Illustratie van:

Ford-NH 40 Serie - Rijkoppeling SLE ElectroShift 16x16

Hoe is de werking van de rijkoppeling op deze versnellingsbak (bouwjaar 1995) ?

Wordt de aandrijving ontkoppeld door de druk (gereguleerde, lagere druk?) van koppeling(en) C3 en/of C4 te laten en is dit een zogenaamd dumpventiel (refererend aan de naam "dumpknop" op de omkeerhendel)? Of is er sprake van een aparte rijkoppeling, anders dan C1 tot en met C4?

Hoe wordt bij het op laten komen van het koppelingspedaal dit dumpventiel gecontroleerd, aan de hand van de potmeter op dit pedaal, gesloten, of wordt de druk op een andere manier op de rijkoppeling/koppelingen gezet?

Alvast dank voor de moeite te antwoorden.

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Jammermaarhelaas: :? "Dump(knop op de omkeerhendel)" ? :?
Is dat misschien een slechte vertaling van (engels) thumb (ofwel duim) ?
jammermaarhelaas
@Wimsumar

Voor zover mijn beperkte kennis van hydrauliek reikt is een dumpventiel (bediend door de dumpknop) een ventiel wat olie rechtstreeks in het reservoir (de achterbrug) laat lopen, dus als het ware "drukloos dumpt".
Bij mijn weten wordt door het voetpedaal ditzelfde dumpventiel bediend.
nhmonteur
De sle transmissie werkt als volgt. De transmissie bestaat uit vier koppelingen (c1 T/m c4) per koppeling is er een pwm klep.dit zijn proportionele elektronische kleppen.
Per versnelling zijn er altijd 2 koppelingen geschakeld. Altijd in de combinatie van c1/c2 met C3/c4.
Als bv in de eerste versnelling wegrijd word eerst koppeling c1 eerste volledig bekracht doordat de klep 18 bar olie druk op het pakket zet.als je koppelingspedaalschakelaar klikt word koppeling C3 op aangrijpen gezet. Nu word door de potenter de klep aangestuurd om het pakket rustig aan te laten grijpen.nu rijd de trekker rustig weg.
Schakel je naar de volgende versnelling dan laat de computer de druk in c1 zakken en de druk in c2 opkomen.
Als je op de dumpknop drukt worden beide kleppen uitgeschakeld waardoor de trekker stopt met rijden.

Ik hoop dat je nu snapt hoe de sle transmissie werkt
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Bedankt voor de uitleg, hiermee wordt er al veel duidelijk!

Ik ben bezig de oorzaak van een nukkig aangrijpende rijkoppeling te vinden.
Schakelaar en potmeter op pedaal heb ik doorgemeten, lijken goed, momenteel wordt de accumulator gecontroleerd.
nhmonteur
Is de transmissie al eens goed gecalibreerd?als dit goed gebeurd dan moet de koppeling weer netjes oppakken.
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Dit is elk jaar wel een keer gedaan, maar wanneer de accumulator terug is zal ik het nogmaals doen.

Krijgen de koppelingen hun 18Bar werkdruk van een aparte, eigen pomp met vaste opbrengst? Of van de CCLS pomp?

Reguleren de proportionele regelschuiven alleen de doorstroom of wordt er ook nog met de druk gevarieerd bij koppelen?

De oliefilters (3 stuks bij pomp) zijn elke 600uur vervangen.
nhmonteur
De transmissie krijgt zijn olie van een vaste pomp die ingebouwd zit bij ccls pomp. De schuiven regelen de druk naar de koppelingen. Maar als je accumulator stuk is dan resulteerde dat ook in slecht schakelen.je had die trouwens zelf kunnen controleren.als je hem er af schroeft mag er geen olie uit komen op een paar druppels na.komt er wel veel olie uit dan is hij defect.
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Uit de accumulator is meer dan een paar druppels olie gekomen, ik schat ergens iets van een 50 tot 100cc.

