Illustratie van:

Renault 103.12 TX - snelheid opvoeren

Onze Renault 103-12 TX rijd 30/33 km/h. Wij willen hem harder laten lopen maar met grotere banden en toeren schiet nog niet veel op... Iemand hier ervaring mee of suggesties? Bv bak aanpassen is dat mogelijk?

Deel dit topic

Reacties

erik9831
De eerste vraag, waarom wil je hem harder laten lopen ?
atlaspower
Inruilen
walker1
Ik dacht in een ander topic gelezen te hebben dat je vader of opa Renault dealer is geweest? Die zal dan toch wel een antwoord hebben?
thomas-renault
Voor een trekker van 93 pk is dit niet echt een mooie snelheid @erik9831
thomas-renault
Hebben um net gekocht @atlaspower
erik9831
Als men hem toen ontwikkeld en gebouwd heeft met die snelheid, dan vonden de ingenieurs dit wel een mooie snelheid blijkbaar.

Mijn JD 1120 rijd er 25-27 ongeveer, de agrokid rijd een 30-32 en dat is voor mij meer als voldoende. Moderne trekkers zijn aangepast voor hogere snelheden, maar zulke trekkers eigenlijk niet echt.
thomas-renault
Klopt ze hebben ook veel onderdelen liggen maar geen ervaring met de snelheid aanpassen behalve een doubleur @walker1
walker1
Ik vraag me wel eens waar sommige mensen hun trekker voor gebruiken, het land bewerken of alleen om er zo hard mogelijk mee te rijden. Voor dat laatste hebben ze andere voertuigen uitgevonden.
Ombouwen kan maar is niet aan te raden.
De 12/14 serie van de TX zijn er niet in 40 km/h.
Meer toeren helpt weinig en zou ik niet doen met een trekker met veel uren. ( een 12/14 serie zijn al meer dan 30 jaar oud en zijn er niet meer met weinig uren)
Hogere banden helpt iets maar denk er om dat je alleen op je achterwielen bent geremt.
Waarom moet hij sneller lopen.
Het lijkt me geen transport trekker.
thomas-renault
Hobby en later trekkertrek omdat het een vrij lichte trekker is met een grote motor @walker1
the fox
Bij ons liep er vroeger een 155-54 TX,één van de eerste.
Ze hebben er later een ander tandwiel in de achterbrug geplaatst en toen haalde hij 45 km/h. Ook de motor werd aangepakt en haalde 200 PK. Toen de nieuwe New-Holland M 160 kwam,kon hij de Renault niet bij houden tijdens het persen!
Om de 300 u ging de koppeling stuk...
ares697
@thomas-renault Ik vraag af of je daar wel wat aan hebt, bij trekkertrek is grip (gewicht) vaak heel belangrijk
erik9831
Weer iets nieuws geleerd ... Je hebt veel snelheid nodig bij trekkertrek.
walker1
@the fox ja, dan ben je slim bezig, als je om de 300 uur een nieuwe koppeling nodig hebt...
thomas-renault
Haha jaar klopt m'n opa hatd vroeger ook een 145-14 TX haalde ook 200 pk maar de steekas brak af... @the fox
deeremeneer
Wat een topics weer zeg.
thomas-renault
Nee snelheid is niet voor trekkertrek maar gewoon beetje comfortabele snelhijd op de weg is niet verkeerd @erik9831 @ares697
deeremeneer
Quote @thomas-renault:
gewoon beetje comfortabele snelhijd op de weg is niet verkeerd @erik9831 @ares697

En jij denkt dat zo'n trekker comfortabeler rijdt met een hogere snelheid?
DANOONTJE POWERR
Quote @thomas-renault:
comfortabele snelhijd op de weg

Je mag nog niet eens op de weg komen man, waar praat je over.
thomas-renault
Een trekker van dik 4 ton die 30 rijd is toch niet echt een hoge snelheid @deeremeneer
walker1
@thomas-renault veel te duur gekocht voor 4 ton 😄
deeremeneer
@thomas-renault 30km/h is eigenlijk hard zat voor een trekker. Zeker voor iemand die 14 is en nog zeker twee jaar niet op straat er mee mag.
thomas-renault
Haha klopt maar dit wil mijn vader ook graag @DANOONTJE POWERR
JD3010
Quote @erik9831:
Mijn JD 1120 rijd er 25-27
Die van mij 38. 😉
deeremeneer
@JD3010 dan loopt ie harder dan mijn 4440.
JD3010
@deeremeneer Ik rij weinig zo hard ermee, maar het kan wel.
deeremeneer
@JD3010 is ook niks waard hard rijden met zo'n spul.
JD3010
@deeremeneer Ik moet ook niet te snel weer thuis zijn. 😉
valmet 8500
Dan koop je tog een trekker die wel 40 rijdt. En als je hem voor hobby wil gaan gebruiken hoef je ook niet snel want hobby draait niet om capaciteit of ligt dat aan mij?
deeremeneer
Quote @valmet 8500:
of ligt dat aan mij?

