Illustratie van:

Mc-Cormick D 324 - McCormickD serie vooras speling

Beste medeforumleden,

Mijn trekker heeft veel speling midden onder de radiateur aan de vooras. Nu hoor ik dat dit ook wel de schommelas genoemd wordt. Ik heb begrepen dat de carterpan eraf moet en dat er een boutje midden door de as zit. Moet je nu de as vanuit de carterkant eruit tikken of vanuit de voorzijde naar het carter toe tikken? Aan de voorzijde zit een vetnippel op de kopse kant. Ik hoop dat iemand een oplossing heeft voor mijn probleem.
Bij voorbaat dank.

Deel dit topic

Reacties

IHC-power
Het carter moet er daarvoor zeker niet onderuit! Gewoon dat boutje dat midden door de as zit losdraaien, en de as er langs voren uittrekken. En de trekker opkrikken onder het carter. 😄
Bachusrooy
Beste IHC-power, leuk dat je zo snel reageert. Ik ben nog maar 2 weken eigenaar van deze leuke oude trekker en het gaat er steeds beter mee. Ik wil hem gewoon goed hebben. Nu ben ik het front aan het uitdeuken. Maar ik weet nog steeds niet of ik m helemaal strak ga maken of dat ik m goed maar met gebruikssporen ga maken. Maar fijn om te horen dat het carter er niet af hoeft, daar zit net nieuwe olie in. Maar hoe trek ik de as er naar voren uit? Ik neem aan dat ik niet aan de vetnippel ga trekken. Is het een goed idee om de vetnippel aan de voorzijde er af te draaien. Daar dan een schroef in draaien en dan ga ik aan de schroef trekken als de as onbelast iets van de grond hangt? Of heb jij een betere methode?
IHC-power
@Bachusrooy dat hangt van geval tot geval af. Wij hebben er hier al gehad die zo los zaten dat je ze er gewoon kan uittrekken door een griptang op de vetnippel te klemmen en ze er dan voorzichtig uit te trekken. Anderen zaten dan weer vaster, en in die gevallen hebben we meestal de vooras in zijn geheel gemonteerd. Dan kan je met een volle pin direct tegen de as kloppen. En zo kan je ook gemakkelijk aan de koperen bussen die je waarschijnlijk toch zal moeten vervangen. Een schroef erin draaien kan je proberen, maar daar moet je goed mee oppassen. De draad van die nippel is heel fijn, dus let op dat je die draad niet beschadigt!
Bachusrooy
De trekker aan de voorzijde opgetild. Met een bijtel lichtjes tegen de achterzijde van de pendelas pen gedrukt. Komt zo los. Even wat met hoogte varieren, ietsje op de badnen laten rusten of net iets hoger. Zo langzaam de hele pen er met de hand uit kunne trekken. Vooraf de stuurstang losgemaakt zodat de hele vooras vrij kwam. Daar waar de schroef moet zitten om de pen te borgen zat een opgelaste knobbel met een gat erin. Geen schroefdraad. Deze zooi eraf geslepen en een extra gat wat meer tegen de as zelf geboord. Daarna 2 moeren erop gelast. Nu kan ik met 2 schroeven de pen borgen. Bleek dat de ongeborgde pen in de asconstructie 1,5 tot 2 mm speling had. Dit zorgde voor vaag stuurgedrag. De pen van de pendelas terug geplaats en zonder as de speling gemeten. Achter 0,55 mm en voor 0,65mm. Dit vind ik acceptabel, er moet ook nog vet tussen kunnen en ik wil niet dat hij vast gaat zitten. Nog wat vulplaatjes gehaald zodat ik de as met zo min mogelijk speling tussen de voor en achterzijde kan monteren. De speling binnen de as zelf ten opzichte van de pen is door de dubbele borg constructie helemaal weg. Alles weer netjes in elkaar gezet. Rijdt prima zo, veel directer stuur. Ben er blij mee.

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Heb jij ervaring met de Mc-Cormick D 324 ? Dan kunnen we jouw hulp goed gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
4
DEELNEMERS
2
WEERGAVES
8