Illustratie van:

Fendt 307 LSA - Achterspatborden opknappen maar hoe?

Hallo,

Ik zit erover te denken om komende zomer onze 307 hier en daar wat op te knappen, en dan met name de achterspatborden, alleen zijn deze nogal slecht.
Het lijkt erop dat er een plamuur laag overheen zit die nu begint los te laten (zie foto)tractorfan.nl/picture/819861/.

Nu heb ik eigenlijk geen idee wat ik hier het beste mee zou kunnen doen, nieuwe plamuur eroverheen of?..

Laat jullie ideeën maar horen 😉

Met vriendelijke groeten,

Angelo Koopmans

Deel dit topic

Reacties

johndeere6506
Het lijkt mij alluminium, dus lassen wordt al niks. Misschien solderen ( weet niet of dat werkt).
Bob Hendriks
@johndeere6506

Lassen kan best als je maar de goede materialen hebt!
international-633
Dan nog wordt het moeilijk omdat je niet weet wat voor aluminium is en het vervuild is
johndeere6506
@Bob Hendriks dat is makkelijk zat, alleen moet je ze wel hebben 😉 of laten lassen.
Wimsumar
Beste Angelo 368: Ziet er vreemd uit. Is dit bij de achterlampkap?
Dat is normaal "geoon" blik. Is dit eerder opgeknapt/volgeplamuurd?
hans515
Dit moet je gewoon schoon schuren en evt nieuw ijzer in lassen,(er zit noooit aluminium in) we zijn op t werk nu een 309 aan opknappen hebben we ook gewoon nieuw platen in gelast en hij is nu gespoten en je zie er niks meer van
Deutz-oldie
Ik vraag me af of het niet toch gewoon plamuur is, hebben wij ook gehad. Kijk eens of je het makkelijk kunt afbreken. Als het plamuur is moet je deze eraf schrapen zodat je het roest eronder kunt wegschuren en dan opnieuw plamuren.
Angelo368
@Wimsumar Ja naast de achterlamp kap, trouwens op beide spatborden, en volgensmij is deze trekker eerder eens opgeknapt, mijn vader heeft hem in 1994 2e hands gekocht bij De Vor weg dus het zou best kunnen dat ze hem daar hebben opgeknapt destijds..
Angelo368
@hans515 Ehm gewoon in die holle gaten nieuw ijzer erin lassen of de hele spatbord?
EA_MF
@Angelo368 even kijken waar je spatborden weer een beetje normale dikte hebben, tot zover de rotte plekken uitslijpen en in die stukken weer plaatstaal in lassen en de lassen weer gladslijpen
Angelo368
@EA_MF Oke, ik ken wel iemand die goed kan lassen dus opzig moet het zo wel kunnen ja
ADB996
@Angelo368 je zou het geheel kunnen aanpakken, door hem helemaal te laten stralen, lassen en spuiten. daar ben je garandeert dat je een hele poos voor uit kunt. dit is natuurlijk niet de goedkoopste oplossing 😉
Angelo368
@ADB996 klopt 😛 dan is ie weer als nieuw, alleen kunnen we m niet te lang missen en de kosten is wat een punt ja 😛
ADB996
@Angelo368 wat voor werk doet ie?? Je zou het ook in de winter kunnen doen omdat er dan minder werk op het land is.
Angelo368
@ADB996 tja gewoon veehouderij, staat hele winter voor de voerwagen, en anders moeten we de fendt 103 de hele tijd omkoppelen wat nogal iritand is in de winter, in de zomer gaat het wel opzig alleen is die dan nodig voor kunstmest strooien en dergelijke dingen.. +/- 2 tot 3 weken de tijd om op te knappen ofzo
hobbyboer
Quote @Angelo368:
Nu heb ik eigenlijk geen idee wat ik hier het beste mee zou kunnen doen, nieuwe plamuur eroverheen of?..

Het beste? Misschien wel gewoon een paar stappen achteruit doen en vanaf daar kijken.
Ik heb zulke dingen ook wel eens geprobeerd, maar valt meestal tegen. Een normaal uurloon haal je er vast niet mee. Als je het echt heel mooi werk vindt is dat natuurlijk niet erg 😄
EA_MF
@hobbyboer dat moet je juist niet doen, optijd dr bij zijn zodat t niet helemaal door roest, wat bij spatborden enzo nog al wat sneller gaat als dat je lief is helaas
Tom VB
Quote @hobbyboer:
gewoon een paar stappen achteruit doen en vanaf daar kijken

Beste opmerking tot nu toe, hahahaha
Angelo368
@EA_MF Ja daarom, lijkt nu nog niet heel erg, m'n vader is nog niet echt enthousiast dus ik zal het zelf maar moeten fixen, dan kom ik helaas weer bij plamuren uit..
hobbyboer
Quote @Tom VB:
Beste opmerking tot nu toe

Dankjewel 😄

Ben je het er ook mee eens? Misschien is mijn advies wel echt het beste en verstandigste, maar verstandigste is niet altijd het leukste, mooiste of het geen waar je de meeste voldoening van krijgt.
Ik hou ook niet van verroeste spatborden en ook niet van opknappen, dus ik probeer zo zuinig mogelijk te zijn op de mijne. Maar als ik ga rekenen hoeveel uur ik al met de hogedrukspuit in de weer ben geweest? Tsja, ook niet echt rendabel, denk ik?
Angelo368
@hobbyboer tja achteruitstappen is wel het goedkoopst ja 😛 alleen niet echt wat ik wil, trekker moet namelijk nogal wat uren mee dus wil het wel weer een beetje fatsoenlijk hebben
hobbyboer
Quote @Angelo368:
alleen niet echt wat ik wil, trekker moet namelijk nogal wat uren mee dus wil het wel weer een beetje fatsoenlijk hebben

