Luchtremmen aanhangers

Zouden luchtremmen voor aanhangers achter trekkers niet veel beter zijn dan dat gedoe met die hydro remmen ? Net zoals in duitsland ?

wat zijn jullie ideen/ervaringen/bevindingen ?

Deel dit topic

Reacties

Loonwerker_Erwin
Als je eenmaal luchtremmen hebt wil je niet anders
Dr Fendt
En luchtremmen zijn veiliger ook 😉

als trekker uitvalt, kan je nog altijd remmen met lucht, hydrauliek wil niet meer want de trekker pompt niet meer 😉
Stef_S
Precies, niks anders meer. Kunt ze veel beter doseren naar mijn gevoel 😉.
remcod
Luchtremmen op trekkers kippers aanhangers, is mijn mening remt veel mooier en veiliger
fiat1000DTsuper
Ja net wat loonwerker_erwin zegt
al heb ik eens mee gemaakt dat ze bleven gangen na bruut remmen
Tom VB
Ja was je lucht op ...
fiat1000DTsuper
Nee dat nu ook niet 😛
kwas aan het rijden op het veld een een haas die overstak 😃
en achteraf sleepten da wielen
en dan eens een korte ruk en ze waren terug los 😃
maan820tms
Lucht kun je beter gedoseerd remmen en ze rijden niks voor niks in duitsland met luchtremmen op de autobahn
omdat het veiliger is
BEboer
Lang leve luchtremmen! olieremmen is zo boem alles dicht met luchtremmen rem je hard maar aanvaard ik het toch meer als comfort.
alfredo
@ fiat dan staan ze te wijd
heb je geluk dat ze niet over de nok geslagen zijn
fiat1000DTsuper
Ah dat weet ik nu ook 😄 bedankt
was van een getrokken wagen
maar die is nu herdaan dusj 😃
Fendttrisixfan
@fiat luchtremmen op miniaturen of zitmaaiers tellen niet mee
boer1985
Ik rei nu al 4 jaar met lucht remmen ma zou ook geen olie remmen meer willen
fiat1000DTsuper
Hoe zou je het best een luchtinstallatie opbouwen op een bestaande trekker ??
voor niet teveel geld 😄
Stef_S
Door de dealer laten doen, zou ik m'n handen niet vuil aan maken 😉.
steyrkealtie
Lucht remmen vriezen soms vast hydroliek niet. 😉
fiat1000DTsuper
Ah neen stef dat is het hem net 😄
kzou het graag zelf doen
is eigenlijk me hobby 😄
ik zou graag weten hoe je de pomp kan laten afslaan bij een bepaald aantal bar
(ik zou graag de pomp aansluiten op de v-riem)
en hoe kan ik dan maken dat ik ook de wagen kan laten remmen met luchtdruk ??
Valtra-Fordpower
Voor Tractoren en Vrachtwagens zijn er speciale ventielen die eerst de tank opdruk brengen, en alstie op druk is laat ie de lucht gewoon de lucht in pompen, drukloos dan 😄

Dus je compressor zal niet "afslaan" 😉
alfredo
Dan moed je ook een ketel onder de wagen hebben en remboesters
Fendttrisixfan
Houd allemaal niet zoveel in als je tenminste geen 2 linkerhanden hebt
fiat1000DTsuper
Ahj ok bedankt valtra-fordpower
en hoe moet ik dan maken dat ik kan remmen met lucht op de wagen ??
erik mtx
Gedoe met hydro remmen. der is niks simpeler dan hydro rem. lucht rem is wel mooi maar ai der een met alr systeem heb dan heb je der pas gedoe opzitten
olafbouma
Als je lucht rem hebt na mijn mening wil je niet anders.
Ik zeg doen, haha!
ihc-driver
Luchtremmen zijn veel veiliger en fijner dan hydro remmen.

Word ook steeds meer verkocht en ook achteraf opgebouwd.

En NEE je kunt het zelf niet zomaar op een kar bouwen. Er moet namelijk berekend worden hoeveel remkracht het systeem moet krijgen remt die te zwak heeft het geen nut. remt die te sterk is ook niet al te fijn. Daarnaast met een ongeluk kan de verzekering moeilijk gaan doen.

