Illustratie van:

John Deere 6125R - mesttank 16 kuub ja of nee

Zou het mogelijk zijn met een 6125R een joskin comfort van 16000 liter met bouwland (4,2m) te trekken of zou de trekker hier te hard van afzien op termijn?

Deel dit topic

Reacties

fendt309 vario
Das wel gek zat denk.
Bouwland trekt zwaar hoor! !!
Die comfort tanken zijn ook al niet de lichtste. 😃
Ritchie
Twijfelgeval. Probeer het uit zou ik zeggen, 6125R heeft wel met boost (ik dacht) 150 pk.
mike_v
Welke grond?
Vaak nat?
Welk is het meest voorkomende voorgaande gewas?
Hoe diep wil je hem door de grond halen?
...
Als hij inderdaad met boost 140/150pk heeft zou ik het zeker uitproberen 😉 buurman rijd met 135 pk en 15 kuub tank over grasland (ik weet dit is heel wat anders) maar dan met 7.20 brede bemester. Ik vermoed als U/jij rustig aan blijft doen, dat dit lang kan

Heb je/u nog een andere trekker om op terug te vallen?
fralie
Nee, wil alles graag met 1 trekker doen zodat er toch uren gemaakt kunnen worden. De 6125R spreekt mij aan als boerentrekker, handig op het erf en in het veld, 4 cilinder dus van prijs ook nog een mooie trekker. Gras en maïs inkuilen is voor de loonwerker. Dus om dan een 6 cilinder te kopen enkel voor die mest uit te rijden lijkt me ook onverantwoorde investering als er de rest van het jaar geen waardig werk voor is. De 4 cilinder daarentegen staat ook nog mooi aan de maaier, mengwagen en grondbewerking. Met een 12kuubs tank rondrijden vind ik dan ook weer net te weinig capaciteit. Als een grotere 14-16 tank niet haalbaar is moet het mesten dan maar in loonwerk.. Maar dat is nu de vraag wat de haalbaarheid is dat de situatie voor de trekker ook nog gezond is dat je hem er niet aan stuk rijdt..
Fendt926Driver
Het kan altijd maar of het verstandig is???
punt 1 jou 4 cylinder mist toch gewicht voorop met een 6 cylinder had je iets langere motor dus gewicht verder naar voren (had de 714 dus ook met zijn 6 cylinder)
punt 2 kunt wel zacht gaan rijden met bemesten maar enige snelheid is wel gewenst en dan mis je misschien wat pk's
punt 3 je hoeft de tank niet altijd vol te doen. bij een nat stuk kun je eerst op een hoge kant de tank half leeg maken en dan de lagere stukken bemesten.
weet zo niet hoe een comfort eruit ziet maar een tandem had ik dan nog weer liever dan een enkelas tank

heb hier wel het dubbele pk voor een kleinere tank maar als het nat is in de weide met pk zat maak je ook alles zwart dus ben ik ook vaak de tank op een hoger stuk half leeg aan het rijden en dan door de natte plekken
Siebenga
@fralie geen pk te veel! of eigenlijk 20 te weinig! Ga ongeveer uit van 10 pk per kuub en dan nog wat pk's voor de bemester wil je fatsoenlijk werken. En vooral die joskin komfort 2 tanken zou ik mooi laten staan!
JD-stienstra
Capaciteit gaat in mijn ogen niet omhoog met zo'n grote tank achter een trekker als de jouwe. je hebt pk,s te kort dus zit geen gang in, trekker zuipt als een gek en het gaat ten koste van de levensduur van je trekker. Met niet helemaal volle tanken rijden lijkt heel mooi maar in de praktijk wordt dat weinig gedaan volgensmij.
fralie
En 14 000 liter zou dat dan nog te zwaar zijn?

@Siebenga: slechte ervaring?
Siebenga
Ik heb er heeeeeeele slechte ervaring mee, en ben niet de enige op deze website!

13,14 kuub is in mijn ogen het randje! Een behoorlijk gewicht op de kont! Je hebt sowieso niks te vertellen met het trekkertje. Als je in bergachtig gebied woont kan je het helemaal vergeten!
valmet 605
@fralie er zijn in de begintijd van het zodeverpesten rn bouwland bemesten zoveel koppelingen gegeaan dat ik wel weet dat ik zou twijfelen. Moderne trekkers komt helemaal op de bak aan.

Ik zou tankje kleiner doen of trekker zwaarder.

