Illustratie van:

Unimog 404 - 404 met 0M 636 dieselblok heeft lekke kop

Hallo allemaal,

sorry voor mijn onpersoonlijke profiel. Ik zal er binnenkort iets aan doen. Maar ik heb een brandende vraag.

Weet iemand of ken je iemand die weleens een 0M 636 blok open heeft gehad.

Ik weet namelijk een leuke Unimog te koop met een 4 cilinder dieselblok (OM636) hiervan is de kop lek.

Volgens de verkoper komt dit doorat hij de zuigerveren heeft laten vervangen. Ze zijn toen namelijk vergeten om er nieuwe kopbouten in te doen??????

Volgens de verkoper ging de kop bij het eerste testrondje alweer lek en is hij (maar vooral zijn vrouw) zat om er nog meer geld aan uit te geven.

Extra vragen : zitten er in een OM636 blok losse bussen?
Zijn er andere mankementen bekend van een 404?

Graag alleen technisch advies zodat ik voor mezelf kan bepalen om hem wel of niet aan te schaffen.

Groeten robin

Deel dit topic

Reacties

deutzpower36
Klinkt als een kut smoes
Boemrang
Naar mijn idee hebben hier de nieuwe kopbouten niets mee te maken.
Naar mijn idee zijn ze vergeten andere belangrijke dingen te vernieuwen, kop pakking, kop laten vlakken en noem maar op.
Je moet het zelf weten wat je er mee doet...
Tony60
Voor de manuals OM636: Die kun hier motoren.ath.cx/menus/mercedes.php/ downloaden. (Nederlands deel 1 en 2 is de Nederlandse onderhoudsmanual van de OM636)

Bij mijn weten hebben deze motoren geen rekbouten (zie pagina 27 van het Duitstalig werkplaatshandboek voor de details) Dus kun je gewoon de oude bouten gebruiken.

Er zal idd wel iets anders aan de hand zijn. Misschien verkeerd gemonteerd (er is namelijk een motor met alu-kop en gietijzer kop).

Maar het kost je hooguit een nieuwe kop als deze gescheurd mocht blijken of als vlakken niet meer kan.
Met vlakken van deze kop moet je wel oppassen dat de klepstoterstangen niet te lang worden -!-
Deutz-5006
Reken er dus maar op dat je een paar honderd euro verder bent eer het in orde is. Ligt dus sterk aan de vraagprijs of het interessant is.
HGJR68
Hallo Robin

OM 636 zijn erg eenvoudige blokken en zijn voor vele toepassingen gebruikt. Als je op marktplaats OM636 intoets
krijg je o.a. onderstaande advertentie. Deze man heeft de OM636 als hobby en heeft ook heel veel onderdelen hiervan.

om636/Unimog

Ermelo, Gelderland

Tel: 0650286633

gr Henk
steyr 9087
Zijn er ook 404 maar dan in 4 cilinders?
lindehydrocart30
@steyr 9087 404 is een 4 Cilinder.
Joop3
404 is zescilinder benzine. En met een Om636 zal het een behelpen worden. Dan kun je hogere snelheden wel redelijk op je buik schrijven.
steyr 9087
@lindehydrocart30 nee dat klopt niet want ik heb een 404 6 cilinder benzine
steyr 9087
@Joop3 oke maar die van mij is een 6 cilinder bezine maar de 80 km kan ik maar net halen met wind mee
Joop3
@steyr 9087 dat is toch een 2,8 l? Die doet het denk ik stukken beter. Waar de 2,8 in de personenauto's op185 pk afgesteld was, moest de 636 het in de Unimog 401 e.d. Met 34 pk doen. Een 401 is een heel stuk lichter als een 404, en toch haalden ze de 60 km/H niet.
steyr 9087
@Joop3 nee die van mij is 2.2 liter en ongeveer 80 pk maar het enige wat kan is een turbo op bouwen maar dat word een dure hobby
basia
De OM 636 heeft geen losse bussen ; wel kun je tot 4 overmaat zuigers gaan .
unimogbommel
Ik denk dat je er beter van af kunt zien. de motor kan weinig mis mee zijn en onderdelen of een andere motor heb je voor weinig. maar een oud type unimog )(421, 406, 404 etc).is origineel niet bepaald goed vooruit te branden zeg maar. Veel mensen schroeven de unimog wat op zodat de motor wat meer vermogen krijgt of leggen er zelfs een zwaardere motor in. De om636 heeft ongeveer 1/3 van het vermogen van een originele 404. Denk niet dat je daar echt vrolijk van word. Als je een 404 met dieselmotor wilt kun je beter een kopen met om617. 5 cilinder 3.0 liter diesel
Tony60
Hoewel de OM636 geen natte bussen heeft, kun je altijd nog sleeves in laten zetten. Deze motor is redelijk universeel, dus een ruilblok is ook nog een optie. Mijn mening is: Als de auto verder ok is maar de motor wat minder, dan heb je wel wat te doen. Een nieuwe zal het nooit worden, maar daar schaf je geen unimog voor aan. Het zijn prima voertuigen, de Duitse variant van de LandRover, beetje underpowered, maar dat heeft een reden: Ze gaan lang mee.
Ik wens je veel wijsheid en veel plezier toe als je besluit de sprong te wagen.
Robin
Hallo allemaal,

hartelijk dank voor jullie reacties.

Ik heb de gok gewaagd hoor. ik ben wezen kijken, het was geen 404 maar een 411.

Ik heb ook contact gehad met die man die op marktplaats bekend staat vanwege zijn OM 636 ervaring.
Naar aanleiding van het gesprek met hem durfde ik het eerst niet aan.
Maar de 404 en de 406 is steeds iets boven mijn budget en van het OM636 blok zijn idd nog zoveel onderdelen te krijgen.

Tevens zag het plaatwerk en de cabriokap er uit als nieuw.

Hij staat nu in de stalling hier op het dorp. Ik hou jullie op de hoogte.

Groeten Robin

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Unimog 404 (vrachtwagen) ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
33