Kamer akkoord met invoering T-rijbewijs

De tijd van jongeren die zonder rijbewijs een grote tractor al dan niet met aanhanger besturen, is binnenkort voorbij. Vandaag heeft de tweede kamer ingestemd met de wet die het T-rijbewijs regelt voor tractoren. Voor het besturen van een tractor of trekker is momenteel geen rijbewijs nodig. Jongeren vanaf 16 jaar die beroepsmatig dergelijke voertuigen besturen, moeten wel over een ‘trekkerbewijs jeugdigen’ beschikken. Dit geldt niet als officieel rijbewijs. De overheid wil per januari 2015 het T-rijbewijs voor alle bestuurders van tractoren invoeren. Het huidige groene papiertje komt te vervallen.

Deel dit topic

Reacties

valmet6400power
Goede zaak! Zo als het nu ging kon het niet meer.
Jasperfendt
@valmet6400power ja jij hebt um tog al, maar ik word over een maand 16 en als ik dan hem haal hoef ik dan niet voor het T rijbewijs?
GD tuning Garyp
claasfan
Gelukkig hebben ik nog voor 2015 examen
reinder-mf
Nee, dan kan je 'm voor 1-1-15 gratis omzetten naar het T-rijbewijs.

Ben ik even blij dat ik 'm een maandje op zak heb 😛
Siebenga
Halve actie 16 jarigen met rijbewijs wel weer mogen... doe dan oook meteen beperking in snelheid en gewicht, onnozelen
Boemrang
@Jasperfendt Maakt niet uit, regel is regel, en als jij nu net de pech hebt is het jammer voor jou....
Maar wees gerust, je bent niet de enige... 😃
Jasperfendt
@Boemrang volgensmij heb ik nog net geluk want ik haal dit jaar het trekkerrijbewijs 😄
JD6930
Quote @Jasperfendt:
ja jij hebt um tog al,

Jij zegt het goed!

Dit is bij alles zo. Diegene die het al hebben/kunnen vinden alles goed.

Nu weet ik in iedergeval wel zeker dat ik nooit met een trekker de weg op kan, want als ik een keer men rijbewijs wil halen kost dat al genoeg en heb ik echt niet het geld om dat er nog bij te doen...

JA, er zijn tieners die er lomp mee rijden, maar zo zijn andere die wel rekening houden met anderen wel de dupe.

JA je hebt voor een vrachtwagen ook een rijbewijs nodig, maar een loonwerkerscombi is ook wel iets heel anders als een gemiddelde boerencombi...
GD tuning Garyp
@JD6930 Heb je geen certificaat?
Jasperfendt
@JD6930 je bent 21 dan hej jawel een autorijbewijs
MF6465dynashift
Maar ik vind het wel raar dat ze je trekkercerteficaat zomaar kunnen laten vervallen, en ik ga morgen,wel ff proberen of ie op Me brommerrijbewijs gezet ken worden????
GD tuning Garyp
@MF6465dynashift Ja dat wou ik ook maar dat kan blijkbaar niet
JD6930
@GD tuning Garyp

Ook al niet helaas. 😉

Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik zelden met trekkers etc. rijdt. Thuis ist volgensmij al zeker 3 jaar geleden dat ik voor het laatst met een trekker heb gereden. mini/mini shoveltjes/mini-midigravers heb ik vaker mee gereden, paar maanden geleden nog met een redelijk groot formaat Yanmar, maar ook maar kleine stukjes.

Nu heb ik er niet zo'n probleem mee hoor, denk toch niet at ik het ooit nodig zou hebben om met een trekker de weg op te kunnen maar als ik dat ooit wle zou willen kan ik wel eerst mooi een paar honderd euro dokken voor een papiertje om met een trekker die minder pk heeft als een auto die voorbij komt rijden, enkel omdat ie wat groter is als die auto...
GD tuning Garyp
@JD6930 Misschien slim om dat dan toch maar te halen? Je weet nooit waar je t voor nodig hebt....
rickrenault
Ik kan dit jaar mijn rijbewijs niet halem dus moet er ook aan geloven maar ik vind wel dat het geld klopperij is het kan tegen de 1000 euro aanlopen heb ik gelezen of nog meer dat zijn wel abnormale hoge prijzen afzetters
MF6465dynashift
@JD6930 ja dat klopt dus niet helemaal, een pk van een auto is wel anders dan van een trekker, trekkers zijn veel zwaarder en groter en als je met zon ding 60 rij is een klein stuurfoutje ook al gauw een ongeluk
rickrenault
@JD6930 zou ik het dit jaar maar halen als ik jou was 150 euro ben je klaar
JD6930
@Jasperfendt

Ik niet. 😉

Waar heb ik het voor nodig? Winkels zijn om de hoek, werk ook(maar 3,5 km enkele reis, valt erg mee dus) en overige nodige voorzieningen zijn ook om de hoek.

