Kosten reviseren?

Ik ben al een tijdje op zoek naar een 2de hands fendt in de 500 serie.
en heb er al een paar voorbij zien komen in goede conditie
maar meestal hebben ze al veel draaiuren gemaakt.
rond de 10.000 - 15.000 uur en dat vind ik nog al veel en twijfel of het wel goede keuze is om een trekker die zoveel uur heeft gedraaid te gaan kopen.
Niet alleen de motor die al aardig op is maar ook andere onderdelen.

Wat ik me eigenlijk zit af te vragen, hoeveel kost nou het reviseren van een 6 cilinder motor?

Deel dit topic

Reacties

zandvliet-120
Het is dacht ik een mwm motor en de onderdelen daarvoor vind heel prijzig
Oldtimer-fan
Genoeg als je hem helemaal wilt reviseren.
Nieuwe: bussen, zuigers, zuigerveren, drijfstangpen, hoofdlagers, drijfstanglagers, axiaallagers, klepgeleiders, kleppen slijpen, kop vlakken, nieuwe olie, klepdekselpakking, koppakking, carterpanpakking. Vul me aan als ik nog iets vergeten ben.
Ritchie
Fendts kunnen deze urenstanden gemakkelijker halen dan sommige andere merken, zijn zat 600's en eventueel ook 500's met 20.000 draaiuren. Al zijn bij de meeste de motor + bak reeds gereviseerd bij die urenstand.

De kosten van een motorrevisie liggen aan veel dingen. Doe je het zelf en wat is de schade?
Fendttrisixfan
Voor complete motor ben.je rond de 3000€ aan onderdelen kwijt, is in.principe in 2-3 dagen te doen
@Fendttrisixfan 2-3 dagen? Veel succes als je COMPLETE revisie wilt doen. Dus ook krukas er uit. Beetje zuigers, bussen en drijfstanglagers zal wel lukken...
case-inter
@Fendt-Farmer-Vario als alles goed los wil, en het geluk aan jouw kant staat.. moet het te doen zijn lijkt mij
Balky
Voor een complete revisie incl krukas slijpen etc staat 60 uur x eur 65,-- is rond de 4000 euro
daarbij komt dan nog het machinegebruik voor krukas slijpen
lijnboring controleren kop en blok vlakken reken hiervoor 1000 euro
eur 4000,-- voor de onderdelen /injectors

dan hebben we het nog niet over revisie brandstofpomp etc
reken grofweg op tussen eur 10.000,-- en eur 12.000,--maar dan is hij weer fabrieks nieuw en dus goed voor 15000 uur minimaal en heb je minimaal 1 jaar garantie
Niek123
@Balky dat is niet niks zeg 😮
simon
Gwn niet aan een fendt beginnen, beter een ford kopen...
@case-inter wat @balky omschrijft noem ik een complete revisie. Daarvoor moet het hele blok uit de trekker. Alles voor de krukas poelie en na het vliegwiel zal er dus af moeten en later ook weer aan elkaar. Alleen daarmee ben je die 2-3 dagen al kwijt...
Balky
Wat ik opsom is ook een complete revisie, terugbrengen van de motor in fabrieksnieuwe staat door een erkend motorenrevisiebedrijf, je brengt de losse motor erheen
Bij deze opstelling is dus niet inbegrepen het demonteren uit de trekker en weer terugplaatsen, wat ook weer een bereklus is

kortom het loont niet om dit te doen, want de rest van de trekker blijft even oud
Het is alleen interessant als het een jonge trekker is met max 5000 uur waar de motor van in elkaar gelopen is, en dan moet je niet de pech hebben dat er een nieuwe krukas in moet, want dan komt er nogeens 4000 euro bij
Balky
Het is overigens veel handiger om bij een trekkersloperij een gebruikte motor uit een schadetrekker te kopen.
Niek123
@Balky maar met 15000 uur hoeft de motor toch nog niet versleten te zijn???
Valtra-Fordpower
@Balky Ook een trekker met 5000uur is de genoemde 12000 euro investering bijna niet waard.... Dilemma keuze.

