ERNSTIG ONGELUK MET TRACTOR IN STAPHORST, TRAUMAHELIKOPTER OPGEROEPEN

In Staphorst zijn bij een ongeluk op de Gemeenteweg drie mensen gewond geraakt. Het gaat om twee volwassenen en een kind. Eén van hen is met een traumahelikopter naar het ziekenhuis gebracht.
Op de kruising met de Drafkistweg heeft een tractor zich in de zijkant van een auto geboord. De drie gewonden zaten in de auto. Het achterste deel van de auto is volledig vernield. De bestuurder van de tractor is ongedeerd gebleven. Over de toedracht is nog niets bekend.

Deel dit topic

Reacties

NHSanderJD
Zooo, dat is hard gegaan, hopelijk herstellen de 3 mensen.
Zo te zien had de auto geen voorang... De 'trekker bumper' zal zo wel verplicht gaan worden...
-NEW-HOLLAND-
Als ik dat zo zie reed de trekker op de voorrangsweg..
Wimsumar
B este NHSanderJD:
Quote @NHSanderJD:
Zooo,

Inderdaad, daarbij valt de stunt met fronthef, gisteren hier in Friesland, in het niet:

(Klik op 'n foto) : waldnet.nl/wn/nieuws/…
guldner ads
Het is in ieder geval hard gegaan als de achterdeur nog aan de fronthef hangt
Johndeeretje
Lijkt mij ook dat de auto geen voorrang had. Maakt het natuurlijk niet minder erg...
bart99
"Bekend" loonbedrijf hier, hard gegaan zo te zien...
machinist
Deuren van autos zijn niks meer vergeleken met een blikje bier.
bas930
Met hefarmen opklappen heb je normaal ook al een stuk minder schade. is inderdaad pittig aangekomen zo.
mike_v
Wil niet de onnozelaar uithangen, maar met de dubbellucht, is de trekker dan geen uitzonderlijk vervoer? Of hoe zit dat in Nederland? Voor zover te zien is, zitten er geen speciale platen ed. op. Kan nog wel eens een behoorlijke verzekeringszaak worden voor het (loon-) bedrijf ...
newholland6640
@mike_v Als hij breder is dan drie meter wel. en dat is hij zo te zien. Is het niet zo, dan weet ik niet of banden onder uitstekende delen vallen? Als dat zo is moet ie breedtemarkering hebben en een zwaailamp
john deere 6630
@newholland6640
en nog zoveel meer als je breder dan 3 meter bent...
koen-hanomag
@bas930 dat denk ik ook
ipv een bumper (die de trekker verpest vind ik) gewoon verplichten om de fronthef in te klappen als er geen machine aan hangt

het is wel erg dat dit gebeurd is
Trekkerman Tom
Ik wou net zeggen ja, is het nou zó moeilijk om even die twee stukken ijzer omhoog te klappen? Dat had al heel wat gescheeld.
johndeere6230
Zo..... das met een aardige gang gegaan.... daarom heb ik ook altijd liever een frontgewicht voorop hangen ofzo.....
mike_v
Quote @newholland6640:
... uitstekende delen ...

Tja, dat zal eraan liggen wie bepaald of ze makkelijk te verwijderen zijn.

EDIT: Volgens de folder is de minimale breedte 2490 mm. Tel daar de spatie tussen de banden bij en de twee extra banden, dan kan je volgens mij niet onder de 3,00 meter blijven, tenzij de banden smaller zijn dan 20 cm, wat niet het geval is aan de foto te zien.
StevenBomers
Bumper aan de fronthef had nog niks geholpen.

Wij hebben de fronthef meestal ook niet ingeklapt
SJB533
@newholland6640 @mike_v
Hij mist wel de breedteverlichting, maar dat heeft m.i. niets met het ongeval van doen. De hef van de trekker moet wettelijk gezien opgeklapt zijn. Daar krijgt de chauffeur dus de schuld vast m in de schoenen geschoven. Maakt niet uit, of hij nu wel of niet voorrang heeft.
radium45
Quote @StevenBomers:
Bumper aan de fronthef had nog niks geholpen.

