Illustratie van:

Renault 56 - Startprobleem CAV brandstofpomp

Goedenavond heren,

Na het weer in elkaar zetten van de benodigde onderdelen om de trekker weer te laten brommen .. (wat hydroliek slangetjes ect.) heb ik het beest geprobeerd te starten.

Van te voren schone diesel de tank in, kraantje open, ontluchtingsnippel open bij het filter ... , pompen tot het daar uit komt zonder luchtbelletjes (en nippel weer dicht), vervolgens op de brandstofpomp de ontluchtingsnippel open ... en weer pompen tot het er daar uit komt zonder luchtbellen...

Vervolgens even de startmotor rond laten draaien met de ontluchtingsnippel op de pomp open ... en jawel .. brandstof komt er uit! ...
nippel dicht ..

Startmotor rond ... en geen druppel brandstof komt er uit de inspuit leidingen!
helemaal niks!

20x gekeken of het hendeltje van de uitknop niet toevallig de verkeerde kant op stond ...
maar moet naar mijn idee goed staan! .. (ook nog geprobeerd te starten met het hendeltje naar de andere kant ... maar ook geen resultaat..)

Iemand hier een idee waarom mijn brandstofpomp geen brandstof geeft?

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste JeroenvSchie:
1]Je hebt alledrie de insuitleidingen bij de verstuivers los?

2] Hoe lang heb je doorgestart om deze leidingen weer 'vol' te starten?
Jeroenvschie
@Wimsumar

- Alle 3 de inspuitleidingen liggen los aan de kant van de brandstofpomp.
- Er komt ook dan geen brandstof in omdat de pomp dit niet levert....

dus er komt geen brandstof uit bij de aansluiting van de leidingen aan de pomp..
Wimsumar
Beste @Jeroenvschie: Wanneer heeft de trekkermotor het laatst gelopen?

Is het de opknapper R-56? (Fotoalbum)

tractorfan.nl/user/26161/…
basia
Verstuiverleidingen bij de verstuivers losdraaien ; anders krijg je de leidingen nooit vol brandstof !

Zijn vrij moeilijk weer aan de praat te krijgen ; na "drooggelopen " te zijn 'Lucht moet er 100% uit zijn .

Soms is het aan te raden om de trekker aan te slepen
Jeroenvschie
@winsumar Ja het is de opknapper! ... trekker heeft denk wel 1,5 tot 2 jaar terug voor het laatst gedraaid ..

@basia .. Brandstofpomp geeft geen diesel aan de leidingen ... dus die zal die dan ook nooit vol kunnen krijgen ...
Wimsumar
Beste
Quote @Jeroenvschie:
opknapper

Als er verder niets aan het dieselsysteem los is geweest/vervangen is kun je een (Basia) aansleeppoging doen.
rickrenault
Kan nooit veel zijn onverwoestbaar die dingen onze heeft nu plus min 18000 uren klokje deugt niet meer maar heeft sowieso meer dan 15000 nu telt die wat te snel ik de verstuiver losdraaien starten tot er diesel uit komt en dan starten als dat niet wil proberen aanslepen in de 5 de versnelling rechs voor zit die
RubenSiebkes
@Jeroenvschie Houd je er rekening mee dat er op je pomp 2 ontluchtingsnippels zitten..
roy jd3130
@RubenSiebkes klopt ja 1boven en de ander er net onder
Wimsumar
@Jeroenvschie: Hier de ontluchtingsprocedure.
N.B.: Let vooral op de aanwijzing hoe het inwendige stuwpompje ontlucht moet worden.

Pdf blz 20: annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
Jeroenvschie
Verschilt per pomp ... de mijne heeft maar 1 ontluchtingsnippel.
RubenSiebkes
Niet eentje op het ronde deel ( pomphuis ) en een op het deksel boven op?
ford5000
@Jeroenvschie Ik weet niet waar de tank van een Renault 56 zit, maar hou je er wel rekening mee dat het niveau in de tank hoger moet liggen dan de verstuivers in de motor?
Anders krijg je ze bijna niet aan het lopen omdat het systeem zich bij zo'n pomp bijna zelf ontlucht mits het niveau in de tank hoog genoeg is.
Spreek uit ervaring met mijn Fordjes met hetzelfde type pomp.
Jeroenvschie
@rubensiebkes Nee alleen maar eentje op het ronde deel. (komt ook wel veel voor hoor).

@ford5000 Tank is bijna tot de nok toe gevuld... daar had ik idd al rekening mee gehouden ...
vreemde is alleen dat het niet voorbij de brandstofpomp komt .. (deze zit wel goed onder de brandstoftank qua niveau ...)
Jeroenvschie
Bedankt voor de Link @Wimsumar .. ga ik morgen nog een keer doorlopen ... misschien dan wel succes...
RubenSiebkes
@Jeroenvschie Ok , best apart omdat dan het bovenste deel van de pomp niet ontlucht. Bij DB zit wel zo'n nippeltje op het deksel . Als je die vergeet krijg je hem ook niet aan de praat.

