Tikken bij koude start

Hallo
als ik mijn tractor start bij koude motor,dan tikt die in begin,Het is ook eens gekomen
weet iemand wat er aan de hand is.

Deel dit topic

Reacties

mickheijboer
Weet niet om welke trekker het gaat maar er zijn trekkers die het altijd even moeilijk hebben met mooi lopen met koude motor als hij vaak wat op temperatuur komt gaat over.
tractortje
Onze jd 3650 tikt ook op de motor ze zeggen dat dat de turbo is
valmet6400power
@tractortje

Als die zo duidelijk tikt zou ik hem wel vervangen hoor!
boegie
Landini 13000 waar ik wel eens op rij heeft dat ook, als die dan even warmloopt verdwijnt het ook weer
Wimsumar
Beste BartJohnDeere: Ik neem aan dat je de Deutz (in je fotoboek) bedoelt.
Een zogenaamde dieselklop bij koudestart is bij luchtgekoelde trekkermotoren vaak goed hoorbaar.
"Tikken" wordt ook wel eens veroorzaakt door veel te ruime klepspeling. Vraag is dus wanneer deze voor het laatst is afgesteld en op welke ruimte (Bij Deutz 0,15mm).
Arrie94
@Wimsumar En als de motor warmer wordt, wordt de klepspeling minder zodat het tikken ophoudt. Zou goed kunnen ja!

@bartjohndeere Merk je ook nog verschil bij een 'koude' motor op een hete zomerdag of op een koude winterdag?
Wimsumar
Beste Arrie:
Quote @Arrie94:
als de motor warmer wordt, wordt de klepspeling minder

Dat is bij de meeste motoren het geval, echter bij luchtgekoelden (Als Deutz) wordt juist de klepspeling groter bij warmer worden van de motor! Daarom heeft een Deutz motor ook zo'n relatief kleine klepspelingafstelvoorschrift.

P.S.: Zou de Deutz inderdaad 'tikkende kleppen' hebben dan zou dit geluid evenzogoed ook op kunnen houden bij het warmer worden/nog ruimer worden van de klepspeling.
japie82
Dat heeft onze Case ih 845 altijd al gedaan in de winter bij koude motor, gaat altijd vanzelf weer over als motor op temperatuur is.
basia
Wat ook wel wil voorkomen bij die Deutz motoren ; is een lekke afdichting tussen kop en cilinder ; geeft ook een "tikkend" of petsend-sissend geluid .
Gaat na eventjes lopen over ( +/- 1/2 minuutje )
Kan verder geen kwaad .
deutznoud
@basia klopt, een soort zoem die je hoort
Arrie94
Als de topic-opener ook eens antwoord zou geven...
erik9831
@Wimsumar

Het tikken kan ook zijn, dat je olie van de motor naar beneden loopt, en in de winter is deze dikker dan in de zomer. Dus de motor krijgt op dat moment iets minder smering in het begin. Dit veroorzaakt ook het tikken. In de zomer is ze vloeibaarder waardoor hij net dat tikkeltje sneller gesmeerd word. Dit is nu wel bij een echt volledig afgekoelde motor.
bartjohndeere
Het gaat om een Deutz 4005,De kleppen zijn vorig jaar december 2012 nog gesteld
weurding
4005 heeft voorkamers, geen direct ingespoten systeem, dat verklaart ook het getik, is absoluut niet schadelijk en gaat over naarmate hij warmer wordt
Wimsumar
Beste Erik9831:
Quote @erik9831:
iets minder smering

Hierbij zou het oliedrukcontrôlelampje later uitgaan.

Ik ga uit van dat de dieselklop van de indirecte inspuitingmotor als 'tik' wordt ervaren.
BartJohnDeere moet het zelf maar zeggen.
basia
@weurding

Topic schrijver zegt dat het bijgeluid op een gegeven moment is gekomen ; wat U bedoeld ( dieselklop) zal altijd wel aanwezig zijn geweest .
bartjohndeere
Voor het mixen hoorde ik geen getik,maar paar uur later na het mixen was het getik
Wimsumar
Beste BatJohnDeere:
Quote @bartjohndeere:
mixen

Het (helaas) veelgeprezen/geadviseerde 'schoonbranden' voor de mixer is een fabeltje.
Hoe lang heb je de 'gouwe ouwe'voor de mixer gehad en hoe heet heb je de motor gehad?
Ik vrees motorschade.
bartjohndeere
Hij heeft ongeveer 2 uurtjes voor de mixer gehangen en gedraaid
bartjohndeere
Hij heeft ongeveer 2 uurtjes voor de mixer gehangen en gedraaid
Wimsumar
Beste BartJohnDeere:
Quote @bartjohndeere:
2 uurtjes voor de mixer