Ik heb wel eens te maken met mensen die zelf wat erop geprutst hebben van ach stelt niks voor en later van ja het werkt toch niet helemaal. dus wil je het erop bouwen LAAT HET DE DEALER DOEN, die hebben de connecties om je remmen uit te laten rekenen
Jaja geef mij maar lucht remmen komt ge tenmiste stil en veilig
Valtra-Fordpower
Idd wat IHC zegt... installatie op trekker is nog te doen, wagen is al een stuk minder...

Houd tevens rekening dat een luchtinstallatie meer onderhoud vraagd dan een hydro installatie. 😉
arjenhekman
Je vergeet een ding de trekker is nog altijd olie druk geremt en natuurlijk fiat1000DTsuper kun je zo een paar boosters onder je wagen gooien als je wilt, al dat berekkenen ja hoor .... als je met een vracht auto naar de keuring gaat en hij remt niet hard genoeg kun je de booster gewoon omhoog of naar beneden verplaatsen zodat de slag groter of kleiner word dus je zult het wel zo onder kunnen bouwen maar dan zal je wagen er wel op voorbereid moeten zijn of je moet een beetje kunnen knutsellen dan komt het ook wel goed!

Ik ben nog niet zo heel erg voor luchtremmen je zit natuurlijk wel altijd in de modder te trekken en als je ook maar een kleine lek hebt bij luchtdruk remmen heb je een probleem (tenminste als je compressor het niet meer aan kan) dan kun je geen kant meer op want alles staat op de rem, als je hydraulische remmen hebt kun je gewoon door rijden.
ihc-driver
Berekenen onzin??

Die peperdure rekenprogrammas hebben ze niet voor niks uitgevonden bij Wabco. en daarnaast zijn dr niet voor niks zoveel onderdelen aan een aanhangwagen bij luchtremmen.

En die boosters op de vrachtwagen waar je het over hebt, tuurlijk kun je ze verstellen, ten eerste zijn ze voor DIE vrachtwagen gemaakt en ten tweede hebben ze bij een beetje vrachtwagengarage een remmentestbank.

Remmen zijn je laatste redmiddel dus kun je beter goed (laten) doen dan dat aanprutsen wat jij doet, daarnaast bij een ongeluk mag je zelf alles ophoesten als de verzekering erachter komt dat je er zomaar wat onder gebakken hebt. Die keren dan echt niks uit.
Doe mij met dit weer mar mooi hydro remmen, onze kraan gaat ook op lucht, die krijg je met dit weer niet van de plek, en je moet het regelmatig gebruiken, het zit zo vast. Luchtrem is wel fijn, dat zal ik niet ontkennen.
pieto84
Ik heb een keer gereden met een balenwagen met luchtremmen. Ik vond dat je ze mooier kunt doseren. Helemaal als je bekijkt dat je met die trekker de hydraulische rem via het hyrauliekventiel moet doen.
Machineman
Eigenlijk moet hydraulisch remmen boven de 30 km/h gewoon verboden worden. Het is een systeem van lik-me -het vestje. Het is niet voor niets dat in Duitsland het gewoon verplicht is. Met een containercarrier (3-asser) zonder container die gaat gewoon blokkeren, met 30 ton erop remt die pas mooi. Dat is gewoon niet te doseren. Wat stelt nu een eenmalige (grote) investering nou voor als je er altijd plezier van hebt en minder slijtage???
Machineman
"als je ook maar een kleine lek hebt bij luchtdruk remmen heb je een probleem " Jah dat klopt dat probleem heb je bij olie-druk natuurlijk in het geheel niet....... 😃
Luchtremmen is alleen nu met die vrieskou een beetje nadelig. Moet je er weer antivries erop doen.
DESLAGERURRE
Antivries ???? hahaha alcohol hedoel je joris 😃
Siebenga
Wattan zit toch geen vocht in de leidingen? vrachtwagen heeft vochtafscheiders trekker niet?
F-E-N-D-T-J-E
Luchtem remt veel mooier wielen blokkeren niet zon snel en vaak kun je de rem kract instellen met een smoorkraan op de wagen dat scheelt een stuk of een laadafhankelijk rem systeem hebbe we op werk onder de kipper en opraapwage dat werkt helemaal goed
GROENEDEERE
Luchtremmen zijn veel veiliger.
je kunt ze beter doseren. mocht er een slang knappen dan staan gelijk de remmen vast.
casexl956
Ik heb ook graag luchtremmen rijd mooi maar met dit weer de laatste weken
overlaatst zat alles vast bij mij kon zelf niet meer vertrekken met olieremmen en vorige week was ik aan het rijden bleef mijn rem altij hangen en da voelde ni was maar lichtjes maar na een halve dag zaagde wel rook in u spiegels
johndeere6910
Ik heb lucht remmen op de aanhanger maar als je dat 1 keer mee greden hebt wil he nooit weer anders die hydro remmen duurt altijd zo lang
DEMAX
Geef mij maar lucht,reageert tenminste als je eraan komt,en ook met dit weer nog nooit geen problemen mee gehad,wel af en toe het water van de ketels laten,en hier mag een luchtgeremde combi meer gewicht op grond hebben dan hydro
Favorit614
Lucht werkt het mooiste, maar olie is het simpelste en werkt ook redelijk goed
@Slager: Ach ja dat bedoelde ik ook. 😄
Mengeledriver
Luchtremmen als je redelijk veel rijdt.
Hydro remmen als je niet zoveel rijdt.