Dat kan, maar dat kost geld en heel veel tijd, vergis je daar niet in. Als je iets goedkoper en sneller wilt valt het resultaat meestal weer tegen (zeker als je weer een paar jaartjes verder bent).
EA_MF
Idd, is wel iets wat je goed moet doen, dan hoef je de eerste 10 jaar sws niet weer, maar ben je wel dik een maand bezig als je rap door doet
Angelo368
Denk dat ik het maar in etappes ga doen,deze zomer het grijs overspuiten en dan volgend jaar het groene en eventueel het rode
EA_MF
@Angelo368 ik zou meteen alles doen, maar is inderdaad erg lastig als je de trekker veel nodig bent, gaat hier netzo 😞
Angelo368
@EA_MF jup das het probleem nou net haha, ach eerst het grijze spuiten wordt die al veel mooier van, motorkap kan eventueel nog naar een spuiter toe, velgen zijn niet slecht nog dus dat kan later altijd nog
Angelo368
@EA_MF alleen de achterspatborden zijn slecht eigenlijk, motorkap glimt nog wel mooi vindt ik, en naja, het grijze is er al aardig af, hefinrichting ook, een dikke roest bult
Favorit614
Quote @Angelo368:
het grijs overspuiten en dan volgend jaar het groene en eventueel het rode

vaak als je zo ver bent gelijk de wielen mee pakken.
voor het grijs spuiten heb je ze er toch af.

Spatbord zit redelijk werk in, mooiste is de hele plaat op de hoeken er uitsnijden en daar een hele plaat weer inlassen, evt iets dikker materiaal gebruiken, dit last gemakkelijker.
Schapen boer
Gewoon nieuwe frame lassen met co2
EA_MF
@Angelo368 kun je de spatborden niet los halen en de trekker gewoon door gebruiken, @selten heeft afgelopen jaar ook een ouwe steyr opgeknapt, en heeft toen cabine en plaatwerk er af gehaald en is tussendoor nog wel even aan het werk geweest met de trekker volgensmij
selten
Staat je tractor binnen? Niet in een stal ofzo want dan stinkt het.

Maar ik zou gewoon cabine eraf halen, spatborden eraf, motorkap eraf. En dan alles repareren. Stralen, primer, plamuren en dan weer opspuiten. En meteen in elkaar zetten.
selten
Angelo368
@selten trekker staat 365 dagen per jaa op het voerpad, cabine eraf halen? eehhhh...
Angelo368
@EA_MF spatborden zitten vast onder de cabine..
EA_MF
Quote @Angelo368:
trekker staat 365 dagen per jaa op het voerpad

is er geen mogelijkheid de trekker in een andere loods te zetten? neem aan dat ie dan voor t aanschuiven gebruikt word, savonds na t melken voer goed aanschuiven, dan hebben ze tot de volgende morgen na het melken voldoende, haal je daarna de trekker op en schuif je het wederom aan, is veel beter voor de trekker, ammoniak uit de mest vreet je plaatwerk op.
selten
@Angelo368
Waarom zou dat niet kunnen?
EA_MF
@Angelo368 hm, da's wat minder, dan moet dus de hele cabine dr af, paar weken als cabrio rondtuffen moet ie ook wel volhouden toch? waar ik me t meest zorgen over zou maken is het plaatwerk, 'frame' rot niet weg, plaatwerk wel
Freebird78
Als je dit niet goed aanpakt dan zullen er gaten in vallen alleen wat schuren en wat plamuur lost dit niet op zit veel roest en als je de rest van de plamuur er af bikt dan kan je nog wel eens schrikken stralen en nieuwe stukken er in is de beste oplossing heb ze wel gehad dat ik er twee emmers plamuur af bikte en de roest ver onder de lak zat en er gaten zaten waar een voetbal door paste maar dan nog zijn ze te redden heb wel ergere gehad
steyr 9087
Als je deze fendt de cabine en de spatborde verwijder kun je het door rijden ook vergeten. want dan moet ook al het elektrisch enzo eruit en de spatborde zitten ook an de bodem en stuur colom vast volgens mij. dus dan kun je niet meer doorijden vedder is het wel een mooie klus.
Angelo368
@EA_MF Wij hebben niet eens een loods haha, de 307 staat 365 dagen per jaar voor de kuilbak op het voerpad, ook de 103 met aanschuifband staat daarachter op het voerpad.. machines opknappen doe ik nu momenteel in de kop-hals-romp boerderij, maar daar is ook vrij weinig ruimte
EA_MF
@Angelo368 ai, dat is zonde, maarja, is niet anders, wel is het zaak dan het plaatwerk goed bij te houden, anders rot t weg waar je bij staat!
Angelo368
@EA_MF ja daarom, nog maar even een plan bedenken..
Angelo368
Ik krijg m'n vader niet verder dan dat we de plamuur eraf halen en daar zo overheen verven.. goed plan of slecht plan?
Angelo368
Jongens, heb het plamuur er toch maar afgehaald, goed afgeschuurd en weer opgevuld met speciaal plamuur, niks meer van te zien nu 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 307 LSA ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
44
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
6