Loonwerk of toch zelf

Hoi
ik ben bezig voor een profielwerkstuk en nu wil ik jullie graag een paar dingen vragen over het landwerk zelf doen of laten doen

1 wat is het voordeel van een loonwerker in tegenstelling tot een boer
2 wat is een voordeel van een boer in tegenstelling tot een loonwerker

en wat zijn de nadelen?

ik wil graag goede serieuze antwoorden
groeten johan

Deel dit topic

Reacties

gerrit power
Voordeel loonwerker vaak goedkoper nadeel vaak wachten in drukke tijden

Voordeel boer kan beginnen als je wil nadeel vaak zelf duur materieel aanschaffen
Boerenjongen16
Met boeren bedoel je neem ik aan veeboeren ? Geen akkerbouwers ofzo ?
caseih1056xl
1: loonwerker heeft spul staan dat hoeft een boer niet te kopen.
2: boer heeft zijn eigen uren in de hand kost hem weinig.

nadelen. niet iedere loonwerker / boer is hetzelfde.
veeboertje
Veeboeren
sebas deutz150
Alles zelf doen hoeft niet veel duurder te zijn als de loonwerker !!!
stuifzand
Is een topic over geweest voor een paar weken terug. effe googlen
Het antwoord staat in je werkboek
KHD Deutz-Fahr
@sebasdeutz150

Vaak is een loonwerker veel goedkoper dan zelf machines aankopen. Als je een groot bedrijf hebt, en je kunt bij andere boeren aan het werk, dan kunnen veel machines wel uit.

Waarom hebben boeren dan vaak wel veel eigen machines, je kunt beginnen wanneer je wilt. Als je bijvoorbeeld wilt gaan maaien, en je hebt drie dagen goed weer, en daarna regen. En de loonwerker kan niet komen maaien, dan kunnen je plannen wel eens in het water vallen, letterlijk, bijvoorbeeld als de loonwerker pas anderhalve dag later komt maaien. En dat kan duizenden euro's kosten.
sanderfendt
Loonwerk doet het werk vaak proffecioneler en netter, maar is volgens mij ook duurder
zelf doen spaar je geld en je kan precies doen wat je zelf wil bijvoorbeeld iets meer mest op de ene plek en ergens anders weer wat minder, ik hoop dat je snapt wat ik bedoel want sommige loonwerkers kijken daar niet zo precies op.
zelf doen kost wel meer tijd maar als je er iemand voor heb die wat wil doen is dat wel makkelijker denk ik
JD-6830
Waarvoor moe'j dat maken dan XD
mp-jd6620
Loonwerker heeft het spulstaan en kan meestal efficent werken maar kost gwn geld.
boer je moet eerst duur matrieel aanschaffen en grote trekker voor dat je vatsoenlijk kunt werken maar je eigen uren kosten niks
Oosterink
Boer kan niet tegen de efficentie vna de loonwerker op qau machines laten draaien
veeboertje
Profielwerkstuk nederlands 😞
JD-6830
Hej nederlands van geraldo?
t6010plus
Kunt alles op je eigen tijd doen.
guldner75
Je moet eigenlijk je eigen uuren ook rekenen
en als je dan nog dezelfde prijs hebt of minder dan heb je pas wat verdiend (dat vergeten veel boeren)

ik zit liever met een potje bier op de bank en de loonwerker komt lang om te harken.
case 745 xl
Al je nou een opraapwagen hebt om te stalvoeren dan kan het al snel om er ook mee te kuilen. en het hangt natuurlijk ook van je eigen arbeid af zoons of andere familie
sebas deutz150
Je moet natuurlijk wel een redelijk groot bedrijf. en een vader en zoon of dat je met een andere boer samen doet. men moet he natuurlijk ook willen. wij doen alles zelf behalve bemesten en spuiten. om het zelf te doen heeft bij ons gewoon voordelen en natuurlijk vind ik het niet erg.
KHD Deutz-Fahr
@mp-jd
Eigen uren kosten echt wel geld. Meestal gaat eigen mechanisatie ten kostte van je dieren. Bijvoorbeeld je moet mest gaan rijden, maar er moet ook nog nodig een koe bekapt worden. Ik noem maar een voorbeeld.

Maaien en mest rijden wil ik in de toekomst uit besteden aan de loonwerker. We hebben een 4wd trekker van 85 pk alleen maar voor het maaien en mest rijden.
sebas deutz150
@ gulder jij geeft liever de loonwerker 20 euro dan je zelf ?
tractorquintentje
-loonwerker heeft beter materiaal
-boer en loonwerker denken niet altijd hetzelfde, en soms komt zelf doen echt wel goedkoper uit hoor 😛
guldner75
Ik ga liever iets anders doen (werk) en laat de loonwerker komen en dat ik dan 20 euro verdien
FENDTfarmer
Loonwerk. zelf doen kan er niet uit in onze situatie.
en een loonwerker doet zoals ploegen sowiso vaker als ik het zou doen hij heeft dus meer ervaring
sebas deutz150
Natuurlijk zit er ook een stukje organisatie.
sebas deutz150
Ja wij hebben bijna netzo groot materiaal als je loonwerker voor het gras kuilen dan.
tractorquintentje
Hangt er ook juist vanaf, wat voor trekkers je hebt en hoe duur je machines moet kopen, als je moet injecteren gaat dat ten kosten van pk's en daarvoor een grotere trekker kopen is de moeite niet, daarvoor kuj beter de loonwerker laten komen.Maar als je goedkoop machines kan kopen die goed werken, kan je dat wel terugverdienen, ook timing is idd heel belangrijk.
guldner75
Tja wij hebben een dikke 15 hectare grond kzou niet weten wat voor machine uit kan
Fendt-718
Voordeel van zelf doen!

Beginnen waneer je kunt/wilt nooit geen wachttijden!

Nadeel aanschaf dure machines en veel onderhoud!!

En loonwerker!

Voordeel : Snel de klus geklaard
betere machines!

Nadeel : hoge kosten vaak!
en ook wachtijden!
grondverzetter
1 wat is het voordeel van een loonwerker in tegenstelling tot een boer
2 wat is een voordeel van een boer in tegenstelling tot een loonwerker

en wat zijn de nadelen?