Tuurlijk wil het een keer halen, maar zolang ik het niet nodig heb... Een aut omoet ook al een oude of kleine zijn wil ik die later kunnen betalen. Albert Heijn betaalt goed, UWV ook, maar zo goed dat je met een minimum loon in deze tijd met nog niet absurt veel werkuren een auto kunt veroorloven zal het nou ook weer niet zijn denk.

Waren die JD Gators maar een stuk goedkoper... 😃
JD6930
Quote @MF6465dynashift:
@JD6930 ja dat klopt dus niet helemaal, een pk van een auto is wel anders dan van een trekker, trekkers zijn veel zwaarder en groter en als je met zon ding 60 rij is een klein stuurfoutje ook al gauw een ongeluk

Das ook wel weer zo...
GD tuning Garyp
@JD6930 Ja zolang je het niet hebt gebruik je het niet he....
JD6930
Quote @GD tuning Garyp:
@JD6930 Misschien slim om dat dan toch maar te halen? Je weet nooit waar je t voor nodig hebt....

Er is nu in iedergeval weer een reden bijgekomen om het wel te halen, alhoewel, (moet toegeven dat ik het nieuwsbericht van de lees meer link nog niet heb gelezen) nu mag je met autorijbewijs met een trekker rijden, mag dat dan ook? Ook al heb je je rijbewijs nog maar net voor die regel in gaat?
Fendt311
Moet je dan gewoon een opleiding volgen? Ik ben niet op de hoogte kan iemand het uitleggen? Ik verjaar op 29dec zou je het dan nog kunnen doen of sluit de rijschool al?
MF6465dynashift
@JD6930 ze zouden eigenlijk in bepaalde pk of gewichts of snelheidsklasses moeten rekenen ofzo
newholland6640
Quote @JD6930:
(moet toegeven dat ik het nieuwsbericht van de lees meer link nog niet heb gelezen)

Doe dat dan eerst ipv hier te spammen.
Alex Miedema
@JD6930 eerst lezen, dan pas vragen en roepen. 😛
GD tuning Garyp
@JD6930 Geen idee.
Jasperfendt
Quote @MF6465dynashift:
Me brommerrijbewijs gezet ken worden%uD83D%uDC4D
als je nu een trekkerrijbewijs hebt kan dat tog gewoon omgezet worden in het T rijbewijs? of heb ik dat mis?
JD6930
Quote @Alex Miedema:
@JD6930 eerst lezen, dan pas vragen en roepen.

Sorry! 😃
MF6465dynashift
@Jasperfendt ja dagt ik ook, ik ga het morgen gewoon ff proberen bij gemeentehuis, kijken wat er gebeurt
Jasperfendt
@MF6465dynashift Hier dit is de laatste zin van het nieuws stuk Wie niet over een trekkercertificaat of een B-rijbewijs beschikt, zal dus wel een T-rijbewijs moeten gaan halen. - See more at: truckjournalist.nl/kamer-akkoord-met-invoering-t-r… dus volgensmij hoef je dus als je dit jaar het trekkercertificaat hebt het T rijbewijs niet te halen.
MF6465dynashift
@Jasperfendt ja maar als je een certedicaat heb moet je het op je b rijbewijs zetten dus dan moet ik eerst autorijbewijs halen en daar heb ik totaal geen zin in
Jasperfendt
@MF6465dynashift dat hoop ik tog niet want ik word dit jaar pas 16 dus dan kan ik dit jaar het autorijbewijs niet halen, maar wat ik uit de tekstopmaak is dat als jedit jaar het trekkerchertificaat hebt of het B rijbewijs hoef je het T rijbewijs niet te halen
MF6465dynashift
@Jasperfendt volgens mij staat er dat je voor 1-1-15 je trekker certeficaat moet laten overschrijven naar categorie t op je b rijbewijs binnen tien jaar
MF6465dynashift
@Jasperfendt volgens mij staat er dat je voor 1-1-15 je trekker certeficaat moet laten overschrijven naar categorie t op je b rijbewijs binnen tien jaar
Jasperfendt
@MF6465dynashift als die ........ dat gaan doen domme dan kan ik net zo goed me trekkerrijbewijs niet halen want ik mut tog een jaar later het T rijbewijs halen
MF6465dynashift
Je ken ook je certeficaat halen tot 1-1-15 lekker trekkerrijden, dan als je 16,5 ben je autorijbewijs halen en dan over laten schrijven
valmet6400power
@JD6930 @Jasperfendt

