Illustratie van:

Fendt 305 LS - olie uit ontluchting hefdeksel

Als ik de hef gebruik of externe hydrauliek van de trekker komt er na een tijdje olie uit de ontluchting van het hefdeksel wat is de oorzaak en is dat makkelijk te verhelpen

Deel dit topic

Reacties

Wimsumar
Beste Dezw: Deze lekkage bij hefgebruik doet mij denken aan (in gunstig geval) een lekke hefcylinder.
Vreemd is dat de lekkage schijnbaar ook optreedt bij gebruik van de externe ventielen aangezien de ventielen buiten het hefblok zitten.

Gaat de hef ook onbelast (geen werktuig er in opgehangen) uit zichzelf omhoog?
dezw
Nee dat doet hij niet komt alleen na loop van tijd olie uit
heb ik dat goed gelezen dat het de stoel demonteren is en een plaat dat je er dan bij kunt
ramrod
Hoe hoog staat het oliepeil in de versnellingsbak?
Favorit614
Vreemd , de 300 serie trekt de olie uit de olietank naast de motor.
M.A.W hefcilinder lekt.
Mengeledriver
De ontluchting op het hef deksel is voor de transmissie olie en deze staat normaal niet in verbinding met de hef. Heb je de transmissie al eens gepeild?
Mengeledriver
Ben je zeker dat het uit de ontluchting komt? Had er laatst 1 die 1 van de 3 afsluitstopjes lek had. Deze was compleet weggerot door kunstmest.
Wimsumar
Beste Mengeledriver:
Quote @Mengeledriver:
afsluitstopjes

Bedoel je een afsluitstopje in een hydraulieksnelkoppeling?
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
oliepeil in de versnellingsbak?

Het hefblok is een apart reservoir, met ook een eigen oliepeil.
Ik heb het nog nooit los gehad/gezien, maar vanuit het hefblok kan het dan volgens mij niet naar de versnellingsbak lekken.
Mengeledriver
Stopjes zijn geen onderdeel van n snelkoppeling....

Als er een bepaald kanaal in bijvoorbeeld een hef deksel gemaakt moet worden dan is het meestal wenselijk dat de olie in dat kanaal niet naar buiten spuit, dus worden zulke kanalen afgedopt met een stopje. Bij Fendt meestal met M10X1 of M12x1,5 draad en n koperen ring. Kan zijn dat die lek is. Kan ook zijn dat ie en snelkoppeling lek heeft maar dat hij vast ook zelf wel kunnen zien.....
ramrod
@Wimsumar
Hebben we het pas nog niet gehad over lekkende hef? Hier is er waarschijnlijk weer een gevalletje. Het hefdeksel is een deksel van de achterbrug, en de ontluchting van de bak heeft plek gekregen op dit deksel.

De enige hydrauliekolie die te vinden is in het hefdeksel zit in de inwendige hefcilinder, en als deze cilinder lekt, lekt de olie in de bak. Vandaar de (ondertussen herhaalde) vraag over het oliepeil van de bak..
Wimsumar
Beste Ramrod:
Quote @ramrod:
Hebben we het pas nog niet gehad over lekkende hef?

Om misverstanden bij de topicvraagsteller te voorkomen: Dat was niet bij een Fendt!

Wat het (aparte) hefreservoir betreft, citeer ik de onderhoudshandleiding (= ook m'n eigen ervaring):

Smering hefinrichting:: Oliepeil controleren/bijvullen. Oliesoort S.A.E.-80/universele versnellingsbakolie. Hoeveelheid tot vulopening: 2 liter. Contrôleinterval: iedere 100(Honderd!) uur.

De vul-/peilplug zit ter hoogte van de hefas, achter de (bovenste) linkerhefarm. Sleutelmaat 19.

(De ontluchting/ventilatie van de versnellingsbak vindt (bij mijn 304) plaats via de dop op de vul-/peilstokbuis).

@Dezw: Draai eerst de vul-/peilplug uit het hefblok (bij de hefarm) om de overtollige olie uit te laten lopen. Zie vervolgens eerst maar eens aan wanneer er weer olie uit de ontluchting komt.
ramrod
Je maakt het nu allemaal een beetje te ingewikkeld, [Wimsumar]. Blaas maar eens lucht door de vulbuis; er zal opmerkelijk veel respons ontstaan bij de ontluchting boven op het hefdeksel..

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Fendt 305 LS ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
12
DEELNEMERS
5
WEERGAVES
12