Ik wil een unimog gaan kopen dus ik heb de vraag waar moet ik op letten?
en waar kan ik kijken of het ooit als vrachtwagen oof als landbouwvoertuig geregistreerd stond?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Je moet ook vragen of er een voertuigbewijs bij zit. Vaak staan daar de gegevens van de Mog op en welke doeleinde ze zijn gebruikt
Hoe is je eerste indruk van de unimog, afgerakt, uitgeleefd, niet meer origineel.
Let op de keeringen van de vooras dat die niet lekken.
Pak met beide handen een achterwiel vast en probeer de unimog op en neer te rollen. kijk nu of ie geen overmatige speling op de aandrijfas heeft bij de versnellingsbak, bij ernstige slijtage zie je de aandrijflijn daar waar ie aan de versnellingsbak geschroefd is bewegen en hoor je hem "klokken" .
Trap de koppeling in en weer los en luister of ie gaat ratelen(versleten druklager)
Kijk of ie niet kraakt met op of terugschakelen (de meeste unimog kraken wel op een of meerdere versnellingen daar is in de meeste gevallen ook nog wel mee te leven) en dat ie niet uit de versnelling(en) springt.(springt ie er wel uit meteen naar huis gaan)
Zijn de velgen aan de binnenzijde niet nat (lekkende remcilinders)
Kijk naar de uitlaat of ie niet overmatig rookt zeker als ie warm is.
Hoe zijn de banden, nieuwe zijn ook prijzig
Maak een noodstop en kijk of ie recht remt en of ie voldoende remvertraging heeft.
Kabine onder de lampen, hoeken achter, voetenruimte en onder de deuren, dakrand of ie niet rot is.
Loopt de motor mooi gelijkmatig of klinkt ie rauw.
Kijk wat er allemaal op zit aan uitrusting.Er naderhand bij kopen is vele malen duurder dan een unimog kopen waar het al op zit.
Hoeveel uur heeft de motor gedraaid? vraag of er een historie bekend is i.v.m. onderhoud en wat voor werk ie verzet heeft.
Pak de motorkap binnen er af en kijk of ie niet lekt op de koppakking.(de naad die ca 15cm van de bovenkant van het blok zit)
speling van de aftakassen voelen, kruisjes niet uitgeslagen.
Lekt de kiepcilinder of de cilinders van de hefinrichting.
zijn de spindels en kogels van de hefinrichting niet geheel uitgeleuterd(teken dat ie flink wat werk verzet heeft)
Is het een trommel of schijfrem (schijfrem ligt hoger in prijs) Unimogs 403/406/416 vanaf 1974 zijn uitgerust met schijfremmen.
Kijk eens in de tank of er roestvorming zit, voel eens met je vingers of je roest voelt.(lang stilgestaan)
Is de unimog pas afgespoten, ook de motor en drijfwerk.(om lekken te verbergen)
Kruip er eens onder en kijk of ie ergens lekt, zeker na het proefrijden.
Neem de tijd voor een proefrit, draai de motor op temperatuur.(ca 80 a 90graden).
Kortom er zijn vele facetten waar je op moet letten
Natuurlijk is niet alles wat ik hierboven beschreven heb is een reden om hem niet te kopen maar wel interresant om de prijs te drukken.
Laat je niet verleiden door een mooie kleur en door mooie praatjes zoals; hier staat de perfecte unimog.De gemiddelde unimog is meestal rond de dertig jaar oud en er mankeert altijd wel iets aan.
Klopt de prijs/staat/uitrustingsverhouding een beetje. Orienteer je op de verkoopsites.
Staar je niet blind op één unimog er zijn er genoeg.
Spendeer niet al je (spaar)geld aan de unimog maar zorg dat je wat over hebt om de eerste mankementen/probleempjes op te vangen. Onthoud dat een unimog zo gekocht is maar een goedkope unimog wordt in de meeste gevallen een hele dure unimog. Neem iemand mee die er iets van weet of er een gehad heeft als je jezelf niet vertrouwd. Niet iemand die ooit eens de olie van zijn grasmachine ververst heeft want die weet ook niet waar ie op moet letten.
beter een magirus deutz hebben jong
ja je hebt gelijk, komt er waarschijnlijk niet nee, wat moet ik dr mee
ik heb wel een auto
maar ik houd dit wel int achterhoofd ideaal voor transport, dieplader dr achterknuppen astellen op 65km/h ofzo en goa mor hen
ford4100, goed kijken of cabine rot is (HE geert-deutz :P) kijk onder de unimog of hij niet lekt, ok keer tussen de spatborden, loop keer goed rond, vraag of je een proefrit mag doen. schakel keer op en terug. als hij bij het terug schakelen kraakt of krijgt hem heel moeilijk in versnelling. meteen laten staan. doe keer goed remmen, des noods een nood rem. als je vind dat hij slecht rem (want unimog staat bekend om het rem vermogen) ok laten staan.
@ kevin, eerst even lezen voordat je begint te reageren, bespaard je een hoop moeite
je blijft sleutelen mja als je het snap is het te doen
kan iemand mij vertellen of alles een beetje klopt en legaal is zegmaar? mvg Bram