1: loonwerker heeft het materiaal en ook (hangt trouwens wel af er bedrijf) het juiste materiaal, omdat hij er goed in geinvesteerd heeft, omdat hij daar zijn geld mee moet verdienen.

2: een boer moet investeren in zijn stal, zijn veestapel, en zijn land. en niet in materiaal..

we horen vaak genoeg dat die loonwerkers duur zijn, en dat daarom de veehouder zelf alles wel doet. fout! een loonwerker heeft geinvesteerd in zijn materiaal en weet ook de optimale capaciteit en benutting van zijn machines er uit te halen. voorbeeld: als een veehouder zijn land goed laat injecteren, dan kun je bij de opkomst van het gras een egale opkomst zien. als de boer bijv. het zelf geinjecteerd heeft.. gaat het wat ruigweg, en sporen enz. dan kun je bij opkomst precies zien waar hij gereden heeft. maar omdat de loonewerker en met zijn goed geinvesteerde materiaal overheen is geweest pak je dus al een capaciteit van goed gras. als een veehouder zich meer concentreert op een goed grasbestand dan kan hij per Ha. al snel €25,- winst maken op de droge stof.

denk daar maar overna, dus dan is de loonwerker niet het laatste waarop bespaard moet worden. maar moet de veehouder eerst maar eens even zijn eigen bedrijf calculeren, en zien en ook openstaan voor de opties die er zijn.
guldner75
Bij ons is het zo als je de loonwerker ongeveer laat kiezen (eind van de week ofzo) zulk soort dingen kan die bijna altijd op de tijd die jij wil ongeveer

voordeel als je laat harken is het inkuilen goedkoper !
FENDTfarmer
Nou henkie, loonwerkers kunnen er ook wel wat van
grondverzetter
@ Ronald, dat is dus wel afhankelijk bij wat voor loonwerker je zit. ik kan je van hier uit de buurt gerust de namen noemen wie profesionnel is en wie net een ruige boer is
sebas deutz150
Wij hebben 100 hectare land
2 maal trekker van 150 pk
maaien met 6.5 meter
schudder van de buren 11 meter
hark zijaflegger 6.5
strautmann opraapwagen 28 kuub
dus voor is het gewoon makkelijk om zelf te doen. maar het ligt natuurlijk ook aan de boer
FENDTfarmer
Doe dat maar niet 😉
patrickkwast
Licht helemaal aan je bedrijf situatie ben je altijd met 3 4 man aanwezig zou zelf inkuilen denk ik wel uit kunnen

ben je maar met 1 a 2 man kun je beter laten doen licht dus helemaal aan de situatie wat je zelf wilt doen en wat je laat doen
FENDTfarmer
Ieder zn ding sebas 😉
sebas deutz150
Oja als mensen over bodem verdrukking zeuren onze opraapwagen staat op 800er
FENDTfarmer
Dan kunnen er beter 2 uit werken gaan patrick 😉
FENDTfarmer
800er, met hoeveel bar? 😃
grondverzetter
De meeste ''boeren'' die rekenen hun eigen uren ook niet.. afschrijvingkosten en alles rekend een ''boer'' ook niet.. de meesten dan 😉

je kunt beter 4 dagen hard rekenen en 1 dag hard werken, dan 5 dagen hard werken en niks verdienen 😄
GijsMF
Het ligt er maar aan. Vaak is het een kwestie van emotie. Wij doen thuis zo goed als alles zelf. Dit omdat mijn opa dit altijd heeft gedaan en me pa en ik dat een beetje hebben overgenomen. We kunnen zelf bepalen wat we willen en wanneer, we zijn zelfvoorzienend.

Loonwerker kan efficienter werken, is goedkoper, maarja... Wij wouden afgelopen jaar balen laten persen, de 2e snede was te droog en ik kreeg het met de Claas en Holoras verdeler op de neus niet weg in de kuil... Het was gewoon TE droog. Loonwerker bellen, kon pas over 5 dagen, en dan ligt het hooi wat het in principe was, al in de kit op het land...

Natuurlijk kun je niet verwachten dat ze meteen komen, maar 5 dagen.... Uiteindelijk kwamen ze na twee dagen maarja ideaal is het niet...

En het ligt ook aan je emotie, zoals ze dat zo leuk noemen. Mijn stageboer is een 100% koeienboer, maar wilt niet 365 dagen in de stal zijn. Ze hebben 2x 3.20m Kuhn maaier, 17m kuhn schudder, 9m hark, nieuwe Taarup opraapwagen etc etc... Ook in andere dingen doen hun zelf veel.

Volgens mijn stageboer kan het nooit uit, maar dat hoefde van hem niet perse. Hij wilde als koeienboer niet dagelijks tussen de koeien te vinden zijn, wat meer afwisseling... Je moet er plezier van krijgen, het werk als boer moet leuk blijven.

Maar mechanisatie bouw je in jaren op he. Bekijk mijn profiel maar voor onze mechanisatie, maar daar begin je niet zomaar aan. Als je zelf aan de gang wilt moet je wel een grote begininvestering maken, iets wat bij ons al van 30 jaar terug is 😉
sebas deutz150
2 ofzo maar hoe hard zouden de banden van de loonwerker staan
guldner75
Ik vind zelf super mooi die trekkers enzo

maar eigenlijk moet een boer boer zijn en met zijn koeien bezig zijn, hij verdient alleen met het witte (goud) en daarbij de kosten gering te houden
als je zo graag hele dagen op de trekker wil zitten word dan loonwerker!
HollandNew
Hier gebeurt het meeste nog zelf. alleen bij eerste keer mestuitrijden en na eerste snede komt loonwerker injecteren. inkuilen doen we in de vakantie wel zelf. gewoon eerste snede komt loonwerker ook weer.
HollandNew
En 'omdat spul er toch staat..' zeggen ze dan
guldner75
Wij hebben na genoeg nooit wat met de loonwerker goed overleggen en niet meteen zeggen om 3 uur moet je er zijn dan komen ze niet zo graag aj vraagt kun morgen nog komen zeggen ze vaak joa s morgen of s midags
a smidags okej uur of 4 en dan staan ze er om half 4 😛
claaskeal
Als je het werk zelf doet moet je het spul ervoor hebben en het tijd ervoor hebben maar meestal heb je vanaf heel vroeger al mechanisatie en omde keer wordt er wel weer iets nieuws aangeschaft.
maar de loonwerker doet het meestal wel sneller
GijsMF
@Grondverzetter: Je dikgedrukte gaat ook niet altijd op. Loonwerkers hebben over het algemeen wel betere machines, maar die zijn ook allemaal 2x zo groot en 2x zo zwaar. Vergis je daar niet in he! Waar de boer met een 8 kuub rijdt, heeft de loonwerker vaak al 18 kuub achter de trekker hangen. En die jonge loonwerkers schampen vaak ook als een wilde oerbeer, omdat het toch maar een trekker van een ander is 😛
maartendankers
Een goede loonwerker kan tegen een scherpe prijs goed werk afleveren. En daar kunnen de meeste boeren zelf niet aan tippen met hun machines. Maar het ligt er natuurlijk maar net aan wat je mooi vind. Je moet immers ook plezier hebben in je werk. Dus misschien ga je wel liever zelf alles doen en ga je een x minder naar de kroeg.
HollandNew
Als hier nu wat kapot gaat komt er wss. niet wat van weer! behalve hark, schudder, voerwagen e.d. 😉
grondverzetter
@ gijs.