Meestal worden dergelijke trekkers naar de onderdelen sloper gebracht, dat levert meer op.
ramrod
Je moet ook weten wat nodig is bij zo'n motor. Dan kun je pas gericht praten over wat nodig is, en wat het kost.
Een complete revisie hoeft echt niet met die uren; die krukas overleeft wel 2 sets bussen, bij twijfel te beoordelen met een micrometer.
Wel even denken aan de turbo, die zie ik nog niet genoemd.

Zoek naar een goed en betrouwbaar adres; die doen het voor de helft van die vette bedragen hier, en kun je heel gerust de urenteller weer een keer rond draaien..
valmet6400power
@Niek123

Neehoor, ligt natuurlijk ook aan het type trekker, het ene merk/type draait wel 15000 uur probleemloos terwijl een ander bij de 9000 al aan revisie toe is 😄
Niek123
@valmet6400power Oh dat had ik niet gedacht, ik dacht dat de motor wel wat langer mee kon maar dat de koppeling en zo dan wat begon te verslijten.
ErDee
@simon Waarom bestaat Fendt nog als merk en Ford niet meer? Denk daar maar eens over na...
zeppertje14
Mijn 3cilinder bolinder munktell blok heb ik ook laten reviseren alle onderdelen die er in zitten zijn aangepakt daarvoor was ik 2700 kwijt en brandstofpomp ook laten doen voor 600
valmet6400power
@Niek123

Ligt natuurlijk aan de chauffeur maar het scheelt nogal of een trekker zeg maar 150 pk heeft en de lichtste achterbrug terwijl het de zwaarste trekker is in die serie of een trekker van 200 die wel een zware achterbrug heeft maar de lichtste is van de klasse..
MF6465dynashift
@simon als het aan mij legt ken je beter je ford in de brand steken en een echte trekker kopen, hij vraagt tog niet of ie een ford moet kopen, hij vraagt hoeveel het kost om een motor te laten reviseren
Balky
Beste Erdee dat Ford tractoren niet meer bestaan even het volgende: Ford heeft in het verleden NewHolland overgenomen !
daarna de aandelen verkocht aan: FIAT !
De volgende merken zijn op dit moment eigendom van Fiat Agri:
CaseIH / Steyer / New Holland-Ford / O&K
Dat de merknaam Ford niet meer gevoerd wordt is gewoon een strategische beslissing geweest, een CASE-IH is dus eigenlijk gewoon een Fiatje
Balky
Nog even ter aanvulling: als je het logo van NewHolland bekijkt de "leafs"geven de binding aan met Fiat, de kleur Blauw met Ford. CNH holding BV ( Case/NewHolland) is gevestigd in AMSTERDAM het eigendom ligt bij Fiat Italie !
Ook Allis Chalmers en Richier horen bij deze groep
ford5000
Quote @Balky:
Dat de merknaam Ford niet meer gevoerd wordt is gewoon een strategische beslissing geweest

Ze mochten de naam Ford ook maar tot het jaar 2000 blijven gebruiken.
Het wachten bij Ford om de landbouwdivisie in de etalage te zetten was op het verdwijnen van Henri Ford ll uit de directie.
De rest van de directie wilde al langer van de landbouwdivisie af. Die wilden namelijk maar één ding; Auto's bouwen!
Men heeft in 1987 New Holland en Versatile overgenomen om de hele divisie aantrekkelijker te maken voor overname.
Immers een full liner heeft meer te bieden dan een tractorfabrikant alleen.
Pure aaneenschakeling van strategische zetten dus.
Een mooi gepoetste auto, met full option pakket verkoopt nu eenmaal makkelijker dan een auto waarvan je de raampjes nog met de hand open moet draaien.
Balky
Ford 5000, klopt helemaal
Blijft het feit dat NewHolland tractoren gebouwd worden in Basildon/UK en Antwerpen, de "oude"Ford tractorenfabrieken
met dezelfde mensen / machines en voor een deel hetzelfde engelse (mis)management
Ritchie
Quote @Balky:
CNH holding BV ( Case/NewHolland) is gevestigd in AMSTERDAM het eigendom ligt bij Fiat Italie !

Dat het kantoor in Nederland is gevestigd is puur vanwege het belastingklimaat. U2 e.a. hebben ook hun hoofdkantoor in Amsterdam zitten. Maar da's waarschijnlijk niets nieuws voor jou.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
26
DEELNEMERS
16
WEERGAVES
212