Illustratie van:

International 644 - Motor loopt ongewoon

Beste mede tf'ers

Gister heb ik m'n 644 even voor de pakken wagen gehad hierbij moest hij even flink werken. Maar toen ik de trekker vanmiddag starte sloeg hij moeilijk aan en liep hij wat rauw ook bleef het uitlaatklepje klapperen terwijl dat normaal na wen minuutje weg is. Tijdens het stationair lopen rookt hij blauw en tijdens het optrekken veel meer zwart als normaal.

Weten jullie wat hier de oorzaak van is en hoe het op te lossen is ?

Alvast bedankt,

Deel dit topic

Reacties

Rega
Luchtfilter pittig vervuild met stof/hooi? Lui roet wat losgekomen is / loskomt?
case-inter
@Rega er zit wel aardig roet in ja lucht filter heb ik nog niet los gehad
metaalman
Miss verstopt brandstoffilter of inderdaad lucht filter
case-inter
@metaalman brandstof filters zitten er nog geen 100 uur op
Wimsumar
Beste Case-Inter: Is (gezien de topiclijst over deze trekker) dit de eerste keer in 2 jaar dat de trekker flink moet werken?

Topics: tractorfan.nl/user/26343/…

B.T.W.: De motor is "geen sleutel op geweest" (geen 'motor'-topics) en was voorheen gewoon goed?
case-inter
@Wimsumar hij heeft vorig jaar voor de cultivator gestaan en vorige week voor een 20kuubs mengwagen. Voor mij is normaal dat hij na 3 of 4 slagen loopt en dan na een minuutje het uitlaatklepje mooi rustig in een stand blijft staan.
Rega
@case-inter

Dat stationair lopen lijkt me niet echt een punt van aandacht. Is van meerdere factoren afhankelijk. Is je tank schoon? Anders kun je om de 50 uur filters vervangen, maar levert het structureel geen verbetering op.
case-inter
@Rega of de tank schoon is weet ik zo niet heb hem gister wel nokvol gegooid
Wimsumar
Beste Case-Inter:
Quote @case-inter:
voor een 20kuubs mengwagen.

Je kunt die krachtsexplosies beter achterwege laten (bij zowel nieuw, maar vooral bij oud. Trekkers zijn net mensen).
case-inter
@Wimsumar af en toe eens wat werk verzetten zijn ze voor ooit voor gemaakt. Als dit maar met beleid gebeurd kan er volgens mij niet zoveel mis gaan. En na het mengen was er niks te merken aan de trekker. Maar het starten vanmiddag lukte moeizaam en hij liep niet zoals van te voren
Wimsumar
Beste Case-Inter:
Quote @case-inter:
moeizaam

Je mag hopen dat de schade beperkt blijft door brandstofprobleem als gevolg van de dieselbacterie.
case-inter
@Wimsumar verklaar u nader? Wat kan zo'n bacterie veroorzaken dan?
vossie
Mssn lekkende verstuiver(s)
filters controleren. normaal moet een trekker beetje werk zat aankunnen. tzijn tenslotte geen mensen
Patrick 2020
@case-inter Wat zo'n bacterie kan veroorzaken? Dikke drab die de filters kan doen verstoppen. 😛 Bij ons op het werk al een aantal keer last van gehad. Vooral sinds ze bij leveranciers diesel bijmengen met bio-rommel.

Toen zat steeds het zeefje in de opvoerpomp dicht met bacteriegroei waardoor de motor geen diesel meer kreeg en uitviel. Als je de oorzaak maar weet is het snel weer te fixxen, mocht dat het probleem zijn...
case-inter
@Patrick 2020 maar dan moet je langzaam merken dat hij minder mooi begint te lopen lijkt mij, dit is echt een groot verschil qua lopen
case-inter
@vossie kan je de brandstof filters met het blote oog controleren?
Patrick 2020
@case-inter Ligt eraan welk soort filter je hebt. Als je filters hebt met een glaasje dan zou je sowieso vuil/vlokken moeten kunnen zien.

Op het werk was het vaak onder het rijden dat hij minder vermogen kreeg en dan uitviel. Slecht starten deed hij altijd al wel, maar dat lag niet daar aan, haha.
ErDee
Heb je nu ook opeens meer onderdruk als van tevoren?
DieterL
Meer zwart roken dan voorheen duidt op te veel brandstof of te weinig lucht...

Motor loopt rauwer dan voorheen, mist hij ook vermogen?
ErDee
Ik denk namelijk aan een probleem met een zuigerveer/zuigerveren.
case-inter
@DieterL heb net de kleppen gesteld maar het is er niet beter op geworden. hij loopt wel maar klimt moeilijk in toeren
case-inter
@ErDee hij rookt idd wel wat meer uit het carter
case-inter
zo loopt hij nu
ErDee
Ik denk dat er een zuigerveer gebroken is, of zoiets in die richting, van 1 cillinder. Hij loopt zo te horen maar op 3 cillinders (fatsoenlijk).
Wimsumar
Beste Case-Inter: Geen startpogingen weer doen A.U.B., de schade wordt alleen maar groter!

