Goedenavond,
Thuis hebben we een akkerbouwbedrijf en voor een trekker voor de kleine klusjes kwamen we bij een Dexta terecht, deze zijn relatief goedkoop en gemakkelijk aan onderdelen te komen als ik zo de advertenties bekeek.
Mijn vraag is dan ook: kun je er iets mee uitrichten op hobby basis? Ik snap zelf ook wel dat je er geen bunders mee kunt ploegen maar een kleine frees moet dat lukken? Het leek ons een prima trekker om wat mee te vlakken en te grutten en dan regelmatig een keer goed aan het werk zetten
Is een Super Dexta vergeleken met een normale Dexta nog beter behalve de paar pk extra?
Alvast bedankt voor jullie meningen,
Peter
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Super Dexta's worden schaars, Dexta zijn er nog genoeg van.
Qua trekkracht maakt dat niet uit dat verschil in pompen? Of zeg ik nu wat raars?
Nouja merk favoriet, meer in de zin van voor relatief weinig geld toch een leuk trekkertje. Toen ik de foto's zat door te spitten van Dexta's kwam ik deze foto tegen. : Zo met dikke banden oogt dat wel stoer!
Ja, op de oldtimershows. Niet om mee te werken, zeker niet bij frutselwerk op een akkerbouwbedrijf.
Nouja hij zou toch wel kunnen wat kunnen kilveren? Trekker is niet gemaakt om stationair dingen mee te doen..
Is dat het enige verschil? Of ooknog meer hydraliek bar enzo?
Heb je ooit eens met zo'n Dexta moeten werken?
Het rijdt immers al een ehhh,.... ehhh,.. schijthuis.
Geen voetgas, geen stuurbekrachtiging, 'vooroorlogs' hydrauliek etcetera.
Heb zelf een dexta, en heb een super dexta gehad
Verschil merk je bijna niet als hobby trekker is hij erg makkelijk in gebruik en de onderdelen zijn altijd te vinden. Als je iets groters wil doe dan geen 2000 of 3000 begin dan bij een 4000 die kunnen al aardig wat meer en de achterbrug is een stuk sterker
Nouja een keer 2 km opgereden vol gas verder niet echt nee! Voetgas is wel een ombouw set voor zijn en hetzelfde geldt voor hydrauliek.. Zolang je geen 400 uur per jaar ermee maakt moet het meevallen of ben ik nu (te) optimistisch?
Zelfs 'veel te.....
Tel er nog bij op:
Ongeveerd zitten.
Geen radio.
Geen schuilplek voor een buitje.
Nee, ja gaat net zo lang denken tot je genoeg redenen hebt om het werk toch maar met een 'fatsoenlijke' trekker te doen.
Maar dan ga je ook al richting de 50 pk? Dan kunnen we net zo goed de trekker van 80 pk ervoor pakken.. Is echt voor de hobby en de achterbrug van een Dexta breekt toch ook niet zomaar?
Geen radio.
Geen schuilplek voor een buitje.
Dat weet je als je een Dexta koopt, een mooi weer trekker
Achja, daarvoor kun je hem in de winter ook (met een lekbak) laten staan dan met mooi weer kun je hem weer gebruiken! Met het weer van afgelopen dagen zeker geen straf.
Ja precies, ik zou er niet té veel van verwachten..
4000 is richting de 60 pk en dexta is taai loopt echt niet gau kapot (is mij wel gelukt).
Wat wil je er mee doen?
Kapot lopen? Hoe krijg je dat voor elkaar dan? Te zwaar belast?
Gewoon beetje mee eggen en wat frezen, niet echt heel zwaar werk lijkt me?
Het zijn, uit eigen ervaring wel handige trekkers, alleen je moet wel in je achterhoofd houden dat ze toch al snel 50 jaar oud zijn, of in geval van een Dexta misschien al wel tegen de 60 jaar. De 2000 en 3000, en dan zeker de serie met de grille binnen het front, hebben een versnelling meer, en dus in totaal 8 in plaats van 6 versnellingen voorwaarts, ze hebben net even wat meer hefkracht, zijn wat degelijker, hebben altijd een doordraaiende aftakas, trekken beter (Ford motor ipv. Perkins) en hebben standaard voetgas. Ook hebben ze de oliepomp op de nokkenas, dus je kunt altijd heffen of externe olie gebruiken, ookal heb je de koppeling geheel ingetrapt.
Reken bij een Dexta, meer nog als bij een 2000 of 3000 op de nodige onderhouds en reparatiekosten en tijd, want ze hebben nu eenmaal vaak al het een en ander meegemaakt. Dat geldt natuurlijk voor elke oude tractor.
Een 2000 heeft ongeveer 34 en een 3000 47pk, op de motor, en op de standaard wielen na zijn het identieke tractoren.
Standaard voetgas klopt vgm niet heeft mijn 4000 ook niet
Oke, ik wist niet anders dan dat ze dat in Nederland standaard hadden (de 6Y serie, dus de laatste uitvoering).
Aaaah! Dat is heel erg bruikbaar advies, ALS er een Dexta komt dan een Super Dexta maar voorkeur gaat dus toch uit naar de nieuwere series van Ford
U heeft aardig verstand van Ford begrijp ik?
Daar wordt de motor in principe beter van toch? Dan kan de roet enzo er mooi uit? Of was het een vlam uit de pijp en toen het einde van het blok?
Heb een 4000 6y dus snap het niet helemaal zit geen voetgas op of restanten er van kan het een uitzondering zijn?
Hebben hier een SuperDexta gehad en deze later ingeruild tegen een 2600. Dat is de opvolger van de 2000. Vandaar dat ik je dit uit ervaring kan vertellen.
Ook heeft de 3000 een dubbelwerkede sensor voor de trekkrachtregeling, en de 2000 een enkelwerkende. Dat is dus de sensor die de druk en trekkracht op de topstang doorgeeft aan de hef wanneer deze op trekkrachtregeling ("diepeteregeling") staat.
Kan best origineel zijn hoor. Ik zag het ook op de foto waar die op staat met voorlader. Misschien was het een optie die sommige dealers er altijd bij deden, en andere niet.
Misschien weet @ford5000 het wel.
Ik ben wel benieuwd er naar ja!
Aah, er is geen betere kennis dan eigen ervaringen met een stuk techniek
De prijzen van een 3000/4000/2600 zijn wel flink hoger dan die van een Dexta trouwens! Komt dat door de interesse van de export?
Bovendien moet je natuurlijk niet vergeten dat dat wel nieuwere trekkers zijn met meer techniek aan boord waardoor de vraagprijs ook hoger komt te liggen.
Ik zeg bij een 1000 serie vaak dat de prijs op de motorkap staat, al gaat dat voor een 4000 lang niet altijd op.
Die kun je best heel geschikt onder de 4000 euro kopen.
Met het doel wat jij voor ogen hebt zou ik ook eerder voor een 2/3000 kiezen dan voor een (Super) Dexta.
Puur om het bruikbare gemak.
Het werd er in de meeste gevallen wel gelijk op gemonteerd door de dealers.
Ik denk zelfs in meer dan 85% van de gevallen.
Is dat begrip rekbaar natuurlijk
Maar bedankt voor alle info dan weet ik zover genoeg!
Oke, weer wat geleerd.
Zal eens kijken of ik het filmpje kan vinden
Ja alvast bedankt! Ben erg benieuwd
die van mij heeft serie nr. A 101-175