Beste leden het is weer is zo ver!!!
Sinds de laatste rit zuigt me motor van de 4000 uitlaatgassen terug door de uitlaat naar binnen.
Ook start die zeer slecht.
Nu dacht ik dat er een uitlaatklep veer kapot was waardoor de klep makkelijk open ging maar na het opentrekken van het kleppen deksel bleek dit niet geval.
Vervolgens kleppen stel moertjes losser gedraaid zo dat er zichtbaar ruimte was in de hoop dat de klep misschien open bleef staan.
Helaas geen resultaat.
Mijn idee was dus lekkende of kapotte klep.
Dus kop eraf gehaald maar alles blijkt gewoon in orde te zijn.
Nu was mijn plan om het hier eerst eens voor te legen voordat ik verder ga.
Ik ben immers geen monteur.
Wel heb ik last van veel carter rook.
Dus zuigerveren vervangen zal geen overbodige zijn.
Dus wie helpt mij verder in deze operatie.
MVG Eric.
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Ford 4000 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Hoe is het daarmee gesteld?
Of is je koppakking eraan?
Zijn maar een paar suggesties.
Hoe heb je dit veschijnsel vastgesteld?
Er komt geen rook meer door de uitlaat maar de inlaat is 2x zo groot
Toen ik thuis starten was er een normaal geluid uit de uitlaat, starte ook normaal.
Echter aangekomen op de bestemming toen ik gas los liet maakte die dat raare zuig geluid.
Dus motor stil en uitlaat af laten koelen en eraf gehaald.
Weer gestart wat ellende lang duurde voor die aan sloeg en hand op de uitlaat spruitstuk gehouden.
En me hand werd er zowat in gezogen na 2 ploffen.
Klepsteelrubbers ga ik morgen eens naar kijken.
Koppakking ziet er nog als nieuw uit.
Die dicht nu nooit meer af.
Onderzoek de kop maar eens goed, en anders laat het gewoon goed nakijken en reviseren.
Kost je de kop niet en je hebt er voorlopig geen omkijken meer naar.
Welke reparaties/veranderingen/onderhoud etcetera is er recent aan de motor uitgevoerd?
Bovendien lag dan zijn motorkap nu vol met olie uit het luchtfilter, dus dat had hij wel gemerkt denk ik.
jha moet idd nieuwe koppakking op.
Helaas laten reviseren zal er voorlopig niet in zitten.
Bij ons in de regio vragen ze daar bakken met geld voor.
En als koos werkeloos zal daar geen ruimte voor zijn in de al zo dunne portemonnee.
(Dus adresje is altijd welkom)
Morgen maar is geheel kop opladen en thuis op de werkbank is goed bekijken.
@Wimsumar
Heeft alleen vloeistof beurtje gehad en hefdeksel is los geweest voor een aftakas probleempje.
@zandvliet-12
Nee draait goed.
heb wel is met omkeerbare motor gevaren.
Motor stop Nokken as verschuiven en starten op lucht.
Heerlijk om daar mee te wekren met aanmeren als de startlucht bijna op is
Die spanning trek je er met kopbouten aanhalen niet weer uit ben ik bang.
Dat verklaart ook het moeilijke aanslaan. Hoe dat kan terwijl je daarvoor wel goed kon starten, zou ik zo snel niet weten.
Ik dacht aan bijvoorbeeld lekkage langs de klep, dus tussen zitting en klep, dat hij dus niet meer goed afsluit/sluit, maar eerlijk gezegd vind ik het wel een bijzonder verhaal van de topicstarter.
Maar zoals gezegd zou topicstarter dan ook de hele neus van de trekker nu onder de olie van het natte luchtfilter moeten hebben zitten.
Was trouwens hels lawaai, maar toch bleef die zo draaien tot de chauffeur de motor met de sleutel afzette.
Als je motor dan 1 slag terug is gedraaid en je probeert hem daarna te starten, draait de motor dan moeilijk en komt er eenmaal gestart een bult (witte) rook uit?
De zuiger komt dan niet meer helemaal bovenin, met als gevolg dat de cilinder met de kromme drijfstang de ingespoten diesel verdampt ipv verbrandt vanwege de te lage compressie met als gevolg een flinke dosis grijze(haast waterdamp achtige) rook.
Waar komt dat water nu ineens vandaan? :?
