Nominatie FlexiSwat front-schijvenmaaier

De Vicon Extra 332XF FlexiSwat front-schijvenmaaier is genomineerd voor de Bronzen Sikkel 2014. Deze innovatieprijs wordt toegekend op de komende editie van AgroTechniek Holland.

Deel dit topic

Reacties

+1
MTSTAMMINGA
Mooie foto's 😄
Ben benieuwd na het eind oordeel?
de hoef
En werkt het goed met dit weer kars .
heb hier geen last met maaien maar meer met de hoeken steken dat het te nat is.
+1
MTSTAMMINGA
Het land is nog droog hier
Gisteren gekuilt een hoekje

Het is weleen hele ervaring om zoon maaier
Die een zogenaamde nul serie is te hebben
+1
de hoef
@MTSTAMMINGA
hier gisteren weer alles nat geregend .vrijdag gemaaid gisterenmiddag voor het eerst geschud ,gisterenavond weer een plens bui gehad
+1
spotmelker
@de hoef Dat weer hadden wij vorige week. We moesten met de kraan het land op om watergootjes te graven anders verrotten de aardappels. Nu is het weer mooi maar de grond is erg slap. Er staat nu een pels gras wat maandag in de bult moet.
+1
Coen
Karst, see-you volgende week in Biddinghuizen, wij gaan op donderdag 😄
+1
Dat is toch jou combi karst ? Je moet toch ergens met het melkgeld naartoe !
MTSTAMMINGA
Als je weet hoeveel ha die combi moet verzetten
Was dit goedkoper dan loonwerker bellen
+1
Wat ik mij wel afvraag waarom zitten jullie zo te klooien met dat stalvoeren, en niet gewoon wat voordroogkuil voeren, met gras voeren op stal is het zo je hebt maar een paar dagen dat je mooi gras hebt, of het is te kort, te slap, te lang, te nat.
+1
de hoef
@de tukker oet twente
de eiwit benutting is beter als van kuil.
en je haalt nog al een beetje meer van een ha ,omdat je nooit te laat maait
wij voeren hier nog wel 18 kg mais bij als we dan kuil voeren ,voer ik 2.5 kg soja raap
als we groengras voeren max 0.5 kg
gehaltes zijn wel lager met vers gras
+1
MTSTAMMINGA
@de tukker oet twente
Stalvoeren neemt weer toe hier in de omgeving,alles altijd kuilen valt ook niet mee Als de oppvlakte boven de 50 ha per keer uit
komt denk ik
Hier stalvoeren we het oude jongvee en de drooge koeien momenteel uit het natuurlandt Sinds afgelopen week
oldhuus
@de hoef
Word dat gemengd of apart aan het voerhek?
de hoef
@oldhuus
apart,voer om 7 uur haal rond de middag gras
+1
@MTSTAMMINGA
Past dit wel bij jou karst, als SALDO boer zo n machiene park ???
cs-agrar
@de hoef
dus je gehalten lager, en de totale kg v+e?
de hoef
@cs-agrar
ook wel ietsje lager melk tussen de 26 en 28 liter deze zomer .
maar wij voeren dit jaar zowiezo niet zo hard .de lease is me te duur ,koeien zat en de vruchtbaarheid blijft goed
de koeien pieken niet zo als anders .heb dit jaar zelden een koe van 50 liter
+2
Coen
@de tukker oet twente , saldo-boeren weiden en/of stalvoeren 😄 minder eiwit-verliezen en daardoor een veel hoger voersaldo 😄

maar zijn minder intensief qua dier- en grondexploitatie dus hebben een wat lagere individuele melkproductie en daardoor een wat lager hectare-saldo, maar het allerbelangrijkste geen afhankelijkheid van de ruwvoermarkt en de mestmarkt 😄
cs-agrar
@de hoef
is stalvoeren dan wel zo interessant? Betere benutting, maar lager aan waarde-kg's, dat schiet dan niet echt op.
+2
de hoef
@cs-agrar
dat zijn jou woorden
ik denk als de melkprijs 30 cent is dat wij het langer volhouden met stalvoeren dan met veel kuilgras
maar we zullen volgend jaar is kijken als we alle melk af mogen leveren hoe het plaatje dan is
+1
Ken een collega die heeft zon maaier, voor 3.20 achter 2.80 100 pk agrotron, rijd 13-14 km/uur. kan het makkelijk doen. wel onlangs iets aangepast door de fabriek, kleinigheidje. wel heel breed op de weg zag ik.
+1
oldhuus
3.20 is behoorlijk breed op de weg, maar ideaal met stalvoedering.
Petro Pelgrum
Die vijzel hebben ze overgenomen van de JF.
De JF maakt ze al niet meer.
+2
cs-agrar
Nu heb ik ooit eens ondervonden dat alles wat tussen schotel/schijven in zit, alleen maar tegenwerkt. Dus bij deze maaier denk ik, ja leuk, maar hier lopen die vijzels zo vol bij een zware 1e snede. Zolang trekker het aan kan, en maaier netjes maait, schakel ik wel op. Dus bij deze de vraag aan de ervaringsdeskundige, kan ie GRAS verwerken?
spotmelker
Ik vraag me dat ook af. Bij het stalvoeren van Japanse haver denk ik niet dat 't goedkomt.
gezienus
2 maal op en neer en je hebt met karst zijn maaiwerk 18 meter los liggen
weet nu niet als het aan de combinatie lag of aan de tractor maar had wel hetgevoel dat de tractor blij was om op de kopakkers te wenden om naar lucht te ademen 😃
+2
MTSTAMMINGA
Lucht is goedkoper als diesel 😛
Petro Pelgrum
Juist CS Agrar daarom heeft de JF de vijzel er weer uitgegooid.
meelezer10
Bij een 2,40 meter brede viconschijvenmaaier vondt ik messen verwisselen een ramp. Laat staan dat ik 9 meter moet vervangen.
gezienus
Hoefde ook maal 1 keer per jaar
MTSTAMMINGA
16 Juni landt wordt er ook mee gemaait ,en gaat goed
Maar de vijzel\maaier moet zijn 1000 toeren wel houden

