Fendt, pk verlies.

Beste,...
Nu had ik gehoord dat fendt in het algemeen een pk verlies heeft.Dat een 936 van normaal 360 pk maar 330 of 300 pk heeft.

ps: ik heb het gehoord van een case ih fan dus weet ik niet of het waar is.

Alvast bedankt voor het lezen en zeker om te reageren.

grt inspecteurfendt 😄

Deel dit topic

Reacties

mf gek
Ja. pk´s vliegen zo langs de uitlaat naar buiten.
prins6830
Hahahaha Slaaplekker
inspecteurfendt
@mf gek is dit een grap?
Zo ja zet er dan een smiley achter
ADB996
@mf gek door de uitlaat, niet langs de uitlaat! ik had je wel slimmer verwacht, maar ja, mf-fan he 😃
mf gek
@ADB996 haha kan er ook niks aan doen he. 😃
mf gek
@inspecteurfendt nee. is geen grap.
ADB996
@inspecteurfendt de vario geeft in algemeen meer verliezen als de traditionele versnellingsbak 😉
jurgenkrijt
@inspecteurfendt is het nog geen kinderbed tijd ?
ADB996
@mf gek daar betalen wij weer de hoofdprijs voor, die eigenlijk zo lek als een vergiet is. kun je beter een Deutz rijden 😄
inspecteurfendt
@jurgenkrijt zo vroeg al om 9u ja
mf gek
@ADB996 wij hebben weinig last van lekkage. maar een deutz rijd ook best hoor! 😃
Fendt926Driver
Waar wil jij de pk's weten. aan de motor heeft die gewoon zijn opgegeven pk's.
aan de wielen moet je de powermix uitslagen hebben van de trekkertest. waarbij je moet kijken welke banden op welke ondergrond. hoe je de pk's wilt overbrengen. en elke versnellingsbak of vario of wat dan ook kent verliezen.
in mijn ogen is het gewoon bullshit wat die case rijder beweerd
inspecteurfendt
@Fendt926Driver Hij beweerd dat hij met dezelfde dumper met evenveel ton sneller is op dezelfde berg met zijn case ih puma 165 dan een fendt 724 vario.
bas930
Koop je een Fendt dan geeft die het opgegeven vermogen op de aftakas,, de motor heeft dus altijd meer vermogen dan opgegegeven wordt, is bij iedere fendt zo dus weet niet waar dit verhaal vandaan komt?
Fendt926Driver
Quote @inspecteurfendt:
Hij beweerd dat hij met dezelfde dumper met evenveel ton sneller is op dezelfde berg met zijn case ih puma 165 dan een fendt 724 vario
dan denk ik dat hij de boel afbreekt en 6 keer zoveel diessel nodig heeft en dat er op de fendt een verstandige rijder zit.
rij zelf een 926 en die dingen zijn niet bij te houden met accelereren. en vooral het pk verschil moet al duidelijk zijn.
maar hij kan mooi kletsen laat hij maar een filmpje maken
B - W
Hoor wel eens vaker mensen iets beweren haha
Fendt 720
@inspecteurfendt Hij beweerd dat hij met dezelfde dumper met evenveel ton sneller is op dezelfde berg met zijn case ih puma 165 dan een fendt 724 vario.

wat is dit prut. Zet n echte fendt rijder erop en je zal zien hij is de case zo voorbij
landbouw
Allemaal zever denk. Ik ga niet zeggen dat fendt geen verlies heeft, en ik zeg ook niet dat fendt de sterkste is. Maar ze moeten toch niet onderdoen volgens mijn ervaring. En vario rijden heeft ook andere zeer grote voordelen! Die mag je niet vergeten.
johndeere6506
Oei oei, wat zijn die Fendt rijders weer aggresief vandaag 😃
1066
@inspecteurfendt nou hoe het nu is met de nh case maar eerder uit eigen ervaring wel meegemaakt dat een case van 145 pk net zoveel deed als een fendt 615 op de banden
bartjuh
Verklaart natuurlijk wel waarom er zoveel fendten van 300+ pk verkocht worden. Andere merken kunnen het met minder af
Fendt926Driver
Quote @1066:
dat een case van 145 pk net zoveel deed als een fendt 615 op de banden
hier ook al wel meegemaakt dat een fiets even hard ging als een brommer op smallere banden......
en wat was de moraal van jou verhaal?
mdoornekamp
Zit wel een kern van waarheid in dit verhaal. In een test met een fendt 939 is gebleken dat onder sommige omstandigheden het vermogen terug geregeld wordt. Uit meting bleek dat het vermogen op de wielen niet hoger is dan van een eerder geteste 936. Simpelweg omdat de bak het dan niet aan kan. Pas bij gecombineerde vermogensafname komt de beloofde 390 pk vrij.

