Pz165 maait niet

Vorig jaar een pz165 gekocht en een stuk mee gemaaid achter een ihc 745.

Alles ging toen goed.

Nu een Fendt 105s gekocht en geprobeerd ermee te maaien. De eerste 10 meter maait hij het gras eraf daarna duwt hij alleen het gras plat.

Wie weet wat dit kan zijn?

Hangt de maaier niet goed achter de Fendt of doe ik iets niet goed?

Deel dit topic

Reacties

deeremeneer
Slipt de aftakas niet?
Lj80 Fendt 105s
De schotels draaien rond, als ik het toerental verhoog gaat hij sneller draaien.
deeremeneer
Messen scherp en goed gemonteerd?
erik9831
De mesjes staan er toch nog op en zijn nog scherp ? Want als hij rond gaat, dan kan dit nog maar bijna de enige fout zijn.
Lj80 Fendt 105s
Messen zijn er vorig jaar nieuw opgezet en toen een halve hectare mee gemaaid.

Ik zal het morgen toch maar even nakijken.

Het eerste stukje maait hij redelijk daarna niet meer.
Lj80 Fendt 105s
Ik zal ze morgen even los halen en opnieuw plaatsen. Misschien helpt dat.
deeremeneer
Heb je trouwens zeker onbelast geprobeerd kijken of de schotels draaien en sneller gaan? Misschien gaan ze in het zwad wel langzamer. Slippende vsnaren zijn ook nog een optie.
maikwolsink
@deeremeneer dat ruik je snel genoeg.
Maar ik denk dat dat het idd is of messen weg
ford5000
De mesjes niet gewoon teruggeslagen in de trommel zitten met oud opgedroogd gras ertussen zodat ze niet meer buiten de trommel komen?
Je zou ook niet de eerste meer zijn die dat overkomt.
case-jannes
Als de mesjes vorigjaar nieuw er op gekomen zijn en ze zijn niet scherp meer.. dan moet je ze even van trommel wisselen, dan gebruik je de andere (nieuwe) kant van het mesje.
case-jannes
Misschien rij je te hard???
deutzpower36
Liggen de V-snaren niet te slap? Dat je na die 10 meter beginnen te slippen.
dx11
Koppeling van de fendt nog goed?
Wimsumar
Beste Lj80 Fendt 105S: Hoeveel motor-/aftakastoeren maak je?
(Op de "540"-toeren aftakasstand moet de motor ongeveer 2.000 toeren maken om netjes te kunnen maaien).
bartjuh
Als hij t achter de ihc wel deed en achter de fendt niet dan zal het toch al de fendt liggen. De meeste hier praten net als een fendt dealer...ligt niet aan de trekker hoor... Denk dat je motor wel op toeren blijft maar je aftakas niet. Zou hem eens voor de waterrem zetten als ik jou was
erik9831
@bartjuh Neen, zo praat ik niet, want dan zou ik aanraden om meteen een nieuwe Fendt te kopen en krijgt hij er van mij een gratis maaibalkje bij 😃
fendtje 103s
Onze 103s trekt ook 165 cm een krone in zen 2de of 3de als je 30% vertraging inschakel riemen hoeven niet te stinken als ze ietwat slippen hadden wij ook je hoorde het enkel bij het anzetten wat maar nu maait ie weer toppie staat je derde punt (topstang wel goed afgesteld?
jan_case745
Bij onze oude maaier zat het probleem aan de kleine poelie. Door speling spanden maar 2 riemen waardoor de maaier ook ging slippen.
velsje
@Lj80 Fendt 105s KLinkt meer als een paar mesjes die terug zijn geklapt... dus waarschijnlijk alleen ffe de mesjes weer schoon/ los maken
Dr Fendt
V snaar slipt, mesjes stomp of terug geslagen, mesjes verkeerd er in(linker mesjes op de rechter schotel en.visa versa) heeft die fendt wel vaker (zwaar) aftakas werk gedaan
Mc Fendt
Ik denk hetzelfde als wat @ford5000 zegt...En eerst de maaier goed op toeren en niet te hard rijden.
SJB533
Quote @Dr Fendt:
mesjes verkeerd er in(linker mesjes op de rechter schotel en.visa versa)

PZ messen zijn niet eenzijdig 😉
mike_v
De problemen door de messen kunnen toch allemaal verwijderd worden aangezien hij de eerste tien meter wel maai of zie ik het nu verkeerd ...
deutz3.70power
@mike_v

Of de mesjes moeten terug slaan na een paar meter maaien dan doet ie het ook niet meer.
Wimsumar
Beste SJB533:
Quote @SJB533:
niet eenzijdig

Deze:

erfstalakkershop.nl/cyclomaaiermesje-105x46-p-4145…
RPCounty
Niemand nog aan de droge aftakaskoppeling van de trekker gedacht?
Wimsumar
Beste RPCounty:
Quote @RPCounty:
aftakaskoppeling van de trekker

Is al een aantal keren genoemd (Deeremeneer, Dr Fendt, DX-110, Bartjuh).
RPCounty
@Wimsumar nee die hebben het over de koppeling en NIET de lamellenkoppeling onder in de bak....
Lj80 Fendt 105s
Bedankt voor de uitgebreide adviezen.

De mesjes zaten inderdaad teruggeslagen in de trommel.

De snelheid heb ik nu verlaagd toerental verhoogd (welk toerental weet ik niet precies, kabel gebroken)

Op het rechte stuk maait hij nu goed.

Als ik een bocht doorga slaat hij het gras alleen plat.

Zomeren de snaren nog maar wat opspannen en dan weer proberen.

Ik hou jullie op de hoogte.
Wimsumar
Beste RPCounty:
Quote @RPCounty:
over de koppeling en NIET de lamellenkoppeling

Daarmee bedoelen ze hetzelfde.

@ Lj80 Fendt 105S: De oorzaak was niet de teruggeslagen mesjes. Dat was juist het gevolg! (Bij te laag toerental is de middelpuntvliedende kracht van de mesjes te klein om het gras af te snijden. Hierdoor draaien ze naar binnen en blijven bij zo'n P.Z. vaak klem zitten).
Toerentaladvies (bij defecte toerenteller): Bijna volgas.
P.S.: Ook in de bochten "op volle toeren" door rijden. Als je het gaspedaal loslaat begint de maaier vrijwel direct slecht/niet te maaien.
Het "peilstripje" bij de snaarspanner moet bijna op het maaierframe komen, dan staan de V-snaren goed strak.
ford5000
@Lj80 Fendt 105s Wel maaien op het handgas en daar eenmaal op toeren met je handen vanaf blijven.
Lj80 Fendt 105s
De snaren strak gespannen.

Hierna maait hij fantastisch.

bedankt voor alle tips!
Wimsumar
Beste Lj80 Fendt 105S: Hie r de link van het downloadcentre om de handleiding van je PZ-165 maaier te downloaden:

kvgportal.com/interparts-kvdoc/input.jsp/

P.S.: Die site heeft als gebruiksaanzijzing: "Stug volhouden en beveiligingswaarschuwingen wegklikken".
Als het niet lukt, stuur ik 'm wel in een e-mailbijlage.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
33
DEELNEMERS
19
WEERGAVES
2