Belarus loopt leeg laad niet op

Hallo

ik werk bij een ijzerboer en er kwam een belarus lzt t40 binnen gekregen en die heb ik van men baas gekocht voor de ijzerprijs.

ding kwam zonder accu maar is er wel gewoon rijdend heengereden.
ik daar een accu erin gehangen en ff gestart met accustarter en een paar uur laten draaien (accu was bijna leeg, stond al een tijd in de loods). (geen hele zware accu trouwens die erin zit. ding starte met een tikje tegen de sleutel.

ik naar huis gereden en weggezet.
toen starte hij met een tikje tegen de sleutel en was duidelijk vol (accu)
toen 5 min laten lopen en starte weer met een tikje.
toen een hele avond laten staan.
toen wilde ik hem starten maar hij ging niet snel genoeg rond, accu was niet vol genoeg. dus lijkt mij dat hij leeg is gelopen toen hij daar stond. nou toen met een kleine accustarter gestart.

maar sindsdien start hij niet meer uit zichzelf en laad niet meer bij en gaat maar 3 slagen heeeeel langzaam rond. toen hadden we er een auto met startkabels neergezet maar hij pakte hem niet goed? draaide niet snel rond.. en opeens pakte hij hem wel(hoorde je aan de auto) en starte toen met een tikje tegen de sleutel.
maar weer niet bij geladen na een hele avond gereden te hebbben... met auto of trekker aantrekken staat hij gelijk aan als je de koppeling loslaat.

toen was ik erachter gekomen dat de sleutel er niet goed inzat. goed erin gedaan maar laad nog steeds niet bij.

nu zit er links een kastje met een duwknop.
als hij ingedrukt is kun je hem starten en brand er een lampje. staat hij dan aan brand hij niet.

uit brand er geen lampje en kun je niet starten.
moet deze knop tijdens het rijden in uit uitgetrokken zijn? op allebei de manieren laad hij niet bij, zou het kunnen dat er een te zwakke zekering inzit?(zat eerst een andere in)

en hoe zet je de gloeispiraal aan(voorgloeien?)

wie weet dat het zou kunnen zijn? miss iets in de bedrading? accukapot? maar waarom pakt hij hem dan niet altijd als er startkabels opzitten..

hoop dat iemand het zoekt dit te lezen en te helpen

Deel dit topic

Reacties

Jos-IH
Lijkt me gewoon een slecht startmotor, plaats eens een foto, ben wel beniewd
lukasbelarus
Eerst starte die met een tikje tegen de sleutel en dan ineens niet meer? ik zal er vd week wel een foto opzetten is niet de mooiste maar wel sterk ding.. was een 4x4 trouwens
Jos-IH
@lukasbelarus kan vaker voorkomen, als een startmotor te lang is gestart kunnen de soldeerpunten lossmelten waardoor hij soms slecht contact maakt. heb het zelfdegehad en dat klinkt hetzelfde als jouw probleem
jmos
Al tijdens het draaien de accuspanning gemeten? als hij rond de 14 volt geeft zou hij bij moeten laden.
lukasbelarus
Nee waar moet ik de + en - dan opzetten ben niet zo van de elektra
maar weet iemand waarom de accu soms wel en soms niet stroom pakt van een auto/trekker die er met startkabels aan de accu hangt?
mbvaltra
Quote @lukasbelarus:
opzetten

Meet even de spanning op de accu als de trekker uitstaat. Dit moet rond de 12V zijn, bij een goede accu.

Meet daarna even de spanning, ook op de accu, als de trekker aan staat. Is dit rond de 14V, dan weet je dat de dynamo goed laadt.
lukasbelarus
@mbvaltra

oke zal ik doen maar als hij niet rond de 14 is, laait hij dus niet bij, maar kan het toch ook de bedrading of iets anders zijn? kan ik niet rechtstreeks op de dynamo meten?

contact slot heeft maar één stand trouwens je kan je sleutel erin doen en als je hem dan naar rechts draait start hij en veert hij terug.
Jos-IH
@lukasbelarus jaa klopt, ik weet niet of dat bij die belarus ook is, maar bij mij kan je hem zoo draaien dat hij net voor het starten begint te gloeien
lukasbelarus
@Jos-IH
hoe kan ik zien op hij gloeit dan
maar kan het aan die zekering liggen want daar zit wel een andere in van maar 6a ofz
en met die knop in of uitgetrokken zijn
mbvaltra
@lukasbelarus

Als je tijdens het draaien 14V op de accu meet, weet je ook meteen dat de bedrading goed is.

Meet je op de accu geen 14V, dan zou je op de dynamo kunnen meten.

