Ford 3000 - Waterpomp stuk?

Hoi,
ik ben met heel wat achterstallig onderhoud bezig en kwam bij het verversen van de koelvloeistof, er toevallig achter dat ergens lucht in de slangen bij zitten en de slang ook helemaal niet warm wordt. Op de foto hangt een lange slang die uitkomt op een t-stuk. Het gedeelte dat naar boven toe wijst blijft vol zitten met lucht en wordt niet warm. Dit geldt ook voor het stuk dat naar de radiateur loopt. Klopt het dan dat de waterpomp stuk is?

Deel dit topic

Reacties

PieterQu
Ruzie met klembord
ford5000
Als ik je zo lees dan zou ik nog eerder denken dat je thermostaat niet open gaat.
PieterQu
Oke? Ik sleutel nog niet zo lang... dus misschien een domme vraag hoor. Maar hoe zou ik dat kunnen checken? Of moet ik gewoon de motor langer laten draaien ...?
En waar zit die thermostaat eigenlijk 😄
Gert-van-den-pol
@PieterQu
Je kan je thermostaat meten in een pan gekookt water
PieterQu
Waar kan ik de thermostaat vinden? Ik gok aan de radiateur?
Ik neem als ik hem in een pan gekookt water gooi, dat iets open of dicht gaat?
ford5000
@PieterQu De thermostaat bevindt zich in een apart huisje, tussen de waterpomp en de dynamo.
er zit aan de bovenkant een dikke zwarte slag aan die van de bovenbak van je radiateur af komt.
Dat huisje bout je los en dan kun je de thermostaat eruit halen.
Kijk wel even goed hoe hij erin zit zodat je weet hoe je hem weer monteren moet!
Je zou namelijk niet de eerste zijn die hem er verkeerd om in zet.
Leg de thermostaat in een pannetje water en zet dat op het vuur. Als het water heet wordt kun je zien of de thermostaat open gaat.
Doet hij dat dan kun je hem gewoon weer monteren en zit je probleem ergens anders. Doet hij dat niet dan zal je een paar tientjes in een nieuwe moeten investeren.
PieterQu
Hoi @ford5000! Ontzettende bedankt voor je heldere uitleg! Ik ga vanavond de thermostaat even lospeuteren en in pannetje water opzetten. Ik heb net gekeken en zie zitten wat je bedoelt. Die krijg ik wel los 😄

Nu je het zo beschreven hebt: kan het zijn dat ik gewoon niet lang genoeg de tractor aan heb gehad? Dus, dat de klep niet open gegaan is omdat hij gewoon nog te koud was. Hoe lang zou de tractor stationair moeten lopen voordat de klep open gaat?

Als hij dus heet wordt, moet de thermostaat open gaan. Misschien wel weer een domme vraag, maar welke kant stroomt het water dan op?
steyr 9087
Domme vragen bestaan niet alleen maar domme antwoorden 😃
ford5000
@PieterQu Gemonteerd stroomt de koelvloeistof vanuit het thermostaathuis richting de bovenbak van de radiateur.
In het pannetje maakt het niks uit want je hebt geen stroming.
Het is puur om te testen of hij wel open gaat.
Het is best mogelijk dat je de motor te kort gebt laten draaien.
Hij zal onbelast toch gauw tien minuten tot een kwartier nodig hebben om op bedrijfstemperatuur te komen
PieterQu
@ford5000 Dan snap ik dat ook weer 😄 Dankjewel!

Ik was bang dat ik de boel in de soep zou laten draaien, dus het zou zo maar kunnen dat ik de motor te kort heb laten draaien. Ik denk dat ik de tien minuten niet heb gehaald. Ik voelde dus 1 warme slang (die lange op de foto) terwijl de rest gewoon koud bleef.

Maar als ik de tractor niet lang genoeg heb laten lopen, dan is de thermostaat dus niet open gegaan en komt er geen water in de radiateur. Betekent dit dan ook dat het koelwater helemaal niet stroomt? Of stroomt het wel inwendig in het motorblok?
PieterQu
valmet6400power
@PieterQu