Een keer testen. In het zand bak handbediend en dan proberen. Dan voel jewat er gebeurd. Als je hem op automatisch zet red die zich maar hoe???
bartjuh
Ik leg een fendt 824 plat voor 17,5 kuub met 4,5 mtr bouwland bemester. Maja. Een fendt mag je niet met jd vergelijken he
JD5620
@fralie Op een oud stage bedrijf, hadden ze een 13,5m3 Roeleman met 8m graslandbemester. Er stond een mf 6475 dyna 6 voor en dan ging wel mooi, maar heb liever een 11/12 kubs tank er achter. De trekker moet de tank de baas zijn niet anders om, in jou geval zou ik een 12/13 kubs tank kopen dan heeft jouw trekker nog wat pk's over en is ie de tank mooi de baas. en een 12/13 kubs tank is goedkoper als z'n 16 kubs tank 😉
reinder-mf
Ik heb geen verstand van strontrijden, maar als je boer bent, hoeft het ook niet allemaal op topsnelheid. Als deze trekker past, dan zou het strontrijden ook wel iets "langzamer" kunnen, wat ook nog kan is chippen, en een blokje gewicht voorin scheelt ook al heel wat. En voor zulk werk had ik het liefst erg goede banden er onder gehad, want druk op de achteras heb je toch wel. Scheelt erg veel, een goed stel banden d'r onder. Wij zijn zelf super tevreden over de Michelin Xeobibs.
MF Freak
@fralie mijn achterbuur rijd met zo een Comfort 2 van 14 000l met een 3.5m bouwland aan, ook van Joskin, nuja, de grond is hier iets zwaarder dan bij jullie, maar die tank vraagt pk's hoor. Nu hangt er een Deutz Agrotron 165.7 voor, en nu gaat het goed, maar hij kan de blok van 2ton aan de neus goed gebruiken, met de Agrotron 150 van voordien ging het bijna niet, zat om de haverklap vast. Daarbij moet je met die JD ook rekening houden dat je zijn boost pk's niet zal krijgen wanneer er moet getrokken worden, die krijg je enkel voor aftakas werk en baantransport (boven 15 km/u). Dus ik denk dat die 4 cilinder te licht zal zijn. In goede omstandigheden zal het net gaan, maar wanneer het even te nat wordt hang je onmiddellijk vast. Mijn advies: zoek een zwaardere 4 cilinder (bvb MF 6616) en hang er gewichten aan, of laat injecteren. Het laten injecteren is immers pakken goedkoper dan zelf rijden, dit op voorwaarde dat het gedaan wordt door een goede loonwerker.
fralie
In deze link doet evenveel pk het aan dezelfde liters, wel is geen bouwland:
swinnenpictures.wordpress.com/2014/05/…

Het is vooral de bouwland die het te zwaar maakt dan? Maar hierboven zeggen ze dat 12000 liter wel 'vlot' zou moeten gaan, maakt die 2000L extra bij een 14kuubs tank dan zoveel verschil?
MF Freak
@fralie ben je zeker dat aan die 512C niet gewerkt is? een vriend van mij rijd met een 512C met een tandem dumper in het grondwerk, die 512C doet wel 175pk, pittig detail.
Het is wel een verschil aangezien alles vooruit moet getrokken worden, en in minder goede omstandigheden zullen die extra's de doorslag geven. Het is misschien wel mogelijk, maar je zal voorzichtig moeten zijn, en de omstandigheden in het veld zullen goed moeten zijn, en dan zal dat waarschijnlijk wel lukken.
jmos
@MF Freak
weet niet wat voor mesttank jij hebt maar ik heb de aftakas meestal wel aan dus dan zou die jd de boost er wel bij krijgen
MF Freak
@jmos dan heb ik ongeveer dezelfde denk ik 😃
Ik heb me laten vertellen dat er een beveiliging ingebouwd werd om van zodra het koppel op de wielen te groot wordt de boost uit te schakelen, dus wanneer jij veel vermogen vraagt, en de aftakas aan zet het dus geen verschil maakt.
fralie
En tractie zou dat wat zijn of is dat een grote kost? Met tractie zou het in het veld toch haalbaar moeten zijn? Of ik moet aan 12 000L gaan denken. Als dat nog te zwaar is dan vind ik zelf uitrijden een te lange klus als het altij met 10 kuub gaat moeten..
eicher4048driver
@MF Freak @fralie De fendt uit de link van fralie is opgevoerd naar ongeveer 140-150 pk. Ik zie hem regelmatig rijden. Die 512c heeft niet veel moeite aan de joskin ton. Dat daar is op zandgrond.
@fralie als ik jou was zou ik voor een ton van +- 13 kuub dan heb je toch nog een redelijk tempo en dan kan je JD hem de baas!
MF Freak
@fralie tractie is idd een optie, het is een hulp wanneer het niet goed gaat. Het beste wat je kan doen is een demo machine vragen en eens uitproberen, want iedereen heeft er wel een idee over en de ene ziet het zo en de andere anders, uitproberen blijft de beste optie denk ik, elke situatie is immers anders
Hurli356
@bikkertie jij hebt ervaring...
@fralie moet de tank nog gekocht worden? Weet niet of je ook hebt nagedacht over mogelijke andere tank?
mdoornekamp
Wat voor banden zou je dan onder zo'n jd krijgen? Een 600/65r38 band kan het gewicht misschien maar amper dragen zodat je op 2 bar moet rijden. Dat bevordert de tractie niet. Ik denk dat het onder ideale omstandigheden net wil met een 6125 maar het is verre van ideaal. Trekker zal ook hard van je af gaan.
fralie
@mdoornekamp