"2 uurtjes" (alsof het niks is) bij iets verhoogd stationair toerental was geen probleem geweest, maar ja, dan heeft mixen geen zin. Het maakt niet meer uit. De trekker doet het nog maar ontzie 'm in het vervolg.
gypCaseXL
@Wimsumar zou je me uit willen leggen waarom het geprezen/ geadviseerde schoon branden een fabeltje is? Mij is altijd verteld dat de moter na veel ligt werk dicht roet, wat op te lossen is door bijvoorbeeld een keer flink werken voor de mixer.
Wimsumar
Beste GypCaseXL:
Quote @gypCaseXL:
dat de moter na veel ligt werk dicht roet,

Schoonbranden is een fabeltje omdat het gequote ook een fabeltje is.
gypCaseXL
@Wimsumar dan vraag ik me af waarom iedereen altijd roept dat een trekker dicht roet als hij alleen ligt werk doet als bijvoorbeeld voeren.
Of zit er verschil tussen nieuwe en oudere trekkers?
Wimsumar
Beste GypCaseXL:
Quote @gypCaseXL:
waarom iedereen altijd roept dat een trekker dicht roet als hij alleen ligt werk

Daar kan ik ook geen zinnige verklaring voor geven.
Uit vroeger tijden, 30 à 40 jaar geleden, herinner ik me wel dat 2-takt (benzine)motoren van brommers soms ontkoold moesten worden. Dan kon er een laagje koolaanslag van de zuiger en uit de uitlaatpoort worden geschraapt. De oliebijmenging door de benzine zal dit probleem verergerd hebben en is de brandstof tegenwoordig wellicht ook veel schoner geraffineerd dan vroeger.
gypCaseXL
@Wimsumar oké.
Maar hoe verklaar jij dan het volgende: onze 845 heeft een half jaar enkel voor de kuilsnijder gestaan. Als we hem dan voor de mixer zetten, hij is al op bedrijfstemperatuur, dan rookt hij het eerste half uur flink en dat wordt langzaam minder. Na een uur ongeveer vrijwel niks.
Vervolgens een week later staat hij weer voor de mixer en rookt dan van begin af aan amper.
Wimsumar
Beste GypCAseXL:
Quote @gypCaseXL:
dan rookt hij het eerste half uur flink

Op dat moment wil je graag rook zien en als de mixer wat sneller draait, gaat het mixen wat beter. Dus dan geef je volgas.
Een week later gaat het mixen ook bij lager toerental en laat je de trekker niet volgas lopen waardoor er ook geen rookpluim ontstaat.
Kijk, natuurlijk zal er de eeste keer eventuele roet in het uitlaatsysteem "schoonbranden" maar daarvan zat de motor niet dicht.
Hopelijk begrijp je ook dat zo'n I.H.845 de mixer de baas is en dat de trekker in dit topic dat niet was en met de 'slechts' 2 uurtjes durende krachtexplosie eigenlijk gewoon vermoord is.
gypCaseXL
@Wimsumar als ik je goed begrijp zeg jij dus dat er pas roet aanslag ontstaat in het spruitstuk en de uitlaat. en niet in de motor zelf. die aanslag is dan ook de enige die het eerste half uur verbrand. we mixen altijd op 1700 namelijk.
dat het voor de deutz te zwaar is geweest kan ik begrijpen, maar mijn vraag was ook algemeen bedoeld.
Wimsumar
Beste GypCaseXL:
Quote @gypCaseXL:
zeg jij dus dat er pas roet aanslag ontstaat in het spruitstuk

Er zal ook continu roetaanslag in de verbrandingsruimte in de cylinder van een motor ontstaan maar door de hoge verbrandingstemperatuur bij een werkslag is de verbrandingsruimte "zelfreinigend" te noemen. Hiervoor blijft de uitlaat te koud bij lage motorbelasting.

Lees met name "De werking". in onderstaande link:

nl.wikipedia.org/wiki/Roetfilter/
Deutz-oldie
@Wimsumar
Ik denk dat motoren wel degelijk deugd hebben van eens goed te werken als ze dat niet vaak doen, zodat ze eens netjes op bedrijfstemperatuur kunnen komen. Als ze dan 'schoongebrand' zijn roken ze nadien effectief minder onder dezelfde omstandigheden, ook de witte rook bij het starten. En witte rook is nooit goed voor motoren. Ik denk dat het probleem hier idd is dat de tractor gewoon té hard heeft moeten werken, en dus warmgelopen is. Er is een groot verschil tussen bedrijfstemperatuur en te warm.
gypCaseXL
@Wimsumar het verhaal wordt me duidelijk. in de verbrandingskamer verbrandt bij elke slag de roetaanslag van de vorige. de roetaanslag die ontstaat in het spruitstuk veroorzaakt dan ook het 'lui' worden van een trekker. en dat wordt dus niet veroorzaakt in de motor zelf.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
31
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
23