je moet geen appels met peren vergelijken..

boeren rijden met hun 8 kuub enkelas.. wat hebben ze dr onder ? 600? nou 2 bar dr in.. hoppa.. komt de loonwerker aan met hun ''18'' kuubs.. dan heb je het over een tandemtank, meestal vanaf 800 banden, lage druk dr op als het een beetje meezit, moet je zien wat dat scheeld aan je druk per 4kante cm 😉
sebas deutz150
Oja trouwens bij jullie zijn de loonwerker ook goedkoper bij kost de opraapwagen van de loonwerker rond 100 euro omdat ze de hakselaar willen laten draaien.
grondverzetter
Waar basseer jij dat op sebas ?
Dirkisboertjee
Wij zijn altijd nog van het zelf doen. Hebben alles in eigen beheer, alleen laten we eerste keer altijd sleepslangen in verband met het veen hier en het natte voorjaar. Verder bevald alles in eigen hand hebben supers
sebas deutz150
Is dat dan niet zo ?
tractorquintentje
Wij doen het eigenlijk gedeeltelijk:
injecteren, maishakselen, oprapen, maiszaaien, mais spuiten en hooipakken persen doet de loonwerker, de rest doen wij 😛
maartendankers
Wij doen tegenwoordig alles op Hakselen en spuiten na zelf. Spuiten doet de boer die onze "oude" spuit heeft gekocht. Grashakselen is voor ons gratis 😃
claasenfendtfan
@grondverzetter, er zijn een hoop boeren die zelf aankloten en denken dat het goedkoper is. Maar hier in de buurt zie je steeds meer 10kuubs tanken verschijnen. brede banden eronder rije maar.
Doordat je het in eigen beheer doet weet je ook precies alles over je land, waar het gras wat minder groeit, natte plekken etc. Hier kun je aardig wat rekening mee houden. Door bijvoorbeeld vers gras op stal te voeren bespaart dit je weer een hele tijd aan kuilen/voeren. Je benut het najaarsgras veel beter. Het is voeren en direct die liters melken. Bevalt ons erg goed. Dat najaarsgras kun je anders toch niets mee.

Groot nadeel is van loonwerk dat je totaal afhankelijk bent, als je een vaste en grote klant bent, je maakt goede afspraken en optijd dan zullen ze vast wel komen. Als je alle loonwerkers in de buurt al hebt gehad laten ze je op den duur wel stikken.

Het kan zijn dat eigen mechanisatie iets meer kost. Maar vergeet niet dat een dagje hakselen ook een fortuin kost. De loonwerker wil ook wel centen zien aan het eind vd maand.
Het is gewoon kijken wie goedkoper kan, om kosten te besparen.
Als je zelf genoeg personeel hebt is het misschien aantrekkelijker om zelf te kuilen.

Hier kunnen we het altijd goed combineren. We doen alles zelf op maiszaaien/oogsten na. Sochtends na het melken eventueel een koe bekappen en rond een uur of 11 kunnen we beginnen met maaien of bemesten.

Wat moet je anders doen? de hele dagen op je krukje zitten om te kijken of de koeien tochtig zijn of kreupel lopen? Een goede veehouder ziet dit ook in de melkstal.
Dirkisboertjee
Ben het met claasenfendtfan eens!
Hurlimann
Laat de loonwerker het maar doen, die heeft het spul staan . . .En wat je als boer zijnde denkt terug te verdienen op het land, verlies je in de stal.
maartendankers
Klopt niet helemaal robert. Je moet er wel een keer meer door de stal lopen. Hadden vroeger ook aardappels en bieten en dan schoten de koeien er soms wel bij in. Melken moest zowiezo en voeren maar in het najaar was je weken bezig met aardappels rooien en dan kwam je niet genoeg in de stal. Hebben hier eerst een paar jaar met KI gewerkt maar later is daar een stier voor in de plaats gekomen omdat we daar niet genoeg tijd meer voor hadden..
Dirkisboertjee
Niet mee eens, je bent goeie boer als je dat weet te combineren..
tractorquintentje
Ik bun het ook met claasenfendtfan eens!
claasenfendtfan
Hoezo hurliman?
Als je aardig ruim zit in personeel. Bekap jij de hele dag door de koeien? Boxen schoonmaken is elke dag 4x tien minuten. Mn vader zie ik hier elke dag om 3uur weer binnen zitten. Hebben in de winter niet echt veel te doen. Die tijd kun je ook op de trekker zitten.

Klopt helemaal maarten! koeien staan hier voorop. Eerst melken, mn opa of vader gaat dan voeren en de anders doet andere klusjes. Tijdens het kuilen/bemesten kun je altijd een x door de boxen heen om schoon te maken. Dan valt een kreupele koe echt wel op of iets anders. Die zet je een streep op de rug, als je de koeien echt goed kent separeer je hem de volgende ochtend en dan behandel je hem.