Degenen die het nog niet hebben vinden altijd dat de nieuwe regels nergens op slaan en voila dat wordt weer bevestigd. "Ja maar ik rij nooit lomp bla bla" het is gewoon te gek dat je als 16 jarige meer mee mag nemen dan een vrachtwagen chauffeur met een rijbewijs van enkele duizenden euro's.
Jasperfendt
@valmet6400power en diegenen die het wel hebben vinden het wel ergens opslaan, ja tuurlijk hun hebben er geen last van
Alex Miedema
Ik heb het niet en vind het een prima maatregel. 😃
Jasperfendt
@valmet6400power en meer meenemen als een vragtwagen, met onze 309 ben ik lange niet groter dan een vragtwagen en hij rijd ook nog een x zolangzaam
JD6930
Quote @valmet6400power:
@JD6930 @Jasperfendt

het is gewoon te gek dat je als 16 jarige meer mee mag nemen dan een vrachtwagen chauffeur met een rijbewijs van enkele duizenden euro's.

Daar ben ik het helemaal mee eens! 😉

Daarom zei ik ook dat een boeren combin geen loonwerkers combi is. Bij een loonwerkerscombi vindt ik het nog kunnen. Daar zitten inderdaad vaak te onervaren of 'stoer willen doen'' jongeren op, maar iemand die met de beste wil van de wereld met alle zorgvuldigheid met een trekker van 70 a 110 p-k de weg op wil om te gaan gras maaien of schudden bijv. is hierdoor ook bellemerd als die per 1 januari 2015 nog geen autorijbewijs heeft, ook al houdt diegene bijv. wel heel veel rekening met mede weg gebruikers, en is zijn/haar combi niks gevaarlijker als een busje bijv.
Alex Miedema
Nou, ik kom liever een dwaas in een busje tegen dan een dwaas in en tractor met werktuig hoor, denk dat ik bij een ongeval met dat busje een betere overlevingskans heb in mijn 20 jaar oude personenwagentje...
Jasperfendt
@JD6930 door die regiling is het enigste wat ze berieken dat ze nog langer zonder rijbewijs over de weg rijden, tis ja zo krom als wat eerst mag ik oficheel trekkerijden tot aan het eind van het jaar en dan moet ik eerst wagten tot ik men autorijbewijs heb voor ik weer op de trekker mag.
erik9831
@JD6930 Moet je binnenkort misschien naar Zwitserland gaan wonen. Daar willen ze een minimumloon voor iedereen invoeren van 3192€ waar netto dan 2800€ ongeveer van overblijft.
GD tuning Garyp
@Jasperfendt je hebt er zeker nog niet over nagedacht dat je voor je trekker rijbewijs ook gewoon een pasje krijgt? Net zoals voor de auto.
Jasperfendt
@GD tuning Garyp er word mij nu verteld van niet dat dagt ik eerst ook.
ares697
@JD6930 probeer jij nou serieus te beweren dat het normaal zou zijn als je zonder enig rijbewijs met een 100pk trekker de weg op zou mogen.

Het gaat niet zo snel, maar toch is het belangrijk dat je weet wat je doet en verstand hebt van verkeer.
GD tuning Garyp
@Jasperfendt wie vertelt je dat
daan knol
Iedereen die zijn rijbewijs al heeft kan roepen wat die wil maar wij (iedereen die 16 word na 1-1-15) is de dupe!
Ik heb alleen nog nergens hier in de buurt een lestrekker gezien, of moet ik dan eerst 50km reizen om af te rijden en te lessen met een trekker?
Jasperfendt
ares697
@Jasperfendt zonder rijbewijs over de weg gaan is gewoon te dom voor woorden
Jasperfendt
@ares697 als dat egt waar is dat je eerst tot het eind van dit jaar wel overde wegmag en dan in eens tot je je autorijbewijs hebt het niet mag krijg je dat wel
GD tuning Garyp
@Jasperfendt die snapt het ook niet
ares697
@Jasperfendt dat zou inderdaad raar zijn, maar ik neem aan dat je het certificaat kan inwisselen tegen het T-rijbewijs
GD tuning Garyp
Papa danio pudding lost het wel weer op

je papiertje kun je gewoon wisselen

Er staat dus dat je als je 16 bent je dan je t rijbewijs moet halen. En dan mag je gewoon over de weg

Als je nu je b rijbewijs hebt heb je 10 jaar tijd om er een t bij te laten schrijven
Jasperfendt
@GD tuning Garyp dus als ik dit jar me trekkercherteficaat haal heb ik nergens last van
JD6930
Quote @ares697:
@JD6930 probeer jij nou serieus te beweren dat het normaal zou zijn als je zonder enig rijbewijs met een 100pk trekker de weg op zou mogen.

