Illustratie van:
16

Volvo BM 400 - Tik in blok Perkins 3.152, wie heeft ervaring ?

Gisteren na 5 minuten onderweg opeens inhouden van de motor, opvallend tikken in het blok en roken. Meteen stilgezet en afgesleept. We hebben nu de kop eraf liggen, maar zien geen opvallende schade. Zuigers bewegen soepel als startmotor bediend word. Achterste zuiger hoor je misschien iets bijgeluid. Het is nogal een klus om de carterpan eronderweg te monteren.
Wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn ?
Heeft er iemand zelf ervaring met revisie van deze Perkins motoren ?

Graag jullie inbreng in deze,

Groet Looman

Deel dit topic

Reacties

Foto van de kop
Misschien wel een dieselklop door een hangende verstuivernaald. Het was verstandiger om eerst een compressietest te doen, alvorens de kop er af te halen....
@ramrod wat is "dieselklop" ?. Mijn broer was zo onder de indruk van het getik dat we de motor niet wilden laten draaien ivm mogelijke brokstukken in de cilinders.
Een andere trilling is de dieselklop die veroorzaakt wordt door te snelle drukstijging bij de verbranding. Dieselklop ontstaat wanneer na de SOI (Start Of Injection) de ontstekingsuitstel te lang duurt, bijvoorbeeld wanneer men werkt met diesel met een laag cetaangetal. Na de injectie moet de brandstof namelijk eerst vernevelen, vervolgens verdampen en dan pas kan een gasvormig lucht/diesel mengsel gevormd worden. Als dit hele proces te lang duurt zal het mengsel pas ontsteken wanneer de zuiger dicht bij het BDP is en de druk dus hoog is. Hierdoor zal de druk plots heel snel stijgen. Deze plotse drukstijging wordt dieselklop genoemd.

BDP = Bovenste dode punt.
Ik had hem laten lopen en dan een voor een de verstuivers los draaien zo dat je als ut ware cilinder voor cilinder uit schakelt Dan hoor je meestal welke cilinder ut is dan zou ik de verstuiver testen van die cilinder en een compressietest doen dan weet je al een stuk meer nou je de kop er toch af hebt zou ik eerst de verstuivers testen
@looman

Makkelijk praten van iedereen "ik had dit".. Chapeau dat je hem gelijk langs de kant gezet hebt ipv doorgereden 😄
Drijfstanglager stuk waarschijnlijk .
Toch maar carterpan er onder uit
Goed dat je gestopt bent
@looman
tussen de inspuitingen in behoort de verstuivernaald de nozzle af te dichten. Als deze naald blijft hangen door vuil of gebrek, blijft de nozzle open, en komt er veel te veel diesel in betreffende cilinder, wat zich uit in een zeer harde verbranding, wat te horen is aan een knal die lijkt op een uitgelopen drijfstanglager, waarbij de zuiger door de extra speling tegen de cilinderkop knalt..
Aangezien er geen stempeling van de zuiger te zien is op de cilinderkop (zo lijkt het tenminste op de foto) lijkt het me niet waarschijnlijk dat er een drijfstanglager uit ligt. Maar dat wil niet zeggen dat het zo is 😉
Wel goed opletten dat de bussen minimaal even hoog liggen als het blok, liever er iets boven uit. Het zakken van de cilinderbussen is het grootste probleem bij deze motoren, vooral waar de bussen het dichtst bij elkaar zitten.
Als de bussen te laag zitten, is het heel moeilijk de koppakking dicht te houden.
Ophogen kan met behulp van shims, maar dan moet je wel de bussen vernieuwen; niet zo'n makkelijke klus, omdat de bussen er flink vast in zitten, en de nieuwe er moeilijk in gaan, terwijl het erg dun en bros materiaal is.
Carterpan loshalen valt je wel mee hoor. Ik had mn vooras dr ook onder vandaan (volgens mij vier bouten en je stuurstang loshalen), heb je meer ruimte om de carterpan er onder vandaan te halen...
Verstuivers uittesten is het eerste wat ik zou doen . Als het de schelpjes op de krukas zijn zakt de oliedruk van de motor en bij de bus in de piston hoort je het meestal aankomen over verschillende uren heen . Een verstuivernaald die vast zit kan harde kloppen veroorzaken .Ben het zelf tegengekomen met een andere motor .Als ge geen toestel hebt om verstuivers te testen , haal ze uit uw culasse , monteer ze op uw leidingen en laat de motor rondraaien met uw startmotor . Let erop dat de knop om stil te leggen is ingeduwd . Een goede verstuiver verneveld de brandstof , een slechte verstuiver druppelt of laat niks meer door en klopt.Om ze precies uit te testen hebt ge wel zulk toestel nodig .Het is jammer dat ge meteen uw culasse er al hebt afgenomen . Met bij een draaiende motor één per één uw verstuiverleidingen te lossen kon ge al weten welke cilinder het was die foute ,bij alle drie deze oorzaken.
Nav tip dat mogelijk zuigers tegen de kop tikken deze foto's. Gezien gelijke patroon op kop en zuiger lijkt er toch echt op dat ze elkaar raken.
Speling in de drijfstanglagers.
Drijfstanglager kapot, want zo te zien stoot de zuiger zijn kop tegen de cilinderkop. dus carterpan eronderuit en drijfstang loshalen.
Vandaag carterpan er onderheen en zie :
@looman Dan weet je dus wat er loos is.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Volvo BM 400 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
16
DEELNEMERS
11
WEERGAVES
8