Hier valt het altijd best te combineren. Scheelt dat mn broertje en ik veel interesse hebben in de boerderij. Als we vrij zijn zijn we dan ook vaak op de trekker of tussen de koeien te vinden

Door de koeien goed te voeren kun je al veel dingen voorkomen! bijvoorbeeld lebmaag, melkziekte. Hier gaat zeer veel tijd in zitten. Als jij je koeien optimaal en goed voert bespaart je dit een hoop veeartskosten!
grondverzetter
@ Robert, je kunt beter een dagje hakselen dan zelf een hakselaar kopen whaha
tractorquintentje
De enige vervelende job is het afscheppen van de kuilen...
arjanvw
@grondverzetter

Wat jij allemaal zegt is zeker niet in alle gevallen waar. Vaak komen loonwerkers met groot materiaal om capaciteit te halen en een een 18m3 tank komt bij mij in het voorjaar het land niet op, ik weet zeker dat onze tank 12,5 m3 tank op 105cm michelins op 0,8 bar en trekker op 80cm op 0,8 bar minder schade rijdt. Het hangt van iedere situatie af of het zelf uit kan om landwerk zelf te doen. En of hier tijd voor is. Op het juiste moment er bij zijn is moeilijk te berekenen, maar een goed product naar huis halen staat voorop en de loonwerker kan je er niet altijd op het juiste moment er bij hebben. Als het gras bv sneller droogt als gepland begin je gewoon met wegrijden en als het nog te nat is wacht je gewoon nog even! En er is GEEN 1 loonwerker die (zonder dat je erbij staat) goede kuil bulten kan maken, de capaciteit is vooral met hakselen veel te hoog en komen de kuilen niet goed vast en DAAR bel je ze juist voor!!! Dus alles de loonwerker laten doen is echt geen winst!
Dirkisboertjee
@ tractorquintentje: Neem ronde balen 😛!
maartendankers
Maar arjan hier zeg je zelf al dat je goed materiaal hebt. Er zijn genoeg boeren die maar wat aanpoten.
tractorquintentje
Dat kost dan weer plastic, en die moeten ook nog uitgepakt worden 😃
Dirkisboertjee
Uitpakken 2 min. En plastic.. tsja..Maar voer snelheid heeft er dan niks mee te maken, en kans op minder broei/ ziektes..
claasenfendtfan
Hier in de buurt hakselde een loonwerker 24uur per dag. Iedereen wou tussen de buien door. Dan wordt je verteld dat je nog een week moet wachten, kost je weer een hoop voederwaarde en dus geld!
Wij hadden alles al droog in de kuil 😄
Het is soms jammer dat je iets minder capaciteit hebt.

Als je je werktuigen een beetje goed onderhoud met de winterdag, als je vaak wat tijd over hebt en af en toe investeerd in nieuw materiaal kun je zeker wel concureren met de loonwerker.

Boeren die maar wat aankloten denken dat ze goedkoop bezig zijn, zou daar zelf niet over kunnen. Koeien worden meestal ook niet optimaal benut.
Dirkisboertjee
Wij hebben alles in eigenbeheer, en de grootste reden daarvan was toch echt omdat de loonwerkers je regelmnatig laten stikken als het hun niet uitkomt. Dan komen ze bijvoorbeeld net 2 weken later, waardoor ze alles naar de klote rijden. Dit was wel een goeie reden voor ons, en daarom gaan we nu ook sloten in eigen beheer doen 😄
arjanvw
Klopt maarten, er zijn zeker boeren die het niet zo nauw nemen, maar het gaat mij erom dat niet iedereen in hetzelfde hokje wordt geplaatst. Boeren die precies zijn in de stal zijn het ook in het land! En dat valt vaak goed te combineren. De opbrengstprijzen heb je niet in de hand maar de kostprijs wel en goed voer of product naar huis halen werkt altijd kostprijs verlagend.
sebas deutz150
Dirkisboertjee zo ging het bij ons dus ook. trouwens hou toch op over die kleren balen los snijden hoop afval hoop werk en is nog duur ook.
Dirkisboertjee
Nuo is zo gebeurt hoor, voerwagen vullen ben je veel langer mee bezig.. En dat afval gaat in de brandton.. en duur valt mee als je je plastic optijd in koopt en de machiens zelf heb..
trekkerfanz-h
Dirk plastic gewoon verbranden??
zal de politie ook blij mee wezen
Dirkisboertjee
Tuurlijk, moet je anders met die zooi 😛
Hurlimann
@ Claasenfendtfan

Personeel moet ook betaald worden. . . misschien kun je daar beter op besparen. Als je in de winter niet veel te doen hebt en je perse op een trekker wil zitten ga je maar lekker rondjes rijden in het dorp, want wat wil jij nu buiten met een trekker?
Boeren bestaat uit meer dan alleen koeien bekappen, boxen schoonmaken, melken en voeren. . .
Fendt-Niels
Jaja die vervelende bedrijfsadministratie en Minas of hoe dat exact zit voor mekaar hebben, lijkt me pokke werk, ben ook meer praktijkman.

en ja wij doen ook alles zelf behalve als we heel krap zitten qua tijd komt de loonbedrijf mais hakselen maar normaal gezien doen we alles zelf en daar hoeft de controle tussen het vee niet van te lijden!
Dirkisboertjee
Hij zal denk personeel bedoelen, met hij en zijn broertje die helpen op het bedrijf..
claasenfendtfan
Was even heel kort door de bocht. Komt zeker een hoop administratie bij kijken.
maakt natuurlijk ook uit of je alleen 100koeien melkt of 70.
Of met twee man 200 of 150.

Scheelt dat hier mn opa nog meehelpt, doet nog steeds al het trekkerwerk. Goedkopere krachten zijn er niet, en als ze het mooi vinden. Achter de geraniums zitten wordt je ook niet beter van.
Hurlimann
Okey, maar ik blijf van mening dat alleen al de aanschaf van de machines te duur is en niet optimaal word benut zoals door een loonwerker. . Er blijven altijd dingen wat je zelf kunt doen, maar zelf bij zelf inkuilen heb ik zo m'n bedenkingen.
Fendt-Niels
Grashakselen zelf wel maishakselen betwijfel ik zelf nog eerder maarja draaien al weer 6 jaar met zo'n hobby JF FCT 1050 waar gras en mais meegehakselt word, de capaciteit ligt echt niet hoog maar voor ons kost het geen tienduizenden zo'n getrokken hakselaar
johnd-ts
Iedereen noemt alleen maar de financiele kant.
is er dan geen enkele boer in Nederland die nog plezier heeft aan het zelf inkuilen, of zelf mest injecteren.

familie van me doet bijna alles zelf en dat gaat niet ten koste van de boerderij of de veestapel.
fendtjuh
Prachtig altijd met dit onderwerp, nu alweer 5 pagina's 😃

Magoed, ligt aan veel factoren:

-Hoe ruim in je tijd zit je?
-Heb je nu een goede loonwerker?
-Extra personeel rondlopen/opvolgers/kinderen oid?
-Zelf beetje technisch?
-Pure hobby of omdat het moet?

