Extra controles op landbouw verkeer...

In Friesland, Groningen en Drenthe worden de komende tijd extra controles uitgevoerd op landbouwverkeer, dat meldt de politie.
Uit vorige controles is volgens de politie gebleken dat veel landbouwvoertuigen niet in orde zijn.

Deel dit topic

Reacties

Boemrang
En de andere provincies dan, komen die ook aan de beurt!!!!
930triplemaaier
Remmen en verlichting mag van mij gerust meer op gecontroleerd worden. Ik heb er een gruwelijke hekel aan als dat niet voor elkaar is. Kwa veiligheid moet het wel werkbaar blijven
harry1998
Hmm niet altijd een goeie zaak maar zoals 930triplemaaier al zegt verlichting en remmen moet goed voor elkaar zijn.
SJB533
@930triplemaaier en @harry1998
Tonnages mag dan ook wel op gecontroleerd worden.
930triplemaaier
@SJB533 dan kunnen er heel wat machines bij het oud ijzer of aangepast worden
radium45
Diegene die serieus met zijn werk bezig is heeft niets te vrezen.
SJB533
@radium45 Komende tijd dus maar ff rustig aan doen 😃
radium45
@SJB533 Feit is wel dat ze altijd wel wat vinden...
SJB533
@radium45
Idd, AID kon en kan t ook wel 😄
Boemrang
Quote @radium45:
Diegene die serieus met zijn werk bezig is heeft niets te vrezen.

Gelukkig maar, ik heb helemaal geen tractor.... 😃
erik9831
Ik woon in België, dus helemaal niets te vrezen 😃
JD6930
@930triplemaaier

Precies, dat moet in orde zijn!

Als ze maar niet beginnen over afdekken van een wagen gras waar over bijv. 6 kilometer hooguit 1 sprietje af waait...

Achja, Brabant staat er niet bij, dus we zullen ons wel niet zo heel veel zorgen hoeven te maken, politie is hier niet zo actief met controles op landbouwverkeer, meer op of de banden van een auto bijv. wel precies hetzelfde zijn en dat soort dingen. En af en toe een controle op een provinciale weg waar dagelijks vele automobilisten de maximale snelheid met dik 20 km per uur of meer overschrijden. (Wat overigens niet op de landweggetjes gebeurd waar vele automobilisten precies hetzelfde doen...)
Boemrang
Quote @JD6930:
Als ze maar niet beginnen over afdekken van een wagen

Wees gerust, dit komt ook, je bent wettelijk verplicht om je lading af te dekken...
dombras
@Boemrang niet meer
Boemrang
@dombras Uiteraard zitten hier wel weer bepaalde regels aan verbonden, ga je die aan je laars lappen krijg je vroeg of laat toch een probleem....
cumela.nl/verkeer-en-vervoer-veilig-landbouwverkee…
deutzfanJos
Quote @erik9831:
Ik woon in Belgi�, dus helemaal niets te vrezen

wij hebben ons bouwland al klaar dus ik heb ook niks meer om te Frezen 😃
erik9831
@deutzfanJos +1

@dombras Hier in België is er rond afdekken niet echt een regel, maar zeggen ze dat je de lading als een goede huisvader moet behandelen.

Het beste is uiteraard afdekken, want je weet nooit of er eens een biet of aardappel of meer van je wagen afvalt. behoort bij verkeersveiligheid.
JD 6430 The Best
Dat zeggen ze altijd dat er extra controle's komen, je merkt er echter vrij weinig van.
mbvaltra
@JD 6430 The Best

Bij ons in de buurt worden de laatste tijd toch wel bekeuringen geschreven in het landbouw verkeer. Rij maar eens zonder pallet op palletvork, kijken hoelang het duurt voor je een print hebt.
marien jd fan
Hier in Groningen hoor ik wel dat ze steeds meer op breedtes en lengtes gaan controleren, maarja aan te breed zijn ontkom je soms ook niet aan.
Landini 6500
@deutzfanJos moet de aardappel ruggen nog frezen
lukasbelarus
Laatst hier nog iemand een boete gehad voor te breed (ploeg)
In brabant
JD6930
Quote @Boemrang:
Quote @JD6930:
Als ze maar niet beginnen over afdekken van een wagen

Wees gerust, dit komt ook, je bent wettelijk verplicht om je lading af te dekken...

Heb nog steeds het gevoel dat er toch nog iets niet helemaal klopt aan die wet, of dat het per provincie verschillend is.

De politie in Gelderland schijnt daar als ik me de verhalen uit het verleden hier op TF nog herinner erg actief te zijn in bekeuren op afdekken van lading en scherpe punten.

Hier is niemand anders gewend als dat de lading niet afgedekt is en scherpe punten bij maisbekken bijv. eveneens niet afgedekt zijn. De afgedekte wagens/maisbekken zijn een zer grote zeldzaamheid hier.

Ook geen haan, uh agent die er naar kraait...
Boemrang
Quote @JD6930:
Ook geen haan, uh agent die er naar kraait...

Een haan zal dit ook weinig interesseren...
Maar roep nooit te vroeg, het kan zo ineens veranderen...
JD6930
Quote @marien jd fan:
aan te breed zijn ontkom je soms ook niet aan.

Soms?

Bij breder dan iets van 2 a 4 meter moet je toch een gevarenvierkant of hoe noemen ze die dingen er op hangen? Dat moet sowieso al bij de gemiddelde culter, een gemiddelde gierton, gemiddelde maaier en ga maar door.

Als je niet te breed wil zijn moet je niet met landbouwmachines gaan rijden.