Hydraulisch is goedkoper en makkelijker op te bouwen.
Lucht is duurder, gecompliceerder maar wel veiliger.

Het ligt eraan waar je het op wilt hebben, als je een 2 leiding luchtremsysteem op gaat bouwen dan zou ik het wel doen op een aanhanger of kipper die je vaak gebruikt. Anders is het wel zonde van het geld en dan kun je weer beter voor hydraulisch kiezen.

Het nadeel van lucht dat de leidingen bevriezen en dat iets niet van de rem wil dat ligt aan de chauffeur en het onderhoud. Gewoon Wabcotyl in het potje houden en dan wil het wel, morgen gaan ze hier zo'n vorstbeveiliger op een Unimog bouwen, die heeft dat standaard niet... Dus een ventiel bevroren met als gevolg dat de koppakking van de compressor er (weer) uit ligt...

De kosten kan ik zo geen antwoord op geven, een remventiel kost kaal al dik 500 euro maar een Wabco compressor kost misschien nog wel meer, als je wat wilt moet je gewoon een trekker of aanhanger kopen mét lucht. Da's het makkelijkst.

Op de trekker moet een:
-Compressor:
kramp.com/shop/action/… Wabco

-Vorstbeveiliger
-Drukreduceerventiel
-Luchtketel manometer
-Aanhangerremventiel
-luchtsnelkoppelingen

Voor de aanhanger zijn complete sets te krijgen.
Siebenga
Mengele bij truck zit een waterafscheider heeft een trekker dat niet ?
Als je beetje redelijk verkochte trekker hebt dan zijn er ook wel gewoon setjes voor te koop (2ehands)
En zelf ook wel met luchtremmen gereden.. op opraapwagens en silagewagens.. maar het remt echt verschrikkelijk mooi hoor, en idd als je het een beetje bijhoud dan heb je er heel veel plezier van
Mengeledriver
Vrachtwagens hebben vaak zo'n Wabco schroeffilter en in het huis waar het filter aan hangt zit meestal een extra waterafscheider.
Bij trekkers komt het water meestal gewoon in de ketel. Tussen de compressor en het overdrukventiel zit bij de meeste trekkers het alcohol toevoegventiel dus het water wat erin zit bevriest niet. Eens in de zoveel tijd eff aan het touwtje trekken om het water eruit te laten.
DESLAGERURRE
Die waterafschijder is meer een soort filter geworden sieb .. valt bijna niet op ..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
49
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
93