Nee hoor klopt helemaal.
hilbertvdberg
Had je beter een tz serie kunnen kopen, die hebben een 40km/h bak
timotje112
@the fox ooit erop gekomen om een zwaardere koppeling te plaatsen?!
Wimsumar
Beste Timotje112:
Quote @timotje112:
zwaardere koppeling te plaatsen

Welnee, de NewHolland 160 vloog er uit.
Belarus-Power
@thomas-renault dan heb je in mijn ogen niet de juiste tractor gekocht voor je doeleinden
ford5000
Quote @walker1:
ik vraag me wel eens waar sommige mensen hun trekker voor gebruiken, het land bewerken of alleen om er zo hard mogelijk mee te rijden. Voor dat laatste hebben ze andere voertuigen uitgevonden.

+veel!!!
timotje112
@Wimsumar hahaha
timotje112
@ford5000 marja ik ben interfan en un 1246 is wel un dikke machine marja die hebben ze alleen in 30 uitvoering.
ford5000
@timotje112 Die 5000 van mij loopt 33, en in de oldtimerwereld ben ik daarmee één van de snellere.
Schiet mooi op en ik kan ik een uur tijd een mooi eind weg rijden.
De 2000 loopt 27, en zelfs dat is een mooie snelheid voor zo'n trekkertje.
Van al dat gestress van dat het altijd maar harder moet gaan wordt je ook niet veel wijzer.
Koop dan een brommer die je opvoert, of een auto zodra je het rijbewijs hebt, maar dat altijd maar die trekkers sneller willen laten lopen vind ik grote kolder.
Boemrang
Quote @thomas-renault:
Haha klopt maar dit wil mijn vader ook graag

Dan zeg maar tegen jou vader dat hij zijn verstand ook eens moet gaan gebruiken...
Gewoon origineel houden, een tractor is er voor op het land te werken, en daar heb je de snelheid echt niet nodig, moet je naar een ander perceel, doe je er gewoon wat langer over....
Vroeger toen ze nog met de paarden werkten ging het ook niet harder... :d
valmet6400power
@ford5000

Toch kun je verbruikstechnisch gezien beter een 40 bak nemen en dan 30 gaan rijden maar dan is de originaliteit er wel vanaf..
stannetje96
@Boemrang vroeger zette ze grotere poten onder her paard zodat hij/zij harder ging 😉
renault 106-54
@Ferdinanddijkstra ik dacht dat de laatsten van de 12/14 wel 40 km/h liepen.
Boemrang
Quote @stannetje96:
vroeger zette ze grotere poten onder her paard zodat hij/zij harder ging ;)

Owh, dat wist ik niet..
Heb toch wel vaker met een paard gewerkt... 😉
stannetje96
@Boemrang ik gelukkig niet 😄
Boemrang
@stannetje96
Was wel zwaar het werken met een paard, en toch zeer mooi om te doen...
casejxu115
Waarom helpen jullie elkaar niet ipv altijd maar te zeggen nie doen 30 is hard zat, rij maar is n uur 30 dan ben je zo klaar me 30 rijden
Boemrang
@casejxu115 Ik ben zelf ook jaren tractor chauffeur geweest, zowel thuis als in het loonwerk, ik reed nooit vol gas, kreeg per uur betaald, en het bespaarde zeer veel brandstof...
En wat verdien je er op om iets harder te gaan rijden!!!
casejxu115
renault 106-54
@casejxu115 alleen op de wat langere afstanden scheelt het tijd. Korte afstand bespaar je maar weinig tijd maar toch wel wat brandstof
Hurli356
Quote @walker1:
ik vraag me wel eens waar sommige mensen hun trekker voor gebruiken, het land bewerken of alleen om er zo hard mogelijk mee te rijden. Voor dat laatste hebben ze andere voertuigen uitgevonden.

