Hallo,
Ik wil binnenkort de koelvloeistof van onze Fiat F100dt vervangen. Moet ik na het wisselen het systeem ook ontluchten?
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
daarna voorzichtig de dop eraf en eventueel navullen tot je weer circa een centimeter onder de dop zit.
Nooit helemaal tot bovenaan vullen want dan gooit hij het teveel aan vloeistof er toch door de overloop weer uit.
Er zullen vast een paar strepen voor minimum en maximum peil op het vaatje zitten.
en als je de koelvloeistof uit het motorblok laat lopen?
Als er een expansievat opzit, dan is dat de juiste manier om te ontluchten. Die luchtbellen zullen er altijd wel uitgaan. De eerste dagen gewoon controleren of hij nog genoeg vloeistof heeft in het expansievat.
Dit doen ze zo al een halve eeuw bij auto's en nooit problemen.
Er zijn genoeg motoren die wel ontlucht moeten worden.
Bij veel motoren zit de temperatuurzender op het hoogste punt in de motor. Die draai ik altijd even los totdat de koelvloeistof eruit komt, dan ben je 99% van de lucht kwijt.
goed idee, want zou je alle koelvloeistof uit de motor halen en de thermostaat nog dicht staat en je de trekker laat lopen zit er nog geen water in het blok, kan dat schade veroorzaken of laat de thermostaat het gelijk weer in het blok stromen?
Probeer bij het aftappen de koelvloeistof zorgvuldig op te vangen zodat je een indicatie hebt hoeveel liter nieuwe er weer in moet.
Volgens een produktadviessite in de inhoud van het Fiat Winner F-100 koelsysteem 23,5 liter.
Aandachtspunt, als er lang niet deze hoeveelheid in gaat bij de eerste afvulling, wordt hoogstwaarschijnlijk gevormd door het cabineverwarmingssysteem. (Vaak zit de radiator boven in de cabine en hier zou een grote luchtbel kunnen ontstaan bij het volledig aftappen).
Als het goed is wordt het cabineverwarmingssysteem "automatisch" ontlucht door de druk van de waterpomp als de motor draait. (Verwarmingskraantje op warme stand (=open) zetten.
Inderdaad, er kan een (grote) luchtbel in de motor/ cilinderkop blijven zitten. Daar is koeling juist belangrijk.
Sommige thermostaten hebben een klein gaatje (1mm oid) om lucht door te laten, maar dat duurt een eeuwigheid. Andere thermostaten hebben helemaal geen gaatje.
En als een thermostaat niet in de kvs zit, dan gaat hij ook niet snel open! Risico van plaatselijke oververhitting is dan aanwezig, met mogelijke gevolgschade.