Stationair word je trekker niet zo snel warm dan kun je hem beter op 1500/1600 toeren zetten dan gaat het wat sneller, aan de andere kant, beter voorzichtig dan gelijk de boel in elkaar draaien! Heeft de motor nog last van rook uit het carter?
ford5000
@PieterQu Natuurlijk wel.
Laat hem maar gerust even een kwartier lopen.
Je kunt dan na een kwartier even voorzichtig de radiateurdop verwijderen, met de nadruk op voorzichtig.
Als er dan namelijk al circulatie is kan eerst de druk in het systeem ontsnappen.
Doe dat dan even met een wetkhandschoen aan of met een poetslap om verbranding van je hand te voorkomen.
Als je de dop eraf hebt kun je dan even van boven in de radiateur kijken om te zien of je ook echt circulatie hebt.
De vloeistof in de bovenbak moet dan duidelijk in beweging zijn, dus niet alleen maar een beetje beweging door trillingen.
Als je dan circulatie hebt is meteen duidelijk dat je systeem gewoon functioneerd.
Doet je temperatuurmeter het nog wel dan of ook niet meer?
PieterQu
@ford5000 Ik heb geen licht buiten en kan nu niet aan de slag. Balen!
Maar morgen zal ik hem eens een kwartiertje laten draaien en kijken wat er dan gebeurt.

De laatste keer dat ik langer op de tractor zat is alweer even geleden. Allemaal korte ritjes. Mijn vrouw heeft van de zomer de laatste keer het gras heeft gemaaid en geschud en wist niet of de temperatuurmeter het toen deed.... Maar met het laten lopen van de tractor vandaag (een minuutje of vijf gok ik) kwam temperatuur meter niet uit zijn hoek. Maar ik weet niet hoe snel de temperatuurmeter normaal uit de hoek komt. Nooit op gelet.

Maar als thermostaat dus niet openstaat, circuleert het water intern in het blok?
PieterQu
@valmet6400power Voor wat betreft de rook.... Heb ik nog niet naar gekeken. Komt me niet bekend voor, maar ik zal dat morgen ook even checken.
valmet6400power
@PieterQu

Als je dat stationair al hebt is het geen goed teken haha, start ie snel?
PieterQu
@ford5000 Kon het niet laten. Met mijn mobiel de bijgelicht toch maar meteen gekeken.

Ik heb de tractor ruim een kwartier laten draaien en voelde de lange slang van de kachel gelijkmatig warm worden tot en met waterpomp toe. Dan vermoed ik dat de pomp gewoon zijn werk doet. Maar de slang vanaf de thermostaat bleef koud. Voor zover ik het dan kan bepalen lijkt het dat je gelijk hebt @ford5000 Ik ga morgen de thermostaat eruit pielen en dan eens even opkoken. Wordt vervolgd 😄

@valmet6400power Heb meteen rook uit carter gecontroleerd. Daar komt niks uit en hij start stel 😄
ford5000
Quote @PieterQu:
Maar als thermostaat dus niet openstaat, circuleert het water intern in het blok?

Nee, dan circuleert er niks.
De waterpomp is een centrifugaalpomp, dus als de thermostaat niet open gaat levert de pomp geen druk en staat het water gewoon stil in het blok, en dan kan hij wel snel oververhit raken!
Kijk daar dus wel mee uit!!
De temperatuursensor kan ook wel kapot zijn, of dat de draad eraf ligt.
Die sensor zit op de kopse kant(dus vooraan) in de cilinderkop geschroefd, net boven de waterpomp.
Maar als ik jou was zou ik toch even de thermostaat zelf testen in een pannetje water en desnoods er een nieuwe in zetten. Zoveel kosten die dingen niet.
Kijk wel even goed naar de temperatuurwaarde die op de thermostaat staat.
Dat is namelijk de temperatuur waarbij hij open hoort te gaan. Naast het kunnen testen met een thermometer erbij in het pannetje om te kijken of hij bij de juiste temperatuur open gaat moet je ook bij de aanschaf van een nieuwe goed opletten dat deze dezelfde waarde heeft dan de oude die eruit komt.
PieterQu
Ships.... heb geen thermometer ben ik bang 😞
Ik ga maar een nieuwe thermostaat aanschaffen. Kost inderdaad maar een tientje. Maar ik ga eerst de oude eruit halen en de waarden proberen af te lezen!
PieterQu
Heb de thermostaat gevonden onder een dikke laag meuk. Hier zat de stekker gewoon vast. Maar er zat wel een draadje los bij de meter zelf. Ook niet onbelangrijk 😄
jasper01
@PieterQu gelijk maar ook de koelvloeistof vervangen kan dan ook geen kwaad
valmet6400power
@PieterQu

Super!
PieterQu
Mijn gewone werk roept weer. Van het weekend heb ik weer wat meer tijd.

