dan wordt duidelijk wat ik bedoel met stennis maken.
jammermaarhelaas
@jelledexta

2 opmerkingen na aanleiding van wat er reeds in dit topic staat:

1. Heb je de thermostaat gewoon in het water gelegd, en toen het water aan de kook gebracht? De thermostaat wordt dan langzaam warm, samen met het water, en zal zich dan voordat het water kookt, langzaam openen.
Wanneer je een thermostaat even enkele seconden in kokend water houdt, dan lijkt het me eigenlijk apart dat ie zich al opend (de door @old man jose genoemde vloeistof kan dan niet genoeg opwarmen en de thermostaat zal dus niet openen).
De vraag is dus of de thermostaat echt kapot is (wat natuurlijk best kan hoor).

Ook dien je deze thermostaat bij mijn weten met het veertje in de richting van het hete water te monteren. Dus zo dat de vloeistofhouder die de thermostaat opend, aan de kant zit waar het hete water zich na de start van de motor bevind (de cylinderkop dus). Wanneer deze dus in de verkeerde richting gemonteerd is, dan zou ik me voor kunnen stellen dat ie (veel) te laat opend.

2. heb je de juiste radiateurdop (zoals @dalton aangeeft)? Eentje dus met een overdrukventiel en een beluchtingsventiel?
histoparts.com/webshop/…

De SuperDexta die we thuis gehad hebben had aanvankelijk geen juiste radateurdop, deze zat namelijk op de motorolievulopening, en de dop voor de motorolie zat dus op... de radiateur... altijd goed om even na te kijken dus 😄.

In elk geval succes ermee!
johan101
Het zal mischien niet echt kwaad kunnen als je de thermostaat niet terug zet alleen komt de motor met kouder weer niet goed op bedrijfs temperatuur en dan blijft de olie ook dikker en dan smeert die veel minder.
jelledexta
@jammermaarhelaas ja heb ik allemaal gedaan, heb de thermostaat zo'n 5 minuten in kokend water gelegd en er gebeurt niks. Maar als ik hem op de juiste manier in de trekker heb zitten, en de trekker gaat aan de kook, dan klopt er iets niet aan die thermostaat lijkt me, als hij het zonder thermostaat wel deed?
jelledexta
@Wimsumar weet niet of ik het met je een ben.
Als jij als bedrijf zijnde spullen levert die niet goed zijn, dan vindt ik dat je ook de service moet geven om te kunnen zeggen dat je dan wel een nieuwe op stuurt oid.
Ook al is het maar een 10tje.
en zoals @heldern ook zegt, nu is het misschien een 10tje, maar als het de volgende keer 100 euro is wil ik net zo goed weten dat hun mij die service geven.

alleen snap ik nog steeds niet dat zo'n nieuw onderdeel kapot kan zijn???
Wimsumar
Beste
Quote @JelleDexta:
service

Het is voor jouw, vanuit de Hoekse Waard, te ver om naar de Histoparts te gaan. Vraag telefonisch hoe dit probleem op te lossen. Ik heb geen ervaring met Histoparts maar als hun service goed is zullen ze je vragen het ding terug te sturen tesamen met de aankoopbon. Als hun klantvriendelijkheid 'wat minder' is, zullen ze je pas een nieuwe sturen als je nog een keer betaald.
Voor hun en voor jouw geldt hetzelfde: om een ding van een tientje, kun je niet lang discussiëren.
jelledexta
@Wimsumar nee dat is zeker waar, en om dan zo'n ding terug te gaan sturen is bijna duurder dan gelijk een nieuwe kopen.
En wat klantvriendelijkheid betreft is mijn enige ervaring dat ik ook bij aankoop een kapot lamprubbertje had, toen ik dat zij wisten zij zeker dat het aan mij lag, want "het kan niet kapot zijn". maargoed, denk maar gewoon een nieuwe bestellen en deze gelijk testen bij ontvangst.
kurtje37
Histoparts heb ik toch mijn bedenkingen over koop en koppel nieuwe lampen wat blijkt het binnenwerk om de lampen in te zetten zat er niet in.
kan niet volgens hun dus er zal altijd wel eens wat mis lopen.heb gewoon elders nieuwe lampen gekocht.
bij agrilene heb ik nog nooit problemenen gehad.
jammermaarhelaas
@jelledexta

In dat geval is het dus zaak om aan een werkende thermostaat te komen.
En ja, ook nieuwe onderdelen kunnen al kapot zijn. Is denk ik een kwestie van even bellen of mailen om er achter te komen hoe ze dit willen afhandelen, want ik zie dat je hem al enkele maanden had liggen.

Succes ermee.
Wimsumar
Beste
Quote @JelleDexta:
klantvriendelijkheid

Ik lees in de Histoparts leveringsvoorwaarden dat je gebreken binnen 3 dagen(!) moet melden. Daarna is reclameren niet meer mogelijk.

Lees: histoparts.com/leveringsvoorwaarden.html/
deutz110
Ik heb ook wel is onderdelen bij historparts gekocht koplampen voro me trekekr en na 5 maanden stond er zomaar water in me koplampen heel vreemd en betaal je dan nog goed geld voor ook heel jammer al dat na maak spul is het ook niet meer wat het hoort te zijn
jelledexta
@Wimsumar ja ik weet het, maarja, ik kan ff bellen.
maar dit lijkt mij meer een garantie kwestie.
jelledexta
@deutz110
sja, dat zal met het ene onderdeel wel zo zijn en met het andere niet.

maargoed, het ging mij erom of m'n thermostaat kapot is of dat het aan iets anders lag, maar is dus de thermostaat.
DCASE
De thermostaat van een standaard Dexta hoort beginnen te openen bij 76 graden Celcius. Heb zelf een Iveco thermostaat gemonteerd die opent bij 78 gr en gaat perfect. (Dexta 1959)
jelledexta
@DCASE ja klopt, op de thermostaat staat 75 graden. Maandag maar een nieuwe bestellen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fordson Dexta ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
13
WEERGAVES
14