De politie kan ook wel heel erg overdrijven af en toe!

Dat ze maar eens gaan controleren op snelheid op de landweggetjes! Daar rijden 80 van de 100 te hard en geen haan, uh agent die ook hier naar kraait!
JD6930
@Boemrang

Das waar, maar zo snel zie ik het hier nog niet veranderen. Er rijdt vaak genoeg politie rond, ook als er vollop mais - gras geoogst wordt, aardappels gerooid worden... geen een die het afdekt(op enkele akkerbouwers na die hun aardappelen, wortels etc. afdekken, maar dat zijn er echt weinig) en geen enkele agent die er iets van zegt.

Maargoed, de politie is hier liever lui dan moe en controleerd liever onschuldige automobilisten als dat ze 1 keer tijdens een inbraak bijv. ter plekke komen inplaats van 30 minuten later bellen waar het ook alweer was, dus ik ben er niet bang voor. 😉

Van mij hoeft het ook echt niet. Een beetje gezond verstand en gewoon voor elkaar aan de kanten gaan en er gebeurd niks. Als je als aso gaat inhalen etc., tja dan maak je wel kans op een confrontatie met een maisbek bijv. maar anders is er niks aant handje. Zelfde met gras en mais afdekken. Alsof iemand schrikt van 1 maiskorreltje of 1 grassprietje dat op z'n voorruit valt... Een eikel, daar kun je van schrikken, maar van een grassprietje?

Aardappels, wortels etc. is weer een ander verhaal, die mogen inderdaad afgedekt worden voor de veiligheid. Je zou er maar een op je dak/ruit krijgen...
Boemrang
Quote @JD6930:
Alsof iemand schrikt van 1 maiskorreltje of 1 grassprietje dat op z'n voorruit valt... Een eikel, daar kun je van schrikken, maar van een grassprietje?

Nou, als je soms ziet hoeveel die verliezen en hoeveel er vanaf dwarrelt....
Het zal zo wel moeten....
JD6930
@Boemrang

Ligt er ook wel aan hoe vol je hem doet denk. 😉

Heb hier nog nooit gras van een wagen af zien vallen, mais wel eens een beetje, maar dat kwam meer door dat er toevallig net een takje werdt geraakt.
PeterPan
Als je te als je breder bent dan 2,90 moet men een ontheffing aan vragen. bij provincie of gemeente of rdw
Deutpowerxxl
Bij ons wordt ook meer gecontroleerd
JD 6430 The Best
@mbvaltra aha oke, hier gelukkig niet;)
kerstrunner
@erik9831 Pas maar op,als de politie zelf inzicht begint te krijgen in de nieuwe signalisatiewet,zal je snel aan de kant staan als je een breedtelichtje of bord te weinig hebt
erik9831
@kerstrunner Die wet is er eigenlijk al een hele tijd en ze is vrij duidelijk wel vind ik zelf. Alles langer dan 1m vanaf de hef moet borden hebben.

Vanaf een bepaalde breedte ook, maar weet de juiste afstand nu net even niet, staat wel in men boek dat ik heb. Is ook een verandering gebeurd op vlak van borden. Eerst was het enkel wit dat reflectie moest geven, nu na zoveel maanden moet plots de rode ook voor reflectie zorgen. Diegene die al investeringen had gedaan kan nu opnieuw borden kopen.

wetgeving is soms een doorn in het oog, maar in verband met duidelijk/zichtbaar zijn voor andere weggebruikers vind ik het wel een zeer goede zaak.

De domste regel is wel, het zwaailicht moet enkel maar gebruikt worden bij zon opkomst en vanaf schemering. Daar tussen moet je geen zwaailicht op je trekker gebruiken. Iedere landbouwer zet het op en laat het ook opstaan. Maak er dan ook gewoon een regel van en dan is het beter voor iedereen, vind ik.
kerstrunner
@erik9831 Ik vind het inderdaad op zich geen slechte zaak,zeker niet voor brede werktuigen,je ziet inderdaad nog dikwijls grote voertuigen met slechte/defecte of helemaal geen verlichting. Maar om volledig in orde te zijn volgens de nieuwe regelgeving is toch niet zo gemakkelijk,bv ook zijdlings verplichte rood/wit reflecterende borden... Die regel van de zwaailamp is volgens mij om geen gewenning te krijgen
jehan
Als iedereen nou gewoon alles in orde zou hebben dan hoefde de politie geen extra controles uit te voeren ..maar ja dr zijn er altijd weer wat die zich niet aan de regels houden ..zie hier ook nog geregeld dumpers te vol geladen zonder afdekking ..en dan zie je het gebroken puin weer op de rotonde liggen ..hoezo niet wies?
SJB533
Quote @JD6930:
scherpe punten bij maisbekken bijv. eveneens niet afgedekt zijn

Tijd dus, dat daar eens een ernstig ongeval mee plaatsvindt...
JD6930
Quote @SJB533:
Quote @JD6930: scherpe punten bij maisbekken bijv. eveneens niet afgedekt zijn
Tijd dus, dat daar eens een ernstig ongeval mee plaatsvindt...

Tijd dat de noordelijke weggebruikers eens nadenken hoe het kan dat daar zoveel ongelukken gebeuren en hier geen. 😉
SJB533
@JD6930
wat bazel jij nu weer dan :?
Boemrang
Quote @SJB533:
@JD6930
wat bazel jij nu weer dan :?

Waarschijnlijk teveel paaseieren gehad... 😃
SJB533
@Boemrang
Of andere dingen...
Boemrang
@SJB533 Is zeker niet onmogelijk... 😃

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
41
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
2