Ik ben nog eens aan het rekenen geslagen, op 70ha bemesten zou het met 12000 L 2-3 dagen langer duren op een jaar om te bemesten. Uiteindelijk is dat misschien ook weer niet zoveel. Maar die 12 000 zou dan toch wel moeten gaan? Het gewicht op de trekker moet volgens mij toch meevallen aangezien het een 2-as is die ton?
bikkertie
@Hurli356 hoeveel pk he zon jd?
dale80
Quote @bikkertie:
@Hurli356 hoeveel pk he zon jd?

125 pk zonder boost
mdoornekamp
@fralie ik denk dat het minder tijd scheelt. Je moet toch die bunders over en je bent ook langer aant vullen. Je moet alleen een paar keer vaker heen en weer rijden.

Ik zou sowieso nooit een tandem kopen. Neem je toch een 12 of 13 cubs Ttrax
mdoornekamp
@dale80 ik vraag me ook af of de boost er wel bij komt omdat je maar weinig aftakas vermogen afneemt.

Ik heb liever een trekker zonder boost. Doe die pk's er maar gewoon altijd bij. Boost doet het tocht vaker niet dan wel.
trean
@fralie gaat het hier over 70 ha maïsland dat allemaal in een paar weken bemest moet worden? of is het over het hele jaar gespreid? Als het in een paar weken moet dan kan je het beter laten doen en zelf de grond zaaiklaar maken. Daarvoor hoef je minder te investeren.
JD 6430 The Best
@mdoornekamp ik weet iemand hier van TF die rijd met 650X 42 😉 tractorfan.nl/picture/863680/
mdoornekamp
@JD 6430 The Best Kun je beter een 6130R kopen. Die heeft waarschijnlijk ook een zwaardere achteras
JD 6430 The Best
@mdoornekamp Achteras is wss hetzelfde, achterbrug ook. als je dan toch zo een grotere trekker koopt, zou ik ook meteen een 6 cilinder doen, heb je meteen je extra pk's erbij 😉
mdoornekamp
@JD 6430 The Best achterbrug en as zijn in basis het zelfde maar er zitten op bepaalde punten toch kleine verschillen om het hogere vermogen aan te kunnen. Zo heeft mijn 6620 bijvoorbeeld andere lagers in de satellieten van de eindvertraging dan een 6520. 😄
fendt308-driver
@MF Freak
Hoe heeft hij zijn 512 opgevoerd? 😃
MF Freak
@fendt308-driver weet ik niet precies, hebben ze in de garage gedaan, zullen wel aan de injectiepomp gewerkt hebben zeker
fendt308-driver
@MF Freak
Hij zal wel een boutje kwijt zijn 😃
MF Freak
@fendt308-driver zou wel kunnen 😃
die trekt nu wel enorm
marien jd fan
Moet je de tank nog kopen?
Als ik jou was zou ik dan is naar een zuhnhammer tank kijken, zijn erg licht van gewicht en voorderest tellen ook nog andere dingen, bijv hoeveel kuub rij jij per keer uit en zit er drukwisselsysteem op enz..
fendt308-driver
@MF Freak wil je toch een keer vragen hoe dat is gedaan? Wil ook wel wat pks extra 😃
MF Freak
@fendt308-driver heb ik al gedaan, ik wou dat ook wel weten, maar hij zei me dat hij er niet bij was geweest, hij had gewoon tegen de dealer gezegd dat hij aan de dumper en een 16 000 liter tandem (dezwaef) vat ging moeten.
Koe
@fralie ik heb bij m'n ouders altijd met een 6220 en 11m3 Joskin gereden. Das 95pk zonder boost. Ging best al miste je soms wel wat pk's. Frontblok heb je dan wel nodig. Rijden nu een 6105r en die heeft duidelijk meer vermogen. 12 of 14m3 moet dan ook wel lukken met 6125r. Hier in de buurt deed iemand 10m3 met 75pk. . Grootste probleem lijkt mij het gewicht en de omstandigheden waarin je rijdt.
fralie
@trean
Nee 40 mais en 30 gras. Dus het is wel wat verspreid. Het is moeilijk om uit te rekenen wat nu voordeligst is, zelf doen of loonwerk. Als die ton 20-25 jaar dienst doet is het een ander verhaal dan wanneer dat maar 15 jaar zou zijn..