Verder ben ik het met @bartjuh eens dat er vaak wel veel fendt pk's toegepast (moeten) worden.
MF3080E
@inspecteurfendt De Case 165 heeft 160pk, 200pk met boost. En is het een cvx of powershift?
De Fendt 724 heeft 240pk.
Enige mogelijkheid lijkt mij dan dat de case ofwel lichter beladen is dan de Fendt. Of de case gaat volgas en de Fendt rijd op zen gemak en economisch.
Of combinatie van de twee.
walker1
Quote @Fendt926Driver:
Quote @1066: dat een case van 145 pk net zoveel deed als een fendt 615 op de banden hier ook al wel meegemaakt dat een fiets even hard ging als een brommer op smallere banden......
en wat was de moraal van jou verhaal?

Ik snap em ook niet. Bovendien zijn het 2 trekkers van hetzelfde formaat, dus niet ze gek dat net zoveel kunnen doen.
walker1
Maar bij moderne high tech tractoren "verwijnen" er gewoon meer pk's dan bij oude eenvoudige tractoren.
Veel vermogen verdwijnt al in wrijvingsverliezen in de versnellingsbak, hoe meer versnellingen hoe meer verlies. Vario/CVT bakken hebben weer hoger verlies dan een handgeschakelde bak. Modernere tractoren hebben ook veel meer hydraulische mogelijkheden, vermogen, ook daar verdwijnt vermogen. Airco vreet ook een paar pk's op, alle electronica.
mdoornekamp
YouTube: John deere 7280R vs fendt 933
walker1
@mdoornekamp En wat wil jij hier mee zeggen???
Op de olympische spelen kan 1 seconde sneller zijn heel belangrijk en doorslaggevend zijn. Maar met bv bieten van het land halen maakt een seconde eerder of later geen ene ruk uit.
Verder zijn trekkers niet gebouwd met als doel zo snel mogelijk een berg op te racen en ik geloof ook niet dat er een boer of loonwerker die na zo'n filmpje denkt van, goh, de volgende trekker wordt een JD, want die is een seconde sneller.
mdoornekamp
@walker1 Ja maar de jd is niet alleen sneller maar heeft ook nog 50 pk minder.

Bij me baas hebben ze een 6930 voor een schuitemaker opraapwagen. Moesten we maar een keer een Fendt 716 proberen. Bij iedere prop in de wiers gaat die fendt langzamer rijden. Moet je de hele dag die vario weer oppompen om een beetje vooruit te komen. Die jd (zonder vario) gromt af en toe een keer maar rijdt gewoon met dezelfde snelheid door.
atlaspower
Appels en peren,, als de radio het maar doet, daar gaat het om,,
Ferdinanddijkstra
360 pk op de motor geeft 330 pk op de aftakas .
En het vermogen meet je op de aftakas dus volgens mij is er geen probleem toch
ford3000
patrickkrist
@inspecteurfendt jonge dat met die berge shit is gewoon hoe vol je de kieper hebt en die jonge is zeker ook 11 die zal ook ook wel gewoon wat zweren
Tom VB
Niek1988
Haha wat een gelul, ga vaak bij trekkertrek kijken en heb al regelmatig een New Holland tvt, NH autocommand, Case CVX en Steyr CVT door de overdruk zien gaan waar een Fendt de wielen nog wel rond kreeg. Een 724 verliest het mooit van een puma165, tenzij hij de grenslast op 30% heeft staan dan smoort hij zichzelf om brandstof te besparen
Niek1988
@MF3080E

Boost gaat er alleen in bij aftakas werk toch..?
atlaspower
Quote @Niek1988:
Haha wat een gelul, ga vaak bij trekkertrek kijken en heb al regelmatig een New Holland tvt, NH autocommand, Case CVX en Steyr CVT door de overdruk zien gaan waar een Fendt de wielen nog wel rond kreeg. Een 724 verliest het mooit van een puma165, tenzij hij de grenslast op 30% heeft staan dan smoort hij zichzelf om brandstof te besparen
Dit is ook gelul 😃
Tom VB
Hoop gelul bij elkaar....
Niek1988
@atlaspower

Wat jij wil
Miniplaat
Er zit wel verschil in het karakter van de motor. Pk's zijn Pk's zou je zeggen, maar ik heb meerdere voorbeelden waar (toenvallig beide keren een Fendt) de ene trekker gewoon minder sterk was dan de ander. Bij loonbedrijf de Weer in Bornerbroek kregen ze iets van 12 jaar geleden een balenpers als test die van die enorme slagen maakte. Daar kon een Fendt van 200 pk niks mee, de 1455 liep er echter mee weg. Hij gromde wel, maar hij trok het wel.