Kan ook nog aan het schotten pompje liggen wat voor in de pomp zelf zit. Heb het een keer gehad bij een heftruck dat die vast geroest/gerot zat. Omdat er water bij de diesel heeft gezeten en die toen een poosje heeft stil gestaan.
ford5000
@Jeroenvschie Was al even aan het foto's van een 56 kijken gegaan om te kijken waar de tank zat tov de pomp en verstuivers.
Heb je de leidingen al helemaal van de pomp af gehad om te kijken of er diesel uit de pomp komt?
ford5000
Quote @RubenSiebkes:
Kan ook nog aan het schotten pompje liggen wat voor in de pomp zelf zit.

Daar zat ik dus ook al aan te denken.
Jeroenvschie
@ford5000 Zoals eerder in het verhaal .. brandstof komt in voldoende mate tot aan de brandstofpomp (allemaal nieuw leidingen)
Verstuiverleidingen liggen nu bij de pomp los, en tijdens het turnen (laten draaien op de startmotor) komt er geen brandstof uit de brandstofpomp op de plek waar de verstuiverleidingen gemonteerd worden ..
Jeroenvschie
Morgen bel ik denk is eens een kennis van me .. of die even tijd heeft om langs te komen en een kijkje te nemen.
gaan we alle mogelijke kwalen maar een langs 😄

Stap voor stap afwerken ... dan komen we er uiteindelijk wel!
Wimsumar
Beste
Quote @RubenSiebkes:
e..a.: Kan ook nog aan het schotten pompje liggen

Zie de Annatefka-link (annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/). De kans is erg groot dat daar nog een luchtbel zit die er alleen op speciale manier uit is te krijgen.
gerhardleusink
Misschien wel een domme opmerking, maar heb jij je brandstoffilter(s) ook ontlucht? daar zit ook bovenop een ontrluchtingsnipperl. Anders denk ik dat je regelnaald van de brandstofpomp vast zit/hapert. annatefka.com/perkins/cav-pomp.pdf/
en dan bladzijde 11 nummertje drie.
atlaspower
@Jeroenvschie Heb je alle 2 de ontluchtings nippels van de pomp gedaan ? er zitten er 2 op, en je hebt het over 1 nippel aan het lezen, je moet overvloedig lozen tijdens het pompen, vaak komt er een straal diesel uit de nippels terwijl er nog lucht inzit, gewoon een halve liter diesel erdoor uit blazen met veel kracht,. en terwijl het er uitspuit pompende voort draai je hem dicht, niet wachten tot ie niet meer stroomt en dan pas vast want dan zit er al weer lucht in, pompende voort dus dicht draaien
Jeroenvschie
@gerhardleusink Juist .. klopt heb ik ook gedaan ... bladzijdetje gaat ik ff lezen ..

@atlaspower Zit maar 1 nippel op!
Heb ik idd ook overvloedig geloosd .. en dichtgedraait tijdens dat het flink stroomde...

CAV Rotopompies schijnen echt een kriem te zijn als je er lucht uit moet zien te krijgen ....
Wimsumar
Beste
Quote @Jeroenvschie:
CAV Rotopompies

Op Renault zitten ROTODIESEL rotopompies, net iets anders dan C.A.V..
Hoeven trekkers met C.A.V.inspuitpomp vaak de startmotor maar te 'ruiken', Renault trekkers moeten een paar slagen in de rondte alvorens te starten door het ontbreken van persklepjes in de Rotodieselinspuitpomp.
atlaspower
@Jeroenvschie een kriem ? heb er nog nooit last van gehad, ontluchte en gaan, Heb in een half uur wel eens 8 keer pomp compleet leeg laten lopen, gevult, en weer gestart (pk's afstellen), altijd gelijk starte, Maar vind het vreemd dat je er maar 1 ontluchtings nippel op hebt zitten,, terwijl er hier op alle CAV pompen 2 zitten ? op de ronding en op het boven deksel, hebben ze er geen gewoon boutje ingedraait ? soms breken ze wel eens af bij te vast draaien, en dan draait men er wel eens wat anders in.
Wimsumar
Beste
Quote @Atlaspower:
Heb in een half uur wel eens 8 keer pomp compleet leeg laten lopen, gevult, en weer gestart (pk's afstellen), altijd gelijk starte

Gefeliciteerd, maar de situatie bij de Renault 56 van JeroenvSchie is nogal wat anders. Deze trekker staat al lange tijd stil (met wie het weet mag het zeggen hoeveel condenswater en/of biodieselbacterieslijm in de pomp) en het hele brandstofleidingensysteem is los geweest.
stefaanp
Een goede batterij bij zetten dat hij een hoog draaitoerental heeft vr te starten en spuiten met startpiloot dan heeft hij dat tikkeltje meer
succes
Wimsumar
Beste
Quote @Stefaanp:
goede batterij ...............startpiloot ........ tikkeltje meer

