Percelen onder water

Ben vandaag naar het westen geweest en van alkmaar richting callantsoog meerdere percelen gezien die blank stonden met water.
dus een dijkje omheen gemaakt met ongeveer 10cm water over het hele perceel van gemiddeld wel 5ha groot.
waaraom wordt dat gedaan?

Deel dit topic

Reacties

mf 6150
Heb er wel eens van gehoord is volgens mij tegen emelten.
Ritchie
Bij wijze van ontsmetting volgens mij.
koenclaas
Aaltjesbestrijding
fendt818vario
Inderdaad wat koen zegt, het is aaltjes bestrijding. Als je grond besmet is door aal dan kan je het land onderwater zetten of ontsmetten. Ik heb gehoord dat veel partijen tulpen dit jaar besmet zijn met aal, vooral op zandgrond. Het nadeel van onderwater zetten is dat het bodemleven ook dood gaat.
radium45
Inundatie noemt men zoiets.
Fendt926Driver
Quote @fendt818vario:
Het nadeel van onderwater zetten is dat het bodemleven ook dood gaat
lijkt mij dat je de eerste tijd dan ook niet op je land kunt als je het water er weer af hebt gelaten.
maar warom alleen in dat kleine stukje nederland rond alkmaar?
of ben ik zo weinig bereisd dat het door het hele land gebeurt maar dat ik dat niet zie?
Fendt926Driver
Quote @radium45:
Inundatie noemt men zoiets
ha ha 1 dag geleden wist ik niet eens dat het bestond en jij hebt er al een naam voor.
fendt818vario
@Fendt926Driver Ik zou het eigenlijk ook niet weten. In die streek worden wel veel bollen geteeld.
casejxu
@Fendt926Driver wel in de buurt zijn maar geen koffie halen.... deed je hier in de omgeving??? Puur genieten denk
Fendt926Driver
Quote @casejxu:
deed je hier in de omgeving???
even naar camping callisande in callantsoog geweest daar zijn opa en oma met mijn 2 dochters op vakantie. even naar zee geweest
valmet 605
In de hele bollenstreek. (Zandgrond) word wr onder water gezet. Water eraf even drogen en gaan. Bodemleven? Zit er volgens mij toch niet in dat bollenland.
MF6465dynashift
Ja ze doen het voor onkruid en aaltjes bestrijding en het is vrij grof zand dus het is zo droog en je ken er ok zo weer op
DANOONTJE POWERR
@Fendt926Driver Dan ben je waarschijnlijk bij mij en atlaspower door de weg heen gereden. 😉

Danoontje staat op dit moment ook voor de pomp om een stuk onder water te zetten.
Het gebeurt overigens niet alleen voor aaltjes maar ook voor (wortel)onkruiden zoals stekels en kiek.

Waarom je het hier zoveel ziet is omdat dit allemaal goed doorlatende zandgrond is waarbij dit mogelijk is.
Op klei hoef je dit sowieso niet te proberen.

Het opdrogen valt mee, als het weer meezit kun je de grond lostrekken en droogt het weer mooi op.
Arrie94
@DANOONTJE POWERR Als ze 2 weken hooibouwweer opgeven gaat bij jullie gauw de rijst erin zeker?
DANOONTJE POWERR
@Arrie94 Ik gebruik alleen snelkookrijst....
valmet6400power
@DANOONTJE POWERR

Staat ie op 1000 toeren te blazen zoals een waterrem of bescheiden op 540 half gas? 😃
radium45
Quote @Fendt926Driver:
ha ha 1 dag geleden wist ik niet eens dat het bestond en jij hebt er al een naam voor.

Wist ik voor 10 jaar geleden ook niet, maar ik kom vrij vaak in callantsoog en dan ga je je in die materie verdiepen 😛
mf gek
Een buurman van mij doet het ook, voor am bestrijding..
akkerwijzer.nl/nieuws/1567/…
edepot.wur.nl/174209/
erik9831
@Arrie94 In Frankrijk, in de streek van La Rochelle, doen ze dit ook. Maar daar telen ze Fleur de sel.

Daar zijn het ook allemaal perceeltjes van water.

Vanaf minuut 2.18 bij het filmpje op de link die er bij zit.

een.be/programmas/vlaanderen-vakantieland/…
Fendt926Driver
Quote @DANOONTJE POWERR:
Dan ben je waarschijnlijk bij mij en atlaspower door de weg heen gereden
verdraaid nu je het zegt. op de heenweg zijn we over een vlotbrug gekomen door het zand zie nu bij jou profiel dat jij daar ook ergens woont. wel erg vlak daar en enorm waaien gisteren. ben bijna gezandstraald daar op het strand
DANOONTJE POWERR
@valmet6400power 1000 toeren stationair. 😄
DANOONTJE POWERR
@Fendt926Driver Van de vlotbrug af bovenaan het viaduct links en dan weer rechts naar het strand rij je langs mijn huis. 😄
Fendt926Driver
Quote @DANOONTJE POWERR:
rij je langs mijn huis.
als ik dat geweten had, had ik even getoeterd. en in het ergste geval danoontje power even bekeken
Arrie94
Quote @DANOONTJE POWERR:
Ik gebruik alleen snelkookrijst....

Ik helemaal geen, bah, is voer voor spleetogen... 😃
jehan
Heb ik paar jaar terug ook gezien daar ..een van de kinderen meende dat die bollentelers allemaal zwembaden aan het maken waren
radium45
@jehan Heel soms zie je ook dat er enkele bollenboeren met humor zijn 😛
Zag al eens een veld daar waar een haaievin rondreef en ene waar een hand boven het water uitstak..
DANOONTJE POWERR
@radium45 We hebben er nu één in de buurt met het monster van Loch Ness. 😄
radium45
@DANOONTJE POWERR Geweldig, tijd dat ik weer eens die kant op ga.
jehan
@radium45 zag laatst hier in de buurt een etalage pop op zn kop in een vijver staan ..was mooi gezicht
RobDeutz104
Eerst konden de kwekers ook nog ontsmetten met Metam natrium, maar dat is nu verboden, dus dan i er maar een manier, en dat is inunderen, waarom gebeurt het eigenlijk alleen maar in de Noordkop en de Bollenstreek, waarschijnlijk omdat daar het meeste land allemaal vlak is, anders valt het niet mee.
EA_MF
@Fendt926Driver toch de boerderij/de website van het gelijknamige blad wat beter in de gaten houden, stond een jaar of 2 terug een stukje in over ontsmetten door het perceel onder water te zetten
RobDeutz104
Als het tegen onkruiden doet, dan moet het perceel 6 weken onder water staan, is er een besmetting met aaltjes, dan moet het 12 weken onder water staan, en dit wordt gecontroleerd door de desbetreffende instantie.
radium45
@jehan Weet je zeker dat het een pop was?
atlaspower
Quote @radium45:
Weet je zeker dat het een pop was?
ik heb eens een pop 10 meter onderwater naast onze Caravan in een meer geplaatst, half Alkmaar was kwaad op me, scheen een duiker een hartverlamming te hebben gehad en die liep volgens de verhalen over het water terug naar de kant zo schrok die, ze hebben hem nooit meer gezien, de pop heb ik ook nooit meer gezien btw 😃 zat ooit in de stoel die ernaast staat
radium45
@atlaspower Geweldig, jullie hebben wel humor daar in west friesland.
atlaspower
@radium45 niet iedereen hoor 😃
radium45
@atlaspower hoeft ook niet, ken toch niet iedereen daar 😛
jehan
@radium45 hahah ja zekers weten

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
39
DEELNEMERS
18
WEERGAVES
8