Het gaat niet zo snel, maar toch is het belangrijk dat je weet wat je doet en verstand hebt van verkeer.

Voor een certificaat moet je al aardig kunnen rijden wil je het halen, en dat wordt vaak toch met een boerentrekker afgenomen. Na je 18 mag je pas weer op de openbare weg zodra je je autorijbewijs hebt dus ik neem aan dat je wel goed kan met zo'n trekker kan rijden als je bijv. al een certificaat hebt, of gewoon al veel met de trekker opt land gewerkt hebt.

Vindt het anders wel vreemd dat iedereen die ik ken die voor dat ie zen autorijbewijs haalde al wel eens met de trekker had gereden gewoon zonder brokken te maken ermee rijdt. Ook al schiet er wel eens een auto of wielrenner in de dode hoek langs af bijv.
larss
@Jasperfendt alle rijbewijzen staan toch op een pasje! Na 1 Jan kan je t rijbewijs erbij laten zetten. En ik ben het er volledig mee eens, kan tegen de 1000 euro lopen zeg je? Wat zou een gemiddeld b rijbewijs kosten?. Jij zeg dat jullie fendt niet groot is enz, dat maakt niks uit je kan er wel genoeg schade wel of niet met letsel maken, en als jij met een 936 rij met een flink kippertje?
Jasperfendt
@larss Nu is het trekkerchertefikaat nog een groen papiertje
larss
@JD6930 certificaat krijg je voor bijna niks man, kipper achteruit rijden, stukje op de weg, theorie is ook te doen voor de gemiddelde 16 jarige
GD tuning Garyp
@Jasperfendt en straks een mooi roze pasje
Jasperfendt
@larss maar ook bij jou geld jij hebt um al dus waar zou je je druk ommaken dat het lastigerword jij hebt er geen last van
Jasperfendt
@GD tuning Garyp Mooi 😄 dan heb ik dus mooi niks geen gezeur met een duurder en lastiger rijbewijs 😄
larss
@Jasperfendt ja wat wil je daar mee zeggen? Rijbewijs is beter voor iedereen
larss
@Jasperfendt ik heb hem ja, inmiddels 5 jaar ervaring(op de weg), maar wat daar voor eisen aan werden gesteld, je rij met een motorisch voertuig, dus een rijbewijs nodig, simpel zat!
JD6930
Quote @larss:
@JD6930 certificaat krijg je voor bijna niks man, kipper achteruit rijden, stukje op de weg, theorie is ook te doen voor de gemiddelde 16 jarige

Aan dat certificaat voor 16 tot 18 jarige heb ik als 21 jarige weinig he. 😉
ares697
@JD6930 dan begreep ik je denk ik verkeerd. Ik doelde vooral op de mensen die 18+ zijn en nu nog helemaal geen rijbewijs nodig hebben voor een trekker.
larss
@JD6930 als jij geen auto rijbewijs heb wel lijkt mij
boegie
@JD6930 Het kan wel hoor, er zijn van die jongens die de tuintjes onderhouden(alescon hier in de buurt, die geen autorijbewijs hebben, en het certificaat alsnog halen
Markbersselaar
Ik heb eigenlijk wel n vraag over dit rijbewijs, misschien dat de belgische collega's hierbij kunnen helpen. Want het zogenaamde T-rijbewijs is dus n "officieel" rijbewijs.

