Renault 103.12 TX - snelheid opvoeren
Onze Renault 103-12 TX rijd 30/33 km/h. Wij willen hem harder laten lopen maar met grotere banden en toeren schiet nog niet veel op... Iemand hier ervaring mee of suggesties? Bv bak aanpassen is dat mogelijk?
Deel dit topic
TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij
Heb jij ervaring met de Renault 103.12 TX ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!
Laatste
Reacties
Mijn JD 1120 rijd er 25-27 ongeveer, de agrokid rijd een 30-32 en dat is voor mij meer als voldoende. Moderne trekkers zijn aangepast voor hogere snelheden, maar zulke trekkers eigenlijk niet echt.
De 12/14 serie van de TX zijn er niet in 40 km/h.
Meer toeren helpt weinig en zou ik niet doen met een trekker met veel uren. ( een 12/14 serie zijn al meer dan 30 jaar oud en zijn er niet meer met weinig uren)
Hogere banden helpt iets maar denk er om dat je alleen op je achterwielen bent geremt.
Waarom moet hij sneller lopen.
Het lijkt me geen transport trekker.
Ze hebben er later een ander tandwiel in de achterbrug geplaatst en toen haalde hij 45 km/h. Ook de motor werd aangepakt en haalde 200 PK. Toen de nieuwe New-Holland M 160 kwam,kon hij de Renault niet bij houden tijdens het persen!
Om de 300 u ging de koppeling stuk...
En jij denkt dat zo'n trekker comfortabeler rijdt met een hogere snelheid?
Je mag nog niet eens op de weg komen man, waar praat je over.
Nee hoor klopt helemaal.
Welnee, de NewHolland 160 vloog er uit.
+veel!!!
Schiet mooi op en ik kan ik een uur tijd een mooi eind weg rijden.
De 2000 loopt 27, en zelfs dat is een mooie snelheid voor zo'n trekkertje.
Van al dat gestress van dat het altijd maar harder moet gaan wordt je ook niet veel wijzer.
Koop dan een brommer die je opvoert, of een auto zodra je het rijbewijs hebt, maar dat altijd maar die trekkers sneller willen laten lopen vind ik grote kolder.
Dan zeg maar tegen jou vader dat hij zijn verstand ook eens moet gaan gebruiken...
Gewoon origineel houden, een tractor is er voor op het land te werken, en daar heb je de snelheid echt niet nodig, moet je naar een ander perceel, doe je er gewoon wat langer over....
Vroeger toen ze nog met de paarden werkten ging het ook niet harder... :d
Toch kun je verbruikstechnisch gezien beter een 40 bak nemen en dan 30 gaan rijden maar dan is de originaliteit er wel vanaf..
Owh, dat wist ik niet..
Heb toch wel vaker met een paard gewerkt...
Was wel zwaar het werken met een paard, en toch zeer mooi om te doen...
En wat verdien je er op om iets harder te gaan rijden!!!
Zitmaaiers toch? autoblog.nl/nieuws/…
@stannetje96 Dikke hoefijzers eronder en gaan met dan paard
@casejxu115 Reken mij eens voor hoeveel tijd? Land op 10 km afstand is veel.. Verschil tussen 30 of 40 km/h is dan echt te weinig t.o.v. de hogere kosten.
Denk maar eens de gewichten wat je in de hef hebt hangen, en dan vol gas rijden over de weg, dat blijft aan het veren en aan het springen...
Dus met minder gas verdien je zeker een hoop geld...
En het meeste loonwerk wordt per hectare berekend...
Wij hebben ook een perceel op ca. 10 km afstand. Als ik daar naar toe rijd dan heb ik eerst 2 x een splitsing waar ik voorrang moet verlenen, ik kom een drempel tegen, 3 rotondes en het laatste stuk is een dijk die alleen voor bestemmingsverkeer is en waar altijd veel fietsers en wandelaars zijn. dat betekend dat ik al zeker 6 keer moet afremmen en weer optrekken en dat ik het laatste stuk niet eens aan de max. snelheid kom. Wat zal de tijdwinst dan zijn met een trekker die een paar km/h harder rijd? 1 minuut, 2 misschien?
Verder gaat het hier om een 2wd trekker van al zeker 25 jaar oud, die heeft geen geremde en geveerde vooras, wordt er echt niet veiliger op als je daar veel harder mee gaat rijden dan de constructiesnelheid.
Nou begin maar eens helemaal vooraan met lezen, blijkbaar kunnen velen hier dit niet, als je dit gedaan hebt kun je zien en lezen dat er al verschillende voor mij zijn geweest met het zelfde advies of opmerking...
Dus waar maak jij nu druk om, kun je er niet tegen, reageer dan niet, makkelijk zat....
Kijk, zoals je zelf al schrijft in de topicopening, met 10% toerentalverhoging ga je al van 30/33 naar 33/36 km/uur. Met groter banden pak je ook nog een paar km/uur extra en ga je al richting 40, zoniet er over. (En geef je ieder die tot nu toe gereageerd heeft het nakijken)
Dat is een prachtig plan. Doe dat eerst maar eens. Als het klaar is vinden jullie het helemaal niet meer erg dat jullie troetelkind niet de allersnelste is.
Kijk, daarmee komt je wens in een heel ander daglicht te staan. Als de bak toch open moet, zou inderdaad qua tandwielen (indien mogelijk) een aanpassing kunnen worden gedaan om de snelheid te verhogen.
De vraag is of dat daarin aangegeven is.
'Wandelende-Renault-werkplaatsboeken' (als Atlaspower en FerdinandDijkstra) kunnen dit wellicht op basis van eigen ervaring beantwoorden. Ferdinand noemde immers al dat het kan.