Hallo
als ik mijn tractor start bij koude motor,dan tikt die in begin,Het is ook eens gekomen
weet iemand wat er aan de hand is.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Als die zo duidelijk tikt zou ik hem wel vervangen hoor!
Een zogenaamde dieselklop bij koudestart is bij luchtgekoelde trekkermotoren vaak goed hoorbaar.
"Tikken" wordt ook wel eens veroorzaakt door veel te ruime klepspeling. Vraag is dus wanneer deze voor het laatst is afgesteld en op welke ruimte (Bij Deutz 0,15mm).
@bartjohndeere Merk je ook nog verschil bij een 'koude' motor op een hete zomerdag of op een koude winterdag?
Dat is bij de meeste motoren het geval, echter bij luchtgekoelden (Als Deutz) wordt juist de klepspeling groter bij warmer worden van de motor! Daarom heeft een Deutz motor ook zo'n relatief kleine klepspelingafstelvoorschrift.
P.S.: Zou de Deutz inderdaad 'tikkende kleppen' hebben dan zou dit geluid evenzogoed ook op kunnen houden bij het warmer worden/nog ruimer worden van de klepspeling.
Gaat na eventjes lopen over ( +/- 1/2 minuutje )
Kan verder geen kwaad .
Het tikken kan ook zijn, dat je olie van de motor naar beneden loopt, en in de winter is deze dikker dan in de zomer. Dus de motor krijgt op dat moment iets minder smering in het begin. Dit veroorzaakt ook het tikken. In de zomer is ze vloeibaarder waardoor hij net dat tikkeltje sneller gesmeerd word. Dit is nu wel bij een echt volledig afgekoelde motor.
Hierbij zou het oliedrukcontrôlelampje later uitgaan.
Ik ga uit van dat de dieselklop van de indirecte inspuitingmotor als 'tik' wordt ervaren.
BartJohnDeere moet het zelf maar zeggen.
Topic schrijver zegt dat het bijgeluid op een gegeven moment is gekomen ; wat U bedoeld ( dieselklop) zal altijd wel aanwezig zijn geweest .
Het (helaas) veelgeprezen/geadviseerde 'schoonbranden' voor de mixer is een fabeltje.
Hoe lang heb je de 'gouwe ouwe'voor de mixer gehad en hoe heet heb je de motor gehad?
Ik vrees motorschade.
"2 uurtjes" (alsof het niks is) bij iets verhoogd stationair toerental was geen probleem geweest, maar ja, dan heeft mixen geen zin. Het maakt niet meer uit. De trekker doet het nog maar ontzie 'm in het vervolg.
Schoonbranden is een fabeltje omdat het gequote ook een fabeltje is.
Of zit er verschil tussen nieuwe en oudere trekkers?
Daar kan ik ook geen zinnige verklaring voor geven.
Uit vroeger tijden, 30 à 40 jaar geleden, herinner ik me wel dat 2-takt (benzine)motoren van brommers soms ontkoold moesten worden. Dan kon er een laagje koolaanslag van de zuiger en uit de uitlaatpoort worden geschraapt. De oliebijmenging door de benzine zal dit probleem verergerd hebben en is de brandstof tegenwoordig wellicht ook veel schoner geraffineerd dan vroeger.
Maar hoe verklaar jij dan het volgende: onze 845 heeft een half jaar enkel voor de kuilsnijder gestaan. Als we hem dan voor de mixer zetten, hij is al op bedrijfstemperatuur, dan rookt hij het eerste half uur flink en dat wordt langzaam minder. Na een uur ongeveer vrijwel niks.
Vervolgens een week later staat hij weer voor de mixer en rookt dan van begin af aan amper.
Op dat moment wil je graag rook zien en als de mixer wat sneller draait, gaat het mixen wat beter. Dus dan geef je volgas.
Een week later gaat het mixen ook bij lager toerental en laat je de trekker niet volgas lopen waardoor er ook geen rookpluim ontstaat.
Kijk, natuurlijk zal er de eeste keer eventuele roet in het uitlaatsysteem "schoonbranden" maar daarvan zat de motor niet dicht.
Hopelijk begrijp je ook dat zo'n I.H.845 de mixer de baas is en dat de trekker in dit topic dat niet was en met de 'slechts' 2 uurtjes durende krachtexplosie eigenlijk gewoon vermoord is.
dat het voor de deutz te zwaar is geweest kan ik begrijpen, maar mijn vraag was ook algemeen bedoeld.
Er zal ook continu roetaanslag in de verbrandingsruimte in de cylinder van een motor ontstaan maar door de hoge verbrandingstemperatuur bij een werkslag is de verbrandingsruimte "zelfreinigend" te noemen. Hiervoor blijft de uitlaat te koud bij lage motorbelasting.
Lees met name "De werking". in onderstaande link:
nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter/
Ik denk dat motoren wel degelijk deugd hebben van eens goed te werken als ze dat niet vaak doen, zodat ze eens netjes op bedrijfstemperatuur kunnen komen. Als ze dan 'schoongebrand' zijn roken ze nadien effectief minder onder dezelfde omstandigheden, ook de witte rook bij het starten. En witte rook is nooit goed voor motoren. Ik denk dat het probleem hier idd is dat de tractor gewoon té hard heeft moeten werken, en dus warmgelopen is. Er is een groot verschil tussen bedrijfstemperatuur en te warm.