Renault 56 - Startprobleem CAV brandstofpomp
Na het weer in elkaar zetten van de benodigde onderdelen om de trekker weer te laten brommen .. (wat hydroliek slangetjes ect.) heb ik het beest geprobeerd te starten.
Van te voren schone diesel de tank in, kraantje open, ontluchtingsnippel open bij het filter ... , pompen tot het daar uit komt zonder luchtbelletjes (en nippel weer dicht), vervolgens op de brandstofpomp de ontluchtingsnippel open ... en weer pompen tot het er daar uit komt zonder luchtbellen...
Vervolgens even de startmotor rond laten draaien met de ontluchtingsnippel op de pomp open ... en jawel .. brandstof komt er uit! ...
nippel dicht ..
Startmotor rond ... en geen druppel brandstof komt er uit de inspuit leidingen!
helemaal niks!
20x gekeken of het hendeltje van de uitknop niet toevallig de verkeerde kant op stond ...
maar moet naar mijn idee goed staan! .. (ook nog geprobeerd te starten met het hendeltje naar de andere kant ... maar ook geen resultaat..)
Iemand hier een idee waarom mijn brandstofpomp geen brandstof geeft?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 56 en hebben de trefwoorden brandstofpomp en startproblemen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
1]Je hebt alledrie de insuitleidingen bij de verstuivers los?
2] Hoe lang heb je doorgestart om deze leidingen weer 'vol' te starten?
- Alle 3 de inspuitleidingen liggen los aan de kant van de brandstofpomp.
- Er komt ook dan geen brandstof in omdat de pomp dit niet levert....
dus er komt geen brandstof uit bij de aansluiting van de leidingen aan de pomp..
Is het de opknapper R-56? (Fotoalbum)
tractorfan.nl/user/26161/…
Zijn vrij moeilijk weer aan de praat te krijgen ; na "drooggelopen " te zijn 'Lucht moet er 100% uit zijn .
Soms is het aan te raden om de trekker aan te slepen
@basia .. Brandstofpomp geeft geen diesel aan de leidingen ... dus die zal die dan ook nooit vol kunnen krijgen ...
Als er verder niets aan het dieselsysteem los is geweest/vervangen is kun je een (Basia) aansleeppoging doen.
N.B.: Let vooral op de aanwijzing hoe het inwendige stuwpompje ontlucht moet worden.
Pdf blz 20: annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
Anders krijg je ze bijna niet aan het lopen omdat het systeem zich bij zo'n pomp bijna zelf ontlucht mits het niveau in de tank hoog genoeg is.
Spreek uit ervaring met mijn Fordjes met hetzelfde type pomp.
@ford5000 Tank is bijna tot de nok toe gevuld... daar had ik idd al rekening mee gehouden ...
vreemde is alleen dat het niet voorbij de brandstofpomp komt .. (deze zit wel goed onder de brandstoftank qua niveau ...)
Kan ook nog aan het schotten pompje liggen wat voor in de pomp zelf zit. Heb het een keer gehad bij een heftruck dat die vast geroest/gerot zat. Omdat er water bij de diesel heeft gezeten en die toen een poosje heeft stil gestaan.
Heb je de leidingen al helemaal van de pomp af gehad om te kijken of er diesel uit de pomp komt?
Daar zat ik dus ook al aan te denken.
Verstuiverleidingen liggen nu bij de pomp los, en tijdens het turnen (laten draaien op de startmotor) komt er geen brandstof uit de brandstofpomp op de plek waar de verstuiverleidingen gemonteerd worden ..
gaan we alle mogelijke kwalen maar een langs
Stap voor stap afwerken ... dan komen we er uiteindelijk wel!
Zie de Annatefka-link (annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/). De kans is erg groot dat daar nog een luchtbel zit die er alleen op speciale manier uit is te krijgen.
en dan bladzijde 11 nummertje drie.
@atlaspower Zit maar 1 nippel op!
Heb ik idd ook overvloedig geloosd .. en dichtgedraait tijdens dat het flink stroomde...
CAV Rotopompies schijnen echt een kriem te zijn als je er lucht uit moet zien te krijgen ....
Op Renault zitten ROTODIESEL rotopompies, net iets anders dan C.A.V..
Hoeven trekkers met C.A.V.inspuitpomp vaak de startmotor maar te 'ruiken', Renault trekkers moeten een paar slagen in de rondte alvorens te starten door het ontbreken van persklepjes in de Rotodieselinspuitpomp.
Gefeliciteerd, maar de situatie bij de Renault 56 van JeroenvSchie is nogal wat anders. Deze trekker staat al lange tijd stil (met wie het weet mag het zeggen hoeveel condenswater en/of biodieselbacterieslijm in de pomp) en het hele brandstofleidingensysteem is los geweest.
succes
Eerst de juiste ontluchtingsprocedure afwerken A.U.B..
@stefaanp idd, dit gaf die kennis van mij al aan ... vanavond komt die even langs als die tijd heb, en gaan we het even proberen.
En als dat tot zover goed is, dan vrees ik toch voor de pomp, beide pomp plunjers stuiken, stuwpompje, etc..
In dat geval, de pomp eraf en naar de pompendokter ermee.
Vergis je niet! De paar procent bijmenging stond al garant voor talloze problemen.
Nogmaals wijs ik op de ontluchting van het interne circuit (hulppompje in de brandstofpomp)
Zo is het maar net, alles waar bio voor staat is slecht voor de machine. Hebben eens bio hydrauliekolie in een kraan gehad, ik heb nog nooit zulke troep gezien, alle afdichtingen losten langzaam op en gelekte/gemorste olie koekte gewoon aan, niet eraf te krijgen.
Zwavel zorgt ervoor dat de bacteriën dood gaan in je diesel ...
Biodiesel heeft geen zwavel in de diesel zitten ... waardoor met de toevoeging van ook maar een miliprocent vocht ... de bacteriën beginnen te groeien ... met je ergste nachtmerrie als gevolg ...
Mee eens.
Als je maar weet hoe het moet om ook de laatste luchtbel (zoals ik in dit geval vermoed, in het hulppompje) er uit te krijgen.
als je hem start met de ontluchtingsnippel open spuit de brandtof uit de nippel.
en vervolgens krijg je nooit brandstof bij je leidingen.
dit is een vaak voorkomend probleem bij roterende cav pompen die enige tijd stilgestaan hebben.
Maar één ontluchtingsnippel!!
Morgen dan maar..
Ga het morgen is uitproberen.