Bij ons het diepspitten zelfde verhaal. Een Fendt 933 die de spitmachine niet draaiende kon houden op maximale diepe met 200m/u. Een Challenger MT765 (eerste type, zelfde Pk's) trok hem wel op maximale diepte, tot wel 400m/u op sommige stukjes na.

Dan mogen jullie zeggen waar het in zit, ik vermoed dat de motor inhoud het verschil maakt, maar ik weet het ook niet zeker. ik weet wel dat de Fendt ons het extra geld zeker niet waard is, voor hetzelfde geld zou een merk als case of Challenger zeker nog voorgaan.
JD5620
Quote @atlaspower:
als de radio het maar doet, daar gaat het om,,
+10 😄
inspecteurfendt
@patrickkrist nee, hij is 21 jaar
Boemrang
@JD5620 Na alles dit gevolgd te hebben zie ik toch maar af van een Fendt, al dan niet met of zonder radio, op een ander merk tractor kan ik ook zelf gaan zingen, ondanks dat het niet helemaal zuiver zal gaan... 😃
Beleef dan wel plezier.... 😉
MF3080E
@Niek1988 Bij aftakaswerk en bepaalde snelheden, welke weet ik niet.

En heb in de standaartklasse al eens twee Fendt 930's (Billie en Tarzan) die maar tot 65-70 m ging zien verliezen van een MF 3690 die full pull ging (hier 110+ m) in 8.5T. En in diezelfde klasse ging geen enkele case, deutz of nh voor bij de 50m!
--> Tractorpulling zegt niets 190pk wint van 300, waar diezelfde 2 fendt in de 9.5T onverslaanbaar waren.
-->Tractorpulling bewijst niets!

Gewichtsverdeling, bandenmaat, bandendruk,... te veel om rekening mee te houden als je nog eens zuinig wil zijn ook.
Robin S
Het komt er in het kort gewoon op neer dat een vario meer verlies geeft dan een gewone versnellingsbak,en dan hangt het ervan af hoe snel je rijd.als hij traag gaat meer verlies omdat de overbrenging meer hydraulisch dan mechanisch is.op volle snelheid volledig mechanisch,dus eigenlijk even efficiënt dan mechanische bak.
maar voor mij toch geen fendt hoor!
Payton
Het schijnt zelfs dat de eerste 700's meestal te ruim stonden afgesteld, dat als je een 716 had, je onderhand een 718 had, later was dit niet meer zo.
Fendt916
Haha wat een dom gezever allemaal zo kan iedereen wel voorbeelden opnoemen
jehan
Haha dit wordt nou het lul topic van dit wiekent ..
Boemrang
Quote @jehan:
haha dit wordt nou het lul topic van dit wiekent ..

De kans is zeer groot aanwezig, de school deuren zijn weer op slot... 😃
jehan
@Boemrang en toch zijn er veel reacties die kloppen haha
Miniplaat
@Fendt916
Durf je dat ook te zeggen over mijn voorbeelden? Dat ging in beide gevallen namelijk puur om pto vermogen, dat heeft puur te maken met de motor en de as ertussen, niet de banden, gewicht of wat dan ook. Ik ben klaar met Fendt, voor ik er ooit ook maar op heb gezeten
Fendt916
@Miniplaat Mooi voor je ik lig er niet wakker van ik weet wel beter al onze trekkers geven het juiste op gegeven vermogen aan de pto of soms nog meer
jd premium
Hier ervaringen met een Fendt 820 (205pk) en een John Deere 7530 (200-205pk), allebei met dezelfde Schuitemaker Rapide opraapwagen, allebei zelfde perceel en allebei alle messen erin en alle messen op dezelfde slijp tafel geslepen.
Gemiddeld kon je met de John Deere 1 tot wel 2km sneller laden en hielt de John Deere langer zijn motortoerental vast met een prop gras.
Gemiddeld verbruik lag bij de John Deere wel 1 liter per uur hoger.