Zijn zoveel dingen, iedereen zegt hier wel leuk dat zelf inkuilen enz niet ten koste van de koeien gaat, maar als jij zelf hele dag druk ben met kuilen en ff gauw tussendoor melken enz let je minder op de koeien, tochtige koeien zie je niet, koeien die bijna moeten kalven niet enz, kost je zo een kalf...

Magoed, als je vrouw bijv erg actief is binnen het bedrijf of je hebt genoeg jongens, dan kan het wrs weer wel.

@Robert, je moet niet vergeten dat jouw opa nog eigenlijk alles doet he... ff melken afmaken of al beginnen met wiersen, al die dingen besparen hele hoop tijd.
Koe
Gewoon vroeg trouwen, heb je ook vroeg kinderen die op de trekker kunnen beunen 😛

Alleen maar tussen de koeien zitten is ook niet alles, btje afwisseling is wel mooi, mestrijden, maaien enzo, is wle mooi werk voor een boer, inkuilen is wel erg stresswerk waar veel tijd in gaat zitten, dus dat besteden veel boeren wel uit
claasenfendtfan
Werd ook wel anders als mn pa het alleen moest doen. Alleen zal toch wel een x zo ver komen.

Melken doet hij niet meer sinds een jaar of 10. Heeft nog nooit een koe gemolken in de caroucel.

Afgelopen seizoen hebben we elke keer in het weekend kunnen kuilen, of ik was mooi vroeg vrij, ideaal alleen gaat volgend jaar alleen wel anders worden denk ik..
elk bedrijf is weer anders, en dat is nou net het mooie van deze sector. Je kunt ook zoveel leren van je collega's.
Koe
Je broertje kan ook wel gras rijden toch? opa op de shovel
guldner75
Ik heb ook liever "kleinere" loonbedrijven
die moeten het van elke boer hebben en kunnen zich niet permiteren om hem kwijt te raken
deze hebben vaak minder personeel die mensen rijden niet 2 keer door het zelfde gat !!

die mensen van het loonbedrijf kennen de stukken kuj effen zeggen daar dat stuk effen in de hoek uitkijken enzo! wij hebben na genoeg alleen maar prettige ervaring met onze loonwerker.
Koe
Hier liever een grote loonwerker guldner!

Groot materiaal, vaak goed onderhouden, veel capaciteit, vaak gespecialiseerde werknemers, zijn vaak bereid tegen scherp uurtarief, of per hectare te rijden.

In het agrarische werk zitten toch vaak wel dezelfde mensen
claasenfendtfan
Opa op shovel? dan nog liever op de opraapwagen 😛 Hij is niet zo heel handig met de shovel zegmaar, voerwagen krijgt hij gevult maar duurt ook een euwigheid. Maar voor de rest gaat alles nog goed. Zag eerst vreselijk op tegen het vario rijden maar is nu ook verkocht 😛

Mn broertje doet alles al. Afgelopen seizoen ook, ideaal! Af en toe een aanwijzing/correctie nodig maar dat mag ook. Jong geleerd is oud gedaan.

Heb ook liever een grote loonwerker. Als een kleine loonwerker nog 80bunder moet wegwerken weet je zeker dat hij die dag niet meer komt. Hoe groter ze zijn hoe flexibeler. Kunnen vaak ook efficienter werken door groter materiaal en meer personeel.
Koe
Nouja, dan word het de moeder op de shovel 😛 of op de ladewagen, maar dat zal ook wel tegenvallen met andere ladewagen mss? al zul jij in de zomer wel thuis zitten
guldner75
Tja daar ligt het ook iets ander dan hier
als je hier een 20 bunder om te hakselen hebt ben je een "grote" klant hihi
claasenfendtfan
Thuis aan 't werk of weer via AB. Broertje heeft ook vakantie. Anders lopen we mekaar hier thuis ook in de weg op rustigere dagen. Trekkers tekort zegmaar 😛
andere wagen moet alleen maar makkelijker worden met de laadautomaat en LS 😄

Mn moeder heeft nog nooit op een trekker gezeten 😛 Voert de kalfjes en daarmee is het gezegd. Wij lopen er meestal toch wel 😛
fendtjuh
Mooi groot idd, wij zitten/zaten ook bij een kleine, maar heeft ook veel nadelen hoor... altijd druk en bijv maar 1 kraan zodat je paar week moet wachten enz, alles zegmaar minimaal, een grote heeft meerdere en ben je vaak eerder aan de beurt.

@Robert, precies, je kunt zelf mooi doorgaan als je iemand in de stal/erf hebt lopen!

@Koe ja idd... boer zijn is toch een grote hobby voor de meesten? Als je dan gelukkig wordt van wat zelf doen, vooral doen 😄

Tja vakantie, moet nog werk vinden ja 😛 Kan me thuis ook wel tijd vermaken met vanalles lassen en machinehandeltje, maar ergens anders werken is ook wel mooi!
claasenfendtfan
Boeren kun je onderhand wel hobbien noemen. Wordt geen kloot meer verdient. Boterprijzen zakken nog steeds :| ben benieuwd wat we de volgende maand gaan beuren.

Niet iets bij wieringa? je bent al mooi vroeg vrij. Woont ook nog vlakbij. Misschien hebben ze net iets. Maar het is dan vaak wel dat ze je nodig zijn als het thuis ook weer druk is.
tractorquintentje
Kben et wel met guldner eens, hier ga je nooooit een grote loonwerker zien, altijd een kleine, maar meer als 10 bunder hebben we nooit te doen per snee, wij hebben maar 60 koeien en m'n pa moet bijna alles alleen doen...
Koe
Nee, hopelijk zakt niet weer alles in.. anders kon het nog wel is raar gaan in de agrarische wereld.

ben nou professioneel beunhaas in de appie, 2 a 3x in de week 's ochtends om 6 uur winkel bevoorraden, verdient iig wel redelijk

Wieringa heeft ook niet heel veel werk.. Je kunt het altijd vragen natuurlijk, maar word wss toch stumperen dan 😛
fendtjuh
Ja wieringa hoop ik ook, ga er tegen die tijd ook wel heen of er niet iets vastig is. Want op oproep heb je nog weinig zekerheid, en dan moet je net vaak weer werken als je al ergens anders bezig bent oid.

