Vaste tand cultivator maakt ruggetjes.

Hallo,

Wij hebben sinds begin dit jaar een zaaicombinatie met een Evers Mustang met daarachter een Amazon d9, zie foto. Op zich bevalt de combinatie goed en de opbrengsten lijk er ook niet minder om, maar tijdens het zaaien vormt de cultivator aan de randen een soort van ruggetjes. Of dit door de rol of door de tanden zelf komt is nog niet duidelijk. We zaten te denken aan een randschijf aan de cultivator, maar die is op een Mustang zo ver wij weten niet verkrijgbaar.
Heeft iemand meer ervaring met dit probleem?

tractorfan.nl/picture/831740/

Deel dit topic

Reacties

ares697
...
JD3010
Zo te zien staat de buitenste tand gelijk met de buitenkant van de rol, dan, dan krijg je dat. Die tand moet eigenlijk iets naar binnen.
deutz dx 470
Gewoon waar de rol van de culter aanhangt een soort scharnier maken met een plat ijzer en dan iets wat schraapt (betonijzer, L-ijzer,...) 😉
Hoop dat je wat snapt wat ik bedoel 😃
Wimsumar
Beste Ares 697: De zaaimachine rijdt/zaait smaller dan de cultivator. Dat klopt niet.
De rol achter de vaste-tand-cultivator mag (moet) breder werken om de rugvorming vlak te drukken.

Oplossing: demonteer de beide buitenste cultivatortanden.
henkieturbo
Wij hadden het zelfde probleem dus hebben aan de buitenkant 2 schijven laten maken 😛
ares697
@Wimsumar De buitenste tanden van de cultivator zitten nu precies voor de laatste zaaischijf(achter het wiel). Als we die weg halen zit de buitenste tand 20cm binnen deze schijf, dat lijkt mij redelijk veel.
deeremeneer
Quote @Wimsumar:
Oplossing: demonteer de beide buitenste cultivatortanden.

Vind eerlijk gezegd de oplossing van @henkieturbo wat beter.
mdoornekamp
Oplossing met schijf is het mooist. Of je duwt de tanden iets krom naar binnen. Of je zet kleinere beitels aan de buitenste tanden.
JD3010
@deeremeneer Eigenlijk hadden ze dat bij Evers anders moeten doen. De buitenste tand moet binnen de rol staan. Dat is al jaaaaaaaren bekend.
Kamps
@ares697 probeer maar es bij die wij hebben draaien werkt het naar tevredenheid, al staat me er iets van bij hij ook aangepaste tandafstand heeft, en natuurlijk andere rol
deeremeneer
@JD3010 Oke das een slechte zaak dan als het een bekend probleem is.
Wimsumar
Beste Ares697:
Quote @ares697:
Als we die weg halen zit de buitenste tand 20cm binnen deze schijf, dat lijkt mij redelijk veel.

Zoals de buitenste tand nu zit wordt de grond ter plaatse van de aansluiting(/overlap) van de ene en de volgende zaaigaang dubbel (diep) bewerkt. Dat is niet nodig.
Eigenlijk moet de tandplaatsing in de cultivator helemaal "op de schop" om tussen de beide kwaden het optimale te maken.
weurding
@JD3010 volgens de huidige gegevens van evers zijn de rollen minimaal 25 cm breder dan de werkbreedte van de culti, althans zo hebben wij hem wel gekocht, of je moet gaan voor een wifo waarvan de tandafstand gemakkelijk te verschuiven is op de balk
JD3010
@weurding dat kan, maar bij deze cultivator is dat niet.
ares697
@JD3010 de rol is wel breder, de laatste tand zit recht onder de beugel voor de rol.
JD3010
@ares697 Ja nu je het zegt, maar dat had wel verder gemogen. Maar de tand gooit de grond buiten de rol en dat hoort niet.
mdoornekamp
Met een bredere rol zit je waarschijnlijk met je transportbreedte boven 3 meter
Loeideutz
Hoe diep werk je met je cultivator? Mij lijkt dat als je erg ondiep werkt, dat de beitel het dan wat meer "opzij" woelt, en dat het probleem minder is als de cultivator dieper werkt. Daarnaast denk ik dat je de rol erg hard laat drukken, waardoor die de grond ietwat opzij wegdrukt en dus een ruggetje maakt.
bartjuh
Je kan natuurlijk de eg van je zaaimachine ook iets verbreden
bartjuh
Je kan natuurlijk de eg van je zaaimachine ook iets verbreden
johndeerefiat
@bartjuh Dat heb ik ook gedaan. Om de ruggetjes van de tandwielkast van de frees te wissen.
MF- 4255
Hebben wij ook met de cultivator, ik denk inderdaad ook dat de tanden het te breed uit gooien voor de rol.
JD3010
Quote @ares697:
Als we die weg halen zit de buitenste tand 20cm binnen deze schijf, dat lijkt mij redelijk veel.
Bij mij zit de buitenste tand bijna 30cm binnen de rol.
Wimsumar
Beste JD3010:
Quote @JD3010:
binnen de rol

Dat is wat anders.

Lees nogmaals de omschrijving van Ares697:

Quote @ares697:
De buitenste tanden van de cultivator zitten nu precies voor de laatste zaaischijf(achter het wiel). Als we die weg halen zit de buitenste tand 20cm binnen deze schijf,
Suffolk
Als vuistregel voor werkbreedte van de buizenrol wordt het volgende aangenomen:

(aantal tanden - 1) * tandafstand in cm + 50 cm = werkbreedte rol

Oftewel zo'n 20 cm aan beide zijden tandenframe.

Echter om zo breed mogelijk te werken binnen de 3.0 meter transportbreedte wordt hier nog wel eens van afgeweken. Om de 'ruggetjes' dan tegen te gaan kunnen randschijven of randborden gemonteerd worden.
Wimsumar
Beste Suffolk:
Quote @Suffolk:
randschijven of randborden

Onderdelen die vervolgens de machine weer boven de 3 meter breedte brengen. Monteer dan maar een brede rol. De ontheffing om met brede machines over de weg te mogen rijden schijnt slechts € 30,- te kosten.

On topic: Ik heb er in eerder antwoord al op gewezen dat de combinatie van cultivatortandafstand en zaaimchinewerkbreedte niet klopt.
JD3010
Quote @Wimsumar:
Onderdelen die vervolgens de machine weer boven de 3 meter breedte brengen.
Bij een aantal merken zijn die opklapbaar oid.
ares697
Bedankt voor de reacties allemaal, mijn vader heeft de eg nu breder gezet en dat scheen al een heel eind te helpen, maar nu kan hij niet meer zo goed zien waar hij is geweest 😃
Wimsumar
Beste Ares697:
Quote @ares697:
nu kan hij niet meer zo goed zien waar hij is geweest

Daarvoor is in het verleden de markeur uitgevonden. Die werpt een gemakkelijk terug te vinden ruggetje op. 😉
ares697
@Wimsumar je hebt helemaal gelijk, maar dedtijds hebben we daar op bezuinigd, het zijn nog aardig dure dingen.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
30
DEELNEMERS
14
WEERGAVES
8