Na al deze reacties is het mij nu wel duidelijk dat 12000L wel zowat het max is om nog op een redelijke manier met een 4 cilinder rond te pitten.
fralie
@mdoornekamp

Waarom ben je voor een enkel asser? Ligt dit niet veel onrustiger op de weg? En al zeker met een 4 cilinder die wat minder weegt?
mdoornekamp
@fralie misschien, een topdrukte cilinder en frontgewichten maken veel goed. Een enkelasser (met 4 banden op rij) is wendbaarder, lichter, compacter, spoort minder in en is waarschijnlijk goedkoper. Met een enkelasser kun je vaak in een keer rond op de kopakker, met een tandem moet je steken. Een tandem asser is meer een transport tank. Of heb je veel land op afstand.
Wimsumar
Beste Fralie:
Quote @fralie:
een te lange klus als het altijd met 10 kuub gaat moeten..

Hoeveel kuub mest moet er jaarlijks uitgereden worden?
fralie
@Wimsumar
+/- 3000kuub
Wimsumar
Beste Fralie:
Quote @fralie:
3000kuub

Dat is 300 tank vol à 10 m³. Bij 3 tanks per uur "slechts" 100 uurtjes werk.
Je lijkt wel een Nederlandse veehouder om daarvoor met een 15-kuubs tank te willen rijden
Nhpaultje
@fralie een bredere bemester scheelt ook een stuk. hoef je minder hard te rijden, om dezelde dosering te halen. Rijsnelheid kost toch de meeste pk's.

als je grond op afstand hebt liggen altijd een tandemasser nemen. met de verschillende opties, topdruk, aangedreven, flowmeter enz enz wordt het ook een pittig geprijsd tankje.

Wat al eerder aangehaald is, de vuistregel is 10 pk per m3. Wij rijden met een16.5m3 veenhuis, 5.1 mtr bemester en dan een Nh 6050 ervoor van zo'n 160 pk (incl boost). met een goede chauffeur die de natte plekken met een bijna lege tank doet gaat het redelijk. Met de T7.270 en 22m3 tank gaat het als vanzelf (meestal). heb je toch wat meer pk's bij te zetten.

maar ik zou je adviseren om de loonwerker te bellen. zeker als je nog alles moet aanschaffen.
Hurli356
Quote @mdoornekamp:
Een enkelasser (met 4 banden op rij)
dat trekt op bouwland juist zwaarder, de binnenste 2 moeten continu door onbereden grond in plaats van 2x door hetzelfde spoor.
MF Freak
@mdoornekamp zo een tank met 4 banden op een rij, ik denk dat je zou kunnen verschieten wat zo een kost, tandem is goedkoper hoor, en rijd veel comfortabeler, zowel op de weg als in het veld
mdoornekamp
@Hurli356 banden van een T trax zijn wel veel hoger
jd premium
@fralie 12000 liter moet zeker te doen wezen en in echt goede omstandigheden 14000 liter ook wel. 16000 liter is als je het mij vraagt echt te gek.
johndeere6230
Ik zou tot maximaal 14 kuub gaan.... en dan liever een enkelas met een kogelkop, klappert niks dan en je bent goed wendbaar 😉
fralie
@Siebenga

Gelden die slechte ervaringen voor alle Joskin tanks? Wat dan met de simpelere Modulo 2 tanks die nog iets lichter zijn dan de Komforts?

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de John Deere 6125R ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
55
DEELNEMERS
28
WEERGAVES
10