Maar ik heb de tractor opnieuw ruim een kwartier laten lopen. De temperatuur meter werkt wel, maar is na dat kwartier nauwelijks uit de hoek gekomen. Dus ik vertrouw dat niet helemaal. Ik ga de thermostaat er dus deze week even uit halen en testen. Wel een leuk klusje.
PieterQu
De thermostaat is eruit en blijkt gewoon open te gaan in een warm pannetje water.

Helaas geen thermometer, dus ik weet niet bij welke temperatuur hij open gaat. Maar voor mijn gevoel begon het bijna te koken. Gewoon weer terugstoppen? Een thermometer regelen of gewoon een nieuwe bestellen?
Hallo,
hij hoort op een 70 a 80 graden wel open te gaan
maar je hebt hem er nu uit ik had er gewoon een nieuwe ingezet weet je zeker dat het goed is
ford5000
@PieterQu Ook even een nieuwe pakking ertussen doen he!
Anders lekt hij straks van alle kanten.
Dus huisje en aansluiting op de kop even goed schoonkrabben met een scherp mesje en nieuwe papieren pakking ertussen.
Kun je ook makkelijk zelf maken als je een stuk pakkingspapier hebt. 😉
PieterQu
@vincent dexta fan Als ik het gevoel heb dat het water al bijna kookte, dan klopt het toch wel aardig en doet de thermostaat het gewoon dus. Ik denk dat ik een thermometer ga regelen. Als blijkt dat ie inderdaad open gaat met 70/80 graden, scheelt dat toch weer een tientje 😄
PieterQu
@ford5000 De thermostaat gaat netjes open. Zou ik dan (na het monteren met een nieuwe pakking) de motor langer kunnen laten lopen dan een kwartier? Of is dit niet raadzaam?

Ik bedoel, ik zoek een manier om uit te sluiten dat de waterpomp stuk is, zonder de boel te moeten demonteren.... Misschien ben ik wel gewoon een angsthaas 😄
jasper01
@PieterQu kun je wel gewoon doen
jasper01
Maar dat je om deze tijd nog met dat ding bezig bent
jasper01
En als die niet pas open ging toen die vol kookte of gelijk zal het ook wel goed komen
ford5000
@PieterQu Laat maar gewoon lopen.
Je hebt immers al vastgesteld dat je temperatuursensor het gewoon doet, en bovendien als je motor echt aan de kook krijgen dan gaat ie bij 108 graden wel blazen door de radiateurdop.
Zolang je er maar in de buurt blijft als hij loopt kan je weinig gebeuren.
PieterQu
@jasper01 Het sleutelen wat ik nu moet doen is zo makkelijk, dat ik het gewoon niet kan laten 😄
PieterQu
@ford5000 Ik ben dus een beetje te bang aangelegd 😄 Ik ga de boel weer in elkaar draaien met een nieuwe pakking.
jasper01
@PieterQu ik had nachtdienst dus vandaar dat ik hier zat zeer rustig baantje bij een papierfabriek
PieterQu
@jasper01 Ik heb een kantoorbaan en wil ook wel eens echt de handen uit de mouwen steken! Dat is dus 's avonds.... LOL
jasper01
@PieterQu dit is ook niet alles ben alweer aan het werk
PieterQu
@ford5000 Nou, het werkt allemaal hoor! De pomp is niet stuk!! Uiteindelijk heb ik de motor bijna een uur laten lopen voordat de temperatuur ergens in het midden stond. En toen ineens.... werd de slang van de bovenkant van de radiateur warm! Woow! Het werkt dus gewoon allemaal nog! 😄 😄

Hartstikke bedankt allemaal voor jullie meedenken. Zonder jullie was dit niet zomaar gelukt. En nu op naar de volgende klus: het hefdeksel lichten en de hydrauliekfilter schoonmaken 😉

« Terug naar discussielijst

TractorFan kan niet bestaan zonder mensen zoals jij

Op TractorFan komen elke dag duizenden mensen bij elkaar om te praten over tractoren, grote machines en alles wat daar bij hoort. Jouw hulp kunnen we daar goed bij gebruiken! Of je nu actief bijdraagt door foto's, video's, topics, technische gegevens of reacties te plaatsen, of je zorgt er middels de stemknoppen voor dat de beste inhoud naar boven borrelt.. Iedereen kan helpen om dit tot de meest fantastische fan-site te maken die er is. Lid worden is heel eenvoudig!

REACTIES
38
DEELNEMERS
7
WEERGAVES
4