Nu is het zo dat ik familie in frankrijk heb wonen die daar een boeren bedrijf hebben. Met het huidige trekker certificaat, mag ik daar niet rijden. Dan moet je een vrachtwagen rijbewijs hebben. Zou je met dit T-rijbewijs dan wel in frankrijk mogen rijden?
ares697
@Markbersselaar dat denk ik wel ja, als het een officieel rijbewijs wordt.
valmetdriver
@MF6465dynashift
1 din pk van een auto = 1 din pk van een trekker
Markbersselaar
@ares697 Oke, weet jij toevallig of je dit ook ergens op zou kunnen vragen? Mijn oom in frankrijk heeft het daar wel eens gevraagd, maar niemand weet het echt zeker..
auke6630
Jammer dit .. word volgend jaar 16 ,
ben nu 15 mag ik dan nu nog met trekker over de weg?
MF6465dynashift
@valmetdriver trekker heeft andere kracht dan auto
valmetdriver
@MF6465dynashift
ja, das waar maar kracht is niet hetzelfde als vermogen
MF6465dynashift
@valmetdriver nee dat is zo ja
joellll
Dus gewoon met je groene zwaffelpapiertje naar t gemeente huis een een officieel rijbewijs aanvragen?
ares697
@Markbersselaar je kan het navragen bij de rijksoberheid, rdw of cbr. Welke van de drie zou ik zo niet weten
tjerk-koetje
Quote @Siebenga:
halve actie 16 jarigen met rijbewijs wel weer mogen... doe dan oook meteen beperking in snelheid en gewicht, onnozelen
dus?

jij wilt vanaf nu alleen maar 25 rijden? jij rijd ook 50 waar dat kan met je NH hoor 😉
Markbersselaar
@ares697 Bedankt voor de info, dan ga ik het bij een van die partijen proberen!
Ruben-Wind
Tja het zat er aan te komen en eigenlijk vind ik het niet eens zo verkeerd, ik ben nu ook al een paar maanden bezig met mijn auto rijbewijs maar dat valt best tegen terwijl ik met de trekker ook nog redelijk veel op de straat zit.
Corne S
@JD6930

Rijbewijs van auto kun je net zo goed zo snel mogelijk halen. Wordt niet goedkoper, vroeg of laat heb je hem toch nodig.
Siebenga
@tjerk-koetje misschien te hard maar deze jonge heeft wel zijn chauffeursdiploma met bijbehorende rijbewijs....
GD tuning Garyp
Quote @Siebenga:
maar deze jonge heeft wel zijn chauffeursdiploma met bijbehorende rijbewijs....
En dan mag je natuurlijk hard rijden, dat spreekt voor zich...
tjerk-koetje
@Siebenga je trekker remt daar niet beter door hoor
Siebenga
@GD tuning Garyp @tjerk-koetje Denk dat je hierdoor wel beter kan inschatten waar het wel kan en waar niet... ik jaag echt niet altijd maar doelloos 50 eigenlijk alleen maar op wegen waar auto's 80 mogen

is gewoon een feit dat het nergens op slaat dat een joopie van 16 met gewichten tot 50 ton rond kan rijden en een vrachtwagen chauffeur hier meerdere diploma's voor moet hebben. As ze de trekker rijbewijs zo moeilijk gaan maken als een chauffeurs diploma slaat helemaal nergens op.

Dus ik pleit inderdaad voor max bv 20 ton en maximaal 40 voor 16-18 willen ze meer vervoeren moeten ze het C rijbewijs halen. dan max 50 ton en max 60 kmh
tjerk-koetje
@Siebenga oke, mag jij lekker plijten
Boemrang
Quote @Siebenga:
Dus ik pleit inderdaad voor max bv 20 ton en maximaal 40 voor 16-18 willen ze meer vervoeren moeten ze het C rijbewijs halen. dan max 50 ton en max 60 kmh

Hier moet ik je volkomen gelijk in geven....
Een vrachtwagen chauffeur moet inderdaad een hoop leren en 35 uur nascholing, terwijl een 16 jarige zo maar met 50 ton rond mag rijden...
Dit kan ik ook niet helemaal begrijpen....
boermartin
Jammer hoor geen lekkere dames meer op de trekker met de bikiniklasse bij trekkertrek
dxchris
Door de invoering van het T-rijbewijs komt het certificaat van vakbekwaamheid ('trekkerrijbewijs jeugdigen') te vervallen. Houders daarvan hebben na invoering een jaar de tijd om het om te wisselen voor een T-rijbewijs. Mensen die op het moment van invoering een B-rijbewijs hebben, kunnen nog tien jaar het T-rijbewijs krijgen zonder aanvullend examen. Voor het besturen van bepaalde voertuigen, zoals straatveeg- en maaimachines, is het niet nodig een T-rijbewijs te hebben.
@ rijksoverheids site, dus in 2015 kun je te certificaat nog een jaar lang inwisselen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
93
DEELNEMERS
27
WEERGAVES
0