Thuis druk valt ook nog wel mee, maaien miss, maar m'n broertje kan ook, dus dat wil meestal wel.

@Koe, jij????? WTF, vanuit waar dat dan?

Ook niet veel werk in de zomer? Vorig jaar wel iig hoorde ik...

En ja, prijzen dalen idd, weinig over te zeggen...
FrieslandCampina was nog wel aardig positief, maar ik weet het niet...
claasenfendtfan
Ben ik ook bang voor frederik. boekhouder zag het ook niet al te rooskleurig in. Gaan nog wel koppen rollen, wat onderhand al wel aan het beginnen is. Zijn al wel een paar bedrijven op de fles.

Zozo, van boutjes teller naar vakkenvuller. Je gaat er wel op vooruit! 😃
Koe
Paddepoel... Is wel mooi jong, zie k van t zomer wel weer, moet toch wat geld binnenkomen.

Ja, van t zomer wel ja... maar dat ging wel heel raar toen, was t echt smoordruk, ook in t grondwerk.
fendtjuh
Dus je neemt nu sochtends 1e trein richting stad ofzo dan? Moet idd geld binnenkomen 😛

Laten we hopen dat er weer zo'n zomer komt 😃
Koe
Aanemerij ligt helemaal op z'n gat...

Haha, 's maandags wel, woensdag en donderdag wss met de fiets oid. maar ff kijken.

T is of 's ochends of 's avonds. Als ik 's avonds ga werken kom je bij een callcenter uit, 's ochtends kon ik dit doen, och, kutwerk, maar verdient mooi.
maartendankers
Callcenter is ook wel leuk, zolang je maar geen mensen of hoefd te bellen 😃 Helpdesk lijkt mij wel grappig.
fendtjuh
Met de fiets naar de stad? Ben je van lotje getikt? 😛
NH-Ford
Callcenter, whahah, als je dan mij aan telefoon krijgt ben ik meestal niet erg vriendlijk, ookal ben jij het 😃

middelstum, ligt dat wat bij jullie in buurt?
maartendankers
Ik kan hier in de zomer mooi aardbeien gaan plukken als ik geen ander werk zoek 😃 Voorjaar straks mest rijden en Asperge steken. Oei ik krijg het nog druk ook 😃
fendtjuh
@Jeroen, jep, 4km verderop 😛
Koe
Helpdesk is ook kut maarten.. je word zo hard afgerekend op je prestaties, dat is echt niet normaal

Kan wss wel de auto mee als het kutweer is, of zelf een auto kopen, ben dr nog niet helemaal over uit. eerst maar is zien hoe of t gaat
maartendankers
Ja dat is als je dingen moet verkopen fritsie 😉 dat heeft men zus ook gedaan. Verdiend wel goed maar als je er zelf al een pest hekel aan hebt als je door zo iemand word gebelt dan kan je moeiljk anderen gaan bellen 😛
claasenfendtfan
Denk dat je wel beter kunt krijgen maarten ofniet nu je trekkerrijbewijs hebt?
Lijkt me niets dat werk 😛 heb een dag geschoffelt in de kool. Kutwerk met een stralende zon van 30graden in je nek..
NH-Ford
Hoorde van een verhaal van een boer in middelstum die bedrijf moet verkopen, omdat ie failliet zou zien, bedrijf paar jaar oud. Lul verhaal, of waarheid?

Gewoon eerste 2jaar in lelijke, oerdegelijke, goedkope auto gaan rijden freekie, starslet bijv. beetje geluk nog met winst te verkopen 😛
maartendankers
Moet even kijken. Vorig jaar ook nog even 3 daagjes bijgebeund bij een boer hier in de buurt samen met 2 kameraden die naast hem wonen. Schieters trekken in de bieten. Ongelovelijk kut werk maar wel even 4.5 int uur 😃
claasenfendtfan
Waarheid geloof ik jeroen..
Beur ik ook wel als ik op dumper zit bij AB 😛 en dan overuren 30% extra. dagen van 13uur maken. Kun je niet tegen vakkenvullen 😛
maarja, moet ook net wat geschikts vinden.

je moet ook wat als 15jarige. Wou ook wel werken toen alleen je komt nergens aan de bak. En bollenpellen voel ik me te goed voor. Heb wel beter werk thuis liggen. Dat loon is lang niet slecht voor een 15jarige. Kunnen niet veel aan tippen.
Koe
Dat verhaal klopt wel jeroen 😉 net iets teveel gewaagd

Mmh, k zie wel 😛
NH-Ford
Oke, was ff mijn vraag. 😉
Koe
Bij deze dan 😛
maartendankers
Nee ik verdien thuis ook veel meer dan bij het aardbeien plukken maar is wel gezellig daar 😛 Maar idd met trekker rijbewijs is het wel wat makkelijker.
landbouw
Zoveel mogelijk zelf doen !

Hier in de buurt doen meedere boeren bijna alles zelf op mais hakselen na 😄

voordelen zelf doen :
Je lijd alles zelf.
Meestal goedkoper
(als je genoeg ha's hebt )
machine kan je nog inruilen ,je loonwerker niet .
loonwerkers hebben dikwijls geen tijd om vb je gras voor de regen in te kuilen

...
nadelen:
Je moet tijd hebben en/of iemand anders laten rijden.
duurt meestal iets langer
NH-Ford
Daar dank ik u/jullie ook hartelijk voor 😛
NH-Ford
Om ff weer ontipic te gaan;
meestal goedkoper...
denk zelf eingelijk niet meestal, maar soms...
ga gwoon alles rekenen zoals 'moet', uren, diesel etc. etc.
Denk dat ik dan schrik hoe het hier uitkomt ten opzichte van loonwerker...
IHFan
Ja maar kosten zoals materiaal kun je zo duur maken als je zelf wil als jij een nieuwe NH wilt kopen kost je dat klauwen vol geld terwijl je voor een paar duizend euro een redelijke trekker hebt wel iets meer onderhoud maar goed wel veel goedkoper hopa een ladewagen erbij en je bent klaar. zo werkt het bij ons tenminste en Uren ja oke maar wat wwas je anders van plan om te doen dan? 😛
KHD Deutz-Fahr
IHfan

Een oudere trekker met een oude opraapwagen, ga daar maar eens 25 hectare in ene keer mee inkuilen, wens je veel succes, je bent twee dagen bezig.