Ik denk toch wel degelijk dat het de schade en het eventuele trauma aan het slachtoffer had kunnen beperken doordat de auto dan niet zo werd opengereten.
SJB533
@radium45 Hangt er vanaf, wat bij jou onder bumper valt... Steken de haken ruim door en komt de auto tegen een plaat, weet ik niet hoeveel het scheelt. Is t 1 die absorbeert, is het trauma van de inzittende waarschijnlijk inderdaad minder.
ErDee
Hij heeft de hefarmen niet omhoog geklapt, had hij dat wel gedaan was de schade waarschijnlijk al minder geweest. Ik zou ze telkens als ze niet nodig zijn omhoog klappen want het zijn gevaarlijke uitsteeksels
newholland6640
@SJB533 Dat weet ik niet. De verzekering zoekt alles op wat niet volgens de eisen is.. zou dus best kunnen dat ze daar een probleem van maken. De bestuurder kan op een 1 of andere reden wel in paniek geraakt zijn door die brede banden... je weet nooit wat ze verzinne.... 😛
Husqvarna
In het grasseizoen heb ik er altijd een accordbok op, die kun je nog zien, maar losse hefarmen klap ik sowieso in.
Wimsumar
Beste Mike V:
Quote @mike_v:
maar met de dubbellucht, is de trekker dan geen uitzonderlijk vervoer?

Of er wordt geen vergunning veleend (omdat de dubbellucht demontabel is) of het is te duur om ontheffing voor groter breedte dan 3-meter aan te vragen.
( Je ziet (meestal) dat bij hakselaars, shovels etc. de dubbellucht wordt gedemonteerd voor het rijden op de weg).

veiliglandbouwverkeer.nl/Veilig_landbouwverkeer/…
mike_v
Het ongeval had daardoor inderdaad niet vermeden kunnen worden @SJB533. Maar voor de verder afhandeling gaat het wel nadelig zijn het bedrijf. Hoewel dat natuurlijk bijkomstig is op zo'n moment.

@Wimsumar, wanneer een hakselaar of shovel op dubbellucht staat zijn ze wel haast verplicht ten minste één van de dubbelluchtbanden eraf te nemen. Als ze er beide op blijven geraakt je meestal niet ver ivm. de ruimte langs de baan.
Wimsumar
Beste T.F-ers: Het is helemaal mis! 😞

Het kind is overleden!

Staphorst: kind (3) overlijdt t.g.v. ongeval tussen auto en tractor
Op woensdag 23 juli heeft er rond 13.15 uur, op de kruising van de Gemeenteweg met de Draftkistweg, een ernstig verkeersongeval plaats gevonden tussen een tractor en een auto.
De tractorbestuurder wilde van de Schapenstreek de Gemeenteweg oversteken naar de Drafkistweg.
Hij zag echter een van rechts naderende auto over het hoofd.
De linker- en achterzide auto werden compleet opengereten, waarbij de 37-jarige bestuurster uit Heerjansdam, haar zoontje en een 23-jarige vrouw uit Ridderkerk gewond raakten.
De bestuurder van de tractor bleef ongedeerd. Het jongetje is in zeer kritieke toestand per traumahelikopter overgebracht naar het ziekenhuis in Groningen. Het kind is helaas kort daarop overleden, aldus de politie.
De 37-jarige bestuurster en de 23-jarige bijrijder zijn per ambulance naar het ziekenhuis in Zwolle vervoerd.
Het verkeersongevallenteam van de politie doet onderzoek naar de toedracht van het ongeval.
Om meer duidelijkheid te krijgen over de oorzaak van het ongeval is de politie op zoek naar getuigen.
Getuigen van het ongeval kunnen de politie bereiken via 0900-8844.