Eerst de juiste ontluchtingsprocedure afwerken A.U.B..
Jeroenvschie
Biodiesel in niet het geval haha ... eerder oude rode diesel met een tikkeltje zwavel .. 😛

@stefaanp idd, dit gaf die kennis van mij al aan ... vanavond komt die even langs als die tijd heb, en gaan we het even proberen.
heimans
Quote @Wimsumar:
Eerst de juiste ontluchtingsprocedure afwerken

En als dat tot zover goed is, dan vrees ik toch voor de pomp, beide pomp plunjers stuiken, stuwpompje, etc..

In dat geval, de pomp eraf en naar de pompendokter ermee.
Jeroenvschie
@Wimsumar Uiteraard!
Wimsumar
Beste
Quote @Jeroenvschie:
Biodiesel in niet het geval haha

Vergis je niet! De paar procent bijmenging stond al garant voor talloze problemen.

Nogmaals wijs ik op de ontluchting van het interne circuit (hulppompje in de brandstofpomp)
heimans
@Wimsumar

Zo is het maar net, alles waar bio voor staat is slecht voor de machine. Hebben eens bio hydrauliekolie in een kraan gehad, ik heb nog nooit zulke troep gezien, alle afdichtingen losten langzaam op en gelekte/gemorste olie koekte gewoon aan, niet eraf te krijgen.
Jeroenvschie
Diesel met zwavel is dan ook beter voor je motor al dan niet voor het milieu ...
Zwavel zorgt ervoor dat de bacteriën dood gaan in je diesel ...
Biodiesel heeft geen zwavel in de diesel zitten ... waardoor met de toevoeging van ook maar een miliprocent vocht ... de bacteriën beginnen te groeien ... met je ergste nachtmerrie als gevolg ...
weurding
Bio is goed voor de portemonnee van een ander 😞
atlaspower
@Wimsumar Ik doelde op de gedachte van de beste man dat een cav pomp van dit type heel slecht bekend staat om het ontluchte, oftewel een kriem om te ontluchte zoals de vraagsteller zegt, dit is dus niet zo, meer wou ik er niet mee zeggen..
Wimsumar
Beste
Quote @Atlaspower:
een kriem om te ontluchte zoals de vraagsteller zegt, dit is dus niet zo,

Mee eens.
Als je maar weet hoe het moet om ook de laatste luchtbel (zoals ik in dit geval vermoed, in het hulppompje) er uit te krijgen.
old man jose
Het kan ook zijn dat de regulateur of de stopmanette vast zit.
major6cil
Als hij lang stilgestaan heeft is de kans groot dat de zuigertjes binnenin verkleeft zitten.(die de opbrengst via de nokkenring regelen)
als je hem start met de ontluchtingsnippel open spuit de brandtof uit de nippel.
en vervolgens krijg je nooit brandstof bij je leidingen.
dit is een vaak voorkomend probleem bij roterende cav pompen die enige tijd stilgestaan hebben.
Jeroenvschie
Even ter informatie ... dit is mijn pomp! : renault.jeroenvschie.nl/tractorfan/1.jpg/
Maar één ontluchtingsnippel!!
Jeroenvschie
Kennis had vanavond toch geen tijd...
Morgen dan maar..
davyke
Ik heb dit probleem ook aan de hand gehad met mijn renault 56. Ik heb hem ook aangesleept en dan wou hij nog niet starten. Uiteindelijk heb ik het bovenste gedeelte (waar de gaskabel aanhangt) van de brandstofpomp eraf gehaald. Toen zag ik dat het klepje bleef hangen om te motor te stoppen. Dit klepje in de juiste stand gezet en alles terug gemonteerd en alles ontlucht naar de verstuivers en toen startte hij weer vlot. Misschien heb jij dit probleem ook.
stefaanp
Pomp laten draaien op diecyl dat ze los komt
Jeroenvschie
@davyke Idd ... dit heb ik meer gelezen .. begin ook een beetje het vermoeden te krijgen dat dit misschien wel eens het geval zou kunnen zijn ...
Ga het morgen is uitproberen.
Ford 2000 Ruben
Dag, is de oorzaak inmiddels gevonden? Wij hebben exact hetzelfde probleem, trekker jaren stil, brandstof komt bij de pomp maar niet eruit. Leiding van Verstuiver eraf, maar aan kant van de pomp komt er niks uit. Kop van de brandstofpomp er ook al afgehad, hengeltje van stopknop leeg niet goed te zitten en andere delen wat zou moeten bewegen zat beetje vast, inmiddels los en deksel er weer op, maar nogsteeds geen sjoege. Iemand een idee?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 56 en hebben de trefwoorden brandstofpomp en startproblemen geen geheimen voor jou ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
46
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
63