Oja vergeten bij te vermelden, allebei een traploze transmissie.
Miniplaat
@Fendt916
Ja als ze hun opgegeven vermogen niet zouden halen zou het natuurlijk helemaal te gek zijn.. Ik zeg alleen dat qua vermogen andere trekkers gewoon meer waarde hebben dan Fendt. Die andere trekkers zullen dan misschien wel meer Pk's halen dan in het boekje staat, maar dat betekent dus ook dat je een Fendt altijd 30 pk (ik noem maar wat) sterker moet kopen voor dezelfde kracht. Ik weet niet of dat bij jou anders is, maar een grotere Fendt betaal je wel extra voor(los van het feit dat Fendt altijd de duurste is in het bovenste segment)
JD5620
@Boemrang ach ja in de trekker kan je mooi 'zingen' niemand die het merkt 😃
Boemrang
@JD5620 Daarom ook, en een groot voordeel is weer, geen meeuwen om je heen die je hele tractor onder schijten....
RobinBos
Het verhaal klopt min of meer wel, maar bij een aftakas meting zal dit niet naar boven komen.
De constructie van de Vario van fendt is zo dat ze bij lage snelheden een hoog aandeel hydraulisch vermogen hebben, bij snelheden tussen de 1 en 5 km/ uur zit dat tussen de 60 en 90 procent, veel hydraulisch vermogen staat gelijk aan veel warmte ontwikkeling. Alle ontwikkelde warmte is een vorm van energie waar een trekker niets mee kan en mag dus als verlies gezien worden.
Andere merken tractoren gebruiken versnellingen in hun traploze transmissie waardoor in sommige gevallen het vermogen 0% hydraulisch is bij snelheden rond de 2 km/uur. 0% hydraulisch vermogen wil zeggen dat hydraulic olie geen warmte ontwikkeling ondervind van de rij aandrijving. Geen hydraulische verliezen meer in de transmissie dus.
Door af te gaan wekken van die 2km bijvoorbeeld zal een hoger aandeel hydraulisch vermogen ontstaan bij deze transmissies, maar nagenoeg nooit zo hoog als bij de fendt. Hoe sneller je rijdt met de fendt hoe 'efficiënter' deze wordt. Bij 20 en bij 50km/uur 0% hydraulisch.

Dit zal je nooit kunnen meten aan de aftakas omdat je bij een aftakas meting de transmissie niet gebruikt. Bij de Nebraska tractor test zouden ze keihard nat gaan, maar fendt stelt geen tractoren ter beschikking voor deze tests, nagenoeg alle andere merken doen dit wel.
De Nebraska tractor tst onderscheid zich op enkele belangrijke punten van de dlg powermix, een daarvan is de meting van vermogen aan de wielen.
atlaspower
Jaren geleden vroeg de juf aan 2 buurt kinderen wie van jullie pappa heeft de beste trekker,, nou die 2 sloegen mekaar de hersens in en de juf wenste dat ze het nooooooiiiittt had gevraagd, want elk ze vader had natuurlijk de beste trekker,, afijn met ouderavond wilde de juf toch wel meer weten dus vroeg ze aan de beide ouders wat voor trekker ze nu thuis hadden,, wat bleek, ze hadden de zelfde trekker en het zelfde type,, Moraal van het verhaal... waar gebeurd hier in het dorp op de KLEUTERSCHOOL…….
Eus1210
Robin geeft het beste antwoord denk ik . Aftakas vermogen of trekkracht op de wielen is en groot verschil .
Hoe meer hydraulisch , hoe meer verlies . Heb onlangs gesproken met een bekend merk in de hydrauliek , zij zeggen dat effectief ergens tussen de 20 en 30 % verlies moet rekenen bij hydraulische aandrijvingen . Aftakas , is een mechanische aandrijving , via een paar tandwielen en hyd koppelingen ,als je hier veel verlies is er echt wat aan de hand .
walker1
Dat is wat ik ook al eerder schreef, hoe meer er op en aan zit, des te meer vermogen er verloren gaat.
het zal dan idd wel kloppen dat er bij een hele geavanceerder trekker zoals Fendt er wat meer vermogen verloren gaat dan bij andere merken.
het is hier altijd zo jammer dat het uitloopt op een zinloze merkenstrijd ipv dat men met duidelijke feiten komt.
inspecteurfendt
Quote @johndeere6506:
oei oei, wat zijn die Fendt rijders weer aggresief vandaag :D

Je rijdt zelf met fendt
johndeere6506
inspecteurfendt
Quote @johndeere6506:
nee hoor ;)

En je profielfoto dan?
johndeere6506
@inspecteurfendt die is 35 jaar geleden gemaakt 😉 en een profielfoto zegt nog helemaal niks over waar ik op rijd
JD 6430 The Best
@inspecteurfendt die profiel foto van jouw is zeker wel je eigen trekker?

@johndeere6506 En dan klagen ze altijd maar dat jd rijders zo pissig reageren????
newholland6640
@JD 6430 The Best

Haha doe je ook 😃
JohnDeere5720
Quote @JD 6430 The Best:
En dan klagen ze altijd maar dat jd rijders zo pissig reageren%uD83D%uDE48

Inderdaad, niks mis met JD rijders.. maar Fendt rijders daar in tegen... 😛
JD 6430 The Best
@newholland6640 niet stoken he????