Zitmaaiers toch? autoblog.nl/nieuws/…
@stannetje96 Dikke hoefijzers eronder en gaan met dan paard 😃
@casejxu115 Reken mij eens voor hoeveel tijd? Land op 10 km afstand is veel.. Verschil tussen 30 of 40 km/h is dan echt te weinig t.o.v. de hogere kosten.
casejxu115
[@renault bij ons hoeft de loonwerker in ieder geval geen half gas te gaan rijden want kost allemaal genoeg per uur.
casejxu115
@Hurli356 dan ga is bemesten op een perceel 10 km verweg van huis en van 20 hectare en 20 kuub per hectare, en rijd maar is 25 en 50. kijken wat da dan scheeld als jij mij 10 euro per uur moet betalen wat het verschild
renault 106-54
O nu krijgen we opeens 25 km/h verschil. Net hadden we het nog over 10km/h. Er zijn niet voorniets loonwerkers die hun snelheid terug laten zetten van 50 naar 40km/h.
Boemrang
En er is een wezenlijk groot verschil, het werken op het land of het rijden op de weg...
Denk maar eens de gewichten wat je in de hef hebt hangen, en dan vol gas rijden over de weg, dat blijft aan het veren en aan het springen...
Dus met minder gas verdien je zeker een hoop geld...
En het meeste loonwerk wordt per hectare berekend...
deutz keal
Onze Renault 461 loopt net wel / net niet 30 ik vind het persoonlijk hard genoeg het is voor ons hobby. Ik vind eerlijk gezecht dat je meer hobby boeren hoort praten over tractors harder laten lopen dan boeren ik bedooel als hobbyist is het eigenlijk alleen maar voor de hobby en geen moeten warom zou je hem dan harder laten lopen? Ik vindt het maar onzin. Thomas-Renault warom maak je je hier druk over? Je mag nog helemaal niet op de weg komen met de tractor
walker1
@casejxu115 volgens mij gaat het hier om een trekker die nu 33 rijd en die ze hooguit 10 km/h harder willen laten rijden. voor 10 km snelheidsverschil kan ik jou heel vaak een afstand van 10 km laten rijden met 30 km/h voordat ik een keer een uurtje extra moet betalen. Dat geld heb ik dan al lang verdiend aan brandstofbesparing en minder slijtage.

Wij hebben ook een perceel op ca. 10 km afstand. Als ik daar naar toe rijd dan heb ik eerst 2 x een splitsing waar ik voorrang moet verlenen, ik kom een drempel tegen, 3 rotondes en het laatste stuk is een dijk die alleen voor bestemmingsverkeer is en waar altijd veel fietsers en wandelaars zijn. dat betekend dat ik al zeker 6 keer moet afremmen en weer optrekken en dat ik het laatste stuk niet eens aan de max. snelheid kom. Wat zal de tijdwinst dan zijn met een trekker die een paar km/h harder rijd? 1 minuut, 2 misschien?
walker1
Kortom, je moet echt langere afstanden rijden en de snelheid dan ook vast kunnen houden (dus niet telkens afremmen en optrekken) wil je echt tijdwinst eruit halen.
1046
Je mag toch maar 25
walker1
@1046 dat ook, maar behalve dat wordt er ook nog wel eens vergeten dat lang niet alle machines, aanhangers gebouwd zijn voor hogere snelheden. Tegenwoordig mag je van de nieuwere machines wel verwachten dat je veilig 40 km/h mee kan rijden, maar met oudere machines niet.
Verder gaat het hier om een 2wd trekker van al zeker 25 jaar oud, die heeft geen geremde en geveerde vooras, wordt er echt niet veiliger op als je daar veel harder mee gaat rijden dan de constructiesnelheid.
old man jose
En toen was het weer weekend na een paar dagen tractor rijden met 55 km uur, grote stappen snel terug.
Jackvaltra
@Boemrang Die jongen vraagt gewoon of iemand weet hoe je die trekker wat harder kan laten lopen, hij vraagt niet om jou advies dat t verstandiger is of niet en dat jij altijd rustiger reed?
Boemrang
@Jackvaltra
Nou begin maar eens helemaal vooraan met lezen, blijkbaar kunnen velen hier dit niet, als je dit gedaan hebt kun je zien en lezen dat er al verschillende voor mij zijn geweest met het zelfde advies of opmerking...
Dus waar maak jij nu druk om, kun je er niet tegen, reageer dan niet, makkelijk zat....
thomas-renault
@casejxu115 jij snapt me
thomas-renault
@Jackvaltra inderdaad zeg !
Wimsumar
Beste Thomas-Renault: Hoeveel toeren maakt de motor nu bij volgas? Welke maat banden zit er achterop?