En wat moet je anders doen, achter je koeien aan natuurlijk. Veel boeren die zelf heel druk zijn met machines, hebben vaak ook wat meer met machines dan met dieren, echte machine mensen noemen we dat. En bij die machine mensen zie je ik ook wel eens dat ze wat minder tijd besteden aan hun dieren, en dat kost vaak klauwen met geld. Soms kun je beter 10 koeien meer gaan melken, en het inkuilen door de loonwerker laten doen.

Hoezo goedkoop uit, ga je onderhoud aan die lade wagen, trekker, vast rij trekker, kuilverdeler, en alle diesel kosten maar eens bij elkaar op tellen. En dan zit je er ook nog eens zelf op, en in die tijd kun je misschien wel 10 koeien meer melken. Laat mij de loonwerker dan maar komen. Wat ik niet heb staan daar kunnen ook geen kosten aan komen. Veel vee boeren kunnen best af met een 70 pk 2wd trekker, voor het schudden, harken, en voeren, maar meestal staat er een dikke 4wd met 100 pk, front hefinrichting, en een paar flinke maaiers. Ga maar eens bereken hoeveel uur een maaier draait in 10 jaar tijd, dat is heel weinig. Als je dan toch zelf controle wilt hebben, koop dan machines met een boer uit de buurt, bijvoorbeeld samen een zware trekker.
massey8690
Het licht vaak aan de uren die je voor jezelf als veeboer rekent, als je die op 40 eur/uur rekent kun je net zo goed de loonwerker het laten doen, het inkuilen doen we hier graag dus daarom laten we het niet doen, stronten vin ik pokkewerk, en kost veel tijd dus dan ga je uren rekenen en dan kom je weer bij loonwerk uit, maar als je een loonwerker hebt die met 8,5 kuub en 60 cm brede banden op de tandemas denkt dat ie niet inspoort gaan wij ook iig in het voorjaar zelf bemesten (is veengrond hier )
KHD Deutz-Fahr
@massey
Ik reken nooit een bedrag voor een uur werk, voor ons eigen bedrijf. Ik ga om me heen kijken of ik niet zinvoller werk kan doen, in dat uur, waar ik meer geld mee kan verdienen. Of een uur stront rijden of een uur een koe bekappen. Als die koe lang kreupel blijft, als voorbeeld, omdat ik geen tijd had om dat beest te bekappen, omdat ik aan het mest rijden was, kost het mij meer geld.
massey8690
Hmm, heb tijd zat hier, heb zelf niks met koeien, de rest eromheen wel 😃 , als ik overdag werk heb ik geen zin om s'avonds nog mest te gaan rijden, en wel inkuilen dus daar licht in principe de grens bij ons, als ik het niet doe gebeurt het hier uberhaupt niet en laten we alles doen, eff inkuilen kan zelf wel, maar als je daarna weer vrij moet hebben om mest te gaan rijden lijkt mij het niks waard.
als je zelf denkt dat je het mooi werk vindt en anders toch geen donder uitvoert moet je het dus zelf gaan doen, wat wij dus doen.
eppo
Of je zelf heel veel zaken kan doen ligt net zoals heel veel dingen aan de situatie. zoals bij mij thuis zijn we met genoeg kinderen enzo en we lenen zelf ook wel eens arbeid uit als wij het druk hebben en dan hebben we met kuilen ook weer meer personeel. maar als je maar genoeg mensen hebt die niet al te veel kosten dan kun je echt wel zelf inkuilen. maar verder als je een loonwerker inhuurt moet je ook nog zijn winstmarge betalen en je moet ook nog belasting betalen alleen weet ik niet of dat voor iedereen geld. en verder voor vele boeren is zelf maaien ofzo een hobby anders deden ze het echt niet volgens mij maar eigenlijk kun je hier op tf geen goede discussie over voeren want er zitten hier aardig wat mensen die bij een loonwerker werken en die hoor je niet zeggen als iets niet uit kan. maar volgens mij gaan de kosten wel naar beneden dat blijkt wel uit cijfers van onze studie club dus maarja iedere melkveehouder moet het zelf weten de boeren die het goedkoopst kunnen producren blijven over dus we zien het vanzelf wat voor soort boer er over blijft.
kanarie
Tja, je hebt koeiboeren en machine(koei)boeren. Maaien, ruggen, kuilen moet toch vaak in kort tijdsbestek gebeuren en vaak kan de loonwerker met big M/tripple maaier + hakselaar/snijwagen dat iets vlugger. Boer kan zelf dan wel een maaier hebben, maar die gebruiken voor najaarsgras ofzo, wanneer het niet allemaal zo snel hoeft. Kun je wel een mooie dubbele hark kopen, maar voor die paar keer per jaar een paar uurtjes rondcrossen, is dat toch een duur geintje.
Maar bevoorbeeld bemesten komt niet zo heel nauw met tijd. Het liefst vlak na het maaien, maar als er eens iets tussenkomt, dan kun je daar flexibeler in zijn en bij wijze van de volgende dag nog wat afwerken.
Daarin moet je constant afwegingen maken, want als het ten koste van gaat van je koeien, schiet er 0,0 mee op.
jehan
Als loonwerker zeg ik alles laten doen natuurlijk..ben zelf voor ik loonwerker was boer geweest ..we deden veel zelf puur omdat we de tijd hadden ..boekhouder klaagde altijd dat de uitgaven voor machines te hoog waren ..we hebben toen een keer een hele berekening gemaakt..schrok ervan wat je als boer kunt uitsparen als je het laat doen ..maar iedere boer maakt een keuze voorzichzelf ..dus het is een discussie zonder eind
Maarten 718
Voordeel Loonwerker is:
- Boer kan de tijd anders besteden bv aan het vee daarmee moet hij het geld verdienen
- Goedkoper als zelf te doen.
- Sneller klaar