Dank voor de antwoorden, ik laat hier weten hoe het verder is gegaan.
RPCounty
@nhmonteur Mooi duidelijk uitgelegd. Hier kun je wat mee!
nhmonteur
@jammermaarhelaas dan bestelbaar een nieuwe, dan is de balg binnen lek er werkt hij niet meer. Heb toevallig voor paar weken terug 1vervangen.koste 160 euro bij Kramp,moeten ze hem wel op 10 bar afvullen,standaard staan ze bij kramp op 30 bar. Origineel new Holland kosten ze geloof ik 350 euro.
heimans
@nhmonteur

Als je een setje hebt om accumulatoren te vullen kun je em zo naar 10 bar leeg laten lopen.
Denk alleen niet dat de vraagsteller hierover beschikt...
nhmonteur
@heimans ja zou kunnen,maar kramp doet het toch voor niks als je het maar ff doorgeeft.
heimans
@nhmonteur

Daar heb je helemaal gelijk in.
ford5000
@nhmonteur Top uitleg Tom!
Daar kunnen mensen mee vooruit! 😄
jammermaarhelaas
@heimans

Klopt, vragensteller heeft dit niet 😄
jammermaarhelaas
@nhmonteur

De accumulator is weer op druk gebracht en gemonteerd. Dit resulteerde in een teruggekeerd "koppelingsgevoel".

Nu blijkt echter duidelijk dat de koppeling (C3/C4) bij "klaarzetten" na de "klik" van de pedaalschakelaar reeds zoveel aangrijpt dat in de lage groep de tractor er al door wegrijdt (met een schok).
In de hoge groep is dit aangrijpen van de koppeling ook duidelijk te merken, maar komt de tractor nauwelijks in beweging. Bij op laten komen van het pedaal kan daarna gedoseerd worden weggereden.

Koppelingen C1 t/m C4 zijn na montage van accumulator gecalibreerd, maar dit gaf geen merkbare verbetering.
(waarde in dashboard bij C3 en C4 tussen de 155 en 160, C1 en C2 lager, ergens in de buurt van 125).

Moet nu eerst de vultijd van de koppeling worden gecontroleerd/gecalibreerd met zo'n kabel met drukknop bij een dealer? Of is er nog iets wat ik zo zelf kan doen?
nhmonteur
@jammermaarhelaas Bij een 40 serie moeten de vultijden inderdaad ook altijd ingesteld worden. weet zo alleen ff niet hoe dit precies ook al weer ging.
Is de transmissie wel op bedrijfstemperatuur gecalibreerd? dus de olie rond de 60 graden of hoger?

De calibratiewaarden zijn goed, het verschil tussen 1/2 en 3/4 komt omdat c3/4 groter zijn.

Ik zal morgen eens ff kijken hoe die vultijden ingesteld moeten worden.
jammermaarhelaas
@nhmonteur

Zaterdag komt ie weer aan de 60 graden celcius, zal hem dan opnieuw calibreren.
jammermaarhelaas
Veerdruk calibreren had geen effect, vultijd calibreren had een klein beetje effect. Nu is het in de hoge groep nog aanwezig, maar niet storend, in de lage groep is het overduidelijk, en alleen op te vangen door te remmen bij op laten komen van koppeling.
Op druk brengen van de accumulator heeft gezorgd voor het kunnen doseren van de koppeling na de "schok" onderin het bereik. Hiermee is een deel van de klacht verholpen, maar de hoofdoorzaak is nog niet opgespoord.
jammermaarhelaas
@nhmonteur en anderen:

De oorzaak lag in een klemmende stuurschuif voor de C3 plus een te lage stand by druk.
Stuurschuif is weer gangs gemaakt en stand by druk opgesteld. Nu werkt het weer naar behoren.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de New Holland 40 Serie ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
20
DEELNEMERS
6
WEERGAVES
24