Zouden luchtremmen voor aanhangers achter trekkers niet veel beter zijn dan dat gedoe met die hydro remmen ? Net zoals in duitsland ?
wat zijn jullie ideen/ervaringen/bevindingen ?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
als trekker uitvalt, kan je nog altijd remmen met lucht, hydrauliek wil niet meer want de trekker pompt niet meer
al heb ik eens mee gemaakt dat ze bleven gangen na bruut remmen
kwas aan het rijden op het veld een een haas die overstak
en achteraf sleepten da wielen
en dan eens een korte ruk en ze waren terug los
omdat het veiliger is
heb je geluk dat ze niet over de nok geslagen zijn
was van een getrokken wagen
maar die is nu herdaan dusj
voor niet teveel geld
kzou het graag zelf doen
is eigenlijk me hobby
ik zou graag weten hoe je de pomp kan laten afslaan bij een bepaald aantal bar
(ik zou graag de pomp aansluiten op de v-riem)
en hoe kan ik dan maken dat ik ook de wagen kan laten remmen met luchtdruk ??
Dus je compressor zal niet "afslaan"
en hoe moet ik dan maken dat ik kan remmen met lucht op de wagen ??
Ik zeg doen, haha!
Word ook steeds meer verkocht en ook achteraf opgebouwd.
En NEE je kunt het zelf niet zomaar op een kar bouwen. Er moet namelijk berekend worden hoeveel remkracht het systeem moet krijgen remt die te zwak heeft het geen nut. remt die te sterk is ook niet al te fijn. Daarnaast met een ongeluk kan de verzekering moeilijk gaan doen.
Ik heb wel eens te maken met mensen die zelf wat erop geprutst hebben van ach stelt niks voor en later van ja het werkt toch niet helemaal. dus wil je het erop bouwen LAAT HET DE DEALER DOEN, die hebben de connecties om je remmen uit te laten rekenen
Houd tevens rekening dat een luchtinstallatie meer onderhoud vraagd dan een hydro installatie.
Ik ben nog niet zo heel erg voor luchtremmen je zit natuurlijk wel altijd in de modder te trekken en als je ook maar een kleine lek hebt bij luchtdruk remmen heb je een probleem (tenminste als je compressor het niet meer aan kan) dan kun je geen kant meer op want alles staat op de rem, als je hydraulische remmen hebt kun je gewoon door rijden.
Die peperdure rekenprogrammas hebben ze niet voor niks uitgevonden bij Wabco. en daarnaast zijn dr niet voor niks zoveel onderdelen aan een aanhangwagen bij luchtremmen.
En die boosters op de vrachtwagen waar je het over hebt, tuurlijk kun je ze verstellen, ten eerste zijn ze voor DIE vrachtwagen gemaakt en ten tweede hebben ze bij een beetje vrachtwagengarage een remmentestbank.
Remmen zijn je laatste redmiddel dus kun je beter goed (laten) doen dan dat aanprutsen wat jij doet, daarnaast bij een ongeluk mag je zelf alles ophoesten als de verzekering erachter komt dat je er zomaar wat onder gebakken hebt. Die keren dan echt niks uit.
je kunt ze beter doseren. mocht er een slang knappen dan staan gelijk de remmen vast.
overlaatst zat alles vast bij mij kon zelf niet meer vertrekken met olieremmen en vorige week was ik aan het rijden bleef mijn rem altij hangen en da voelde ni was maar lichtjes maar na een halve dag zaagde wel rook in u spiegels
Hydro remmen als je niet zoveel rijdt.
Hydraulisch is goedkoper en makkelijker op te bouwen.
Lucht is duurder, gecompliceerder maar wel veiliger.
Het ligt eraan waar je het op wilt hebben, als je een 2 leiding luchtremsysteem op gaat bouwen dan zou ik het wel doen op een aanhanger of kipper die je vaak gebruikt. Anders is het wel zonde van het geld en dan kun je weer beter voor hydraulisch kiezen.
Het nadeel van lucht dat de leidingen bevriezen en dat iets niet van de rem wil dat ligt aan de chauffeur en het onderhoud. Gewoon Wabcotyl in het potje houden en dan wil het wel, morgen gaan ze hier zo'n vorstbeveiliger op een Unimog bouwen, die heeft dat standaard niet... Dus een ventiel bevroren met als gevolg dat de koppakking van de compressor er (weer) uit ligt...
De kosten kan ik zo geen antwoord op geven, een remventiel kost kaal al dik 500 euro maar een Wabco compressor kost misschien nog wel meer, als je wat wilt moet je gewoon een trekker of aanhanger kopen mét lucht. Da's het makkelijkst.
Op de trekker moet een:
-Compressor:
kramp.com/shop/action/… Wabco
-Vorstbeveiliger
-Drukreduceerventiel
-Luchtketel manometer
-Aanhangerremventiel
-luchtsnelkoppelingen
Voor de aanhanger zijn complete sets te krijgen.
Bij trekkers komt het water meestal gewoon in de ketel. Tussen de compressor en het overdrukventiel zit bij de meeste trekkers het alcohol toevoegventiel dus het water wat erin zit bevriest niet. Eens in de zoveel tijd eff aan het touwtje trekken om het water eruit te laten.
Vorstbeveiliger:
kramp.com/shop/action/…__