[url]kilroynews.net/latestnews.htm[/url/]

Filmpje:

Boemrang
Shit, dat is geen leuk nieuws...
Heel veel sterkte aan de nabestaande....
SJB533
Sterkte aan de nabestaanden


@mike_v
Weet ik, Mike 😉 Als het niet aan de fronthef had gelegen, was de chauffeur daarop waarschijnlijk wel afgerekend. Incasseren is een verzekeringsmaatschappij goed in, maar redenen zoeken om dat met zorg geïncasseerde geld niet te hoeven uitbetalen beheersen ze tot in de puntjes...
DieterL
Gecondoleerd, zo'n ongeluk kent alleen maar slachtoffers 😞
mike_v
Wees daar maar zeker van @SJB533.

--

Quote:
De tractorbestuurder wilde ... oversteken ... .
Hij zag echter een van rechts naderende auto ... .

Als de trekker op de voorrangsweg reed, wil de media dat helaas weer anders laten lijken met die zin ...
Wimsumar
Beste Mike V:
Quote @mike_v:
Als de trekker op de voorrangsweg reed

Dat was niet het geval!

"De tractorbestuurder wilde van de Schapenstreek de Gemeenteweg oversteken naar de Drafkistweg".
deeremeneer
Moet dat nou altijd die discussie over degene die schuld heeft? Wie wordt daar beter van?
mike_v
Daarom staat de 'als' in het vet @Wimsumar 😉 . Op de foto's die in het begin getoond werden leek het alleszins zo als je naar de haaientanden kijkt.
Wimsumar
Beste Mike V:
Quote @mike_v:
Op de foto's die in het begin getoond werden leek het alleszins zo als je naar de haaientanden kijkt

Nee, dan is het vrijwel onmogelijk dat de auto op die plaats tot stilstand is gekomen.
mike_v
Denk dat ik niet meer volg @Wimsumar? Als wagen van de zijweg afkwam en in de flank werd gegrepen door de trekker, wordt hij toch juist wel met de voorrangsweg mee geslingerd?
Wimsumar
Beste @mike_v: Die redenatie klopt, maar de auto zou dan aan de ander kant van de weg tot stilstand zijn gekomen.
deeremeneer
Met tf heb je de VOA helemaal niet nodig. We speculeren gewoon wat en hup we hebben een schuldige.
jeffrey97
@deeremeneer hahahahahaha 😄
jdfan
@NHSanderJD dit was een voorrangsweg, waar de auto van afkwam.
Dr Fendt
Wiens schuld het ook is.t is voor alle betrokkenen even traumatisch.. niet best..

Gecondoleerd aan de nabestaanden
Snaky Bill
De max snelheid van tractoren trrug brengen naar 25km/uur heb je die ongelukken niet
Herbert
@Snaky Bill dan krijg je wel weer meer ongelukken door de mensen die gaan inhalen
Boemrang
Een kind van 3 overlijd door een noodlottig ongeval, het respect is in de laatste reacties weer ver te zoeken, Sorry hoor....
Een beetje medeleven kan er toch wel van af....
TurnMeLoose
Respect, normen en waarden is vaak ver te zoeken hier....
Boemrang
@TurnMeLoose
Van mij mag je het topic verwijderen als er niet meer respect / normen en waarden getoond worden....
Triest is dit....
robertIHC1056
Zeer jammer dat er iemand om het leven gekomen is bij een verkeersongeluk met een landbouwvoertuig. Gecondoleerd voor de nabestaanden.
Sanderrr
Kleine moeite om dan de hefarmen in te klappen, kan toch al een hoop schelen (komt ook wel hard aan, maar dan prik je er niet doorheen)
atlaspower
@mike_v je mag in nederland zonder probleem met 3,50 meter de weg op, wel even een ontheffing aanvragen voor de gemeente waar je in rond rijd, kost 30 euro en je krijgt hem na aanvraag gewoon thuis gestuurt, zonder ontheffing mag je tot 3 meter
bleuevil
Ik ken een geval van een aanrijding tussen een trekker en een auto waarbij de trekker ook de hefarmen niet had op geklapt. Die heeft letsel door schuld gekregen omdat ze de armen als uitstekende delen gezien hebben. Altijd hefarmen opklappen inderdaad.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
48
DEELNEMERS
32
WEERGAVES
1