Voordeel boer is
- Het is een leuke aflossing van de werkzaamheden
- Kan direct beginnnen (als je het met de loonwerker op tijd overlegt ben je ook op tijd aan de beurt, alleen dat vergeten sommige boeren.)
newholland-twente
De machines zoals ronde balenpers hakselaar etc. zijn gewoon voor een boer bijna niet te betalen (als je het goed voor mekaar wil hebben), dan is loonwerk gewoon de beste oplossing, schudden harken maaien poegen bemesten doen we zelf, maar persen, hakselen, maaidorsen wordt door Loonbedrijf de Weer gedaan (goede aanrader), heeft het spul goed voor elkaar, Dus dure machines komen van de loonwerker, de rest wordt door mijn oom zelf gedaan
@Maarten 718: Daar ben ik het volkomen mee eens. Wij kennen ook klanten die bellen s'morgens om een paar uur later het gras in te kuilen. Kijk dat noem ik niet echt op tijd zijn met het bellen.
claasenfendtfan
Maar wat moet je als het straks een week mooi weer is in mei, zoals afgelopen jaar. Elke boer wil dan maaien en inkuilen. Loonwerker hier in de buurt had 3hakseltreinen 24uur daags lopen. Je moet optijd, en duidelijk afspraken maken. maar dat valt niet altijd mee.

Elk bedrijf is anders, denk niet dat je alles over een kam kunt scheren. Daarom ben je ook zelfstandig ondernemer 😄
magerehein
Het word nog wel eens vergeten dat door zelf doen veel verdient kan worden door kwaliteit winst of opbrengst winst.Net een paar ha eerste snede weg voor een week regen of net een laag perceel nog even bemest voor dat je er een poos niet op kunt kan veel geld schelen.Kuil monsters met goede gehaltes of voer waar veel eiwit reparatie aan zit dmv krachtvoer kan veel geld schelen.En dat is vaak veel meer dan alleen de discussie over de loonwerkers tarieven.
Boerenjongen16
De wat grotere veeboeren zijn er volgens mij gewoon goed aan om alles uit te besteden. Zodat er meer tijd is voor de koeien. Heb érg vaak gezien dat de middel/ kleinere veeboeren meer zelf doen, of in combinatie met...
kaampsje
Dingen als mestrijden etc. kun je zelf doen als het uit kan. zoals wij zijn een vrij groot bedrijf en bemesten 75 hectare grasland zelf en 35 hectare maisland omdat dat uitkan. als kleinere boer kun je de machines niet aanschaffen ivm geld. dat krijg je er nooit meer uit. Hakselen laten we alleen doen omdat je zelf geen hakselaar kunt kopen voor 5x in het jaar te hakselen.
eppo
Ohja een voordeel van zelf kuilen is ook dat je de kuil beter aan kan ruiden als je het zelf doet want dan hoef je maar een wagen bij te houden en dan word de kuil goed verdicht. wij hebben nooit last van broei en dus weinig verliesen, en dat levert mischien wel het meeste op van het zelf inkuilen.
fendtjuh
@Magerehein, dat kun je ook omdraaien... Aanrijtrekkers die een paar ton wegen helpt ook niet, of je moet al heel lang de tijd hebben. Wagens die niet fatsoenlijk snijden is ook niet alles. Zelf een dag bezig met maaien ipv de loonwerker op mooi tijdstip is ook niet alles...
Dus dat ligt er maar net een beetje aan.
boerjacco
Loonwerker hoeft niet direct betere spullen te hebben als een boer
KHD Deutz-Fahr
@boerjacco

9 van de 10 keer heeft een loonwerker wel betere spullen.
fendt-412
Je kunt zelf net wat voor een bui wegrijden, alleen als je de capaciteit niet hebt ligt de helft nog net in de regen 😛

Als je zelf kuilen combineert met vers gras voeren of beweiden kun je wat vaker een kleine kuil maken. Zo kun je goed gras en wat minder appart houden voor het jongvee. De loonwerker moet je niet belasten met ditsoort dingen. Zij moeten vlaktes hebben om weg te werken, met een goede infra op het bedrijf.
boerjacco
Mischien wel maar als jezelf de spullen goed voor elkaar heb en goed onderhoud {smeert]enzo dan kan het wel uit denk
KHD Deutz-Fahr
Denk, daar hebben we niks aan Jacco, pak de rekenmachine, en ga rekenen, dan weet je het zeker. Thuis heb ik uitgerekend dat een eigen uitgebreid machine park te duur is voor 45 hectare en 550000 KG melk.
interman
Het is maar net wat voorn eisen je dan aan je machine park stelt. en hoeveel werk je erzelf in wil steken
ken boeren met dat aantal die alles zelf doen, maar geen ruig spul hebben.
trekker v 110 pk, 75pk, en opraapwagen. die zijn wel mooi goedkoper uit!! stagaire erbij en hoppa
DESLAGERURRE
Ho ho deutzman daszz niet helemaal waar .. voor nieuwe machines wel ja maar als je zelf wat handig bent en je je ook met ouder materiaal kunt redden kan het wel uit ... net wat die interkeal zegt 😉
tractorquintentje
Wij kopen ook nooit iets nieuws, iets goeds van ongeveer 3 jaar oud dat goed onderhouden is en goedkoop kan der veel beter uit...
fendtjuh

Das wel vaak waar ja....

Maaien bij ons kon ook niet uit, vorig jaar een Krone met kneuzer gekocht, prima ding die goed maait enzo, maar 10 jaar oud, koste weinig en met een dik jaar maaien hadden we hem eruit.

Nieuwe ben je eerst zo 10 jaar aant maaien voor niks. Maargoed, capaciteit ligt ook lager en kan eigenlijk alleen omdat ik en m'n broertje ook graag maaien zodat er onder het melken doorgegaan kan worden 😉

En moet er teveel plat kunnen we zo loonwerker bellen!

Maargoed, met heel veel ha kun je niet gaan aanknoeien met heel oud spul.

@Slager, idd... Ken der ook een paar, alles zelf repareren, is hobby voor hun, doen het samen (2 zwagers), dan kan het best uit denk ik.
tractorquintentje
Wij 2 jaar geleden maaier van 2004 gekocht, ding was bijna nooit mee gemaait en had een heel goede prijs, dus waarom niet... ook nog nooit stukken gehad...

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
148
DEELNEMERS
48
WEERGAVES
9