Kijk, zoals je zelf al schrijft in de topicopening, met 10% toerentalverhoging ga je al van 30/33 naar 33/36 km/uur. Met groter banden pak je ook nog een paar km/uur extra en ga je al richting 40, zoniet er over. (En geef je ieder die tot nu toe gereageerd heeft het nakijken) 😄
thomas-renault
@Wimsumar hij maakt nu 2430 met 16.9 38 Michelin en rijd 30 mijn vader en ik willen hem niet boven de 2550 toeren hebben we willen er banden op gooien van 65 breed en ong 180 hoog (wat er net onder past) dan halen we net 36... Maar ik dacht misschien heeft iemand hier een ideetje voor. we hebben deze trekker net gekocht uit Denemarken omdat die in Nederland veelste duur is we gaan hem helemaal strippen en spuiten en techich helemaal in orde maken dat is beetje ons idee
Wimsumar
Beste Thomas-Renault:
Quote @thomas-renault:
we gaan hem helemaal strippen en spuiten en techich helemaal in orde maken dat is beetje ons idee

Dat is een prachtig plan. Doe dat eerst maar eens. Als het klaar is vinden jullie het helemaal niet meer erg dat jullie troetelkind niet de allersnelste is. 😉
thomas-renault
@Wimsumar klop maar de bak moet toch los omdat ie bij om keer schakeling niet goed achteruit wil en dan kijken we wel Even of er maar mis iets aangepast kan worden kwam tandwielen want hij hoeft ook geen 50 te lopen
Wimsumar
Beste Thomas-Renault:
Quote @thomas-renault:
kwam tandwielen

Kijk, daarmee komt je wens in een heel ander daglicht te staan. Als de bak toch open moet, zou inderdaad qua tandwielen (indien mogelijk) een aanpassing kunnen worden gedaan om de snelheid te verhogen.
atlaspower
Quote @the fox:
Om de 300 u ging de koppeling stuk
Dat zegt meer over de bestuurder dan de trekker.
atlaspower
Quote @thomas-renault:
65 breed en ong 180 hoog (wat er net onder past) dan halen we net 36...
NOT,, haal je niet met die banden,, Maar je kan wel de cabine heel simpel omhoog brengen,(is al een kantelcabine dus gewoon opvullen onder de assen en je handrem as iets verlengen) en de opstap beunen plaats je iets naar voren, zo kun je er 190 cm banden onder kwijt. en hhhhhhhhheeeeeeeeeeeeeeeeeelllllllllllllllllllll misschien haal je dan 35
the fox
@timotje112 ik weet niet of dit past,t'is al lang geleden
thomas-renault
@Wimsumar jaar dat is mijn vraag maar we gaan de werkplaats handboeken wel keer door kijken of dat mogelijk is
Wimsumar
Beste Thomas-Renault:
Quote @thomas-renault:
we gaan de werkplaats handboeken wel keer door kijken of dat mogelijk is

De vraag is of dat daarin aangegeven is.
'Wandelende-Renault-werkplaatsboeken' (als Atlaspower en FerdinandDijkstra) kunnen dit wellicht op basis van eigen ervaring beantwoorden. Ferdinand noemde immers al dat het kan.
MASSEY-MOOI
Massey ferguson 100 serie of ford en dan 50+ kmph haha
thomas-renault
@atlaspower weet jij dan of de bak dan aangepast kan worden door tandwielen te verwisselen of kan het kroon en pion wiel nog aangepast worden (deze achterbrug is hetzelfde als van een 145-14TX)
atlaspower
@thomas-renault Daar heb ik geen ervaring mee, heb er ook nooit aangedacht om te doen, wel heb ik grotere banden eronder en draait de andere op 2750 toeren al zon 20 jaar langs de weg
thomas-renault
@atlaspower oow oké hoe hard rijd de 14 nou dan met de grote banden? woeste machine trouwens!
atlaspower
@thomas-renault Zal zon 34 wezen Maar ik rij er voor mijn plezier in 😃 en rij alleen hier in de buurt op de weg en dan niet eens volgas. Bij lange afstanden gaat ie gewoon op de dieplader en dan gaat de Claas ervoor 😃
tone29
@thomas-renault onze 856 heeft 105pk loopt ook 35. Hard zat
Fiat110-90 DT
@atlaspower ken iemand die zijn fiat standaart op ruim 3100 toeren had ingesteld. Tractor had en 32 km/h bak en hij liep richting de 40 😄
thomas-renault
@Fiat110-90 DT dan moet die wel uitkijken voor zwevende kleppen of strakkere klepveren
thomas-renault
Mijn vader had voor Renault 88 motet d'r voor weg gehaald en een mwm 226 voorgebouwd en ook opgdraait kwam toeren en grotere banden liep ook bijna richting de 50 met 3500 toeren
. Bij 4.35 sec
robbin lamers
Snelheid is niet zo belangrijk. Wij hebben een hanomag die 27 loop is even sterk maar ben blij dat hij niet zo hard loopt. Dan wordt het gewoon gevaarlijk.
JannickDeutz
@erik9831 gang is alles he, hahaha

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Renault 103.12 TX ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
85
DEELNEMERS
31
WEERGAVES
8