Een lekkende vlamstart met als gevolg diesel op de zuiger geeft exact hetzelfde effect.
Vloeistof is nu eenmaal niet samendrukbaar.
Een uitlaat zonder klepje na een flinke regenbui?: Zelfde resultaat.
Een lekke koppakking waardoor er koelvloeistof op de zuigers kan lopen idem.
....Een uitlaat zonder klepje ...
Een lekke koppakking
Ja, daar kan ik me wat bij voorstellen. Maar waar komt het water, of welke vloeistof dan ook vandaan als Valmet6400Power z'n motor 1 slag is teruggedraaid?
Wedden dat die terugslag ook tijdens het starten is gebeurd?
1 x starten, hij wil er niet doorkomen, en de vloeistof geeft hem een tik terug waardoor de motor een stukje(geen hele omwenteling) terug slaat.
Vervolgens probeer je hem nog een keer te starten( hij krijgt dan een soort van aanloopje), hij komt er dan met veel moeite wel door, en voila, je drijfstang is zo krom als een hoepel.
Ken het uit eigen ervaring met een gloednieuwe motor met nog geen 5 uur op de teller.
Waar de vloeistof op dat moment vandaan is gekomen is me tot op de dag van vandaag nog een raadsel!
Na het weer aanslaan ook dezelfde rook verschijnselen als Patrick omschrijft.
Vervolgens de motor open getrokken, en ja hoor, van de eerste cilinder de drijfstang hartstikke krom(duidelijk zichtbaar met het blote oog), nieuwe drijfstang erin gestoken, en daarna nooit een probleem weer gehad.
Die motor draait nu nog steeds met inmiddels een goeie 11.000 uur er al weer op.
Was dat het geval bij Valmet6400Power?
Bij welke tractor is dat?
Is ook lastig na te gaan als de motor nadien weer gelopen heeft.
Je kunt het van de buitenkant nu eenmaal niet zien.
Ik had iets soortgelijks met de 6400 aan het eind van de sleep bij trekkertrek, toen rolde ie 10 cm naar achter toen die uit was, toen starte hij daarna wel weer gelijk (1x) maar met een bult rook wat mij diesel leek. Zal het waterpeil even bekijken straks maar hij start en loopt prima dus niet dat je direct merkt dat de koppakking ertussen weg is oid..
Een slag is misschien wat overdreven, zal om een klein stukje gegaan zijn (10 cm zeg maar).
naderhand nooit meer problemen gehad?
Was op 27 juli en heeft nadien gewoon tarwe gereden en start nog als een zonnetje!
Neem aan dat er ook geen sprake meer is van overmatige grijze rook?
(Kan nu een flauw grapje maken over Valmet)
Nee helemaal niks, gewoon de vertrouwde wolkjes als hij moet trekken en anders niks
Ja schrok me rot toen ik het las..
Dat kan wel kloppen want dat is de uitlaatklep van de eerste cilinder.
Let wel, dit is dus niet de bedoeling dat dat gebeurd!
Ben je ze zaak inmiddels al wat verder op het spoor?
tussen cilinders onderling,vandaar zuigening via uitlaat.
Ben er nog niet aan toe gekomen.
Vandaag ook stukken aan de meststrooier en shoveltje.
En die gaan ff voor nu het seizoen bijna afloopt.
Je heb het bij het rechte eind.
Nou jha bijna.
Er is een klein stukje uit het blok tussen cilinder 1 en 2.
Is bijna niet te zien maar is een gleufje van nog geen 1 mm.
Nu weet ik niet of dit de gehele de oorzaak is wand er gaat toch na eigen inzicht een hele slag lucht terug de motor in.
Zou dit door zon kleine opening kunnen ?
En zo snel?
En gleufje ziet er niet echt uit alsof het in een uurtje gebeurt is
Wat betreft de kleppen die sluiten potje dicht.
Eerst is alles schoon en vet vrij gemaakt.
daarna heb ik de spruitstukken erop gezet en klein laagje diesel erin gemikt en er lekt niks door de kleppen.
Ook niet na 2 uur.
Morgen maar is lijstje maken met benodigde onderdelen.
Ik zou niet weten wat er verder nog mis mee kan zijn.
En het gleufje in het blok gaan ze op de scheepswerf voor me fiksen.
Daar schijnen ze een goede oplossing te weten.
PS Ik zou voor een ander blok gaan.