Heb je trouwens wel een controle lampje op je dynamo? (in het dashboard)
Wimsumar
Beste LukasBelarus: Het kastje met de duwknop is de massaschakelaar.
Als deze "uit" staat zijn alle electrische verbruikers afgekoppeld van stroom en kan de accu niet leeg'lekken'.
Een Belarus hoef je niet te gloeien. Het zijn 'bijzondere' trekkers maar overtreffen alle merken in koudestart zonder hulpmiddelen.
jmos
Quote @Wimsumar:
Een Belarus hoef je niet te gloeien. Het zijn 'bijzondere' trekkers maar overtreffen alle merken in koudestart zonder hulpmiddelen.

wij moesten onze belarus wel altijd aanslepen of starten met kleppenlichter als het wat kouder werd....
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
onze belarus wel altijd aanslepen

Als de importeur/dealer de kans had gekregen de Belarussen net zo te onderhouden als wat bij andere merken gebruikelijk is, reed half agrarisch Nederland Belarus. 😉
jmos
@Wimsumar
de belarus is bij ons destijds nieuw gekomen en werd ook echt niet anders onderhouden dan onze andere trekkers. Toch moest hij wel aangesleept worden.Ook is een keer de koppakking vervangen omdat die helemaal gaar was. Op het laatst werkte de aftakas ook niet meer. Wel was hij rijk uitgerust met 3 dw ventielen en een 4e als je de hef uitschakelde. (de hef was ook dubbelwerkend)
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
werd ook echt niet anders onderhouden dan onze andere trekkers

"In het land der blinden, is Éénoog koning". 😉

Klik op foto:
jmos
@Wimsumar
die ene lamp werkt nog gewoon. gaasje is doorgeroest.
jd greenpower
Ik zou eerst maar eens met een goede accu proberen een die niet lang stil gestaan heeft.
Jos-IH
@Wimsumar meeste belarussen met een d50 of d60 blok starten heel slecht, tenzij je even gloeit, dan is het tik en lopen. komt omdat de oudere indirect ingespoten zijn. toen de direct ingespoten blokken (d243,d245 enz) kwamen was dit probleem over
Robin S
@Wimsumar dat van overtreffen alle merken in koudestart zonder hulpmiddelen weet ik nog niet hoor.
onze zetor crystal 8045 start ook altijd,zelfs als het vriest,zonder hulpmiddelen.voorgloeien en dubbele mazout staat er niet op...
Wimsumar
Beste
Quote @Robin S:
alle merken

Laat ik er dan: "(al die kostbare) westerse merken" van maken. 😉
Robin S
@Wimsumar zeer goed 😃
jmos
@Wimsumar
Ook niet 😛 een mwm blok loopt altijd. Een keer gehad dat ie niet wou maar toen was het zo koud dat de startmotor hem niet meer rondkreeg 😛
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
een wmw blok loopt altijd
:
Wat heb je aan een Renault (of Fendt) als die op de kop ligt? 😄
jmos
Quote @Wimsumar:
Wat heb je aan een Renault (of Fendt) als die op de kop ligt?

op de kop? jij zegt dat belarus over het algemeen beter start als een westers merk maar een wmw blok start altijd. beter is er eigenlijk niet 😛 dus jij hebt het een keer fout 😉
Wimsumar
Beste
Quote @JMos:
een wmw blok start altijd

Haha, nu trap je er al voor de tweede keer in! 😃
Ik zeg toch: Als een Renault of Fendt trekker op de kop ligt, dan zit er een WMW blok in. 😄
(En ik betwijfel of ie dan start. 😉
jmos
@Wimsumar
oohh 😛 had zelf niet in de gaten dat ik wmw zei ipv mwm 😛 dacht al 😛 maar een mwm blok start altijd 😃 (behalve als ie over de kop ligt ja.... 😛 )
Landini 6500
Zelfs oude Fordson Majors starten zonder gloeien
burnie
Een goede accu erin en voor gloeien ,dan starten die russen altijd.
lukasbelarus
Eerst gemeten op de accu en toen mat ik 11. nogwat volt

dus nieuwe accu gekocht 95ah en 760a
laat ik dat ding van me fiets af flikkere en toen lekte die een beetje
dat dichtgebeunt, lekt nu niet meer.
toen erop gezet en toen mat ik 12.60
toen gestart (starte gelijk)
en toen mat ik 12.45 (lopend) en als ik de schakelaar uittrek dan meet ik 12.50?
ik dacht dat dat tussen de 13 en 14 moest zijn.

na een tijde rijden uitgezet stond hij op 12.90 (in tussentijd nog een paar keer uit en aan gehad)

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
29
DEELNEMERS
9
WEERGAVES
1