Mijn gedachten gaan naar een verbrande uitlaatklep of koppakking.
ErDee
@Wimsumar waarom komt de olie dan vandaan? (Blauwe rook)
IHC-power
Je zou het uitlaatspruitstuk eens moeten demonteren. Dan weet je welke cilinder eventueel blijft roken en hapert. Als je dat weet, zou je best een compressietest uitvoeren. Is de compressie op die rokende cilinder verschillend/lager van de 3 andere cilinders, dan lijkt er inderdaad iets mis te zijn met die cilinder. Zuigerveren of verbrande klep. Als je meer onderdruk hebt dan tevoren, zou ik denken dat het aan de zuigerveren ligt.
Wijst de compressietest toch niet op een verschil, dan zou ik steken op verstopte filters en/of een verstuiverprobleem (maar als ie slechts op 1 cilinder hapert/rookt, schat ik die kans kleiner in).
koenjohndeere
Misschien een gek idee maar is dit geen verstuiver probleem??
Wimsumar
Beste Erdee:
Quote @ErDee:
Blauwe rook

Onverbrande diesel.
Arrie94
Quote @Wimsumar:
Je mag hopen dat de schade beperkt blijft door brandstofprobleem als gevolg van de dieselbacterie.

Dat was dus een beetje te voorbarig, of waarom dat dan?
Wimsumar
Beste Arrie94:
Quote @Arrie94:
voorbarig

Met de gegeven informatie tot die reactie van mij , behoorde dat tot de mogelijkheden. Het filmpje geeft aanleiding te denken aan veel groter (motor)schade.
Arrie94
@Wimsumar Oke op die manier, hopen het beste er van...
case-inter
@ErDee @Wimsumar morgen laat ik de verstuivers testen, weten jullie bij hoeveel bar die moeten gaan sproeien? Zelf denk ik niet dat het aan de zuigerveren ligt anders moet je een krassend krakend geluid horen lijkt mij
Steyr thomas
@case-inter
Als hij zulke geluiden gaat maken kun je hem afschrijven, dit kan zeer zeker wel een zuigerveer zijn die is gebroken. 😉
case-inter
@Steyr thomas moet je dan ook slijpsel vinden bii de klepstoterss enzo? Want bij het kleppenstellen lag daar namelijk niks
Wimsumar
Beste Case-Inter:
Quote @case-inter:
verstuivers testen
Dat kan geen kwaad. De storing is mij echter te abrubt ingetreden om de oorzaak bij 1 of meerdere verstuivers te zoeken.
Werk schoon met het (de)monteren van verstuivers (de leiding en aansluiting komt immers open te liggen en vervuiling kan niet meer uitgefilterd worden).
Nummer de verstuiver bij bijbehorende cylinder.
Afsteldruk weet ik niet.
Een zuigerveerprobleem vind ik ook niet aannemelijk omdat er dan in beginsel best nog wel compressiedruk opgebouwd kan worden voor een regelmatiger loop van de motor dan in het filmpje is te horen.
ErDee
Verstuivers nummeren is niet echt nodig, druk is 205 bar
case-inter
Het probleem is gevonde 2 slechte verstuivers en een lekke koppaking
Wimsumar
Beste Case-Inter;
Quote @case-inter:
2 slechte verstuivers

Weet je ook in welke cylinders deze slechte verstuivers zaten?
case-inter
@Wimsumar 1 en 4 volgens mij
Fordje4600
@ErDee ja echt wel want als je de verstuivers er verkeerd in doet dan loopt hij niet meer
ford3000case745
@Fordje4600 maakt niks uit, de inspuiting/druk is ja overal gelijk
Fordje4600
@ford3000case745 dat wel maar hij spuit toch op een bepaald moment want als je bijvoorbeeld verstuiver 1 bij waar eigenlijk verstuiver 2 hoort dan heeft hij toch een ander inspuitmoment
Fordje4600
@ford3000case745 dat wel maar hij spuit toch op een bepaald moment want als je bijvoorbeeld verstuiver 1 bij waar eigenlijk verstuiver 2 hoort dan heeft hij toch een ander inspuitmoment
case-inter
@Fordje4600 ik denk dat je in de war bent met de verstuiverleiding
ford3000case745
@Fordje4600 het inspuit moment wordt geregeld door de pomp
Fordje4600
@case-inter oh zo ja nu snap ik het verstuiver maakt niet uit maar de verstuiverleiding wel
radium45
Quote @Fordje4600:
dat wel maar hij spuit toch op een bepaald moment want als je bijvoorbeeld verstuiver 1 bij waar eigenlijk verstuiver 2 hoort dan heeft hij toch een ander inspuitmoment

Wat een humor op de maandagmorgen.
Fordje4600
@radium45 ja of niet
Wimsumar
Beste Fordje4600:
Quote @Fordje4600:
als je bijvoorbeeld verstuiver 1 bij waar eigenlijk verstuiver 2 hoort dan

Het verwisselen van verstuiverleidingen aan de verstuivers (wat jij eigenlijk bedoelt) lukt eigenlijk niet. Deze leidingen zijn dusdanig in vorm gebogen dat ze "automatisch'' bij de juiste cilinder/verstuiver blijven. ook zijn het dikwandige, taaie buisjes die zich niet gemakkelijk laten vervormen waardoor verwisseling niet zonder slag of stoot gaat.
Fordje4600
@Wimsumar oke bedankt weer wat geleerd ik vind het leuk om te weten te komen over hoe werkt dit en dat zoals de verstuivers nu

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de International 644 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
52
DEELNEMERS
15
WEERGAVES
8