@JohnDeere5720 idd Gerben, ach wij weten wel beter????????
claasfan
Quote @JohnDeere5720:
niks mis met JD rijders

Nou... 😃
MASSEY-MOOI
Bij een vario verlies je altijd een pk of 8-10 dat is algemeen bekend.(bij elke trekker merk)

Maar ik denk dat voor de rest van wat in de folder staat meestal wel klopt van elk trekkermerk dus
Wimsumar
Beste MASSEY-MOOI:
Quote @MASSEY-MOOI:
wat in de folder staat meestal wel klopt

Er zit ook wel eens een "niet'' in. 😎
JohnDeere5720
@claasfan Iets tegen op JD dan? 😛
Ligt een JD motor in je claas.. 😉
claasfan
Quote @JohnDeere5720:
Iets tegen op JD dan?

Neu 😃
claasfan
@inspecteurfendt Als je het echt wil weten, haal een paar 936s van de fabriek en zet ze voor de waterrem.
Siebenga
Snap het sowieso niet, waarom zou je een fendt vario willen als er fiats rijden met 480 pk op de aftakas 😛 :lol:

MASSEY-MOOI
@Siebenga knap dat je die voor de waterrem durft te zetten
inspecteurfendt
Quote @JD 6430 The Best:
die profiel foto van jouw is zeker wel je eigen trekker?
Nee, want ik mag er nog niet mee rijden! 😞
Geef mij maar deze!
tractorfan.nl/picture/820793/…
newholland6640
@JD 6430 The Best
Quote @JohnDeere5720:
Inderdaad, niks mis met JD rijders.. maar Fendt rijders daar in tegen...

T is allebei gewoon meuk
inspecteurfendt
@Siebenga Fendt heeft wel een IETS comfortabele cabine 😉
JD 6430 The Best
Quote @inspecteurfendt:
@Siebenga Fendt heeft wel een IETS comfortabele cabine

Wat weet jij daar nou van als je niet eens op de trekker mag rijden?
inspecteurfendt
Quote @JD 6430 The Best:
Wat weet jij daar nou van als je niet eens op de trekker mag rijden?
Rijden niet, meerijden wel! en op het veld en de boerderij.
johndeere6506
@JD 6430 The Best was dat niet iets met een enorm opgeblazen ego en een veel te dure duitse trekker 😃 😃
Valtraboerties
Whahahaha.. dit is echt te grappig.. wat een dom gelul
JohnDeere5720
Quote @Siebenga:
als er fiats rijden met 480 pk op de aftakas 😛 :lol:

Hebben ze er gratis aandelen van Shell bij zitten?
inspecteurfendt
Quote @JohnDeere5720:
Quote @Siebenga:
als er fiats rijden met 480 pk op de aftakas 😛 :lol:

Hebben ze er gratis aandelen van Shell bij zitten?

+10
Ruben-Wind
@JohnDeere5720 die krijg je wel bij een standaard jd mag ik hopen.
JohnDeere5720
Quote @Ruben-Wind:
een standaard jd

Is niet nodig, zijn ook overgestapt naar Ad-Bleu 😉
claasfan
Quote @Valtraboerties:
wat een dom gelul

idd haha
MASSEY-MOOI
Dit is echt zon topic van wat we in de schuur hebben staan is het beste ????????
newholland6640
@MASSEY-MOOI

Is dat niet zo dan :lol: ?
MASSEY-MOOI
@newholland6640
Bij ons wel haha ????????
valmet6400power
@inspecteurfendt

Fendt is wel IETS te duur.
mdoornekamp
Fendt geeft vermogen met boost cq constant vermogen op. (Net als NH tegenwoordig) Een 936 is 330 pk. Een 716 is 148 pk nominaal en 165 max. De 716 kun je dus vergelijken met een JD 6140R. En niet met een 6150R of 6170R. Naast de 6140R is de Fendt wel sterk, maar opeens wel heel erg verschikkelijk extreem duur.

Comfort en uitstraling van Fendt is natuurlijk wel top. Kwaliteit en brandstofverbruik zijn normaal.
claasenfendtfan
@mdoornekamp
330/360pk is het verschil tussen nominaal en maximaal vermogen. Boost zit er niet op fendt trekkers.
newholland6640
@MASSEY-MOOI

Bij ons niet, wij hebben nog een 135 in de schuur staan....

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
97
DEELNEMERS
44
WEERGAVES
3