Met stalvoeren zitten er 2 platen achter de vijzel
Vorige jaar ook eerstesnede gestalvoert uit natuurlandt om deze tijd Ging goed als je de toeren maar hieldt op de maaier

@gezienusJou opmerking over de 2 of 3 mesjes Zieden ze over
Kwam oa door de lucht verplaatsing
gezienus
Eerste snede maaide hij altijd top 2 en de volgende snede geregeld problemen dat hij van het maaien over ging in mulchen

hebben juilie dat nog niet gehad dan
cs-agrar
@gezienus
toevallig vorige week. Op een ex-weide perceel een plek met kort gras, dat wou ie op snelheid niet vreten. En trok daar ook vreselijk zwaar. Viel wel op dat alleen op die plek ook roest op gras zat, of dat er dan mee te maken heeft..
meelezer10
@cs-agrar
Klopt gras wat te weinig bemest is of wat verschroeid is maait slecht. dit gras wil niet snijden.
oldhuus
Maar, bevalt ie beter als de PZ (met zwadschijven)?
+1
gezienus
@meelezer10 door de luchtverplaatsing drukt hij het gras voor het mes het gras raakt al plat had er ook vaak problemen mee ook mijn collega nu met een claas maaieer niet
meelezer10
@gezienus
In bepaalde gevallen kan dat goed zijn. Het gebeurt bij mij ook wel eens dat uitgegroeid gras slecht maaid. dit gras is dan meestal wat lichter van kleur. dit is ook altijd op de zelfde percelen op de zelfde plaatsen. op deze plaatsen is de grond wat droger en armer. Ook heeft de rijrichting van invloed.
Ik heb een vicon maaier met twee grote trommels en twee kleine trommels. De twee kleine trommel plukken het gras dan als het ware af. De trekker geeft dan ook altijd duidelijk aan dat het zwaar gaat. Het lijkt mij dan ook sterk dat dit gras door de luchtverplaatsing plat gedrukt wordt waarom protesteerd de trekker dan zo.
gezienus
@meelezer10 we praten over een schijvenmaaier met 3 messen per schijf een trommelmaaier maait altijd
oldhuus
@meelezer10
Dat is nog een PZ, Vicon heeft de NL fabriek verkocht en nu maken ze in DK de ouwe JF trommelmaaiers met 4 gelijke trommels en die hebben een breder zwad wat voor stalvoeren minder goed uitkomt.
meelezer10
@gezienus
De trommelmaaier die ik heb maait toch ook niet altijd. De buitenste trommels zitten drie messen. Deze kunnen zo bot zijn als wat maar dat maait altijd. de binneste trommels zijn ongeveer net zo groot als die van een schijvenmaaier en hier zitten twee messen in. deze moeten scherp zijn anders maait het niet.
meelezer10
@oldhuus
Ik kan toch echt geen pz sticker vinden maar je hebt wel gelijk dat deze nog uit het pz tijdperk komen. Als je een maaier zoekt voor zomerstalvoedering kun je ook een kuhn trommelmaaier kopen. dan heb je nog steeds de oude vertrouwde pz
de hoef
@meelezer10
klopt die hebben wij nu ook maar die heeft 4 messen aan de buiten kant en 2 in het midden
meelezer10
@de hoef
De onze is maar een 270. Bij een bredere zal de buitste trommel wel groter zijn en een mes meer hebben.

Heb jij al ervaren dat de kleinste trommels niet goed maaien?
de hoef
@meelezer10
maai al 20 jaar met zo een maaier ,en heb dit probleem niet ,hoef de middelste minder te vervangen als de buitenste.heb achter een schijven maaier en die maait knap slechter
heb je de messen wel mee de snij kant na onderen

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
43
DEELNEMERS
12
WEERGAVES
2